Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:50

Ik ben in Noord-Ierland geweest en mijn indruk toen was dat het net zo goed PSV-Ajax had kunnen zijn bij wijze van spreken als katholiek vs protestant. Dus ergens zie ik het wel :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:52

elnienjo schreef:
capopjekop schreef:
Ik wil de dag beginnen met een SO naar Tim hofman. Verfrissend dat eens iemand op tv oproept kritisch naar de grondwet te kijken. Waarom worden nog wel grote kerkdiensten toegestaan maar mag je niet naar voetbal of theater? Trek dit gelijk. Of allemaal, of allemaal niet.

Klein fragment:
https://twitter.com/op1npo/status/13186 ... 31104?s=09

Heel goed van die Tim! Na deze crisis moeten ze de grondwet idd maar 'ns goed aanpakken en naar de 21e eeuw tillen. De huidige is van 1983 en de wereld is ondertussen zoveel veranderd dat het niet meer van deze tijd is.

Hoho wat is er mis met 1983... Zo oud ben ik nog niet :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:52

Wat Sunnda zegt. Ik vind het zwak hoe Tijs reageert als ik dat zo hoor (ik heb nu niet voldoende tijd om het interview te gaan bekijken) maar als je moet gaan morrelen aan de vrijheid van godsdienst en de scheiding van kerk en staat, ga je het risico lopen dat er heel andere problemen ontstaan.
Wat direct in me opkomt is ‘wat nou als Wilders aan de macht zou komen’ bijvoorbeeld. Maar kijk ook maar eens naar andere landen waar christenen onderdrukt worden door hun overheid. Een grondwet is niet voor niets een grondwet, daar moet je afblijven. En 99% van de kerken heeft zich direct aangepast aan de situatie, het zijn de excessen die in het nieuws komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:53

ik denk dat we hier in NL vooral heel erg verwend zijn en ons niet meer beseffen hoe kwetsbaar vrijheid van religie is. Wat prachtig is, maar ook aan die grondwet te danken is.
En ook als je niet religieus bent is dat belangrijk, want hier in NL heb je ook het recht om níét te geloven.
En ook hier in NL staat het recht op geloof onder druk met de huidige haat naar islamisering e.d.

Dat gelijktrekken met een concert oid vind ik wat absurdisch overkomen, ik zie dat niet helemaal voor me.

Maar los van mijn mening, het voelt nu een beetje als een soort winkel: de grondwettelijke rechten die me interesseren daar steiger ik voor (zoals die mondkapjes waar zoveel mensen over pruttelen), maar een ander grondwettelijk recht moet maar wijken voor onze veiligheid.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:54

Maar er komt toch ook niemand aan het geloof? Niemand (echt níemand!) zegt dat je nu niet meer mag geloven. Of bidden. Of troost zoeken in je geloof. Wat echter wél wordt gevraagd is om niet meer samen te komen met meer dan 30 mensen, ongeacht de reden. Nou ben ik zelf niet gelovig, maar je hebt toch niet perse de kerk nodig om te kunnen geloven? Of bijeenkomsten met meer dan 30 mensen in deze tijd? Volgens mij zit geloof voornamelijk in jezelf, en niet in het gebouw of de hoeveelheid mensen waarmee je samen komt..

Dus als kerken heel bewust die vraag/regel aan de kant gooien 'want geloof', dan snap ik wel dat daar kritiek op komt. Zeker omdat andere sectoren keiharde verliezen lijden. PSV is dan een niet al te handige vergelijking, maar kijk eens naar de theaters en concertzalen en alle bijbehorende mensen. Artiesten, cateraars, technici.. Dan is het toch niet uit te leggen dat zij wel keer op keer geraakt worden, maar je wél onder de noemer geloof met meer dan 30 mensen samen mag komen?

purny

elnienjo schreef:
capopjekop schreef:
Ik wil de dag beginnen met een SO naar Tim hofman. Verfrissend dat eens iemand op tv oproept kritisch naar de grondwet te kijken. Waarom worden nog wel grote kerkdiensten toegestaan maar mag je niet naar voetbal of theater? Trek dit gelijk. Of allemaal, of allemaal niet.

Klein fragment:
https://twitter.com/op1npo/status/13186 ... 31104?s=09

Heel goed van die Tim! Na deze crisis moeten ze de grondwet idd maar 'ns goed aanpakken en naar de 21e eeuw tillen. De huidige is van 1983 en de wereld is ondertussen zoveel veranderd dat het niet meer van deze tijd is.

De grondwet kunnen ze niet zomaar even veranderen.

elnienjo

Sunnda schreef:
Toch snap ik het wel.
De grondwet is niet voor sport, wel dat iedereen vrij zijn religie en overtuigingen kan uitoefenen zonder daarvoor vervolgd/gedood te worden.
Dat is in het verleden tig keer gebeurd en een oorlog omdat iemand voor psv was heb ik alleen in het heeeel klein gezien. :D

En ik snap niet zo goed waarom we die uitersten zoveel aandacht geven.
Staphorst is extreem, maar hier zijn alle (ook wat zwaardere) kerken maanden dicht geweest vanaf maart.
Er zijn ook nog zat mensen die wekelijks sinds begin van corona naar de moskee gaan. Ook daar heb je de wat extremere.

Doel van de grondwet is dat de overheid nooit aan je lijf, goed of overtuiging mag komen. Dat lijkt mij allesinds redelijk en dat vergelijken met psv..tja.

Het is in de eerste plaats redelijk bizar dat een imaginair sprookje zo'n grote rol mag spelen in de maatschappij. Maar het naleven van wetten ivm de volksgezondheid saboteren wegens het in de weg staan van godsdienstvrijheid, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je bent vrij om thuis samen met je gezin in eender wat te geloven en dat achter de voordeur te praktiseren.
Het moet naar mijn idee wel tot hobby gereduceerd worden en niet zo'n belangrijke plaats meer krijgen. Dan krijg je van die nare onthoofdingen door mensen die zich 'heeeel belangrijk' voelen vanwege hun idiote overtuigingen die niet in de kiem gesmoord worden wegens die ellendige vrijheid van godsdienst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:56

purny schreef:
De grondwet kunnen ze niet zomaar even veranderen.

Er zal (Nederlandse politici kennende) heeeeeeeel lang over vergaderd moeten worden, maar natuurlijk kunnen ze die aanpassen. Anders krijg je net zoiets als met de bijbel die niet naar de moderne tijd getild is en waar mensen nog rechten aan denken te kunnen ontlenen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:57

Dat zegt toch ook niemand Berdien? Maar het is wel zo dat als je achter de kerkdeur gaat handhaven, je in de problemen komt met de vrijheid van godsdienst en de scheiding van kerk en staat. Dat is de reden dat kerken niet kan worden opgelegd dat ze met maximaal 30 mogen samenkomen maar dat het een dringend advies moet blijven. 99% van de kerken houdt zich daaraan en het zou een heel slecht idee zijn om aan die twee te gaan morrelen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:58

Elnienjo, het zou je sieren als je iets meer respect op zou brengen voor iemand met een andere overtuiging dan jijzelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:59

@elnienjo: Geloof is voor veel mensen heel belangrijk en maakt deel uit van hun leven. Het is een beetje apart om te zeggen dat het een hobby moet worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:00

Overigens vraag ik me hier hetzelfde af als bij artikel 10.
Als de boel écht uit de hand loopt en artikel 22 steeds meer op de voorgrond komt, mag deze dan artikel 6 (of 10) passeren?
Een vraag waar op dit moment geen antwoord op is, maar die wel relevant kan gaan worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:02

purny schreef:
@elnienjo: Geloof is voor veel mensen heel belangrijk en maakt deel uit van hun leven. Het is een beetje apart om te zeggen dat het een hobby moet worden.

Je reageert nu net zo wereldvreemd als die man die bij Tim Hofman aan 't woord kwam: waarom zou godsdienst boven andermans levensinvulling moeten staan?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:02

elnienjo schreef:
moonsparkle schreef:
Op teletekst lees ik dat het een prive zaak is dus misschien kunnen we het er beter niet meer over hebben dat ze nog even lekker langer mochten blijven :Y)

Ze worden betaald van ons belastinggeld, cashen zonder blikken of blozen een loonsverhoging van 5% terwijl hun volk het water aan de lippen staat en hebben dan ook nog niet eens het fatsoen die vakantie een paar weken uit te stellen. Ik was tot nu toe heel koningshuis gezind, maar ik vind dit toch wel een enorme afknapper.

Sterker nog, ze bulken van het geld.
Een echter koning zou van zijn geld snel even paar noodziekenhuizen neerzetten in NL vanwege de Corona epidemie.

Maar nee, deze koningshuis denk alleen aan zich zelf en aan luxe dure vakantie uitjes. Ook in tijden van nood :r

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:04

elnienjo schreef:
purny schreef:

Je reageert nu net zo wereldvreemd als die man die bij Tim Hofman aan 't woord kwam: waarom zou godsdienst boven andermans levensinvulling moeten staan?

Nee hoor ik vind jouw opmerking over geloof en hobby's wereldvreemd.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:04

Dus het is eigenlijk het zelfde als dat er maar 3 mensen over de vloer thuis mogen. Ze kunnen immers achter de voordeur ook niet handhaven, of zie ik dat verkeerd?

Ik vind het vooral ontzettend dom van de kerken die zich er niet houden omdat het een advies is en geen regel.. ze willen immers zelf niet dat het een regel wordt toch, echt onbegrijpelijk. En de "ja maar de kerk is zo groot" ja dat zijn zat gebouwen mag allemaal even niet.

Al denk ik wel dat het goed is dat er achter de kerkdeuren niet gehandhaafd mag worden dus

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:05

@elnienjo: Jij noemt het wereldvreemd, ik vind het getuigen van een enorm gebrek aan inlevingsvermogen dat je het verschil niet ziet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:05

@blussem: Graag anders een nieuw topic openen over het koningshuis...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:07

Pabie schreef:
Dus het is eigenlijk het zelfde als dat er maar 3 mensen over de vloer thuis mogen. Ze kunnen immers achter de voordeur ook niet handhaven, of zie ik dat verkeerd?

Ik vind het vooral ontzettend dom van de kerken die zich er niet houden omdat het een advies is en geen regel.. ze willen immers zelf niet dat het een regel wordt toch, echt onbegrijpelijk. En de "ja maar de kerk is zo groot" ja dat zijn zat gebouwen mag allemaal even niet.

Al denk ik wel dat het goed is dat er achter de kerkdeuren niet gehandhaafd mag worden dus

De politie mag niet binnenvallen tijdens een kerkdienst. In de tijd van Lily en Howick werden non stop diensten gehouden zodat de politie niet naar binnen mocht

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:07

Dat klopt feitelijk Pabie. Het is een dringend advies, maar het kan niet gehandhaafd worden. Al op de dag dat het bekend werd gemaakt zijn bijna alle kerken (en moskeeën, althans hier in de stad) weer overgestapt naar online diensten met evt een minimaal aantal bezoekers (in onze kerk afgelopen zondag 12 + de mensen die een taak hadden). Je hebt natuurlijk altijd dwarsklepels, maar het lijkt me niet dat je daar de grondwet voor moet aanpassen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:08

elnienjo schreef:
Het is in de eerste plaats redelijk bizar dat een imaginair sprookje zo'n grote rol mag spelen in de maatschappij. Maar het naleven van wetten ivm de volksgezondheid saboteren wegens het in de weg staan van godsdienstvrijheid, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je bent vrij om thuis samen met je gezin in eender wat te geloven en dat achter de voordeur te praktiseren.
Het moet naar mijn idee wel tot hobby gereduceerd worden en niet zo'n belangrijke plaats meer krijgen. Dan krijg je van die nare onthoofdingen door mensen die zich 'heeeel belangrijk' voelen vanwege hun idiote overtuigingen die niet in de kiem gesmoord worden wegens die ellendige vrijheid van godsdienst.

Je laatste zin laat juist zo duidelijk zien waarom de scheiding tussen kerk en staat zo belangrijk is. En laat dat nou net het grondwettelijk artikel zijn waar je ook aan wilt rommelen.
Als je kerk en staat niet meer scheidt, kan dat ook de andere kant op bewegen he? Het kan ook betekenen dat bijvoorbeeld over 40 of 100 jaar een godsdienst heel veel macht krijgt in NL en juist mensen oplegt om te moeten geloven in hun God, in hun Godsdienst.

Berdien schreef:
Maar er komt toch ook niemand aan het geloof? Niemand (echt níemand!) zegt dat je nu niet meer mag geloven. Of bidden. Of troost zoeken in je geloof. Wat echter wél wordt gevraagd is om niet meer samen te komen met meer dan 30 mensen, ongeacht de reden. Nou ben ik zelf niet gelovig, maar je hebt toch niet perse de kerk nodig om te kunnen geloven? Of bijeenkomsten met meer dan 30 mensen in deze tijd? Volgens mij zit geloof voornamelijk in jezelf, en niet in het gebouw of de hoeveelheid mensen waarmee je samen komt..

Dus als kerken heel bewust die vraag/regel aan de kant gooien 'want geloof', dan snap ik wel dat daar kritiek op komt. Zeker omdat andere sectoren keiharde verliezen lijden. PSV is dan een niet al te handige vergelijking, maar kijk eens naar de theaters en concertzalen en alle bijbehorende mensen. Artiesten, cateraars, technici.. Dan is het toch niet uit te leggen dat zij wel keer op keer geraakt worden, maar je wél onder de noemer geloof met meer dan 30 mensen samen mag komen?

Het gaat niet om hoeveel mensen er onder te lijden hebben in deze. Het gaat er om dat het recht om te mogen geloven in wat jij wilt in Nederland is vastgelegd in de grondwet. De staat bemoeit zich dus niet met Godsdienst en kerken zijn in principe plekken waar de staat niks te zeggen heeft. Als je dus veranderingen hierin gaat aanbrengen betekend dat dat de staat inmenging krijgt in waarin jij mag/moet geloven. Dat is nogal precair en een risico. Je kan dat heel moeilijk afbakenen.

Ik denk dat de enige ruimte daarvoor is om inderdaad obv artikel 22 andere grondrechten te passeren, maar dat zal de staat pas doen als er echt geen andere uitweg is en de situatie echt heel extreem wordt. Want grondrechten passeren is nogal een ding en daar moet je gewoon zoveel mogelijk vanaf blijven.

Blussem schreef:
Sterker nog, ze bulken van het geld.
Een echter koning zou van zijn geld snel even paar noodziekenhuizen neerzetten in NL vanwege de Corona epidemie.

Maar nee, deze koningshuis denk alleen aan zich zelf en aan luxe dure vakantie uitjes. Ook in tijden van nood :r

ja, en een leger verpleegkundige uit zijn binnenzak toveren die die paar noodziekenhuizen kunnen bemannen. Wat een rotzak is die koning toch ook. *sarcarm mode off*

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:10

bigone schreef:
Rennie, ik vind jouw baas een dikke aso, tegen een positief geteste werknemer vertellen om het nog maar even niet te zeggen. Wanneer er veel van dit soort mensen rondlopen kun je regels hebben maar helpt het niet . En bvb in geval van oudere werknemers of hun familie zelfs met verstrekkende gevolgen. Zou hem flink aanpakken.

Klopt. Ze hebben uiteindelijk ca een uur nadat ik het nieuws van de collegekaart kreeg gebeld, ze zijn dus wel alle collega’s afgegaan die gewerkt hebben, maar hebben dus tegen de Corona positief geteste collega gezegd dat ze het pas kenbaar nicht maken na het contact onderzoek wat dus wel even kan duren. Omdat zij toch zelf mensen geïnformeerd heeft en deze collega’s natuurlijk ook zich afvroegen wat nu en naar de dutymanager had gebeld, is het balletje gaan rollen en moesten ze ons wel benaderen. Maar ik ben volgens mij de enige die zich hierdoor gaat laten testen en ga dus ook niet naar werk tot ik de uitslag krijg, en de rest moet gewoon werken wat ik heel krom vind...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:15

Je kunt anoniem een melding bij de arbeidsinspectie maken toch ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:20

Snap wel dat hier in ZH een hoop besmettingen zijn. Vanmorgen vroeg even snel naar de winkels geweest, maar als ik 1 op de 10 met mondkapje zag was het veel. Zelfs niet overal dat personeel correct mondkapje droegen. 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:22

Is dat dan alleen HIAmbacht?, want hier in ZH valt t alles mee... voor zover ik naar de winkel ga, en dat is niet vaak, zie ik echt 90% monkampjes..
HIA is volgens mij wel een hoog aantal besmettingen? Maar ze noemen het ZuidHolland en Groene Hart, dus ik weet nooit precies waar ze het over hebben :')