Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:16

Maar die brief alleen al is toch schandalig. Ze heeft niet weet ik het wat gedaan.
Je gaat daar geen mensen een gebieds verbod voor geven om langs te komen.

En inderdaad hoe komt het de tehuizen binnen?
Door het personeel, verzorgend maar ook schoonmaak of technische dienst en alles wat er rond loopt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:16

elnienjo schreef:
_Penotti schreef:
[ Video ]

Deze al gezien...verschrikkelijk.
Waar gaan we heen?

Klik op beeld.

Als dat echt is dan is dat wel heel schrijnend zeg!

Laat die politie lekker handhaven bij demonstraties en andere illegale bijeenkomsten.

Arme oudjes.

Ik kan er niet naar kijken. Wat vreselijk verdrietig en in en in triest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:18

Jezus wat een dramawijf, en op het laatst werd het helemaal bizar :=

Ik kan me goed voorstellen dat je dat mens überhaupt niet bij je tehuis wilt hebben, die helpt al die oudjes eigenhandig over de zeik joh met haar drama tentoongesteld zo voor al die ramen! Ook die aardbeitjes meenemen terwijl je al weet dat ze niet naar binnen mogen....man-man-man.

Dat kan je zelf toch ook anders aanvliegen. Gelukkig praat die man wel normaal tegen die moeder, maar of zijn geruststellende toon nog kan helpen voor dat ouwe mens nadat dochter er zo'n spektakel van gemaakt heeft.... kan me goed voorstellen dat de verzorging daar lekker met de gebakken peren zit met ouwetjes die helemaal overstuur zijn na zo'n (dagelijks?) spektakel, waar zit je verstand dan joh als dochter :n

Ik heb er alle begrip voor dat het vervelend is als je even niet alles kan. Maar dat is nu eenmaal zo. Er valt vanalles over te zeggen maar haal dat mensje dan daar weg als het je zo dwars zit en denkt dat je het zelf beter kan, of maak het in ieder geval niet nog vervelender dan het al is...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:20

Ik zeg niet dat de aanpak te streng is, maar ik kan wel lezen en zien wat ze gedaan heeft waardoor dit zo gelopen is..

net doen alsof het uit de lucht komt vallen is wel een beetje oenig hoor....
Actie - reactie... die zie ik wel. Zij doen iets wat niet mag, en daar komt dan een reactie op. Dat het verbod niet eerlijk etc etc staat hier los van....

Geen idee wat de achtergond van het verhaal is, en ik heb het idee dat dat hier ook niet bekend is :+

Citaat:
Ik kan me goed voorstellen dat je dat mens überhaupt niet bij je tehuis wilt hebben, die helpt al die oudjes eigenhandig over de zeik joh met haar drama tentoongesteld zo voor al die ramen!

ja maar dit ook echt :')

Misschien is het wel zo'n typische bezoekster die ALTIJD overal drama over maakt en het persooneel achterna zit... zijn ze blij dat ze eindelijk even van dr af zijn .... :D

"Ik heb aardbeitjes meegenomen maar die mag ik niet geven dus die neem ik weer mee terug" :') :')
Dan heb je echt het licht niet uitgevonden _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:26

Precies Cer....Dat is gewoon wreed je moeder inwrijven dat het oh zo vreselijk is allemaal.... even voor de film laten zien dat die aardbeitjes niet naar binnen mogen. Wat dat met moeder doet dat is ondergeschikt dan ofzo? Wat een trut joh....

Misschien heeft moeder zelf wel om het dwangbevel gevraagd, ik zou het haar niet kwalijk nemen :=

Ja, het komt bizar over, die politie erbij. Maar dat mens is zelf ook bizar bezig....

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:28

Nu vullen jullie wel heel veel in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:29

Ja, dat laatste is ook maar een geintje, je moet wat als je net zo'n bizar filmpje hebt gezien :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:30

Maar is dat filmpje uberhaupt wel echt of in scene gezet om de schrijnende situatie van de gevangen bejaarden te benadrukken?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:32

Het is bizar, maar kom op, het is toch idioot dat de oude mensjes gevangen zitten, maar de halve wereld buiten familie om binnen kan.
Stel gewoon 1 persoon aan die wel binnen mag.
Niet meer risico dan het personeel dan.

En dat de politie zich zo voor het karretje laat spannen, er waren wel belangrijkere zaken....

En ik kan me ook niet voorstellen dat ze dagelijks zo voor het raam hangt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:35

Cer schreef:
Ik ben wel heel benieuwd waar het precies mis is gegaan.. want als het zo is dat mensen geen bezoek mogen ontvangen, wááárom proppen ze dan spullen door dat raam?
Want als die blonde en haar man Corona zouden hebben, en ze geven dat aan haar moeder, kan die vervolgens het hele huis aansteken... Of zie ik dat verkeerd?
(ik heb er geen verstand van hoor, ik herinner mij alleen de berichten van de beginperiode "ze laten onze oudjes sterven")

Een verzorgingstehuis is geen gevangenis. Hoewel de sluiting tijdelijk nuttig kan zijn, is het ten eerste in de verste verte niet toereikend om een huis veilig te houden (zie al die huizen waar het mis ging, omdat het personeel wel gewoon van buiten komt, en bovendien te weinig beschermend materiaal heeft)

Na een paar weken had er meer gekeken moeten worden naar een betere inrichting, met respect voor de sociale banden die er zijn.

Het is een typisch voorbeeld van het denken in beperking en handhaving alleen... je verbiedt iets, maar kijkt niet naar de behoefte die er is, dus mensen gaan er omheen werken, en dan verbied je alleen nog maar harder, nog steeds niet kijkend naar de behoefte.

Dat geeft frustratie en irritatie... en het geeft geen gesprek of zoeken naar mogelijkheden.

Volgens mij zouden verzorgingshuizen nu toe moeten werken naar een beleid waar bezoek mogelijk is, bij voorkeur buiten op enige afstand. Met alternatieven voor kou en regen. En met een persoon als contactpersoon waarvoor uitzonderingen mogelijk zijn: in overleg met zowel de oudere als de naasten.

Verder zou er gekeken moeten worden naar mogelijkheden om de veiligheid daar nog verder te versterken (bv mondkapjes, ook voor bezoek, zeker als ze binnen rondlopen om bij iemand op bezoek te gaan). Mondkapjes ook voor de verzorging in een aantal situaties zodat de verspreiding van persoon naar persoon binnen een tehuis niet zomaar gebeurt. Bij vastgestelde besmetting een goede plek hebben om iemand uit een verder onbesmette situatie te halen naar een corona-afdeling. Ook daar inzetten op kwaliteit van leven en sterven, dus kijken hoe bezoek mogelijk is (goede ventilatie en bescherming, en bezoekers die daarna in zelfquarantaine kunnen voor enige tijd.) En overleg met bewoners en familie wat men wil en nodig heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:42

Maar het is nu wel een gevangenis. Hier in de buurt ook een tehuis waar hekken om gezet zijn. Het is geen gezicht. En ik vind het ook mensonterend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:44

Die mevrouw waar ik het over heb, heeft als kind in een kamp gezeten in de oorlog, het hek nu voor haar neus herinnert haar daar heel erg aan. Dat is gewoon wreed. |(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:45

SusanH, Ik ben echt aan het nadenken hoe dat zou kunnen veranderen. Juist nu: het is zomer, buitenoplossingen zijn nu toch wel te realiseren zou je zeggen (ook al zit je nu wel regelmatig met regen)... dan heeft ook iedereen weer ietsjes meer moed om de herfst in te gaan.

Maar ik weet niet hoe je daar massa krijgt die nodig is om dingen te veranderen. Het opsluiten van mensen voor zo'n lange tijd lijkt me in elk geval echt niet juist, en maakt de situatie helemaal niet per se beter.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:46

Shadow0 schreef:
Een verzorgingstehuis is geen gevangenis. Hoewel de sluiting tijdelijk nuttig kan zijn, is het ten eerste in de verste verte niet toereikend om een huis veilig te houden (zie al die huizen waar het mis ging, omdat het personeel wel gewoon van buiten komt, en bovendien te weinig beschermend materiaal heeft)

Na een paar weken had er meer gekeken moeten worden naar een betere inrichting, met respect voor de sociale banden die er zijn.

Het is een typisch voorbeeld van het denken in beperking en handhaving alleen... je verbiedt iets, maar kijkt niet naar de behoefte die er is, dus mensen gaan er omheen werken, en dan verbied je alleen nog maar harder, nog steeds niet kijkend naar de behoefte.

Dat geeft frustratie en irritatie... en het geeft geen gesprek of zoeken naar mogelijkheden.

Volgens mij zouden verzorgingshuizen nu toe moeten werken naar een beleid waar bezoek mogelijk is, bij voorkeur buiten op enige afstand. Met alternatieven voor kou en regen. En met een persoon als contactpersoon waarvoor uitzonderingen mogelijk zijn: in overleg met zowel de oudere als de naasten.

Verder zou er gekeken moeten worden naar mogelijkheden om de veiligheid daar nog verder te versterken (bv mondkapjes, ook voor bezoek, zeker als ze binnen rondlopen om bij iemand op bezoek te gaan). Mondkapjes ook voor de verzorging in een aantal situaties zodat de verspreiding van persoon naar persoon binnen een tehuis niet zomaar gebeurt. Bij vastgestelde besmetting een goede plek hebben om iemand uit een verder onbesmette situatie te halen naar een corona-afdeling. Ook daar inzetten op kwaliteit van leven en sterven, dus kijken hoe bezoek mogelijk is (goede ventilatie en bescherming, en bezoekers die daarna in zelfquarantaine kunnen voor enige tijd.) En overleg met bewoners en familie wat men wil en nodig heeft.

:j <3

Precies.

karuna schreef:
Die mevrouw waar ik het over heb, heeft als kind in een kamp gezeten in de oorlog, het hek nu voor haar neus herinnert haar daar heel erg aan. Dat is gewoon wreed. |(

|(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:48

_Penotti schreef:
Het is bizar, maar kom op, het is toch idioot dat de oude mensjes gevangen zitten, maar de halve wereld buiten familie om binnen kan.
Stel gewoon 1 persoon aan die wel binnen mag.

Ja maar dat mág toch ook al????? sterker nog, blijkbaar meer dan 1

Dus dat mens kan nu gewoon weer binnen bij mama trillend en jenkend op de stoel gaan hangen

Citaat:
Vanaf 15 juni mogen bewoners van verpleeghuizen meer dan één bezoeker ontvangen. Voorwaarde is wel dat het verpleeghuis vrij van corona-besmettingen is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:48

Ja maarja, hoe meer mensen er in en uit lopen, hoe groter de kans dat ze rottigheid binnenbrengen.

Het is ook wreed om dat zomaar te laten gebeuren.... Ik snap de spagaat wel waar zo'n tehuis in zit :(:)

Daarom zouden ze eigenlijk ook een oplossing moeten vinden voor de mensen die het risico wel willen nemen, dat die meer contact "mogen" en de mensen die afstand willen bewaren dat die wel nog steeds "veilig" zitten en niet overlopen worden door jan en alleman die het niet zo nauw nemen.

Beide groepen hebben recht op een fijne / veilige plek :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:49

Ja nu mag dat, pas sinds kort.
En dat is dus niet al. Nu pas.

Dat filmpje zal dus niet van gisteren zijn.
Maar het idee al dat dit dus is gebeurd.
En fijn dat je zo gemakkelijk oordeelt over iemand die dochter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:56

_Penotti schreef:
Ja nu mag dat, pas sinds kort.
En dat is dus niet al. Nu pas.

Dat filmpje zal dus niet van gisteren zijn.
Maar het idee al dat dit dus is gebeurd.
En fijn dat je zo gemakkelijk oordeelt over iemand die dochter.

Sinds 25 mei kon er al een beetje bezoek naar die tehuizen..
"iemand die dochter" snap ik niet helemaal..

EN dan ben ik heel benieuwd welk oordeel ik hier precies heb, als we zo gaan beginnen :j

Want waarom zou voor deze mevrouw een uitzondering gemaakt moeten worden, dat zij meent wel haar arm naar binnen te kunnen steken? Terwijl de andere mensen zich aan de regels houden?

Maar goed, mijn mening is gekleurd omdat ze zich zo verschrikkelijk aanstelt... en ik kan niet heel goed tegen dat soort gedrag :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:00

Daar had ik een komma tussen moeten plaatsen.
"en fijn dat je zo gemakkelijk oordeelt over iemand, die dochter."

Dit is dus wat ik bedoelde ja:
Citaat:
Maar goed, mijn mening is gekleurd omdat ze zich zo verschrikkelijk aanstelt... en ik kan niet heel goed tegen dat soort gedrag

Ik kan ook daar ook niet tegen, toch kan ik er wel doorheen kijken.
En ze staat daar nu met camera en opgekropte emotie kan daar nu uitkomen.
Ik ken haar verder niet, misschien is ze anders goed te hebben. Wat ik afgelopen pagina over haar lees vind ik gewoon niet netjes.

Ga in op haar bericht, niet op haar persoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:02

Pmarena: een groot gedeelte van de 'rottigheid' komt binnen via personeel en door gebrek aan mondkapjes (of het niet gebruiken ervan.)

En als je goeie buitenplaatsen voor visite maakt, dan hoeven mensen wellicht niet eens naar binnen.

Maar het is niet helemaal fair om dit af te schilderen als een 'beide groepen', want allereerst is er vrijwel nergens overlegd met bewoners en familie en personeel om samen te kijken wat de afwegingen zijn en wie wel en wie niet. (Bv als je mensen hebt die echt per se niet ziek willen worden maar de isolatie niet erg vinden, en anderen die heel graag contact hebben en ziek worden niet erg vinden, dan kun je kijken of je ze in andere verpleegronden op kunt nemen, en kunt afstemmen dat degenen die echt niet ziek willen worden eerder in bv een gemeenschappelijke ruimte kunnen voordat er anderen kunnen, nadat die grondig geventileerd en gereinigd is. Ik bedenk maar iets.)
Maar daarvoor moet je het gesprek aangaan in de situatie zelf, met de betrokkenen zelf, kijkend naar de ruimte die er is en hoe het gebouw er is, welk personeel er is, etc.

Maar wat er nu ook vaak gebeurt is dat die maatregelen 'van boven' gewoon gemaakt worden, zonder dat er veel aandacht gegeven wordt aan de situatie en wensen ter plekke.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:03

Zij zet zichzelf op internet in deze staat.... :j

En ik ben ingegaan op haar bericht... ik was benieuwd wat de achterliggende redenen waren, en die weten we niet, de mensen hier ook niet, ik ook niet. Dus over de actie van de politie valt weinig zinnigs te zeggen..
Maar wel over haar gedrag want dat zie je gewoon :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:03

Willl65 schreef:
_Penotti schreef:
Ik ben het met je eens Will.

Ze moeten om te beginnen maar eens zorgen dat die capaciteit wel omhoog gaat.
Want bij de griepgolf van 2018 was er ook al een te kort en werd er ook reguliere zorg aan de kant gezet. Alleen veel mensen weten/ beseffen dat niet.
Dus er is sowieso een te kort aan spoedzorg in Nederland.
Ja dan kan er niets meer bijkomen of het is al meteen foute boel.

En inderdaad, je hele leven betaald, wel zowat tot de 70 moeten gaan werken, maar met de 50 al op de vuilbelt gegooid worden?
Mogen we nu ook stoppen met premie betalen dan?
En mag ik vast pensioen, kan ik daar mijn laatste jaar met wat pech nog even van gaan genieten.

Zorg personeel voorop, kan ik me in vinden, maar inderdaad wel eerst zorgen dat ze weinig risico lopen op die ic te belanden. Niet zoals nu met middelen te kort.

Nee er moet een hoop veranderen voor ze dit met droge ogen gaan beweren.

Precies ik ben 54 werk al vanaf mijn 14 de beide kinderen kunnen nkg steeds niet zonder onze financiële hulp rondkomen, we betalen zodat zij een toekomst kunnen opbouwen. Beide sinds een jaar op zich zelf. En nu ik eindelijk voldoende financiële ruimte heb om te sparen krijg ik van een D66 de 70 jaar grens door mijn strot geduwd en nu dit van artsen? Ik betaal meer dan 500 euro aan premie voor ons twee aan zorg en ik betaal mee aan een pensioen waar ik misschien niet eens gebruik van kan maken door wanbeleid. Weet waar dit heen gaat .

Hoe is dat van je kinderen de schuld van de maatschappij dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:09

_Penotti schreef:
Daar had ik een komma tussen moeten plaatsen.
"en fijn dat je zo gemakkelijk oordeelt over iemand, die dochter."

Dit is dus wat ik bedoelde ja:
Citaat:
Maar goed, mijn mening is gekleurd omdat ze zich zo verschrikkelijk aanstelt... en ik kan niet heel goed tegen dat soort gedrag

Ik kan ook daar ook niet tegen, toch kan ik er wel doorheen kijken.
En ze staat daar nu met camera en opgekropte emotie kan daar nu uitkomen.
Ik ken haar verder niet, misschien is ze anders goed te hebben. Wat ik afgelopen pagina over haar lees vind ik gewoon niet netjes.

Ga in op haar bericht, niet op haar persoon.

Nou dat maakt ze wel heel moeilijk met al die bombarie. Haar bericht is wat mij betreft niet alleen wat ze vertelt, maar ook wat ze laat zien. Beetje die oudjes over de zeik staan helpen en de hele boel escaleren met haar drama :n Nee geen goed woord voor over.

Shadow0 schreef:
Pmarena: een groot gedeelte van de 'rottigheid' komt binnen via personeel en door gebrek aan mondkapjes (of het niet gebruiken ervan.)

Uiteraard. Maar als er naast personeel, ook nog eens tientallen andere mensen binnenkomen dan is elke extra persoon die binnen rond gaat banjeren weer een extra risico natuurlijk :)

Citaat:
En als je goeie buitenplaatsen voor visite maakt, dan hoeven mensen wellicht niet eens naar binnen.

Maar het is niet helemaal fair om dit af te schilderen als een 'beide groepen', want allereerst is er vrijwel nergens overlegd met bewoners en familie en personeel om samen te kijken wat de afwegingen zijn en wie wel en wie niet. (Bv als je mensen hebt die echt per se niet ziek willen worden maar de isolatie niet erg vinden, en anderen die heel graag contact hebben en ziek worden niet erg vinden, dan kun je kijken of je ze in andere verpleegronden op kunt nemen, en kunt afstemmen dat degenen die echt niet ziek willen worden eerder in bv een gemeenschappelijke ruimte kunnen voordat er anderen kunnen, nadat die grondig geventileerd en gereinigd is. Ik bedenk maar iets.)
Maar daarvoor moet je het gesprek aangaan in de situatie zelf, met de betrokkenen zelf, kijkend naar de ruimte die er is en hoe het gebouw er is, welk personeel er is, etc.

Maar wat er nu ook vaak gebeurt is dat die maatregelen 'van boven' gewoon gemaakt worden, zonder dat er veel aandacht gegeven wordt aan de situatie en wensen ter plekke.

Dat is dus precies wat ik zeg :j Dat zou met de bewoners besproken moeten worden, zodat ZIJ kunnen kiezen of ze beschermd willen wonen, of hun gang kunnen gaan...of nog iets er tussenin :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:11

Maar er word niet besproken.
En dan raar vinden dat er een hysterisch mens voor de raam staat. Die niet eens binnen komt.
Daar vragen ze toch zelf om?!

Duw moeder naar buiten in de rolstoel en laat dochter daar haar aardbeien geven, ipv van de politie op ze af sturen.
Het kan anders, echt heel anders.
En moet anders!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:14

Ik vind het sowieso best schokkend dat verzorgingstehuizen geen buitenruimte hebben voor hun patienten. Geen balkon aan die gevangeniskamers.
En nieuwbouw is evengoed zonder balkons. Echt te erg dat je in zo'n tehuis moet eindigen. Ook zonder dat er sprake is van een pandemie.