Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 16:06

Ah oliebol, dat is goed balen Tamary... Wij hebben trouwens een volwassen ram (2 jaar) opgegeten. Was niks mis mee :D Dus je gaat ze nu nog proberen te dekken?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:16

Solleke_Noah schreef:
Skyla schreef:
Kook je eieren, mix ze met schaal en al en geef ze aan je eenden/kippen terug. Je kan er oa nog Griekse yoghurt bij doen. Is erg goed voor ze!

Zou dat ook werken met eenden? Met kippen is het mij wel bekend, maar onze eenden zijn nogal fijnproevers :') ze krijgen meelwormen en slakken voor de eiwitten momenteel.

Geen ervaring met eenden dus geen idee haha maar probeer het eens met 2 eitjes ofzo en draai er ook de meelwormen door, dat kennen ze dan al. Wie weet,.is goed kwa eiwitten en kalk. Mijn oude legkip legde altijd zakjes van eieren, kreeg ze dat dan gaf ze zeker 2/3 weken perfecte eieren.

Ooh wat jammer Tamary :(

Marcella, wat leuk!
Ik wil ook wel eens foto's van die kippen zien!

Hier mijn 3 Mechelse koekoeks tijdens het verschonen van hun hok, niet de mooiste foto maar het is iets. De 3e heeft een flinke groeispurt gekregen en ontbreekt net als nr 2 enkel nog het patroon maar een koekoek is deze nu toch ook wel. :=
Zijn toch best lelijke koppen als je zijdehoenders met grote pompons gewoon bent. :+

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:21

Moonfight schreef:
Ah oliebol, dat is goed balen Tamary... Wij hebben trouwens een volwassen ram (2 jaar) opgegeten. Was niks mis mee :D Dus je gaat ze nu nog proberen te dekken?

Nee, moet sept/okt nieuw plekje hebben (of iets nieuws hier kunnen onderhandelen, maar weet niet hoe lange baan van de baan de verkoop plannen zijn), dus geen dek nu nog. Overweeg een al gelammerde dwerggeit met bokjes te kopen voor wat melk (dat was planning nl dit jaar o.a. voor eigen ijs). Maar ook weer logistiek en extra dieren die weg zouden moeten bij niks nieuws hebben.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:51

Wat een dropjes Skyla <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:56

Kuikens zijn na hun eerste weken vaak zo lelijk haha _O- Maar gelukkig groeien ze daar wel weer uit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:53

Maar zo schattig dat kuikens zijn.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:20

Ahwww ik vind ze nog steeds heel schattig <3 Mini dino's <3 <3

Ahhhhh ik ben al 2 dagen op mijn handen aan het zitten. Morgen avond is de laatste check en dan gaan de eitjes op de uitkomst mat <3 Ik vind het zoooooo spannend en ben zoooooo bang dat niks uit komt O:) Geen idee eigenlijk waarom ik dat deze keer zo erg heb, vorige keer had ik dat dacht ik helemaal niet zo erg.

Ik wilde de machine meteen weer aan zetten maar weet niet of dat gaat lukken kwa hoeveelheid eitjes die ik heb om erin te doen O:) Ik heb als t goed is 12 eitjes verkocht voor binnen een paar dagen ook en dan de 25e gaan er 20 naar Portugal :oo

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:27

Ah mini dino's, dat is echt er boenk op haha.

Heb je ze al geschouwt met de lamp? Dan kan je toch al zien wat de uitkomst zou kunnen zijn?

Portugal jeetje, en ik wou vorig jaar nog niet naar Frankrijk verzenden. :=

*\o/* *\o/* geheel onverwacht momenteel op de terugweg met 3 orpington buff kuikens, een trio. Net de laatste 3. En dan nog tentoonstellings kwaliteit, maar dat wisten we pas toen we er waren. Vind het al haast zonde dat we ze gekocht hebben om hun nakomelingen op te eten, zal dan denk ik maar enkel de hanen worden. We zijn toch maar met 2.
Wou nu nog 2 hennen bij maarja, dat moet dan best ook wat van kwaliteit zijn of het is ook weer zonde haha.
De fokker vroeg al of we met ze aan tentoonstellingen gingen meedoen aangezien er ieder jaar vlak bij ons eens is waar hij met hun ouders al grote prijzen gehaald heeft.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:51

Poeh, dat maakt het wel lastig ze op te gaan eten inderdaad. Toch maar Orpington-fokker worden dan :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:28

Hennetjes houden voor de fok en de hanen om te eten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:40

Wat leuk, Skyla! Ik heb ook Orpingtons. Ze zijn zo leuk. Heb je een foto?
En hoe bepaal je tentoonstellingskwaliteit?

Oh en heeft iemand tips voor de samenstelling van potgrond voor tomaten en pepers? Ik heb op internet gezocht, maar daar komen zulke ingewikkelde samenstellingen voorbij met klei en wit veen etc. Ik dacht zelf aan potgrond met 10% compost en eventueel wat vermiculiet. Wil er ook geen vermogens aan uitgeven.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:15

Marcella, ik denk ook zoiets. Geen idee of ik de tijd en zin heb om er mee op tentoonstelling te gaan. Zal dit jaar wel es gaan zien naar de tentoonstelling maar vermoed dat er nog redelijk wat bij komt kijken, wat ook logisch is.

Amber, zal morgen eens zien of ik een deftige foto kan maken. Ze zijn wel nog maar 9 weken.
Ik ken er ook nog niet super veel van maar wat mij nu al opvalt is dat de orpingtons bij sommige mensen niet zo mooi in een bolletje (of eerder hartje vind ik) zijn maar eerder lang en slank. Voor de rest moet ik mij ook nog ferm gaan inlezen enzo hoor. :+

Ik vroeg mij eigenlijk af. Wij vaccineren de kuikens maar kan dat kwaad voor ons als we ze nadien als ze ouder zijn opeten? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 03:43

Nee, dit kan geen kwaad. Er kan hoogstens een wachttijd op zitten, maar het langste dat ik tot nu toe ooit heb gezien bij een dier is 45 dagen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:33

Ok dank je! Bedacht me dat gisteren opeens.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:54

Ahh ik vind de kuikentjes wel heel schattig zo hoor <3 tentoonstellingskwaliteit opeten is een beetje jammer ja :')

Tomaten krijgen hier dezelfde behandeling als de rest: de kleileem in met een dikke laag paardenmest :P

Met dank aan jullie tips in totaal al 28 eieren verwerkt op drie dagen tijd *\o/* in brood, cake, brownies en eiersla. Ga de andere suggesties ook zsm eens uitproberen :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:04

Ze worden vanzelf met ouder worden bolletje. :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:50

Trouwens in de bak met mijn stekjes waar ik zondag ook heel veel bijen had drijven er nu verschillende dode in.

Echt zo zonde. Heb nu wel een telefoon nummer van iemand die ik altijd kan en mag bellen mocht er weer een zwerm zitten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:57

Wat jammer zeg. Als je bij mij in de buurt woont, weet ik ook wel iemand die dat waarschijnlijk wel zou willen doen, of in ieder geval mensen kent die wel een zwerm willen vangen. Die zit in het bijenwereldje.

Skyla, waar tegen vaccineren jullie de kuikens?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:54

Beetje uit de richting.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:27

Marcella, het waren al volwassen dieren.

Amber, je kunt echt ver gaan in vaccineren. In België deed ik mee met de groepsvaccinatie iedere maandagavond, was goedkoper zo. Hier moet ik nog zoeken hoe en wat. Maar wil zeker al tegen Marek en coccidiose. Sommige vaccinaties zitten samen in 1.
Zit nu wel wat gevangen met mijn eigen kuikens van dit jaar. Waren zo verspreid geboren en met zo weinig dat die niet gevaccineerd zijn. Hoop dat tegen dat die hun bak uitgegroeid zijn de andere al buiten zitten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:34

Skyla, ik ga me eens inlezen. Die van mij zijn bijna een jaar oud nu en nergens tegen ingeënt.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:31

Mijn buienkippen ook niet hoor en was het eerst met de sierkippen ook niet van plan maar zo goed als alle fokkers enten en niet geënte kuikens bij geënte volwassen dieren steken is foute boel dus je wordt bijna zo goed als verplicht mee te doen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:48

Ik moet ook eerlijk zeggen dat mijn kippen niet ingeent zijn O:)

Vanochtend mijn eitjes op de uitkomst plaat gelegd. Nu billen knijpen hoe de luchtvochtigheid omhoog komt. Ik heb tot woensdag compleet droog gebroed, woensdag het 1e bakje gevult en vanochtend een senseo mokje erbij gezet (mijn 2e waterbakje is kapot dus daar kan geen water in blijven staan dus moet een andere optie doen. De vorige eigenaar van de machine deed de rest van de bodem ook water in zetten maar dan zou ik een bijna 100% van de bodem met water vol hebben staan, dat lijkt mij niet handig O:)

Ik heb uiteindelijk 4 Marans en 3 olijf leggers apart gelegd. Ik kon het nog altijd niet heel goed zien bij die eieren maar vermoed dat die afgestorven zijn. Op 1 eitje van mijzelf na, die er al op dag 7 uit gegaan is vanwege een bloedring, gaan die alle 11 nog steeds onwijs goed :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:57

Hier zijn de kippen ook niet geënt wel over nagedacht, maar de dierenarts gaf aan dat je het beste kan enten in het ei. En dat later weinig nut had.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 11:01

Ik ent bewust niks, als je er eenmaal mee begint moet je blijven enten. En daar hebben wij echt geen trek in.

Wij hebben 1x Marek gehad, bij een groep kuikens die net een paar weken oud waren tijdens een mega hittegolf (meerdere dagen 40+ graden). De Marek kwam natuurlijk pas 6 maanden later boven water. Maar in alle jaren erna weer geen problemen mee gehad. Vermoed dat door de hitte(stress) ze een gevoeliger waren en besmet zijn geraakt.

Ik zou persoonlijk dus ook nooit geënte kuikens kopen, zeker niet als je zelf al ongeente kippen hebt zitten thuis. Volgens mij kunnen ze geënt wel drager zijn en dan de rest van jou kippen besmetten zonder zelf ziek te worden.

Ik heb vorige week een nieuwe broedmachine gekocht. Tis een oudje maar nog in prima staat. Kunnen ruim 200 eieren in :D Is ook goed geïsoleerd dus kan mooi in onze schuur staan.