Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:16

[quote="_Penotti"]Maar er word niet besproken. [quote]
Dat is een aanname denk?
Want weet jij wat er in dit geval tussen welke partijen besproken is?

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:19

In ieder geval niet dat ze mee hebben gewerkt dat moeder die aardbeitjes kreeg toch.
Want 5cm te veel raam is al een misdaad.
Dus zal er dan zoveel meer gedaan zijn door dat verzorgingstehuis?
denk van niet, dan kwam dit filmpje er niet.

ja dat is een aanname die ik baseer op wat ik zie, net zoals jij oordeelt op de persoon die jij ziet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:20

Maar Penotti, je hebt toch geen idee wat het verzorgingstehuis wellicht wel of niet voorgesteld heeft?

En met alle respect denk ik toch dat je niet zomaar iemand op deze manier van je terrein wilt verwijderen. Iemand die zó bizar dramatisch zonder oog voor haar omgeving over-reageert.... die zal wellicht in andere omstandigheden ook niet altijd de redelijkheid zelve zijn :=

Want gaat die bvb. wel anderhalve meter afstand houden als ze haar moeder naar buiten rijden? Ik geloof er geen snars van eerlijk gezegd.

Dat hoeft niet meteen een ramp te zijn als ze dat niet doet. Maar als zij het mag, willen die anderen het ook. Of krijgen weer anderen juist de kriebels van het "onveilige" gedrag. Wie is er dan belangrijker, de mensen die het graag "zo veilig mogelijk" willen houden binnen, of de mensen die met elkaar willen blijven kroelen...maar hun moeder / vader niet zelf in huis willen nemen?

Het blijft gewoon lastig gezien die verzorgingshuizen voor iedereen verantwoordelijk zijn....daar zullen ze een weg in moeten vinden die aan zoveel mogelijk behoeftes en verwachtingen recht doet :j

Elnienjo: hier zijn wel gewoon balkons hoor bij veel ouwe-van-dagen woningen / verzorgingshuizen :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:21

Ja dus precies zoals er een aantal mensen zijn die aannemen dat het verzorgingshuis fout was (en er is niemand van het tehuis in beeld geweest of te woord gestaan) neem ik aan dat de mevrouw een beetje van t pad is, op basis van de beelden die ik zie en die zij zelf op internet gezet hebben blijkbaar :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:22

elnienjo schreef:
Ik vind het sowieso best schokkend dat verzorgingstehuizen geen buitenruimte hebben voor hun patienten. Geen balkon aan die gevangeniskamers.
En nieuwbouw is evengoed zonder balkons. Echt te erg dat je in zo'n tehuis moet eindigen. Ook zonder dat er sprake is van een pandemie.

Jij hebt duidelijk geen ervaring met verzorgingstehuizen. Op de geriatrische afdelingen vind je vaak prachtige binnentuinen waar cliënten zonder gevaar voor weglopen zelfstandig kunnen genieten van de tuin en het zonnetje. Maar om daar als bezoeker te komen moet je vaak het hele gebouw door en dat kan nu net niet . En wanneer er actieve besmettingen zijn kan ik me voorstellen dat ze er alles aan doen om de meeste mensen virusvrij te houden . Maar dat gebeurt helaas met maatregelen die voor velen heftig uitpakken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:24

Je zou om minder van het pad kunnen raken.

Nee we weten niets, als dat oudere maanden gevangen hebben gezeten.
Dat weten we wel.
Ja en de een keert in zichzelf de andere dramatiseert.
Maar verpleging had geen mondkapjes want die waren er niet, maar laten we vooral familie het moeilijk maken als ze door een raam wat dingetjes geven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:26

bigone schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het sowieso best schokkend dat verzorgingstehuizen geen buitenruimte hebben voor hun patienten. Geen balkon aan die gevangeniskamers.
En nieuwbouw is evengoed zonder balkons. Echt te erg dat je in zo'n tehuis moet eindigen. Ook zonder dat er sprake is van een pandemie.

Jij hebt duidelijk geen ervaring met verzorgingstehuizen. Op de geriatrische afdelingen vind je vaak prachtige binnentuinen waar cliënten zonder gevaar voor weglopen zelfstandig kunnen genieten van de tuin en het zonnetje. Maar om daar als bezoeker te komen moet je vaak het hele gebouw door en dat kan nu net niet . En wanneer er actieve besmettingen zijn kan ik me voorstellen dat ze er alles aan doen om de meeste mensen virusvrij te houden . Maar dat gebeurt helaas met maatregelen die voor velen heftig uitpakken.

Ja, ik snap wel dat ze binnentuinen hebben, maar ze hebben geen privéruimte buiten aan hun kamers. Geen balkonnetje waar ze lekker alleen kunnen zitten. Ze kunnen alleen in groepsverband gelucht worden. Ik vind dat schrijnend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:28

_Penotti schreef:
In ieder geval niet dat ze mee hebben gewerkt dat moeder die aardbeitjes kreeg toch.
Want 5cm te veel raam is al een misdaad.
Dus zal er dan zoveel meer gedaan zijn door dat verzorgingstehuis?
denk van niet, dan kwam dit filmpje er niet.

ja dat is een aanname die ik baseer op wat ik zie, net zoals jij oordeelt op de persoon die jij ziet.

Werd die 5 cm niet door dat stel gezegd, om de boel even lekker op te hitsen?

Wellicht heeft hetverzorgingshuis wel gecommuniceerd dat het raam alleen op een kiertje mocht zodat ze elkaar goed konden verstaan. Maar dat het niet ver genoeg mocht dat er dingen naar binnen gestoken konden worden omdat ze dan geen controle hebben op wat er binnenkomt aan (vieze) handen, spullen en van alles uitademende gezichten...... want dat klinkt logisch :)

Dan maakt zo'n dramaqueen er van "5 cm te ver open!!" terwijl het helemaal niet om cms ging maar om het niks naar binnen steken. Ik ben dus wel benieuwd naar het verhaal van de verzorging daar, hoe het in hun beleving zo ver heeft kunnen komen :j

Die aardbeitjes zijn geen enkel probleem als die domme geit dat niet mee had genomen om even lekker voor moeder haar neus heen en weer te wapperen om ze vervolgens weer met veel spektakel en gejammer mee terug te nemen :n

Ze steekt ook ander spul naar binnen maar neemt die aardbeien zelf mee in een te groot bakje....
In plaats van bijna panisch jankend je moeder te vertellen hoe vreselijk het allemaal wel niet is, en wat allemaal niet kan....kan je er ook voor kiezen om het een beetje positiever te houden voor dat mensje :(:)

Dan gaan roepen dat het verzorgingstehuis het allemaal zo vreselijk heeft geregeld, en er zelf nog eens een dikke schep bovenop doen voor die mensen die jouw drama aan moeten zien / horen :=

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:30

Pmarena

Ik denk dat ik over die onderwerp maar even niet verder ga,
De manier van mensen domme geit enz noemen door het zien van een filmpje gaat mij echt te ver.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:31

(Hoe is dat van je kinderen de schuld van de maatschappij dan?)

Wat ik daarmee zeg is dat , omdat de overheid de huizenmarkt voor jongeren, onbetaalbaar heeft gemaakt, wij ze nog steeds moeten ondersteunen . Wij staan ook nog midden in het leven. Het gaat hier om de beslissing dat het ene leven schijnbaar minder waard is dan het andere. Nederland moet investeren in de toekomst van zijn bevolking en niet investeren in voorselectie van levens. Doe wat nodig is om het probleem anders aan te pakken want de kant die het nu opgaat is uiteindelijk de toekomst van een ieder. Maar goed. Dat is wat ik ervan vind.
Ik vind het doodenge ontwikkelingen
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 17-06-20 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:36

Elnienjo , een balkonnetje op vier hoog voor een dementerend persoon? Met tralies ervoor zeker, sommigen doen er alles aan om weg te komen, ik heb meer dan tien jaar daar rondgelopen en ben blij dat mijn moeder en schoonouders deze periode niet meer mee hoeven te maken maar een balkon? Kan niet. Ze klimmen er zo over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:44

_Penotti schreef:
[ Video ]

Deze al gezien...verschrikkelijk.
Waar gaan we heen?

Klik op beeld.

Denk wel haar kennende (want zij is verzot op aandacht op Instagram) dat dit grotendeels gespeeld is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:53

pmarena schreef:
Wellicht heeft hetverzorgingshuis wel gecommuniceerd dat het raam alleen op een kiertje mocht zodat ze elkaar goed konden verstaan. Maar dat het niet ver genoeg mocht dat er dingen naar binnen gestoken konden worden omdat ze dan geen controle hebben op wat er binnenkomt aan (vieze) handen, spullen en van alles uitademende gezichten...... want dat klinkt logisch :)

Dat klinkt logisch als je uitgaat van een gevangenis.

Het klinkt *niet* logisch als het gaat om mensen die in principe allemaal niet gevangen zitten.

Citaat:
Dan maakt zo'n dramaqueen er van "5 cm te ver open!!" terwijl het helemaal niet om cms ging maar om het niks naar binnen steken.

Maar niks naar binnen steken is ook niet per se een logische regel, en ook een behoorlijke inperking op iemands vrijheid.

Citaat:
Dan gaan roepen dat het verzorgingstehuis het allemaal zo vreselijk heeft geregeld, en er zelf nog eens een dikke schep bovenop doen voor die mensen die jouw drama aan moeten zien / horen :=

Als het maar niet opvalt is het niet zo erg dat de vrijheid van mensen enorm beperkt wordt? Dan kun je nooit dingen aan de orde stellen. Dan krijg je vanzelf een schrikbewind - want de confrontatie ermee is altijd op dat moment vervelender dan meewerken (maar je doet het omdat je hoopt dat er voor de langere termijn dan beweging in komt.)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:53

Popstra schreef:
_Penotti schreef:
[ Video ]

Deze al gezien...verschrikkelijk.
Waar gaan we heen?

Klik op beeld.

Denk wel haar kennende (want zij is verzot op aandacht op Instagram) dat dit grotendeels gespeeld is.

Dat was al duidelijk in het stukje dat ze geïnterviewd werd, levensgrote foto van haarzelf op de achtergrond bij een of andere miss verkiezing genomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:05

Dat was ze ook. Het is Sophia de Boer. Miss holland ofzoiets 100 jaar geleden ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:05

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:

Dat klinkt logisch als je uitgaat van een gevangenis.

Het klinkt *niet* logisch als het gaat om mensen die in principe allemaal niet gevangen zitten.

Citaat:
Dan maakt zo'n dramaqueen er van "5 cm te ver open!!" terwijl het helemaal niet om cms ging maar om het niks naar binnen steken.

Maar niks naar binnen steken is ook niet per se een logische regel, en ook een behoorlijke inperking op iemands vrijheid.

Citaat:

Als het maar niet opvalt is het niet zo erg dat de vrijheid van mensen enorm beperkt wordt? Dan kun je nooit dingen aan de orde stellen. Dan krijg je vanzelf een schrikbewind - want de confrontatie ermee is altijd op dat moment vervelender dan meewerken (maar je doet het omdat je hoopt dat er voor de langere termijn dan beweging in komt.)

Eh...ik heb het gewoon over die mensen in het verzorgingshuis die daar zo'n drama zich zien voltrekken op het gras voor hun raam.....alsof er ik weet niet wat aan de hand is. Dat ze haar eigen moeder en wellicht ook omwonenden zo over de zeik helpt.... Heeft niks te maken met dingen aan de orde stellen, maar een vervelende situatie.....nog veel vervelender maken voor die mensen :(:)

Ik snap uiteraard wat je bedoelt met "het zijn geen gevangenen" maar een verzorgingstehuis dat een nog redelijk onbekende maar wel duidelijk heel vervelende ziekte buiten de deur wil houden, vind ik toch wel iets waar je begrip voor op moet kunnen brengen. Als ze de boel de boel hadden gelaten was het óók niet goed geweest :(:)

Het leven is nu eenmaal niet perfect en zij hadden ook niet direct een pasklare oplossing die aan ieders behoeftes recht deed. Willen ze volgend jaar nog steeds mensen tegen hun zin opsluiten dan is het een ander verhaal, er zal nu gedacht moeten worden in beter passende oplossingen :j

En -heel eerlijk- zullen mensen ook moeten bedenken of ze hun moeder / vader wellicht toch zelf willen verzorgen want als je de zorg uit handen geeft dan moet je ook beseffen dat de verzorging niet alleen jouw geliefde onder de vleugels heeft, maar ook anderen.... en dat er soms beslissingen gemaakt kunnen worden die je liever niet had gehad.

Je kan ze niet kwalijk nemen dat ze in eerste instantie kiezen voor het dichtgooien van de boel, als ze van daaruit maar gaan werken aan betere maatregelen :j En dat zal makkelijker gaan zonder hysterische types aan het raam....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:48

pmarena schreef:
Ik snap uiteraard wat je bedoelt met "het zijn geen gevangenen" maar een verzorgingstehuis dat een nog redelijk onbekende maar wel duidelijk heel vervelende ziekte buiten de deur wil houden, vind ik toch wel iets waar je begrip voor op moet kunnen brengen. Als ze de boel de boel hadden gelaten was het óók niet goed geweest :(:)

Maar dit is waar het steeds op vast blijft zitten... alsof er altijd maar twee opties zijn. *NIEMAND* bepleit hier dat het goed is om de boel de boel te laten. *NIEMAND* verwacht hier dat er al een pasklare oplossing is op dag 2.

Maar als je zelfs na geruime tijd niet verder komt dan een kiertje van het raam open laten en dan de politie erbij halen... dan gaan er wel dingen mis.
En dat zou natuurlijk een incident kunnen zijn, maar er werd ook al een verhaal gedeeld van de man die 's ochtends vroeg het huis uit sloop om een rondje te fietsen en daarna op eenzame opsluiting werd gezet, iemand die is overleden omdat ze niet meer wilde drinken en haar man niet bij haar mocht, iemand die financieel in de problemen komt omdat niemand het postvakje mag openen (personeel mag het niet 'want privacy' maar gemachtige mag het niet want die mag niet in het tehuis komen) en nog een heleboel meer verhalen, waar dogmatisch afsluiten niet alleen de reactie op de directe crisis was maar nog weken en weken daarna voortduurde.

Dat is echt niet aanvaardbaar. En als alle kritiek daarover steeds gesmoord wordt onder stropoppen, verzonnen argumenten en andere dingen, dan staan we wel toe dat hele groepen mensen nu de facto gevangen zitten.

'Het leven is nu eenmaal niet perfect' is daar geen aanvaardbaar antwoord op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:54

En dat opgesloten zitten nog redelijk "normaal" en logisch vinden ook. -O- Kwaliteit van leven is misschien soms belangrijker dan kwantiteit. Die mensen hebben nu wezenlijk gevangenisstraf zonder dat ze iets verkeerd hebben gedaan, en dat is gruwelijk en mag in mijn ogen ook niet. -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:58

Shadow0 schreef:
En dat zou natuurlijk een incident kunnen zijn, maar er werd ook al een verhaal gedeeld van de man die 's ochtends vroeg het huis uit sloop om een rondje te fietsen en daarna op eenzame opsluiting werd gezet, iemand die is overleden omdat ze niet meer wilde drinken en haar man niet bij haar mocht, iemand die financieel in de problemen komt omdat niemand het postvakje mag openen (personeel mag het niet 'want privacy' maar gemachtige mag het niet want die mag niet in het tehuis komen) en nog een heleboel meer verhalen, waar dogmatisch afsluiten niet alleen de reactie op de directe crisis was maar nog weken en weken daarna voortduurde.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik vermoed dat een aantal van dit soort zaken ook toe te wijzen zijn aan individuen die gewoon hun werk niet goed doen ..
En ik hoop ook ten zeerste dat deze mensen die die rare beslissingen nemen, ter verantwoording geroepen worden.

(ik denk alleen dat de mevrouw in het filmpje, waar het nu al een paar pagina's over gaat, niet perse het béste voorbeeld is van de ellende.. :+ )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:23

Ik heb paar weken geleden een reactie van het tehuis gelezen, kwam er in het kort op neer dat het raam een stukje open mocht om met elkaar te praten , met afstand. Daar heeft madam de boer zich dus totaal niet aan gehouden volgens tehuis. Handen vastpakken, knuffelen en spullen geven. En toen ze niet wilde luisteren is de politie alsnog ingeschakeld. Ik snap het wel dat een tehuis dit doet, ze hebben niet alleen met de moeder maar ook met alle andere bewoners te maken, ook daar dragen ze de verantwoording voor .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:32

Inmiddels zit de moeder niet meer in het tehuis, maar thuis bij mevrouw de Boer, het verhaal staat op facebook, met de nodige foto's.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:34

Ik vond mevrouw redelijk hysterisch. Zowel in het "mama ik houd van jeeeeee mamaaaaaa" als in het "ik mag NIETS van het verzorgingstehuis, NIETS!"

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:38

Moet wel toegeven ze wel een punt heeft. Dat men ouderen zelf moeten laten beslissen hoe ze willen leven.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:50

Olle schreef:
Zeg ik dat het ergens ok is?

Het is alleen wel een logische (rationele) manier van selecteren.
Ik ben dan nog wel geen 50+, maar als ik moet kiezen voor een bed voor mij of mijn jongere neefjes dan weet ik waar dat bed heen gaat.

En als het nou iemand is die 5 jaar jonger is dan jou en een onbekende?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:53

Popstra schreef:
Moet wel toegeven ze wel een punt heeft. Dat men ouderen zelf moeten laten beslissen hoe ze willen leven.....

Natuurlijk moeten ze dat zelf kunnen beslissen :j
Maar op het moment dat je een huis deelt met anderen...dan heb je toch ook met die anderen rekening te houden. Waarvan een deel van die ouderen / hun familie dan liever zal willen dat de boel (tijdelijk) op slot gaat, ter bescherming tegen die eerste, onzekere golf? Ik snap alle emotie echt wel, maar heb wel het gevoel dat voorbij wordt gegaan aan de behoeftes van degenen die wèl graag even pas op de plaats willen maken en niet strikt noodzakelijke in en uitloop even op pauze willen zetten.

Want die mensen zitten er ongetwijfeld ook tussen :j

En ja ik weet heel goed waar ik het over heb. Mijn oma is in april overleden en niemand mocht er meer bij.... dus ik heb ook geen afscheid van mijn omaatje kunnen nemen. Gelukkig mocht wel nog als uitzondering mijn moeder na een poosje weer binnen, daar hebben die meiden van de verzorging de koppen voor bij elkaar gestoken om dat mogelijk te maken +:)+

Vind ik het erg dat ik niet meer bij oma mocht? Ja natuurlijk!
Maar ik heb er alle begrip voor want er zitten daar nog meer vatbare mensjes die ze liever niet aan zo'n stom virus kwijtraken dat op dat moment de wereld nogal op zijn kop zette. Ze hebben er imo goed aan gedaan om dat zo aan te pakken, ik denk niet dat er veel andere opties waren die je snel even vol vertrouwen uit de grond stampt anders.

Dat er NU verder gedacht moet worden is duidelijk :j

Maar het draait in een woongroep niet alleen om de mensen die het meest vocaal zijn en graag hun dingen willen blijven doen. Die zullen ook rekening moeten houden met de anderen :(:)

Niemand zat daar gevangen, iedereen had de optie om zijn ouder naar huis te halen. Dat niet iedereen dat kan / wil is logisch, maar je kan wat mij betreft gerust tijdelijk zeggen dat je de boel op slot gooit en mensen er wel uit mogen, maar dan niet meer in. Je moet toch iets om je mensen te beschermen op dat moment in het heetst van de strijd.