Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

APCIII

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:16

Zo had ik er nog niet over nagedacht, dat klinkt best logisch. :j

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:20

Steeph schreef:
Mijn haar rijkt nu tot mijn onderrug (los, stijl, redelijk dikke bos). Hoeveel gewicht zou ik verliezen als ik het er af zou scheren? Is er een methode om haar te wegen zonder dat ik het hoef af te knippen? :+

Toen ik het vanaf die lengte tot mijn schouders af liet knippen, was de vlecht die eraf geknipt werd 612 gram :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:21

Ik weet ook niet beter dan dat je warm water niet mag gebruiken voor eten/ drinken, alleen voor afwassen en schoonmaken.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:48

Als je chocolande smeld au bain marrie gebruik je toch warm water?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:49

Nee kokend toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:51

Als je het op het vuur doet zou ik het water heel zacht aan de kook brengen. Niet rollend (grote bubbels) iig want dat gaat zo hard dat je de temperatuur moeilijk kan controleren en het spettert behoorlijk wat. Het beste voor de chocola is om het in een bak met warm water te doen maar dat kan wel even duren en het is soms even wiebelen met de juiste temperatuur om het ook daadwerkelijk te laten smelten zonder dat het weer stolt omdat het water afkoelt. Op het vuur kan prima maar dan dus wel echt alleen kleine bubbeltjes en geen wild kokend water.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:52

En als je eieren kookt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:52

Kokend gaat meestal te hard. Tegen de kook aan is echt voldoende. Chocolade snelt snel genoeg.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:53

henst schreef:
En als je eieren kookt.

Wat bedoel je precies?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:56

Of je zet gewoon een pan met chocolade op een laag inductievuurtje :+

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:18

Kan je ook doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:29

Mizora schreef:
Ik weet ook niet beter dan dat je warm water niet mag gebruiken voor eten/ drinken, alleen voor afwassen en schoonmaken.

Waarom zou dat niet mogen?

Ik ben links, en ik snap nu pas waarom ik vaak automatisch de warmwater kraan open draai ipv de koude :+ ..

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:35

Omdat het warme kraanwater door geisers of boilers stroomt, die gemaakt zijn van metaal - metalen lossen in warm water veel beter op dan in koud water en dat maakt het water dus ongeschikt om te drinken of te gebruiken voor het eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:38

Omdat niet alle boilers afgesteld staan op minimaal 65°C en zelfs dat voor sommige bacterieën al niet heet genoeg is om dood te gaan/zich niet te kunnen vermenigvuldigen. Het vormt dan een infectiebron.

Daarnaast ook het oplossen van metalen in het opgeslagen hete water:
Citaat:
In warm water kunnen metalen beter oplossen dan in koud water. Daardoor bestaat de kans dat de normen voor bijvoorbeeld koper, lood of zink worden overschreden. De gegarandeerde kwaliteit van koud leidingwater geldt daarom niet voor verwarmd leidingwater. Daarom raadt het waterbedrijf om die reden het drinken van verwarmd leidingwater af.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:57

Als je zo’n set klei hebt met meerdere kleuren, en kinderen spelen er mee, hoe krijg je daarna dan al die kleuren weer uit elkaar? Of is het gedoemd 1 viezige kleur smurrie te worden?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:05

Huh, ik heb een boiler maar hier komt koud en warm uit volgens mij (het is zo'n grote tank boven de wasbak, ik heb geen los kraantje voor warm water of zo, gewoon zoals iedereen 1 links en 1 rechts)
Het water komt er direct echt gloeiend heet uit (je krijgt er brandblaren van) maar zou niet weten welke temperatuur eigenlijk. Maar je mag dit dus niet drinken? Is ons helemaal niet verteld toen we hier kwamen wonen..

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:06

Hoe warm je van die picolinies op? De verpakking is foetsie en mijn vader is niet thuis

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:07

Trui schreef:
Hoe warm je van die picolinies op? De verpakking is foetsie en mijn vader is niet thuis

als ik het niet weet zet ik de oven altijd op 180 graden en kijk ik tussendoor gewoon even hoe het eruit ziet :P

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:10

Macs schreef:
Huh, ik heb een boiler maar hier komt koud en warm uit volgens mij (het is zo'n grote tank boven de wasbak, ik heb geen los kraantje voor warm water of zo, gewoon zoals iedereen 1 links en 1 rechts)
Het water komt er direct echt gloeiend heet uit (je krijgt er brandblaren van) maar zou niet weten welke temperatuur eigenlijk. Maar je mag dit dus niet drinken? Is ons helemaal niet verteld toen we hier kwamen wonen..

Warm water uit de kraan consumeren wordt ALTIJD afgeraden omdat door het warme water de metalen van de geiser/boiler/leidingen erin oplossen, zoals al eerder vermeld. Als je warm water wil hebben voor het eten of drinken, is het beter om koud water uit de kraan te halen en dat in een waterkoker of pan op te warmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:12

Trui schreef:

Wat dacht je van de oven en gewoon om de paar minuten kijken of ze klaar zijn?

Ik wist niet dat warm water drinken slecht kan zijn, al drink ik het hooguit lauw.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:12

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:22

dees_daan schreef:
Trui schreef:

Wat dacht je van de oven en gewoon om de paar minuten kijken of ze klaar zijn?

Ik wist niet dat warm water drinken slecht kan zijn, al drink ik het hooguit lauw.

Laatste keer dat ik dát deed moest ik de buren halen omdat denk houd zwart was en het huis blauw stond

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:47

_Mirjam schreef:
Macs schreef:

Warm water uit de kraan consumeren wordt ALTIJD afgeraden omdat door het warme water de metalen van de geiser/boiler/leidingen erin oplossen, zoals al eerder vermeld. Als je warm water wil hebben voor het eten of drinken, is het beter om koud water uit de kraan te halen en dat in een waterkoker of pan op te warmen.

Tja, klinkt natuurlijk onwijs logisch :+ ik gebruik het wel eens in mijn waterkoker, maar die heeft verschillende standen. Dusss voortaan alleen koud water daar in doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:21

Macs schreef:

Blaren zijn 2e-graadsbrandwonden. Er vanuitgaande dat je je hand er niet langdurig onder houdt, ga ik uit van een graad of 70°C.

https://www.startpagina.nl/v/natuur/bio ... andwonden/

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:52

Waarom zit half autorijdend Nederland met een lichten probleem aan het begin van de zomer én/of aan het begin van de herfst?

Ik zie het dan veel meer, dan in hartje zomer (en ja, ik rij ook dan regelmatig bij donker). En ik heb er zelf ook standaard last van geloof ik :+ Hetzij telkens een ander lampje.
Herfst was het een stadslicht, nu is het een dimlicht.

En wat als je zonder licht rijdt? Ik snap het persoonlijk niet, als je een paaltje hebt geraakt en je hele voorbumper is naar de filistijnen, dan laat je die repareren. Maar ik kom al een paar dagen een autootje tegen die dat dus kennelijk heeft gedaan, waar gewoon geen kop meer in zit. Maar hij rijdt wel gewoon rond, en de verlichting werkt echt niet.
Ik weet dat als je gepakt wordt door de politie je gewoon meteen moet kunnen wisselen en er dan vrijwel nooit iets aan de hand is. Maar zo'n geval als hierboven is niet te wisselen.

Nieuw voor mij trouwens, dat je geen warm kraanwater mag drinken. Oeps :+