Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:24

Marcella schreef:
Snap wel dat hier in ZH een hoop besmettingen zijn. Vanmorgen vroeg even snel naar de winkels geweest, maar als ik 1 op de 10 met mondkapje zag was het veel. Zelfs niet overal dat personeel correct mondkapje droegen. 8)7

Zolang de werking van mondkapjes niet bewezen is (naast het visuele aspect), vind ik dat gevaarlijke conclusies. Je hoort en leest steeds vaker dat mensen zich veiliger voelen als ze mondkapjes zien, waardoor ze dus ervan uitgaan lijken te gaan dat het dan wel veilig is, en er meer contact/reisbeweging komt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:25

purny schreef:
@elnienjo: Geloof is voor veel mensen heel belangrijk en maakt deel uit van hun leven. Het is een beetje apart om te zeggen dat het een hobby moet worden.

En dat is ook het geval bij bijvoorbeeld voetbal. En waarom is het ene dan reden om wel lekker naar de kerk/moskee te mogen en te zingen en moet de ander waarvoor het stadion zijn of haar kerk is wel thuis blijven. Geloof is niet het enige dat iemand levensinvulling, geluk, zinggeving of noem het maar op geeft.

Zoals berdien ook al zei, je hoeft niet aan godsdienstvrijheid te tornen. Maar in tijden als dit is het bizar dat iedereen zich netjes aan de regels moet houden maar de groep die gelooft nog gewoon in grote groepen naar de kerk mag om te zingen. Je kunt op zo veel verschillende manieren je geloof invulling geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:26

Omdat voetbal niet is opgenomen in de grondwet
Bovendien is het advies om niet meer dan 30 mensen in de kerk te hebben, net zoals het advies is om een mondkapje te dragen
Laatst bijgewerkt door purny op 21-10-20 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:26

Veerledec: dat is niet gebleken (dat mensen met mondkapjes meer doen en meer reizen) en daarnaast helpen mondkapjes wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:30

capopjekop schreef:
purny schreef:
@elnienjo: Geloof is voor veel mensen heel belangrijk en maakt deel uit van hun leven. Het is een beetje apart om te zeggen dat het een hobby moet worden.

En dat is ook het geval bij bijvoorbeeld voetbal. En waarom is het ene dan reden om wel lekker naar de kerk/moskee te mogen en te zingen en moet de ander waarvoor het stadion zijn of haar kerk is wel thuis blijven. Geloof is niet het enige dat iemand levensinvulling, geluk, zinggeving of noem het maar op geeft.

Zoals berdien ook al zei, je hoeft niet aan godsdienstvrijheid te tornen. Maar in tijden als dit is het bizar dat iedereen zich netjes aan de regels moet houden maar de groep die gelooft nog gewoon in grote groepen naar de kerk mag om te zingen. Je kunt op zo veel verschillende manieren je geloof invulling geven.

Op individueel niveau zullen er ongetwijfeld mensen zijn voor wie hun hobby meer waarde heeft dan de kerk voor een ander heeft.
Maar ik denk dat je het met me eens moet zijn dat de dreiging verwaarloosbaar klein is dat er op een dag een politieke partij komt die iedereen verplicht naar voetbalstadions te gaan, of fan te worden van PSV. Of dat het bestuur van Ajax zich in de politiek gaat mengen en met hun belangen de mensen schaadt. De kans dat een voetbalpartij zich zal inmengen met de staat, of andersom is niet zo groot.

m.b.t. is die kans veel reëler helaas en juist daarom is het zo belangrijk dat staat en geloof gescheiden zijn van elkaar. En daar lopen we nu tegen een nadeel aan, maar dat nadeel is m.i. niet zó groot (en als dat wel ooit gebeurt hebben we artikel 22 in diezelfde grondwet) dat je daarvoor de scheiding tussen kerk en staat moet gaan loslaten.
De scheiding is er niet alleen ter bescherming van godsdienst, ook ter bescherming van niet geloven of anders geloven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:32

veerledec schreef:
Marcella schreef:
Snap wel dat hier in ZH een hoop besmettingen zijn. Vanmorgen vroeg even snel naar de winkels geweest, maar als ik 1 op de 10 met mondkapje zag was het veel. Zelfs niet overal dat personeel correct mondkapje droegen. 8)7

Zolang de werking van mondkapjes niet bewezen is (naast het visuele aspect), vind ik dat gevaarlijke conclusies. Je hoort en leest steeds vaker dat mensen zich veiliger voelen als ze mondkapjes zien, waardoor ze dus ervan uitgaan lijken te gaan dat het dan wel veilig is, en er meer contact/reisbeweging komt.

Afstand houden gebeurt ook maar zelden of niet.

Mondkapje vind ook twijfelachtig betreffende werking, maar je draag het niet alleen voor jezelf. Maar ook voor andere en dan samen in combinatie met afstand houden.

Geloof laatste keer dat ik keek was het 49 per 10 000 inwoners in HIA vind dat best een hoop voor een dorp.

Karl66

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:46

Grondrechten zijn toch nooit onbeperkt? Op het moment dat er twee grondrechten strijdig zijn, dan moet je als overheid een afweging van belangen gaan maken. Onze wetboeken staan vol met wetten die op zulke afwegingen gebaseerd zijn. Dus als de overheid besluit dat de volksgezondheid in het geding is, dan kan ze een deeltje van het recht op godsdienstvrijheid, namelijk het onbeperkte aantal bezoekers in een kerk beperken. Daar heb je helemaal geen grondwetswijziging voor nodig. Als Tim Hofman daar een beetje moeite voor gedaan had, dan had hij dat ook kunnen bedenken. Maar ja, dan heeft hij geen onderwerp en komt dus niet in de publiciteit...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:49

Cer schreef:
Is dat dan alleen HIAmbacht?, want hier in ZH valt t alles mee... voor zover ik naar de winkel ga, en dat is niet vaak, zie ik echt 90% monkampjes..
HIA is volgens mij wel een hoog aantal besmettingen? Maar ze noemen het ZuidHolland en Groene Hart, dus ik weet nooit precies waar ze het over hebben :')

Groene hart is Waddinxveen, Gouda enzovoorts. Waar ik woon haha.

Citaat:
Het Groene Hart is een binnen de Nederlandse Randstad gelegen relatief dunbevolkt veenweidegebied. Rond het Groene Hart liggen Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer, Leiden, Haarlem, Amsterdam en Utrecht. Binnen het Groene Hart ligt een aantal kleinere plaatsen, maar ook enkele middelgrote steden (met 50.000 tot 100.000 inwoners) als Alphen aan den Rijn, Gouda, Hilversum, Nieuwegein en Woerden. Het gebied is aangewezen als Nationaal Landschap.

En ja, hier zijn de besmettingen vrij hoog tot erg hoog.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:52

@Karl:
Tim zijn punt was volgens mij meer dat hij wilde dat het recht op concerten ook werd opgenomen in de grondwet en dat dat dus gelijk getrokken werd aan godsdienst.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:07

Shadow0 schreef:
Veerledec: dat is niet gebleken (dat mensen met mondkapjes meer doen en meer reizen) en daarnaast helpen mondkapjes wel.

Ik heb het ook niet over bewijs, ik constateer dat ik uitlatingen van mensen zie die daar vertrouwen aan ontlenen, en dat geeft risico op (vals) gevoel van veiligheid. De werking van mondkapjes qua bescherming voor dit virus is bij mijn weten nog steeds niet aangetoond.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:25

Cer schreef:
Is dat dan alleen HIAmbacht?, want hier in ZH valt t alles mee... voor zover ik naar de winkel ga, en dat is niet vaak, zie ik echt 90% monkampjes..
HIA is volgens mij wel een hoog aantal besmettingen? Maar ze noemen het ZuidHolland en Groene Hart, dus ik weet nooit precies waar ze het over hebben :')

Hier in het Groene Hart in ieder geval veel mondkapjes. Veel meer al dan 1,5 week geleden. Moet er wel bij zeggen dat als ik naar een supermarkt ga, het de AH is.

Ik vind het heel gevaarlijk om de vrijheid van godsdienst te schrappen, en dat zeg ik als ongelovige. En idd de GW wijzigen is een heel proces en dat heeft niet zozeer te maken met eindeloze vergaderingen (ik dacht dat elnienjo dit zei), maar meer met de vereiste meerderheid, verplichte verkiezingen tussendoor en dan weer een bepaalde meerderheid.

Edit: het zou kerken en andere geloofshuizen absoluut sieren als ze zich wél aan de max 30norm zouden houden!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:27

Karl66 schreef:
Grondrechten zijn toch nooit onbeperkt? Op het moment dat er twee grondrechten strijdig zijn, dan moet je als overheid een afweging van belangen gaan maken. Onze wetboeken staan vol met wetten die op zulke afwegingen gebaseerd zijn. Dus als de overheid besluit dat de volksgezondheid in het geding is, dan kan ze een deeltje van het recht op godsdienstvrijheid, namelijk het onbeperkte aantal bezoekers in een kerk beperken. Daar heb je helemaal geen grondwetswijziging voor nodig. Als Tim Hofman daar een beetje moeite voor gedaan had, dan had hij dat ook kunnen bedenken. Maar ja, dan heeft hij geen onderwerp en komt dus niet in de publiciteit...

En dit!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:30

Ik vraag me af wanneer de grondwet nu gemaakt zou worden of religie dan dezelfde prominente en bevoorrechte plek had gekregen. De grondwet is natuurlijk opgesteld in een tijdperk waarin iedereen op de een of andere manier religieus was en waarin religie nog midden in de samenleving stond.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:31

purny schreef:
Je kunt anoniem een melding bij de arbeidsinspectie maken toch ?

Dat is vrij lastig, ik werk op de luchthaven en dat is een plek met veel mensen. Ik heb een vitaal en contact beroep dus dat maakt het lastig. Je zit in een slecht geventileerde ruimte met Max 8 mensen ongeveer (4 passanten en 4 collega’s) en de passanten zijn natuurlijk telkens andere mensen en dit gaat de hele dag door. Het is een risico met waar wij werken. Wij dragen het grootste gedeelte van de tijd mondkapjes, maar niet de hele tijd. We hebben ook weinig handschoenen aan. Op het moment dat er passanten zijn dragen wij en de passanten mondkapjes.

Nou ik heb de test gehad, mijn neus viel mee, meer last van mijn keel door kots reactie.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 21-10-20 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:32

Laatst een boek over Iran gelezen en dan begrijp je opeens weer waarom die scheiding van kerk en staat zo belangrijk is, ook voor ons niet-gelovigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:35

Hier trouwens ook echt wel veel mondkapjes, denk echt wel 95% in de supermarkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:36

Loretta schreef:
Ik vraag me af wanneer de grondwet nu gemaakt zou worden of religie dan dezelfde prominente en bevoorrechte plek had gekregen. De grondwet is natuurlijk opgesteld in een tijdperk waarin iedereen op de een of andere manier religieus was en waarin religie nog midden in de samenleving stond.

ik denk dat het niet alleen te maken heeft met hoe religieus mensen zijn in NL.

Religie is een fenomeen dat over de hele wereld bestaat en het is van alle tijden dat mensen proberen onder het mom van religie macht over een land te krijgen. Dat in NL de rol van religie afneemt is geen wereldwijd fenomeen helaas.
Door het scheiden van staat en religie bescherm je deels dat Nederland daarin kan worden meegetrokken. Een regering kan geen godsdienst verbieden of opleggen aan mensen dankzij deze grondwet. Dat lijkt me nog steeds een wezenlijke bedreiging die bestaat op de wereld, ook voor Nederland. Tenzij een partij (in de breedste zin van het woord) de volledige nederlandse grondwet omver werpt hoef je hier niet bang te zijn dat je zomaar verplicht wordt christen, islamitisch of boeddhist te worden.
Grondwetten kunnen ook niet zomaar verandert verandert worden, daar komt veel meer bij kijken dan een normale wet.

Het is dus niet zo dat men met die wet religies bevoorrecht, eigenlijk is het het tegendeel. De wet zegt "de staat mag zich niet inmengen in wat en hoe iemand gelooft"
Daar haalt de kerk op dit moment een "voordeel" uit (dat de staat ook niet zomaar mag verbieden dat mensen naar een kerkgebouw mogen komen), maar daarop is de grondwet niet gemaakt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:46

secricible schreef:
Loretta schreef:

ik denk dat het niet alleen te maken heeft met hoe religieus mensen zijn in NL.

Religie is een fenomeen dat over de hele wereld bestaat en het is van alle tijden dat mensen proberen onder het mom van religie macht over een land te krijgen. Dat in NL de rol van religie afneemt is geen wereldwijd fenomeen helaas.
Door het scheiden van staat en religie bescherm je deels dat Nederland daarin kan worden meegetrokken. Een regering kan geen godsdienst verbieden of opleggen aan mensen dankzij deze grondwet. Dat lijkt me nog steeds een wezenlijke bedreiging die bestaat op de wereld, ook voor Nederland. Tenzij een partij (in de breedste zin van het woord) de volledige nederlandse grondwet omver werpt hoef je hier niet bang te zijn dat je zomaar verplicht wordt christen, islamitisch of boeddhist te worden.
Grondwetten kunnen ook niet zomaar verandert verandert worden, daar komt veel meer bij kijken dan een normale wet.

Het is dus niet zo dat men met die wet religies bevoorrecht, eigenlijk is het het tegendeel. De wet zegt "de staat mag zich niet inmengen in wat en hoe iemand gelooft"
Daar haalt de kerk op dit moment een "voordeel" uit (dat de staat ook niet zomaar mag verbieden dat mensen naar een kerkgebouw mogen komen), maar daarop is de grondwet niet gemaakt.

Daar zit inderdaad wel iets in. Religie heeft vaak wel de neiging om hun religie als de enige zuivere waarheid te zien en het aan anderen op te dringen. Ik ben zelf in een religieus gezin opgegroeid dus ik weet wel een beetje hoe dat kan gaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:50

Tiggs schreef:
Laatst een boek over Iran gelezen en dan begrijp je opeens weer waarom die scheiding van kerk en staat zo belangrijk is, ook voor ons niet-gelovigen.

Precies!
En afgelopen week is er nog een docent in notabene Frankrijk vermoord, op straat de keel doorgesneden, omdat hij iets zei wat niet in het straatje paste van iemand zijn geloof.
Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van geloof, vrijheid om te zijn wie je bent..het is zo belangrijk!
En als je dat gaat vergelijken met een concert heb je het imo niet helemaal begrepen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:52

Nou de koning heeft spijt verteld hij net in een verklaring.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:52

Tiggs schreef:

Juist voor ons niet-gelovigen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:53

En om nou recht op een concert/voetbalwedstrijd op te nemen in de grondwet vind ik ook wel weer een beetje ver gaan

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:54

mysa schreef:
Tiggs schreef:

Juist voor ons niet-gelovigen.

Scherp!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:56

purny schreef:
En om nou recht op een concert/voetbalwedstrijd op te nemen in de grondwet vind ik ook wel weer een beetje ver gaan

Maar waarom mag een concert niet en een kerkdienst met 300 man wel? Dat is echt niet meer noodzakelijk hoor. Het waardeoordeel dat aan geloof hangt is niet meer van deze tijd. Tuurlijk mag vrijheid van godsdienst nooit in het geding komen. Maar helemaal een vrijbrief om tijdens een crisis zoals deze je nergens aan te hoeven houden is niet iets uit 2020.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:00

Je kunt tegenwoordig een kerkdienst ook gewoon online volgen.
Mijn oma doet dat ook altijd nu ze slechter ter been begint te worden.

Gefeliciteerd MarlindeRooz!