Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:52

Pandora2 schreef:
Dit. :x
Citaat:
Drie miljoen euro voor het redden van een kind: farmabedrijf vraagt overheid hoogste terugbetaling ooit
Drie miljoen euro per dosis. Dat is het duizelingwekkende bedrag dat een farmabedrijf vraagt voor een geneesmiddel dat baby’s en jonge kinderen zou redden van een dodelijke stofwisselingsziekte. Die prijs breekt alle records. Omdat weinig ouders in ons land 3 miljoen euro kunnen ophoesten, vraagt het bedrijf terugbetaling via de sociale zekerheid. De federale overheid staat nu voor de moeilijke beslissing: het duurste geneesmiddel ter wereld terugbetalen, of niet?

Ik was al vaker sprakeloos wat betreft big pharma, maar dit slaat toch best wel een paar records :+

Ik wil hier toch nog even op inhaken.

De gemiddelde persoon, en mijn aanname is dat jij daar toe behoort, heeft geen enkel idee over hoe het 'maken' van een medicijn werkt.

Even een speedrun: eerst moet er onderzoek gedaan worden naar waarom en hoe de ziekte ontstaat. Zonder deze kennis kun je medicijnen maken wat je wil, maar ga je niet begrijpen waarom iets werkt of niet. Vervolgens ga je kijken of dit ziektebeeld nagebootst kan worden in cellen organoïden en/of proefdieren, hiermee heb je je 'model' en kun je dingen uitproberen. Als je vervolgens begrijpt hoe een ziekte ontstaat, kun je o.a. computermodellen los laten op jouw idee van een medicijn. Daar komen duizenden, zo niet miljoenen moleculen uitgerold. Al deze moleculen ga je testen op effectiviteit, hetzij op cellen in celkweek experimenten, hetzij op organoïden in weefselkweek, hetzij op proefdieren. Vaak is het een combinatie van dat alles verspreid over verschillende ontwikkel-stadia. Heb je vervolgens een molecuul waarvan het in al je voorgaande experimenten precies doet wat je verwacht en kun je bewijzen dat het werkt in proefdieren, kun je je aanvraag voor onderzoek in mensen gaan doen bij de CCMO (Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek). Na wat over en weer gecorrespondeer kun je dan beginnen met je Fase I onderzoek. Je mag dan een handje vol mensen met het ziektebeeld vragen te vrijwilligen in jouw studie en tijdens die studie krijgen ze dan jouw medicijn. In de eerste fase test je de dosis-escalatie, oftewel hoe goed een medicijn verdraagbaar is in de mens. Als je dat allemaal afgerond hebt mag je een nieuwe aanvraag doen bij de CCMO voor een Fase 2 studie, daarbij mag je de effectiviteit van je medicijn testen, weer in een handje vol mensen. Als dat allemaal goed gaat en je medicijn is effectief, mag je naar Fase 3, daarbij test je het medicijn in een grote populatie en over langere tijd om een completer beeld te krijgen. Als dat nou àllemaal goed gaat, mag je je medicijn voorstellen bij de EMA (European Medicines Agency) en die gaan beoordelen of je alles goed bebt uitgevoerd, of de effectiviteit opweegt tegen de bijwerkingen, noem de hele rataplan maar op. Pas als de EMA een medicijn goedkeurt mag het de markt op en kun je een patent aanvragen voor een aantal jaar. En dan hangen er nog kosten aan het produceren, denk aan een machine-lijn bouwen die je vloeistof/pil/capsule kan mengen, uitvullen en verpakken, denk aan alle schoonmaakkosten die iedere line clearance (schoonmaak na iedere batch) met zich mee brengt, denk aan alle kwaliteitscontroles, denk aan distributie (kamertemperatuur? Koelkast? Vriezer?)... Moet ik doorgaan?

En dat is alleen nog maar het proces voor een 'traditioneel' medicijn waarbij de werkzame stof een molecuul is. Kun je je voorstellen wat voor bochten en loopings er bij komen kijken wanneer het medicijn leeft zoals cellen of (oncolytische) virussen?

Bij iedere stap in drug discovery valt er gewoon een hele hoop af. Je moet enorm veel input hebben (zowel in geld, als personeel, als tijd, als moleculen/ideeën) om tot één ontdekking te komen. En als die ontdekking dan ook nog maar weinig mensen helpt, zal er weinig vraag naar zijn en dus de prijs hoger zijn omdat het maar in kleine batches geproduceerd wordt. Terwijl voor iedere batch wel de basis kosten gemaakt worden (gas, water, licht, personeel, apparatuur). En begrijp me niet verkeerd, farmaceutische bedrijven zijn geen filantropische instelling, ze maken zeker wel winst, maar die 3 miljoen is niet uit de lucht gegrepen ofzo. Daarnaast, willen we nieuwe medicijnen en technieken kunnen blijven ontwikkelen dan kan de farmaceutische industrie dat niet betalen van die paracetamolletjes.

fjordjes

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:18

Dat ik alleen lichte keelpijn heb en me daarom morgen moet laten testen...

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:40

Love_Laugh schreef:
Mensen die “nooit geen” gebruiken. Bijvoorbeeld:
“Daar heb ik nooit geen last van.” Terwijl ze gewoon bedoelen dat ze er nooit last van hebben.

Is dit niet gewoon dialect? Hier is het normaal om dat te zeggen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:42

nicole_floor schreef:
Love_Laugh schreef:
“Daar heb ik nooit geen last van.” Terwijl ze gewoon bedoelen dat ze er nooit last van hebben.

Is dit niet gewoon dialect? Hier is het normaal om dat te zeggen. :+

Het is in meerdere talen normaal. Zuid-Afrikaans en Frans hebben ook de dubbele ontkenning :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:43

Ondanks dat ik weet dat het fout is zeg ik het ook regelmatig. Streektaal zou dus best kunnen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:01

Bomproef, Goudseerlijk paard.
Die vandaag voor de 2de keer in zijn leven bij mij een ruiter onveilig heeft doen voelen.
En ik weet begod niet wat de trigger is.
Zijn beide keer ruiters geweest die duidelijk wel goed konden rijden, goede instructie hebben gehad voor ze opzoek gingen naar bijrijd paard. Maar nog niet echt de ervaring hebben van een actiever(?) paard te rijden.
En toch paard over de rooie bij hun, terwijl mijn vriend opstapt en aan zijn beginners/vertrouwens les begint zonder problemen.

Ik snap oprecht niet wat de trigger is.
Want zoek nieuwe ruiter voor hem. Maar wil hem zeker geen stress bezorgen.
En een manege ruiter de kans geven doe ik liever na mijn laatste ervaring niet meer.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:09

_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
En op hun site ook een inzamelactie voor hun “goede doel” en een petitie om de regels voor abortus strenger te maken.
Dus denk even goed na wanneer je op de CU of SGP stemt want die zitten hier (mede) achter. :r

Ja, alles om mensen over te halen dat kind te houden, en zodra t er eenmaal is ze lekker laten zitten met de zooi.

Het is gewoon niet meer van deze tijd. Vrije keuze als vrouw wordt weer onderworpen aan schaamte. Dat kun je toch niet maken?

Ik denk niet dat er reclames zouden worden uitgezonden in de trent van; ben je verkracht, kun je de kosten van een kind niet veroorloven, ben je helemaal alleen, wordt je stelselmatig in elkaar getrimd door je partner? Kom dan bij onze kliniek voor een abortus...

Ieder zijn keuze, ieder zijn geloof, normen en waarden maar dit is niet gepast op een publieke zender.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:50

_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
En op hun site ook een inzamelactie voor hun “goede doel” en een petitie om de regels voor abortus strenger te maken.
Dus denk even goed na wanneer je op de CU of SGP stemt want die zitten hier (mede) achter. :r

Ja, alles om mensen over te halen dat kind te houden, en zodra t er eenmaal is ze lekker laten zitten met de zooi.

Ja waar komen de wachtlijsten van pleegzorg en jeugdzorg ook alweer vandaan.
(Ben zelf pleegouder, ondanks dat wij even op non actief staan al 3x gebeld voor een plaatsing. Volgende week toch maar weer een gesprek)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:52

Hartkloppingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 00:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 01:19

Puppy die elke keer zichzelf, andere hond of mij in de reflectie van t raam ziet en keihard gaat blaffen. :\

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 01:46

Dat volgens mij de tv beneden echt loeihard staat :=

Waarom vraag ik mij überhaupt nog af of mijn vader doof is :')

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 04:29

GUSTIxBILL schreef:
Die vandaag voor de 2de keer in zijn leven bij mij een ruiter onveilig heeft doen voelen.
Zijn beide keer ruiters geweest die duidelijk wel goed konden rijden, goede instructie hebben gehad voor ze opzoek gingen naar bijrijd paard. Maar nog niet echt de ervaring hebben van een actiever(?) paard te rijden.
En toch paard over de rooie bij hun, terwijl mijn vriend opstapt en aan zijn beginners/vertrouwens les begint zonder problemen.

En een manege ruiter de kans geven doe ik liever na mijn laatste ervaring niet meer.

Klinkt heel stom maar met wat voor mindset stappen ze op? Mijn paard is ook doodbraaf, toen ze nog op de manege was ook alle volwassenen die voor het eerst op een paard gingen erop, maakt niet uit. Nu ook, verwacht je eigenlijk weinig en zie je wel hoe ver je komt, niets aan de hand, stapt er een vreemde op van 'dat doe ik wel effe' kan je mega gevecht verwachten en dan hoeven ze nog niet eens echt wat te doen, gewoon opstappen met die mindset zorgt al voor verzet _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 05:54

Al vanaf 3u wakker met ik gok een nierbekkenontsteking.. %)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 06:43

GUSTIxBILL schreef:

Het is dat je te ver weg woont maar anders

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 07:17

Aan het feit dat mn vriend zo verkouden is dat hij echt zo hard snurkt snachts en ook met geen mogelijkheid stopt met snurken.. dus ok heb weer mega onrustig geslapen want word er serieus wakker van:')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:41

Elke ochtend weer het ellendige geluid van mensen die hun scooter niet aanrijgen en ellendig lang die startmotor laten krijsen.

Zet dat ding in de overdekte stalling daar is het warmer. :roll:

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:48

Nog aan niks, maar het is nog vroeg :')

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:51

Dat ik misschien bij de 31% van de startende leraren hoor die uitvallen binnen 5 jaar. Ik heb me ziekgemeld, bij de huisarts geweest. Nu zit ik thuis :\

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:11

Zebrastreep schreef:
Dat volgens mij de tv beneden echt loeihard staat :=

Waarom vraag ik mij überhaupt nog af of mijn vader doof is :')

En als je er wat van zeg is het niet zo en valt het allemaal wel mee. :=

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:47

Auto 13 polig stekker, kar 7 polig...
Kreeg een nieuwe verloopstekker erbij...
Voor de auto 7 polig voor de kar 13 polig. :?
Hoe blind ben je dan.

Moet de kar met asbest weg brengen, paps maar gebeld of hij ergens iets kan halen die komt toch mee om te helpen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:48

Dat een collega met wie ik mee rij mij 10 minuten langer in de kou staan 'want de katten waren zo lief aan het knuffelen'

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:14

Nergens geen zelftest te krijgen...

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:19

Maddy_Paola schreef:
GUSTIxBILL schreef:

Klinkt heel stom maar met wat voor mindset stappen ze op? Mijn paard is ook doodbraaf, toen ze nog op de manege was ook alle volwassenen die voor het eerst op een paard gingen erop, maakt niet uit. Nu ook, verwacht je eigenlijk weinig en zie je wel hoe ver je komt, niets aan de hand, stapt er een vreemde op van 'dat doe ik wel effe' kan je mega gevecht verwachten en dan hoeven ze nog niet eens echt wat te doen, gewoon opstappen met die mindset zorgt al voor verzet _O-

Ik vermoed idd te zelfzeker voor doen/zelfzekerder voor doen dan ze zijn.

Vorige ruiter gaf gewoon toe dat ze manege niveau had maar niet bang was. Die kon opstappen en weg rijden. Moest ik met mijn stem soms vanaf de grond zelfs activeren.
Maar is nu idd al 2x geweest een ruiter die enorm zelfzeker voordoet, en zich wilt bewijzen. Maar waar je aan ziet dat ze schrik hebben ?

Zou haast denken meer mensen die zich anders voordoen dan ze zijn. Want deze vrouw stapte niet op met de Mindset dat ze het zou laten zien. Maar had wel van te voren gestoefd hoeveel ervaring ze had op lessen bij hoge namen. Dus dat het wel zou moeten lukken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:32

Love_Laugh schreef:

fjordjes schreef:
Nergens geen zelftest te krijgen...

Sorry heel flauw :+

Ik erger me aan de kou die door het raam mijn kantoortje op komt..