Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:03

Relaxed schreef:
Maar dat is omdat je, doordat het corona is, dan niks mag.. ik hoor echt niemand meer die dusdanig ziek zijn dat ze daarom thuisblijven/ziek op bed liggen..

Bij de mensen in mijn omgeving gaat het wel degelijk om ziek zijn en dat men zich echt niet goed genoeg voelt om iets te gaan doen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:06

Oh wat gek, in mijn omgeving laait het weer enorm op maar niemand heeft meer klachten dan een beetje een schuurpapierachtig gevoel in de keel en soms wat verkouden. Ik kan er zo vier opnoemen die het vorige week hebben gehad.
Die overigens ook allemaal netjes getest hebben en in isolatie zijn gegaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:08

Heel eerlijk ? Ik test ook niet meer voor de dagelijkse zaken.

Maar toen ik pas bij iemand met kanker op bezoek ging en een paar keer die ochtend moest niezen, heb ik toch wel even een test gedaan voordat ik naar haar toeging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:12

Alleen week of 6 geleden gaf mijn thuistest negatief aan.
Maar ik had echt het gevoel dit is wel corona. Ben dus bij GGD gaan testen maar wel positief.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:43

De zelftesten zijn wel een beetje waardeloos ook al meer mensen gehad de afgelopen periode met een negatieve zelftest die toch echt corona hadden.

Het lastige was ook is dat mij opviel dat het vooral darmklachten waren of daarmee begon. Daarom was er eerst vermoeden van noro ipv corona.

Marcella

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:56

Heb geen geld voor zelftesten en om naar de GGD gaan moet ik eerst kijken of ik wel geld voor de benzine heb.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:39

Zebrastreep schreef:
Vayo schreef:
Maar de ziekenhuiscijfers blijven laag en ik denk persoonlijk dat iedereen het toch wel een keer zal krijgen. Op noro of andere virussen zoals griep testen we ook niet. Momenteel zijn het enkel adviezen en is niets meer verplicht. Ziek is ziek en dan blijf je vanzelf thuis. Verder leven we ons leven gewoon.

En we gaan het najaar in dus verkoudheden zijn normaal. Alles is zoveel duurder geworden.
Ik ga echt geen geld uitgeven aan zelftesten of benzine oprijden om naar een teststraat 25 min verderop te gaan.

Er wordt zeker wel getest op noro met name in verzorgingshuizen en instelling. Noro is eigenlijk nog vervelender dan corona. Je moet 60 uur klachtenvrij zijn voordat je uit isolatie mag en daarbij moet je nog meer beschermend werken dan met corona. Zelfs al bij een vermoeden van.

Doe mij maar liever corona patiënten dan noro patiënten als ik eerlijk ben. Ik vond dat wel zoveel gedoe dat opruimen moet ook zo en niet anders.

Nadeel is dat de uitslag van een test vaak zo lang duurt dat de patiënt alweer beter is en dan de uitslag pas volgt.

Maar dit is niet standaard en dat bedoel ik. Mensen die op bezoek komen in een verzorgingshuis of mensen bij ons binnen de thuiszorg worden bij klachten niet getest op andere virussen. Helemaal prima. We zullen altijd met virussen moeten leven. Ik vind het op dit punt gewoon niet meer nodig om bij ieder klachtje te testen op corona. Alleen als het noodzakelijk is voor de gezondheid test is, maar anders niet meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:49

Maar zijn de zelftesten als je in je keel en neus roert betrouwbaar op omikron?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:56

Vayo schreef:
Zebrastreep schreef:

Er wordt zeker wel getest op noro met name in verzorgingshuizen en instelling. Noro is eigenlijk nog vervelender dan corona. Je moet 60 uur klachtenvrij zijn voordat je uit isolatie mag en daarbij moet je nog meer beschermend werken dan met corona. Zelfs al bij een vermoeden van.

Doe mij maar liever corona patiënten dan noro patiënten als ik eerlijk ben. Ik vond dat wel zoveel gedoe dat opruimen moet ook zo en niet anders.

Nadeel is dat de uitslag van een test vaak zo lang duurt dat de patiënt alweer beter is en dan de uitslag pas volgt.

Maar dit is niet standaard en dat bedoel ik. Mensen die op bezoek komen in een verzorgingshuis of mensen bij ons binnen de thuiszorg worden bij klachten niet getest op andere virussen. Helemaal prima. We zullen altijd met virussen moeten leven. Ik vind het op dit punt gewoon niet meer nodig om bij ieder klachtje te testen op corona. Alleen als het noodzakelijk is voor de gezondheid test is, maar anders niet meer.

Bij vermoeden van is het zeker de standaard in verzorgingshuizen. Noro is dodelijk en ik denk eigenlijk ook nog wel een stuk erger als corona. Het verloop ervan is totaal niet prettig. Iemand droogt gewoon helemaal uit en dat wil je voorkomen bij ouderen en mensen met een zwakke weerstand.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:02

Bovendien gaan bij veel instellingen de deuren op slot bij een noro uitbraak

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:44

secricible schreef:
Bovendien gaan bij veel instellingen de deuren op slot bij een noro uitbraak

Klopt woning waar ik werk ging ook dicht en iedereen moest maar huis en thuis blijven. Maar echt isolatie was dan niet mogelijk voor een aantal

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:22

Relaxed schreef:
Shadow0 schreef:
Ik heb alweer weken dat allerlei afspraken worden afgezegd omdat mensen ziek zijn - hoezo toch dat fabeltje dat maatregelen zo beperkend werken? Ziek zijn zelf heeft veel meer impact. Er gaat nu meer niet door dan toen er iets meer voorzorgen waren, omdat mensen ziek zijn. (En sommige ervan langdurig.)

Maar dat is omdat je, doordat het corona is, dan niks mag.. ik hoor echt niemand meer die dusdanig ziek zijn dat ze daarom thuisblijven/ziek op bed liggen..

Deze dag voor het eerst sinds maandag een hele middag uit bed. Plat op bed, hoge koorts, enorme hoofdpijn en kapot misselijk. En zo zijn er hier in het Noorden meer van.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:25

Mijn man en ik zijn beide niet erg ziek geweest. Terwijl hij wegens leeftijd risico patiënt is en ik wegens copd.
Maar na weken zijn we nog heel erg moe, we kunnen 1 activiteit per dag aan, zijn snel overprikkeld en ik zweet me om niks kapot. Opvliegers zijn er niks bij.
Ik had het het eerste en testte thuis positief. Ik geloofde het niet: altijd overs ffp2 op gehad, eindeloos handen wassen, geen contact met anderen. Dus testen bij de GGD en ook daar positief. 3 dagen later begon mijn man. Ook thuis positief getest. Hij is niet naar de GGD gegaan

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 01:35

Even een nieuw punt ter discussie.... nu is het relatief rustig maar de winter is natuurlijk weer in aankomst.

Ik heb twee banen een bij een grote woonvorm met vaste locatie wonen / dagbesteding en een andere baan als verzorgende privé bij een cliënt aan huis.

Bij de baan bij cliënt aan huis kreeg ik alweer de eerste appjes over het boosteren. Ik heb eigenlijk al besloten om niet meer te gaan maar de consequentie daarvan is dat ik mogelijk dan daar niet verder kan werken. Nu is dat opzich vervelend , maar baan 1 is een vast contract en daar kan ik dan gewoon meer uren vragen dus daarover absoluut geen stress qua financiën enz.

Punt is is dat ik aan de ene kant denk ik zeg maar dat ik geboosterd ben dus eigenlijk niet eerlijk erover zijn ( oké dit is misschien niet het beste plan voelt ook niet lekker) of eerlijk zijn en dan maar accepteren dat ik mogelijk de baan kwijt raak wat ik ook heel jammer zou vinden.

Punt dat ik niet wil is dat ik al een aantal maanden wat vreemde plekken op mijn handen heb en dat niet zolang is ontstaan na de derde vaccinatie. Het is krentenbaard wat ze tot nu toe denken maar geen verbetering dus ik heb een afspraak bij een ander ziekenhuis en voor de rest heb ik al heel veel verschillende diagnoses gehad. Het is nu weer wat rustiger momenteel na veel antibiotica. Ik ben enorm gevoelig voor veel dingen geworden eigenlijk vrij abrupt daarvoor nooit klachten gehad. Ik durf het daardoor ook niet echt aan en ik bouw al enorme spanning op voor prikken en wat angst als in wat als. Alle 3 de keren is het goed gegaan maar ik wou nu naar de situatie kijken en ik zie geen noodzaak. Ik heb in maart corona gehad en dit verliep licht tot mild.

Op baan 1 gaan ze de cliënten al niet eens meer boosteren omdat het verloop heel erg mild is met enkele uitschieters.

Ik hou ontzettend goed in de gaten als het oploopt met klachten en drukke plekken bezoeken. Als er ook maar 1 cliënt op baan 1 verkouden is is de cliënt waar ik thuis kom de eerste die het weet en ik communiceer hier goed over en neem geen risico's. Baan 1 bied direct beschermingsmiddelen aan bij verdenking.

Baan 2 standaard nog werken met mondkapje en ik werk ook met handschoenen vanwege nog geen duidelijke diagnose van mijn handen voordat het een bacterie is die voor de cliënt wel gevaarlijk kan zijn.

Oké nu denken jullie vast waar maak je je nu om deze tijd druk om :') Maar ik kreeg het appje vrij laat en heb nog vakantie nu dus eigenlijk zou ik er helemaal niet mee bezig moeten zijn. Maar ik laat mij dan toch een beetje opjagen door dit soort dingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:20

Word je verplicht om die booster te nemen?
Ik vind niet dat een werkgever jou deze verplichting op kan leggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:25

Maar iemand waarbij je thuis komt mag die voorkeur wel uitspreken. Volgens mij is het ook geen echte werkgever, maar een particulier die haar inhuurt voor zorg thuis door pgb. Als je zo'n slechte gezondheid hebt snap ik opzich wel dat je bepaalde dingen graag hebt en dat dus vraagt. Ik vraag ook of ze niet willen komen met klachten en bij milde het laten weten.

Maar zebrastreep, je bent elke keer toch bang voor de prikken maar ook voor andere klachten/ziektes? Blijf je wel opletten dat je jezelf niet gek gaat maken door verbanden te proberen te leggen?
Verder moet je het zelf weten natuurlijk. Je kan stoppen bij diegene en bij 1e baan meer uren maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:40

MyWishMax schreef:
Maar iemand waarbij je thuis komt mag die voorkeur wel uitspreken. Volgens mij is het ook geen echte werkgever, maar een particulier die haar inhuurt voor zorg thuis door pgb. Als je zo'n slechte gezondheid hebt snap ik opzich wel dat je bepaalde dingen graag hebt en dat dus vraagt. Ik vraag ook of ze niet willen komen met klachten en bij milde het laten weten.

Maar zebrastreep, je bent elke keer toch bang voor de prikken maar ook voor andere klachten/ziektes? Blijf je wel opletten dat je jezelf niet gek gaat maken door verbanden te proberen te leggen?
Verder moet je het zelf weten natuurlijk. Je kan stoppen bij diegene en bij 1e baan meer uren maken.

Grootste fout die mensen maken is dat men denkt dat wanneer iemand gevaccineerd is hij of zij geen corona meer over kan geven.
Als Zebrastreep gewoon de basisregels in acht neemt en thuisblijft bij klachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:52

Of denken dat je dingen voor andere mensen mag bepalen. Laat mensen gewoon voorzichtig blijven als ze dat willen. En zoals je kan lezen gaat het bij die vrouw niet alleen over corona,maar ook over andere mogelijk besmettelijke dingen.

Dus als je het echt niet wil en zij wel, dan bij andere baan meer uren maken. Wat voor mij daarnaast ook nog wel iets zou zijn, die mondkapjes zijn dat die ffp dingen? Moet je die zelf aanschaffen bij baan 2?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:26

MyWishMax schreef:
Of denken dat je dingen voor andere mensen mag bepalen. Laat mensen gewoon voorzichtig blijven als ze dat willen. En zoals je kan lezen gaat het bij die vrouw niet alleen over corona,maar ook over andere mogelijk besmettelijke dingen.

Dus als je het echt niet wil en zij wel, dan bij andere baan meer uren maken. Wat voor mij daarnaast ook nog wel iets zou zijn, die mondkapjes zijn dat die ffp dingen? Moet je die zelf aanschaffen bij baan 2?

En dat is dus precies wat er gebeurd. Want cliënt A wil geen ongeboosterde medewerker. Dus cliënt A bepaald in feite dat iemand die niet dubbel geboosterd is bij deze persoon over de vloer komt.
Mijn oudtante was ook geboosterd en ik denk nog 2 keer ook. Corona en een longontsteking is haar fataal geworden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:32

Ik zou ervoor kiezen om of eerlijk te zijn of aan te geven dat je deze beslissing voor jezelf houdt. Je hoeft jouw medische informatie niet te delen met cliënten. Je werkt al met mondkapje en handschoenen, bent extreem voorzichtig en cliënt kan zelf herhaalprik laten zetten. Dat is toch prima! Ik snap jouw redenen om geen prik meer te halen absoluut. Ik zou het ook niet doen.

Wij mogen ook weer een prik halen + griepspuit. Ik ga beide ook niet halen. Tegenover mijn werkgever en cliënten ben ik niet verplicht deze informatie te delen.

Overigens kwetsbare cliënten geen herhaal prik geven vind ik dan weer een bijzondere keuze vanuit jouw werk. Het verloop is dan wel mild, maar dit komt mede door de vaccinaties. Ik denk juist dat het belangrijk is dat ouderen en kwetsbaren wel die prik gaan halen.

Dit helpt er dan ook aan mee dat wij ons straks weer niet allemaal aan allerlei maatregelen moeten houden. Ik zou juist eerder beslissen wel de herhaal prikken voor cliënten te nemen en dan beslissen geen verdere maatregelen te nemen. Dus zo normaal mogelijk te leven zonder maatregelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:35

Die vrouw mag dat toch gewoon zelf weten? Laat dat gaan. Wie zegt dat zij denkt dat je het dan niet meer door kan geven? Misschien wil ze zo min mogelijk risico nemen en alles daaraan doen. Ook tegen andere virussen en bacteriën en noem maar op.

Als je wilt dat mensen zelf mogen bepalen of ze geboosterd willen worden, waarom mogen mensen dan niet zelf bepalen wie ze in hun huis laten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:44

Oh ja, griepprik! Die beviel mij vorig jaar prima, dit jaar weer doen. Dat mensen in de zorg overwegen die niet te nemen vind ik nogal onbegrijpelijk. Je bent bereid je patienten met extra ziekte en risico op te zadelen? (Want een griepprik stopt besmetting niet volledig, net als de coronabooster dat niet doet, maar brengt het aantal besmettingen wel degelijk een stuk terug. Oftewel: er worden mensen ziek die niet ziek hadden hoeven worden.)

En het lijkt me dat iemand inderdaad ook wel wat te zeggen mag hebben over wie er bij haar thuis komt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:47

MyWishMax schreef:
Die vrouw mag dat toch gewoon zelf weten? Laat dat gaan. Wie zegt dat zij denkt dat je het dan niet meer door kan geven? Misschien wil ze zo min mogelijk risico nemen en alles daaraan doen. Ook tegen andere virussen en bacteriën en noem maar op.

Als je wilt dat mensen zelf mogen bepalen of ze geboosterd willen worden, waarom mogen mensen dan niet zelf bepalen wie ze in hun huis laten.

Na 2 jaar zijn de meeste mensen nog steeds panisch...
Ik zou het ook een beetje ver vinden gaan dat je je bij wijze van spreke moet laten zien dat je dubbel geboosterd ben, wil je je werk kunnen doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:48

MyWishMax schreef:

Uhh dat is gewoon privé hoor. Wij zijn echt niet verplicht om met cliënten te delen of wij wel of geen vaccinaties halen. Nu heb ik er geen problemen mee om dit met mijn vaste cliënten te delen, maar op inval adressen ga ik echt niet telkens mezelf verantwoorden waarom ik geen prik gehaald heb. Want dat is vaak wel het gevolg. Sommige mensen doen hier namelijk echt vervelend over.

Ik respecteer het als een cliënt een ffp2 masker wil dragen, een herhaal prik haalt en afstand wil
houden, maar andersom mag ik hierin ook mijn eigen keuzes maken zonder me hierover te hoeven verantwoorden.

En natuurlijk is iemand vrij om te beslissen wie je in huis haalt. Bij ons zal alleen wel de conclusie zijn dat als een cliënt alleen een recent gevaccineerd iemand wil, medewerkers die niet gevaccineerd zijn of hier geen antwoord op willen geven dus door gaan naar de volgende cliënt. Het is bij ons geen reden om iemand te mogen weigeren en die uren worden gewoon doorbetaald voor ons. En dan heb ik het nog niet eens over het nijpende personeelstekort.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:06

En dan zijn er ook instellingen waar je gewoon moet komen werken als je corona hebt omdat anders de mensen niet verzorgd worden wegens personeelstekort, onlangs net meegemaakt met een vriendin.