Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:01

Klopt, zou het ook niet leuk vinden als bijv mijn moeder er naast zou wonen en ik dan dit hysterische tafereel zie terwijl ik zelf niet bij mijn moeder kwam om haar te beschermen tegen de Corona.

Het is alles wat ,,overdreven,, dat past mevrouw de Boer wel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:04

Kinke schreef:
Olle schreef:
Zeg ik dat het ergens ok is?

Het is alleen wel een logische (rationele) manier van selecteren.
Ik ben dan nog wel geen 50+, maar als ik moet kiezen voor een bed voor mij of mijn jongere neefjes dan weet ik waar dat bed heen gaat.

En als het nou iemand is die 5 jaar jonger is dan jou en een onbekende?

En als het nu voor voor iemand 50+ is die voor zijn/haar moeder zorgt altijd aardig is geweest voor iedereen, en die 33 jarige die een beveiliger neer heeft geschoten omdat hij uit een horecagelegenheid was gezet. (Amsterdam 04-02-2020)

Ik weet het wel.
Maar dat mag je ook niet selecteren, dus weg selectie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:06

Daarbij mag je wel gewoon op bezoek komen bij veel tehuizen. Mijn tante werkt in een instelling met zwaar dementerende ouderen. Die weten vaak niet meer wat links en rechts is. Maar daar mag je gewoon op gezette tijden komen en dan op 1,5 meter afstand koffie drinken. Maar dat is wel strak geregeld en als je te laat bent is het jammer helaas. En als je toch zo graag voor je ouders wil zorgen had je ze ook in huis kunnen nemen toen de corona begon. Maar nee, mensen willen niet de kont wassen van hun moeder.

Kijk ik heb natuurlijk makkelijk praten want mijn grootouders zijn grotendeels erg jong gestorven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:09

Dat moet je ook maar kunnen de kont wassen van je ouders.
Ik ben al blij dat ik dagelijks mijn eigen kont krijg gedaan.:+ Nou oke dat is wat overdreven, maar de zorg van een oudere in mijn huis zou ik zeker niet aankunnen door mijn eigen lijf dat hapert.
Daarnaast is ons huis totaal niet geschikt. Dan zou ik er een badkamer plus slaapkamer aan moeten gaan bouwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:10

Popstra schreef:
Klopt, zou het ook niet leuk vinden als bijv mijn moeder er naast zou wonen en ik dan dit hysterische tafereel zie terwijl ik zelf niet bij mijn moeder kwam om haar te beschermen tegen de Corona.

Ja precies, dan krijg je dat weer....

Voor mijn moeder was het ook wel een beetje genant ofzo hoor....staan er mensen bij de grote deur die er niet in gelaten worden....maar mijn moeder mocht dan (na temperaturen en handen ontsmetten) wèl naar binnen.... daar krijg je toch scheve gezichten van. Maar ze hebben daar wèl Corona buiten de deur weten te houden terwijl het leed hier bij ons vlakbij in het verzorgingstehuis niet te overzien was....

Reken maar dat het voor de verzorging ook hartstikke vervelend was / is, die willen mensen ook niet bij elkaar vandaan houden....maar willen ook niet dat hun ouwetjes als dominosteentjes omvallen en zo'n nare dood sterven :(:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:12

Dat neemt niet weg dat het een weloverwogen keuze is om zo streng te zijn bij bejaarden. Hartstikke logisch want het zijn kwetsbare mensen en ze vielen destijds in Brabant bij bosjes om omdat ze elkaar aanstaken. Dat bewoner 1 nou denkt ik wil mijn kinderen zien boeiend dat ik dood ga. Dan steekt hij ook direct bewonder 2 tot en met 30 aan. Die willen misschien nog wel gewoon 10 jaar langer leven nog. Wanneer je in een groep woont kan je die keuze niet zelfstandig maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:12

En al zou ik het fysiek kunnen (ja) en mijn huis kunnen aanpassen (ja, dat kan), ik zou het nooit doen. Ik wil niet mijn moeder in huis hebben. Ze is afgelopen november overleden en hoeft dit allemaal niet mee te maken. Maar als ze nog zou leven, zou ik haar niet in huis hebben genomen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:14

Ik denk niet dat ze elkaar met bosjes aanstaken, dat deed het personeel wel.
En nee niet expres maar er waren geen goede middelen dat te voorkomen.
En er loopt niet alleen verzorging rond, maar ook de schoonmaak, de technische dienst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:15

Geloof dat mijn ouders het destijds voor tijdelijk overwogen hebben. Zij hebben alles gelijkvloers in principe en je kan bijvoorbeeld in de douche ook zitten. Maar gelukkig was mijn oma in de positie om zelf een zorgwoning te kunnen huren en zorg in te kopen. Daarbij leken mijn moeder en oma wat betreft karakter erg op elkaar zeg maar. Was erg gezellig geweest. :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:16

_Penotti schreef:
En er loopt niet alleen verzorging rond, maar ook de schoonmaak, de technische dienst.

Heb jij de illusie dat de bejaarden allemaal 1,5 meter afstand houden? :+
Hint: dat doen ze niet

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:18

rien10 schreef:
En al zou ik het fysiek kunnen (ja) en mijn huis kunnen aanpassen (ja, dat kan), ik zou het nooit doen. Ik wil niet mijn moeder in huis hebben. Ze is afgelopen november overleden en hoeft dit allemaal niet mee te maken. Maar als ze nog zou leven, zou ik haar niet in huis hebben genomen.

Ik zou het wat dat betreft ook niet willen.
Mijn moeder heeft niet echt gezorgd voor mij toen ik klein was en dat nodig had, dus onze band is niet zo sterk haar nu in huis te nemen.
Ik rij wel met haar naar het ziekenhuis en dat soort dingen, maar daar blijft het dan ook bij.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:20

MarlindeRooz schreef:
_Penotti schreef:

Heb jij de illusie dat de bejaarden allemaal 1,5 meter afstand houden? :+
Hint: dat doen ze niet

Nee hoor die illusie heb ik niet, maar niet alle bejaarden komen hun woning uit en doen aan alles mee.
Ken er genoeg die veel binnen zitten en daarom echt zitten te wachten op bezoek van (klein)kinderen.

(hint: heb gewerkt bij zorginstellingen, niet aan het bed, maar dan zie je toch wel wat)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:23

MarlindeRooz schreef:
Dat neemt niet weg dat het een weloverwogen keuze is om zo streng te zijn bij bejaarden. Hartstikke logisch want het zijn kwetsbare mensen en ze vielen destijds in Brabant bij bosjes om omdat ze elkaar aanstaken. Dat bewoner 1 nou denkt ik wil mijn kinderen zien boeiend dat ik dood ga. Dan steekt hij ook direct bewonder 2 tot en met 30 aan. Die willen misschien nog wel gewoon 10 jaar langer leven nog. Wanneer je in een groep woont kan je die keuze niet zelfstandig maken.

Precies :j

Op het moment dat je nog de kans hebt om zo'n plotselinge ziekte-explosie buiten de deur te houden, dan moet je gewoon handelen :(:) En dan daarna weloverwogen verder kijken hoe je hiermee verder moet. En dat gebeurt toch ook. Misschien niet snel genoeg, misschien met teveel twijfel. Maar het is nogal niet een verantwoordelijkheid zeg die je hebt als verzorgingshuis....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:42

Het is nooit goed genoeg volgens sommige mensen. Wanneer ze het sneller toegelaten was en er was een sterftegolf ontstaan dan hadden ze het ook verkeerd gedaan. Beter het zekere voor het onzekere. Wat is 3 maand nou op een mensenleven?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:42

Kinke schreef:
Olle schreef:
Zeg ik dat het ergens ok is?

Het is alleen wel een logische (rationele) manier van selecteren.
Ik ben dan nog wel geen 50+, maar als ik moet kiezen voor een bed voor mij of mijn jongere neefjes dan weet ik waar dat bed heen gaat.

En als het nou iemand is die 5 jaar jonger is dan jou en een onbekende?

Het zij zo dan maar.

Natuurlijk vind ik er niks aan dat dit eventueel zal moeten gaan gebeuren.
Maar waarom is mijn leven belangrijker dan die van een ander. Ergens zal er op geselecteerd moeten worden.

Ik heb naasten waarvan ik houd en zij van mij, maar die persoon die misschien dan maar een jaar jonger is dan mij heeft ook mensen die van hem/haar houden.
Dus wie ben ik om daar onderscheid in te maken.

Dit is de reden waarom ik me nog wel aan alle richtlijnen probeer te houden. Ik wil niet dat er iemand voor deze onmenselijke keuze zal moeten komen te staan.
Laatst bijgewerkt door Olle op 17-06-20 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:49

MarlindeRooz schreef:
Het is nooit goed genoeg volgens sommige mensen. Wanneer ze het sneller toegelaten was en er was een sterftegolf ontstaan dan hadden ze het ook verkeerd gedaan. Beter het zekere voor het onzekere. Wat is 3 maand nou op een mensenleven?

Voor ons niet veel, zijn het je laatste 3 maanden is het erg veel.
Mensen zitten in een verzorgingstehuis niet omdat het zo goed met ze gaat.
Was daar een griepje binnen gekomen of het norovirus ligt de helft ook dood. Alleen dan wel omringd met familie.
En dan zeg ik niet dat ze iedereen maar zoals anders binnen hadden moeten laten, maar bijvoorbeeld wel 1 aangewezen persoon.

Ik blijf dit mensonterend vinden.
ook bij een hysterisch wijf.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:56

Ik vind het ook mensonterend punt. En no way dat mijn moeder ooit nog in een verzorgingstehuis gaat komen, nu ik dit van veraf heb gezien met de corona. Linksom of rechtsom, dat regelen zus en ik dan samen wel. Mijn zus weet nu ook (want mams wist dat al jaren van mij, maar die houd lekker stijf haar mond dicht, ouwe eigenwijs dat ze is :D ) dat als nood aan de man komt, ik bij moeders ga wonen. Mijn zus heeft een gezin en is er nu juist voor haar en dan neem ik het over, ik loop toch los rond en kan ik eens wat terug doen voor mijn moedertje die mij nog steeds steunt en helpt. En ja ik weet dat dit niet zo gezellig en makkelijk gaat worden, we zijn beide stront eigenwijs met een kop erop, maar effe vloeken en weer door. Komt gewoon goed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:53

_Penotti schreef:
MarlindeRooz schreef:

Was daar een griepje binnen gekomen of het norovirus ligt de helft ook dood. Alleen dan wel omringd met familie.
En dan zeg ik niet dat ze iedereen maar zoals anders binnen hadden moeten laten, maar bijvoorbeeld wel 1 aangewezen persoon.

En als die 1e persoon dan in de supermarkt werkt? En elke dag honderden mensen ziet. En als de vaste bezoeker van de buurvrouw nou op de corona afdeling in het ziekenhuis de lakens wast? En als persoon nummer drie dikke schijt heeft aan de 1,5 meter. Dan heb je dikke kans dat die mensen besmet worden. En dit terwijl er niet genoeg capaciteit was toen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:03

MarlindeRooz schreef:
_Penotti schreef:

En als die 1e persoon dan in de supermarkt werkt? En elke dag honderden mensen ziet. En als de vaste bezoeker van de buurvrouw nou op de corona afdeling in het ziekenhuis de lakens wast? En als persoon nummer drie dikke schijt heeft aan de 1,5 meter. Dan heb je dikke kans dat die mensen besmet worden. En dit terwijl er niet genoeg capaciteit was toen.

In een eerste fase vond ik de lockdown de goede oplossing.
Maar ik vind dat het veel te lang geduurd heeft voordat mensen in een verzorgingsinstelling terug bezoek mochten hebben. Bezoek werd als 'gevaarlijk' aanzien, terwijl besmetting evengoed via het personeel binnenkwam. Je kan toch van 1 vaste bezoeker vragen het bezoek kort te houden zijn gezond verstand te gebruiken? Nee daar heb je geen controle op. Van het personeel vraag je ook hun gezond verstand te gebruiken, en daar heb je evenmin controle op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:04

Dat is mooi van je, Neetoch. Maar realiseer je je wel dat je geen eigen leven meer hebt als iemand zwaar dement wordt? Dan kun je iemand eigenlijk geen seconde meer zonder toezicht laten. En een dag en nachtritme hebben ze ook vaak niet meer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:06

Maar dat kan iemands keuze zijn Mysa, net zoals het mijn keuze was om mijn moeder niet in huis te nemen. Thuiszorg kan ook inspringen. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:13

Ik weet wat een verschrikkelijke ziekte dementie is. En toch zou ik dat zolang als dat het kan op mij proberen te nemen. Maar bij zoiets gaat ze ook niet meer het verzorgingstehuis in, dan wordt het een verpleegtehuis toch? Ik ben inderdaad geen ziekenverzorgende. Het is trouwens niet eens echt mooi van mij hoor, maar ik vind wel dat ik dan na al die jaren wel eens het kwartje naar haar kant mag laten opvallen ipv altijd maar andersom door mijn ziekte.

Ik heb het idd met lede ogen aangezien hoe dit nu met onze oudjes is gegaan met de corona en ja ik vind het mensonterend wat er is gebeurd. In mijn beleving is het ook geen beschermen van de ouderen geweest, als je ze opsluit met de verzorgers die zonder bescherming wel in en uit mochten. Ik weet daardoor gewoon nu heel zeker dat ik dat niet ga willen voor mijn moeder, want er komt echt wel weer een ander virus die zo rond zal gaan met hoe dat de wereld er tegenwoordig uitziet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:38

Voor ouders zorgen is super zwaar en heel erg tof. Ik heb er nooit spijt van gehad want je krijgt er ook heel veel voor terug, maar het is wel slopend hoor.
Dus ik begrijp neetoch heel goed. Toen niemand het in mijn familie wilde doen, heb ik het op me genomen met mijn broer en schoonzus ook al vond ik als alleenstaande ouder met 3 puberkinderen dat ik de laatste was die het moest gaan doen en wilde ik het liever niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:53

Het was nooit "bescherm de ouderen" het was "flatten the curve"

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:03

rien10 schreef:
Het was nooit "bescherm de ouderen" het was "flatten the curve"

Maar doordat we de ouderen toen en nu nog steeds beschermen hebben we wel de flatten gecurved