Hier heeft het wel echt heel veel geflitst. Minder gedonderd, maar het bleef maar lichten. Met een flinke regenbui ook. Prima! Goed voor het land. Paard stond binnen en zij die wel buiten stonden hebben het ook overleefd. Nu kijken wat er vanavond komt. Misschien nog een nacht binnen...
Het is hier nu best benauwd. Zon met bewolking.
Marcella
Geplaatst: 21-05-14 10:31
Schijn dat het vannacht nog aardig te keer is gegaan alleen niks meer gehoord of gezien. Meer bewolking dan zon en de lucht ziet er niet echt betrouwbaar eruit. En voor het zuidwesten kans op zeer plaatselijke onweerbuien dus ga geen risico nemen door op de scooter de moerdijk over te gaan.
In Frankrijk begint het al... In Frankrijk is overigens estofex level 2 afgegeven, dat is serieus... In de Benelux is het level 1. A level 2 was issued for Southern to Central France mainly for severe wind gusts, large hail, tornadoes and excessive precipitation.
quartel
Geplaatst: 21-05-14 11:13
Betekend dat dat we hier ellende kunnen verwachten?
Marcella
Geplaatst: 21-05-14 11:20
Ben bang van wel inderdaad, maar zou kunnen dat tegen de tijd dat het bij NL is al uitgedoofd.
Anoniem
Geplaatst: 21-05-14 11:21
quartel schreef:
Betekend dat dat we hier ellende kunnen verwachten?
A level 1 was issed for Northern France, BENELUX, Northwestern Germany and Denmark mainly for large hail, severe wind gusts and to the lesser degree for tornadoes.
Vooral in de namidddag kunnen er grote cellen ontstaan( ik doe even dikgedrukt wat er wel te snappen valt ): In the WAA regime, favourably veered vertical wind profiles will yield moderate to strong DLS and enhanced SREH, that could support well organised multi or supercells. Models agree on the CI and destabilisation especially in the late afternoon hours. CAPE will likely stay below 1000 J/kg, increasing towards east of the highlighted area, where steeper mid-level lapse rates are simulated. One downside of the situation might be that initial storms will move towards the more stable (northern) part off the boundary. Especially the right moving cells could survive longer in the unstable airmass. In case that isolated supercells manage to develop, large hail may occur, as well as severe wind gusts and possibly also tornado as LLS will increase towards the evening.
Ik kan er alleen niet helemaal uitkomen waar dit gaat gebeuren, maar goed dat is altijd afwachten. Ik kreeg wel kippevel van het bericht, ik heb mn camera mee mocht t los gaan, dan kan ik meteen onderweg vanavond!
vannacht is het hier aardig los gegaan. Niet eens de flitsen maar zo harde rommel... nou ja flitsen ook wel want die zag ik terwijl mijn rolgordijn neer was. rond een uur of 3
Het lijkt erop of dat hele front boven Frankrijk richting Noordzee/Engeland gaat... Maar er kan natuurlijk nog veel meer ontwikkelen. Spannend.
Marcella
Geplaatst: 21-05-14 11:39
Blij dat ik dus thuis gebleven ben. Ook vanwege eventueel hagel. En buien kunnen nog van richting veranderen.
Niks is zo onvoorspelbaar als het weer.
Shirley
Geplaatst: 21-05-14 11:40
Het is altijd afwachten
fargo
Geplaatst: 21-05-14 11:45
Vannacht ook aardig geregend in DH en ook behoorlijk aan het flitsen geweest. Het water was wel even nodig, je ziet er al niets meer van dat het zo geregend heeft. Hoop niet dat er al te veel ellende deze kant op komt vandaag.
Geen idee of het hier heel slecht is geweest. Ik ging naar bed om een uur of 12, toen wel wat regen, maar geen onweer. Toen ben ik als een blok in slaap gevallen en niet meer wakker geworden tot 6 uur .... Op sommige plekken is het aardig tekeer gegaan, maar het was volgens mij allemaal niet heel erg langdurig.
NatasjavE
Geplaatst: 21-05-14 11:55
Hoop ook niet dat het deze kant opkomt want ik kan vanavond de paarden niet binnen zetten. Man is laat thuis en Guus had z'n box onderwater gezet en heb ik dus net leeg gehaald en er ligt niks in.
Op hoop van zegen dan maar. Ik hou het maar in de gate.
Ik zit te twijfelen of ik met de fiets naar stal ga is toch 20 km heen en weer en ben dan pas eind van de middag thuis. Van buienradar wordt ik ook niet veel wijzer.