Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:34

Ik probeer als budget 70 euro per week aan te houden exclusief de koopzegels van de AH.
Als ik dan avonddienst heb is het ongeveer 5 euro per maaltijd.

Ik haal op mijn vrije dag op woensdag maaltijden bij de Traiteur en dat kost me max 2 euro per 100 gram.

Ik eet niet meer zoveel als voor mijn operatie toen kon ik ook met gemak 200 gram vlees en groente wegbunkeren.

verootjoo

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:49

Ik vind het heel knap hoe strak jullie kunnen budgetteren.
Wij doen voor zon €1200 per maand boodschappen. 2 volwassenen, 2 kinderen.
Supermarkt, bakker, slager, groenteman, eierenman.
Als het niet meer is :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:49

Benzz schreef:
mvdende schreef:
Boerenkool doe ik 300g Boerenkool op 1000g aardappelen en daar eet ik dan 2x van. 1 portie vries ik in.

Oh dat krijg ik echt niet weg. Bij boerenkool altijd half boerenkool half aardappel.

Nee hier ook niet.
Ja met zijn tweeën wel.

Wij eten hier 500 gram aardappelen en 500 gram boerenkool of andijvie.
Eerder 600, maar krimpflatie..

Ook zoiets wat vaak niet meteen opvalt. Overal minder in doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:50

Krimpflatie. :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:52

DuoPenotti schreef:
Ook zoiets wat vaak niet meteen opvalt. Overal minder in doen.

Daarom doe ik groente en fruit kopen bij de bovengenoemde winkel. Daar koop je alles los. En daar hebben ze groffe boerenkool, zoveel lekkerder.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:03

verootjoo schreef:

:wow:
Dit vind ik echt heul erg veel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:04

:oo jemig dat is veel

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:07

Dat is voor sommige mensen een volledig maandloon.
(Even ter toevoeging; wat meer zegt over het lage maandloon, dan over dit bedrag aan boodschappen i.m.o)
Maar fijn dat het kan! Fijn dat die ruimte er is. :j

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:10

Wij budgetteren niks qua boodschappen en zijn met z’n tweeën zo’n 75-100 euro per week kwijt. Nu snoepen wij nauwelijks en eten wij graag ‘simpel’. Per maaltijd zijn wij tussen de 5-12 euro kwijt. Daarbij komt nog wel dat ik altijd op werk lunch en vaak ook ontbijt haal onderweg. Mijn man eet wel van de boodschappen het ontbijt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:10

Om heel eerlijk te zijn kom ik ook wel aan een 1000+ per maand aan boodschappen, maar dat is inclusief hondenvoer (7x volwassen) en kattenvoer (6x) en de kippetjes.
Maar ook 3 volwassenen en 2 kids.

Maar verder zijn, omdat ik in Frankrijk woon, andere vaste lasten stuk lager (geen zorgverzekering, geen wegenbelasting). Elektriciteit en water is wel duur. En omdat ik als alleenstaand moeder leef (en ook ben) betaal ik nauwelijks inkomstenbelasting.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:13

Wij zitten met gemiddeld 220e per week ook wel in het hogere segment dan, exclusief statiegeld en koopzegels *voor 2 volwassenen en 1 tiener van 12. Hier zit dan ook deels boodschappen bij wat ik voor de hond toevoeg aan haar eten; groenten, superfoods, etc. Dat zal gemiddeld ook 10e per week zijn (voor de rest zijn we voor de dieren aanvullend nog gemiddeld 300-350e per maand aan voer kwijt, inc suppletie en exc andere uitgaves). Wij bestellen 1x per week bij AH en 1x per week ga ik naar de LIDL, en bij de laatste blijven vaak impulsief nog dingen plakken ondanks dat ik lijstjes maak haha. Toevallig vorige week en deze week ook nog bij Crisp besteld maar dan geef ik minder uit bij de andere 2 winkels.

Grote kosten zijn de dingen zoals coca cola zero flessen, maar mijn man drinkt geen andere dus so be it. Maar ook dingen als fruit enz kunnen echt duur zijn wanneer je ook eens wat meer wil als alleen appels/banaan. Maar ook bepaalde soorten beleg e.d. kunnen wel aantikken welke hier graag gegeten worden. Verder ook altijd best wat zuivel en kaas in huis. Maar als ik zo kijk naar de lijstjes, vind ik op zich niet dat we echt gekke dingen hebben op een week tijd waarvan je zegt er is echt veel onnodig spul bij. Qua snoepgoed meestal wat chips en beetje koekjes, maar niet meer zoveel als eerder. Dan nog aanvullend ook wat dingen voor mee naar school en eten we doordeweeks ook met 2 man thuis lunch etc overdag. Qua avondeten koken we wel vaak afwisselend waardoor je toch vaker weer wat bij moet kopen voor een gerecht ondanks dat ik een flinke voorraad heb van zowel kruiden, als vriezer voorraad etc.

Maak wel gebruik van week budgets en van onze vriezers; hebben zo ook nauwelijks nog dat we iets weggooien etc. Ik maak dan wel vaak ook grotere porties van dingen, dus dan koop ik wat extra in, zodat ik maaltijden kan invriezen - wil graag voorraad hebben voor dagen dat ik niet altijd kan koken. Afhalen/bezorgen doen we nauwelijks nog, daar zijn we sinds dit jaar wat meer op gaan letten :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-04-25 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:17

Nessie schreef:
Wij budgetteren niks qua boodschappen en zijn met z’n tweeën zo’n 75-100 euro per week kwijt. Nu snoepen wij nauwelijks en eten wij graag ‘simpel’. Per maaltijd zijn wij tussen de 5-12 euro kwijt. Daarbij komt nog wel dat ik altijd op werk lunch en vaak ook ontbijt haal onderweg. Mijn man eet wel van de boodschappen het ontbijt.

Maar dan is het per week ook een stuk hoger.

Hier is dat voor beide 7 dagen in de week alle maaltijden.

Ook de frietjes op vrijdag maken wij zelf en gaan er niet halen.

(dat is overigens begonnen omdat de plaatselijke friet zaak in die tijd niet te vreten was)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:17

Huisdieren ( kat en grote hond) zal rond de 200 euro per maand zijn. Maar ik prijs mij altijd dat ik geen paard meer heb :+ Al is dat ook wel een excuus om weer iets leuks voor ze te kopen of kleren voor mijzelf.

Denk als ik even snel reken, dat ik rond de 70 euro per week kwijt ben aan boodschappen. Zonder shampo en en verzorgingsproducten voor mijzelf. Daar geef ik redelijk wat geld aan uit.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:52

Wij pinnen per maand 250 euro. Dat is inclusief koopzegels en groente voor de konijnen.

Ik gebruik verder wasnoten ipv wasmiddel en doe met een zak van 20 euro ongeveer een jaar. Gebruik ook blokken shampoo ipv flessen, doe ik ook erg lang mee.

We slaan ook meteen in bij een aanbieding van iets wat je langer kunt bewaren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:02

verootjoo schreef:

Jeetje hoe dan? Hoeveel eten jullie dan wel niet? Of is het elke dag biefstuk of varkenshaas?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:21

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:

Jeetje hoe dan? Hoeveel eten jullie dan wel niet? Of is het elke dag biefstuk of varkenshaas?

6 brood per week sowieso en verder niet veel geks naar mijn idee. Kopen meestal huismerk van chips enzo. Wel vlees van de slager maar we eten niet elke dag vlees.
Zijn wel fijnproevers, dus graag goede groente en fruit van de groenteman. Persen 80 sinaasappels per maand en dat tikt ook wel aan, maar alles voor de vitamientjes. Kilo tomaatjes per week, kilo komkommers, dagelijks 2 fruit per persoon. Houden ook wel van lekker spul zoals goede olijfolie en lekker borrelplank.
Maar verder gewoon avondeten wat wisselt van AVG en pasta/rijstgerecht etc.
AH bezorgt en gaan niet naar Lidl oid omdat dat best ver weg is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:29

mvdende schreef:
Benzz schreef:
Ik verbaas mij er best over dat je in je eentje 500 gram aardappels opeet :D

Ja hoor, makkelijk. Ik ben nogal een grote eter.

Avg is 250g groentes en zeker 300-400g aardappelen.

Boerenkool doe ik 300g Boerenkool op 1000g aardappelen en daar eet ik dan 2x van. 1 portie vries ik in.

Ik denk ook echt van hoe dan? Zoveel aardappelen is volgens mij heel erg slecht voor je...

Ik eet geen aardappelen of rijst. Heb aan mijn vlees en beetje groente genoeg. (Logisch met mijn kiwi maagje)
Maar voorheen at ik ook nooit zoveel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:34

verootjoo schreef:
Suzanne F. schreef:

6 brood per week sowieso en verder niet veel geks naar mijn idee. Kopen meestal huismerk van chips enzo. Wel vlees van de slager maar we eten niet elke dag vlees.
Zijn wel fijnproevers, dus graag goede groente en fruit van de groenteman. Persen 80 sinaasappels per maand en dat tikt ook wel aan, maar alles voor de vitamientjes. Kilo tomaatjes per week, kilo komkommers, dagelijks 2 fruit per persoon. Houden ook wel van lekker spul zoals goede olijfolie en lekker borrelplank.
Maar verder gewoon avondeten wat wisselt van AVG en pasta/rijstgerecht etc.
AH bezorgt en gaan niet naar Lidl oid omdat dat best ver weg is.

Ik vind het niet eens zo'n raar bedrag, eigenlijk. Sowieso eten kinderen in een groei een hoop.

Wij geven gemiddeld 600 euro per maand uit aan boodschappen, ene keer wat meer, andere keer wat minder. Wij zijn met twee personen. Brood gaat hier hard, mijn partner eet twee hele broden per week. En dan uiteraard waldkorn van de bakker.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:44

Het is denk ik ook een beetje waar je prioriteiten/voorkeuren liggen, als je wel de financiële ruimte hebt. :j
De één spaart van die 1200 euro liever de helft voor een dure vakantie, de ander geeft het liever uit aan goede kwaliteit en luxe(re) boodschappen en weer een ander doet beide.
De één vindt het zonde om zoveel geld 'op te eten' en voor de ander is dat eten juist een vorm van gezelligheid.
We zijn (gelukkig) allemaal verschillend.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:02

Het is ook net wat je eten wil. Hier eten we alleen maar biologische groenten, fruit en vlees. Brood wordt zelf gebakken of van de bakker.
En verder eigenlijk zo veel mogelijk vers en geen pakjes en zakjes. Dat kost ook altijd wat meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:05

Nou, warme bakker tikt flink aan hoor. Met z’n tweeën koop ik weleens bij de warme bakker en dan ben je zo 20 euro verder . Duidelijk verschil maar ook brood van de Lidl wordt steeds beter. En kost maar 30 a 40 % van wat je bij de bakker betaald.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:09

Wij zitten aan de 400 euro per maand met twee personen, ex drogisterijproducten en kattenvoer. Wij sparen ook koopzegels, dus denk dat we per week op ongeveer 87,50 boodschappen komen en de rest sparen we op voor als we een keer een weekje niet uit komen. We eten elk 4x per week warm lunch op het werk (mealprep).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:12

En ieder heeft een andere smaak, en als je het kunt betalen? Wij zijn echt mensen van de meest simpele gerechten, klassiek wat men 50 jaar geleden ook at. :)) Toevallig juist dus ook de goedkopere dingen. Hoewel ik ook wel kan genieten van fijnproevers dingen, hoef ik dat echt niet vaak te hebben. :n
Als je ons zou moeten laten kiezen tussen goedkoop eten of fijnproevers eten iedere dag kiezen wij toch echt voor het eerste omdat we dat gewoon het lekkerste vinden.
Hier trouwens ook zoveel mogelijk vers en geen pakjes en zakjes. Maar haal groentes op de markt en niet biologisch. Naar mijn weten, staat er tenminste niet bij. :') Qua groentes eten wij toch wel tegen de 300 gram per dag, daarentegen zijn wij geen fruit eters en dat is ook zelden in huis. :o
De keren dat wij fruit eten is als de eigen oogst rijp is. :))
En een glaasje wijn, dat is druiven, valt dat ook onder fruit? O:)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:20

Fruitsap. :D

Hier eigenlijk hetzelfde, vaak aardappels, groente, stukje vlees, of pasta met groentes.
Ik eet hooguit 2 plakjes glutenvrij brood per dag en mijn man bakt brood voor zichzelf.
Wat niet persé goedkoper is, want het is zo lekker dat hij er ook gelijk heel veel van eet. :=
Eten ergens afhalen doen we eigenlijk zelden, heel af en toe een half broodje van de subway.
Maar ik vind het bijvoorbeeld ook prima om 2 dagen achter elkaar hetzelfde te eten, of 4x in de week hetzelfde.

Bij ons gaat denk ik, qua boodschappen, het meeste geld zitten in het kopen van (wild)vlees en milieuvriendelijke doucheproducten.
Voor de rest springt er niet echt iets uit.
De meeste boodschappen doen we bij een Lidl/Aldi achtige winkel.

Voer voor de hond 1x per jaar, dat laat ik door vrienden vanuit Nederland opsturen en dan ben ik gelijk voor een heel jaar klaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:27

Ik haal het ook niet met €1000 per maand met 2 personen.
Maar ongeveer 2 x per week eten mijn kinderen en kleinkinderen mee. Dan zijn we met 7 pp.
We drinken dure koffie en verse jus d'orange.
En we hebben veel aanloop en soms ook logees. Dus ik heb altijd cola, Redbull, (mex.) Bier, olijven, bree, stukje kaas enz. in huis.
Ik ga naar de bakker, maar neem ook brood mee van Jumbo. Ga vaak naar de slager, maar ook regelmatig op woensdag naar de markt. We halen weleens Chinees of pizza, maar ik bak altijd zelf patat, veel lekkerder dan de snackbar.
2 x in de week haal ik een lekker broodje op mijn werk.
Ik haal wel vaak gesneden groente, aardbeien of fruitsalade voor de kleinkinderen enz.
Ik heb altijd alles in huis, ook voor onverwachte visite.
Helaas gooi ik regelmatig wat weg, omdat het over de datum is of onze plannen gewijzigd zijn.
Ik gooi weleens wat in de vriezer, maar na een tijd, gooi ik dat toch weg, dan weet ik niet meer hoe lang het al in de vriezer ligt.
Ik zou nog veel kunnen bezuinigen op de boodschappen.