rien10 schreef:De UO “met recreatief drugsgebruik houd je de drugs criminaliteit in stand” is al eens voorbij gekomen, toch?
Maar dat is toch gewoon een feit aangezien veel drugs (op alcohol en andere legale middelen na) illegaal zijn en criminaliteit de enige manier is om sommige middelen te verkrijgen. Regulatie door de overheid zou criminaliteit net af kunnen doen nemen. En dan niet zo'n vage opstelling als in Nederland waar wiet in coffeeshops gedoogd wordt maar het telen van cannabis nog steeds illegaal is.
Memories schreef:En 2: ik geloof niet dat de drang naar gebruik van geestverruimende middelen ooit in voldoende mate uit de mensheid verdwijnt (of dat dit afgedwongen kan worden) dat de vraag ernaar significant zal dalen.
Er zijn tegenwoordig meer onderzoeken naar het gebruik van 'geestverruimende' middelen zoals LSD, psilocybin en MDMA in de hulpverlening (waar ze oorspronkelijk eigenlijk bedoeld voor waren, vooral met betrekking tot traumaverwerking, maar ook rond angst, depressie,...). Weliswaar verantwoordelijk gebruik dus onder supervisie en de effecten zijn best verbazingwekkend en hoopvol. Zeker in vergelijking met de effectiviteit van 'gewone' therapie en farmaceutica (met vaak belachelijke bijwerkingen) hoop ik dat geestverruimende middelen niet uit de mensheid verdwijnen. (Op YT zijn er verschillende besprekingen uit de neuropsychologie te vinden met betrekking tot psychedelics in de hulpverlening.)
Als het dan toch over drugs gaat mogen mensen kritischer kijken naar alcohol en hoe het drinken ervan algemeen geaccepteerd is. Na het gebruik van geestverruimende middelen hoor je mensen nog wel eens zeggen dat hoe ze in het leven staan op een positieve, drastische manier veranderd is. Ik denk dat dat voor mensen die alcohol drinken niet zo vaak het geval is.
(En nee voor de duidelijkheid, ik zit niet aan de geestverruimende middelen en ik drink soms te veel alcohol. Hypocriet.
)
Maar goed, dit alles heeft dan ook weer te maken met de menselijke geschiedenis, zowel voor alcohol als psychedelics.