No-Buy-January

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:29

Ja, hebben net een Kia Niro en er komt nog een Vw Arteon bij. Het heeft wel even flink pijn gedaan, mijn auto met 11.000 verlies in 1,5 jaar tijd en mijn man zijn auto met 15k verlies in 2,5 jaar tijd :$

Hart was al eens gecheckt, dat was gelukkig prima in orde :) Zal wel de Aerokat worden waarschijnlijk. Zal eens kijken naar dat spul van jou.

8nnemiek

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:46

Dat is wel een flinke afschrijving ja := Maar goed, als je dan een auto hebt waar je blij van wordt, dat is ook wat waard.
Mijn vader heeft de Kia Optima phev, dat is ook een behoorlijk fijne en luxe auto.

Fijn dat haar hart in orde is! Hopelijk helpt de puffer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:50

Ik werd blij van onze vorige autos, maar niet van de wegenbelasting, verzekering en verbruik :+ En dat ik met mijn diesel nergens meer de stad in mag.

Dus nu naar de 'burgerlijke autos' :') ipv dikke vette bakken haha.

We zullen maar denken dat dit beter past bij waar we in het dagelijks leven mee bezig zijn :P

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:40

Hoe komt iedereen dit seizoen van koopjes en cadeautjes door?

Bij mij gaat het wonderbaarlijk zoveel beter dan vorige jaren.
Hopelijk kan ik dit komend jaar voortzetten,ik begin langzaam te zien dat mijn horror/rommel zolder iets leger raakt.
Ik heb ook wat nieuwe spullen die op zolder lagen (en ook dit jaar niet als cadeautjes gebruikt gingen worden door mij) weggegeven aan het locale goede doel voor minder bedeelden.
Maar ik heb nog een lange weg te gaan om mijn koopgedrag permanent onder controle te houden (en om de zolder naar een normale staat te krijgen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:02

Bij mij is het heel netjes gebleven. De items die ik heb gekocht hadden een kleine korting, maar wilde ik sowieso hebben.

Een Back on Track regenjas voor de hond, 25% korting.

Een Makita slagmoersleutel, 15% korting.

Maar goed, voor de volle prijs had ik ze ook uiteindelijk wel gekocht, dus de korting is een extra'tje.

En de winkels waar ik echt nog wat van wil hebben, doen niet mee aan Black Friday :)).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 16:41

Hier gaat het ook best goed! Al weet ik wel dat ik volgend jaar niet meer mee ga doen aan secret Santa of lootjes trekken of wat dan ook.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:36

Hier ook prima vinger aan de knip gehouden op de meeste gebieden. Had mezelf een stevig spaardoel opgelegd en dat ga ik als het wat meezit netjes halen. Alle uitgaven bijhouden in een excel tabel is een aanrader, je ziet dan aan het begin van de maand welke rekeningen er nog gaan komen en zo weet je wat er nog aan budget over is, wat gekke uitgaven ook helpt vermijden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:46

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Zijn er nog mensen die een no buy gaan doen dit jaar?

Ik ga verder, mijn huis is nog niet in de staat die ik graag zou willen zien (te vol).

Dus ook dit jaar weer "weinig erin en meer eruit!"

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:53

Gelukkig nieuwjaar!
Wij gaan wel weer even wat strenger worden inderdaad hahaha

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:57

Ja ik ga ook meedoen!
Januari sowieso. En dacht, misschien om en om afwisselen met de maanden. De oneven maanden echt de handrem oo de uitgaven.

Mijn excel-overzicht met uitgaven van afgelopen jaar liet me toch wel schrikken... wil t ook toepassen op boodschappen, echt wat minder makkelijk de dingen maar in mijn wagentje doen (ondanks een weekplanning).

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:58

Gelukkig nieuwjaar!

En ja, ik ga het maar eens proberen met een frisse start. Vorig jaar compleet de mist in gegaan. Ik ga het maand per maand doen, een jaar is wat teveel ineens (mezelf kennende). Dus op naar een koopvrij januari!

Een overzicht maken van de uitgaven is een goed idee, dat ga ik van je jatten. Zo zwart op wit zal ik daar ook meer van schrikken, geloof ik ;( .

Edit: meteen mijn ‘nog te kopen-lijstje’ in mijn telefoon leeggemaakt :Y) .
Laatst bijgewerkt door miereneter op 01-01-26 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:01

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Hier wil ik wel proberen het weer op te pakken. Deels ook wel uit noodzaak. We hebben een duur jaar voor de boeg, en er zijn de laatste tijd telkens veel onverwachte kosten geweest, de Feestdagen waren ook duur... We moeten echt op de rem en daarmee ga ik dan gelijk sowieso vanzelf al hopelijk geen onnodige dingen meer kopen haha.

Koopvrij/No-buy doe ik dan niet echt volgens de strikte regels, maar wel: bewuste aankopen doen (als dingen vervangen moeten worden of gewoon nodig zijn) waar over na is gedacht, en niet onnodig/impulsief kopen (Dus ook weer opletten met eten bestellen/afhalen, dat soort dingen)

In het grote geheel heb ik toch wel echt al stappen gemaakt vorig jaar. Soms wel een terugval, maar over 't algemeen ben ik echt bewuster gaan inkopen en minder luxe/impulsieve aankopen gedaan. Nu de focus op nog beter erin gaan worden :') :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 23:21

Oh goed dat je hem omhoog schopt. Hij staat al zo lang in mijn favorieten maar nooit de stap gezet.

Gezien we een nieuwe auto gekocht hebben, ik torenhoge da rekening binnen gekregen heb (zonder goede afloop helaas..) en de belasting weer om de hoek staat.
en ik mijn lessen met de pony weer vooruit moet betalen, de pt binnenkort ook wel weer betaald zal moeten worden en ik niet kan kiezen welke foto’s ik wil van de shoot in januari dus ik ze allemaal maar besteld heb :')

Ga ik proberen een no buy January te doen.
Heb me de afgelopen maand helemaal suf gekocht aan boeken op vinted. Want gratis verzending. Ik weet niet waarom ik daar zo gevoelig voor ben.. ik heb nu al meer boeken gekocht dan dat ik in een jaar kan lezen. En we hebben al twee kasten vol.

Goed. Pas op de plaats. Ik hou wel een klein beetje mijn eigen regels aan.
Maar ik ga in elk geval voor geen impuls aankopen deze maand :)

Edit. Voor iedereen de beste wensen :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:24

Ik doe ook weer mee! Ik ga proberen zo no-buy mogelijk te zitten en áls ik al wat koop, dan tweedehands.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:25

Wij zijn hier aan het opruimen en mijn partner komt zoveel dingen tegen in de schuur die gewoon nieuw en ongeopend weg gegooid gaan worden.
Ik hoop dat het hem ook de ogen wat opent want hij koopt veel ( bv cola in de aanbieding en dan gelijk 100 blikjes kopen en dan weg gooien ivm over datum, zelfde met bier terwijl hij geen drinker is.)

Ga wel gelijk een dikke aankoop doen volgende week, een andere auto
Ook niet wat ik perse wou maar ben ook klaar met de mijne en voor werk/ kinderen wil ik gewoon een betrouwbare auto hebben.
Voor de rest opletten met uitgeven.

De salaris verhoging die ik per 1 Jan heb gekregen sluis ik elke maand gelijk door naar de spaarrekening dus ben benieuwd als dat gaat werken.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:08

Ik heb voor deze maand een wekkertje in mn agenda gezet om 8u elke dag, ter herinnering met; no buy january!
Hopelijk gaat dat wat helpen haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:34

Vetra schreef:
Ik heb voor deze maand een wekkertje in mn agenda gezet om 8u elke dag, ter herinnering met; no buy january!

Kun je die niet beter in de middag/avond doen wanneer het een gevaarlijk moment is voor je? 8u in de ochtend ben ik meestal nog niet wakker genoeg om veel te gaan bestellen. Vind het wel een goed idee!

Hier moet ook serieus de hand op de knip. Afgelopen jaar serieus geld uitgeven en we willen nog een nieuw huis gaan bouwen.

Ik ga mijn Excel overzicht nog maar eens openen en bijwerken.

Ik wil ook gaan mealpreppen en veel beter maaltijd planning gaan doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:55

Ik heb de eerste grote uitgave van de maand ook alweer gehad net. Maar was wel eentje waar ik niet onderuit kon: inschrijving bij de KVK haha!

En mijn man heeft van allerhande eiwitpoeders e.d. besteld nog. Niet perse nodig, maar willen we gaan implementeren in onze voeding, dus wel een doordachte en bewuste keuze.

Maar dat begint al goed dus zeg maar... :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:50

Hier toch net geld uitgegeven _O- de hond mag geen kauw artikelen meer maar wel likmatten met licht verteerbare smeersels. Dus die net maar gehaald om meneer te verwennen <3 en tweedehands likmatten en smeersels wordt wel lastig haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 15:50

Yes, ik doe ook weer mee :D.

Ik heb een paar uitzonderingen, maar dat betreft geen rücksichtlos uitgeven, maar bewuste uitgaven waar ik voor spaar/gespaard heb.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 15:50

Hier wordt het gebied waar ik in wil gaan snijden de boodschappen. Dat wordt vaak zonder echt nadenken gedaan.
Komende week als de kinderen weer naar school zijn de spullen op de planken opruimen en kijken wat er opgemaakt moet worden wat niet "natuurlijk " gaat (en kijken wat nog doorgegeven kan worden via een voedselkast wat we niet zelf graag gebruiken).

Ik hoorde pas de stelling "iets is goed, teveel is chaos."
Dat is een regel die ik probeer te omarmen.
Als ik een adhd fixatie hebt, dan ga ik gerust ergens voor 300% in om vervolgens het onderwerp/activiteit niet leuk meer te vinden en achter te blijven met 70 producten die ik voor dat onderwerp/activiteit hebt gekocht. :o

Werkt natuurlijk ook voor dingen als woon accessoires e.d., een paar bewuste zijn mooi , teveel is chaos.

In januari kan je nieuw kinderspeelgoed gratis verzenden naar stichting jarige Job.
Dus ik ga volgende week even kijken op mijn zolder of er spullen liggen die de kinderen hier niet echt leuk meer gaan vinden maar nog wel nieuw en dus opgestuurd kunnen worden.
Dat ruimt dan hopelijk weer een doos aan spullen op.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 16:10

Prairy schreef:
Vetra schreef:

Kun je die niet beter in de middag/avond doen wanneer het een gevaarlijk moment is voor je? 8u in de ochtend ben ik meestal nog niet wakker genoeg om veel te gaan bestellen. Vind het wel een goed idee!

Ik heb niet echt vaste tijden qua uitgaven en wil vooral mn mindset wat veranderen dus ga dit nu eerst proberen :).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 16:18

Wat mij ook hielp was iedere dag 10 minuten inplannen om kasten/kamers op te ruimen.

Door mijzelf iedere dag te confronteren met de "overdaad" maakt dat ik minder geneigd was meer te kopen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 17:13

Deze weer actief en ik ga proberen mee te doen. December was net als bij de meeste een gruwel maand. Ook met een hoop paarden kosten (dierenartsen en een trailer die nieuw hout moest).

Ik heb net al impulskosten bespaard want een stemmetje in m'n hoofd zei dat t nog te vroeg was om naar huis te gaan en ik best nog even naar de Intratuin en Action kon. Maar m'n andere stemmetje heeft gewonnen en ben braaf naar huis gereden :Y)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 17:17

Goed gedaan Tancreda!
Bewustwording van je impulsgedrag is de eerste stap.