Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:13

Ohw god. Ik word nu al gek van de temp en luchtvochtigheid...

Ik heb er een 2e weerstation in gezet. De een ligt wat meer aan de linker kant onderaan en de andere rechtsboven. De een zegt nu dat het 35,9 is met een 54% luchtvochtigheid en de andere zegt dat het 38 graden is met een 41% luchtvochtigheid... %) %)

Nu weet ik niet meer welke ik moet geloven. De 2e heeft er het hele broedproces er al in gelegen de 1e sinds vanochtend.
Bedenk mij nu wel dat degene links onder boven het water ligt en de andere boven een droge bodem, kan dat nog het verschil maken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:18

Zou dan de 2de aanhouden, maar denk dat gezien je alles naar een ander gebied verplaatst heb ook gewoon geduld moet hebben. Kan zijn dat ze nog veranderen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:21

de luchtvochtigheid moet denk ik ook nog klimmen nu. Het staat er nog maar 1,5 uur in ongeveer.

Vorig jaar heb ik kwa luchtvochtigheid gewoon puur op de machine vertrouwd en de handleiding. de temp van die machine kon ik niet zomaar veranderen en dat is ook niet nodig geweest. Deze machine is een stuk lastiger moet ik zeggen O:)
Vorig jaar was met een Brinsea maxi 2 en nu een River voor 48 eieren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:30

Had je dan uitkomst machine niet al eerder moet aanzetten om eerst te zorgen voor goede temperatuur/luchtvochtigheid.

Blij dat ik tegenwoordig natuurbroed doe. Zo'n slechte legger, maar geweldige moeder. Heb er 11 eieren eronder liggen ben benieuwd wat eruit gaat komen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:57

Ik gebruik dezelfde machine voor het hele broedproces. De temp heeft wat geschommeld maar was eerder te laag dan te hoog. Nu vanochtend heb ik de eitjes uit de kuipjes voor het keren gehaald en plat op de uitkomstplaat gelegd, de weerstationnetjes liggen daar net als in de kuipjes weer gewoon tussen de eitjes. Nu is de temp volgens dezelfde als eerst te hoog lijkt het. De luchtvochtigheid is normaal lijkt mij want ga vandaag omhoog naar die 70%. Geen idee alleen hoe lang dat normaal zou duren omdat ik dat de vorige keer met broeden niet kon controleren en dus compleet op de handleiding vertrouwd heb.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 12:02

Je gebruikt geen broedthermometer? Dat zou ik wel aanraden. Dit hebben een vrij smalle range (35 tot 42) maar zijn wel heel nauwkeurig.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:12

Nee helaas nog niet, ga ik wel zo snel mogelijk aanschaffen want dit is waardeloos O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:40

Wij enten enkel voor het noodzakelijke (en helaas na harde lessen te hebben geleerd) Konijnen tegen rhd 1 en 2 + myxomatose. Schapen tegen het bloed en blauwtong. Kippen, pony’s etc worden niet geënt.

Wij zijn met iets wolligs onderweg naar huis *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:46

Foto.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:26

Moonfight, klopt. Hier liever ook niet enten maar voordat ik het wist heel mn jong spul er aan omdat die niet geënt waren en bij enkele blijkbaar toch geënte volwassene zaten. Marek is dan echt een ramp hiervoor.

Wij enten altijd in de eerste levensweek, later heeft het ook geen nut meer.
Die orpingtons waren ook zo goed als allemaal geënt als ik er te koop vond. Ging dan ook eerst gewoon eitjes uitbroeden zodat ik ook entloos kon werken maar de dichtste met eitjes bleek geen zo'n zuiver persoon te zijn.

Mijn sierkippen zitten dan ook volledig apart van de rest.

Moestuin, ben benieuwd!

Liesjuh, dat merk ken ik niet. Ik ga op de temperatuur na ook op mijn broedmachine na voor de waarden. Temp zit ik met beide machines al te laag nu. Dus beide staan nu op 39,5 om goed te zijn. LV is op gok dan :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:29

Ik ben benieuwd XxLiEsJuHhxX wat het gaat worden! En wat en enorme broedmachine Moonfight! Ga je ook daadwerkelijk 200 eieren per keer doen?
Mijn broedmachine is uitgeleend, als ie terug is gaan er nog 10 Orpingtons in. Huidige kuikens doen het prima.

Ik ben benieuwd Moestuin wat het is!

Is mixen van geënt en ongeënt zo'n probleem? Ik heb allemaal ongeënt (zover ik weet), behalve de Maransen; die heb ik zo gekocht. Van de Bielefelders en van de Welsumers werd niet gezegd of ze geënt waren. Als de kuikens groot genoeg zijn, gaan ze bij die kippen buiten in hetzelfde verblijf. Nu ben ik wel een Orpington verloren vorig jaar, maar dat was niet duidelijk of dat Marek was, leek eerder een longontsteking. De andere kuikens hadden geen problemen, maar die waren ook eerder al naar de slacht. Maar er is natuurlijk wel twijfel of Piep toch Marek had.
Laatst bijgewerkt door Century op 09-04-22 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:52

Het kan weinig anders zijn dan een nieuwe ram, niet? Met, op papier, garantie op vruchtbaarheid enzo :D

Iedereen nog veel succes met het broeden! Ik heb erg veel mooie kuikens zien langs komen. De tijd ontbreekt mij om nog echt actief te reageren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:53

Wat een grappig, wollig beestje! En nu maar hopen op veel lammetjes en anders verkoper aan zijn oren erbij sleuren :D

Over het inenten, ik lees veel verschillende meningen op internet. Wel begrijp ik dat het met name om kuikens gaat. Mijn kuikens gaan pas bij de kippen als ze 8+ weken zijn, waarschijnlijk nog wel ouder. En eerst nog afgescheiden, pas op latere leeftijd samen. Dus dan is het probleem met Marek-besmetting niet echt aan de orde, want dan zullen ze er niet meer vatbaar voor zijn.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 15:22

Enten bij kippen gaat volgens mij altijd om kuikens. Ik geloof niet dat er op latere leeftijd nog geënt word.
Marek verspreid zich niet enkel via direct contact maar ook via het stof/huidschilfers die je altijd hebt bij kippen. Dus afscheiden alleen kan onvoldoende werken. Het is volgens mij ook mega lang nog actief in de grond.
Maar lang verhaal kort, ent of alles of niks wat kippen betreft.

De broedmachine heeft 6 lades, en ik vul elke keer 1 lade als ik genoeg broedeitjes heb. Denk niet dat hij ooit helemaal vol komt te liggen :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:27

De kuikens zitten echter nu binnen in huis, en de kippen buiten. Ze gaan pas naar buiten als ze goed in de veren zitten. De kans op besmetting lijkt me dan niet zo groot :) In de toekomst krijgen ze een aparte ruimte in hun stal, gescheiden van de andere kippen.
Ik denk dat ik vanaf nu ook kippen zelf ga uitbroeden ipv kopen, dus het probleem lost zich ook vanzelf op :+. Als de oudere, geënte kippen er niet meer zijn.

Dus 200/6 = +-33 eieren per lade en per keer? Dat is nog te overzien inderdaad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:31

Dadelijk gaan de buren klagen over teveel hanen Moonfight. :')
Knappe nieuwe bolletje wol vent. *\o/*

Century foto's. :D *-:)

Altijd leuk dat jonge spul. <3

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:26

Wat een knappie, die oortjes <3

Wel, idd is marek de gevaarlijkste want geënte dieren kunnen marek geven aan niet geënte. En dat had ik, dacht dat ze al oud genoeg waren met hun +3 maand maar heb ferm ongeluk gehad. En het is echt nu en dan een die je verliest, echt raar. Allemaal dezelfde symptomen, beginnen verlamd te raken aan 1 poot, sukkelen eerst nog wat rond en dan minder en daardoor krijgen ze te weinig eten en drinken binnen en sterven ze. Verlamming zal ook wel verder in het lichaam gaan.
Rare is, heb er 2 die het overleefd hebben en 1 die nog steeds volhardend met een stijve poot rondloopt. Haar wil om te leven is zo groot dat ik het niet over mn hart krijg ze weg te ruimen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:49

Ik heb van Marek (niet de acute) begrepen dat ze <6 weken besmet moeten raken en dat het dan nog best een tijd kan duren voor je symptomen ziet. Maar 6+ weken zouden ze er tegen bestand moeten zijn als ze dan voor het eerst met het virus in aanraking komen.
Ik ga daar voor nu maar even vanuit... ga de geënte Maransen ook niet weg doen :) Ik weet niet eens zeker of ze tegen Marek waren ingeent. Pseudovogelgriep en bronchitis weet ik nog zeker, maar er waren nog wat.
Altijd naar, ziektes :\

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:30

Ja vond dat ook raar. Ofwel moeten ze toch met iets in contact geweest zijn rond die leeftijd. Maar hou ze in een volledig aparte ruimte, moet dan echt al met mij meegekomen zijn.
Ik zie het wel met de kuikens nu, hou ze zeker lang genoeg apart, ze zijn met niet veel dus moet wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:01

Geen ervaring met het enten van kippen hier :)

Gisteren nog eten gaan halen voor de dieren. Dat was echt geen grappige rekening meer :n

Net mijn ram waarmee ik heb gedekt (zelf gekweekte) te koop gezet. Hij is al verkocht voor de prijs die ik wou. Niet verwacht :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:12

Alleen maar mooi toch verkocht voor de prijs die je wilde. En een meevaller moet ook eens kunnen. :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:34

wij enten de kippen ook niet, maar de laatste tijd toch wel een aantal onverklaarbaar overleden.. (vogelgriep??) Ik zal eens met de veearts overleggen wat wijsheid is. Vooral als mijn kalkoeneieren uitkomen (als ze dat gaan doen... nog 14 dagen ongeveer).

Ik zit hier op de keukentafel nog steeds met een eenzaam dwergkwartelkuikentje ... hij doet het hartstikke goed verder, maar ik heb nog geen idee wat ik ermee aan moet. straks samen met de kalkoenen misschien, maar die zijn bij geboorte al groter vrees ik ..

Goed dat je je ram goed hebt kunnen verkopen moestuin!! altijd fijn als het vlot gaat.

Hier gaat het ook goed met de puppies, ze zijn allemaal gereserveerd, en zelfs iemand op de reservelijst.. dus dat komt ook helemaal goed. Voorlopig geniet ik er zelf nog een paar weken van, ze doen het supergoed.
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:49

Wat een apart kleurtje heeft die grijze met stipjes zeg. Leuk!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:37

Moestuin, wat fijn! :D

Juval, wat zijn ze toch schattig <3

Hier net mijn 1e piepjes uit de bm horen komen <3 zooo spannend!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:26

Prairy schreef:
Wat een apart kleurtje heeft die grijze met stipjes zeg. Leuk!

Dat is ook mijn favoriet!

Juval: Wat een mooie pups. Ben ook stille meelezer in jou ander topic. Ik zou het kwartelkuiken herplaatsen. Dat kan echt nergens bij qua formaat :n

Ik heb 101 bloembollen besteld voor dit najaar. Allemaal biologisch en allemaal verwilderingsoorten die kunnen blijven zitten. Er zit zelfs een soort bij die van deze streek komt maar in het wilt bijna is uitgestorven. Ik kijk er nu al naar uit om ze te zien bloeien volgend jaar!

Ik gok nog een dag of 2 en deze schatjes kruipen rond <3

Afbeelding