Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:24

daantjuhhh schreef:
Je hoeft niet in een appartement te wonen met meer dan 300 vve

Nou.. de VVE is veranderd en heel veel hoger geworden ivm isoleren/groter onderhoud en andere extra kosten.
Dus nee, ze had geen keuze.

Charaz

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:33

Wanneer krijg je de sleutel van je nieuwe plekje TS ?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:08

Brainless schreef:
daantjuhhh schreef:
Je hoeft niet in een appartement te wonen met meer dan 300 vve

Nou.. de VVE is veranderd en heel veel hoger geworden ivm isoleren/groter onderhoud en andere extra kosten.
Dus nee, ze had geen keuze.

Nog steeds een keuze. Je hebt zat plekken waar vve echt niet duurder wordt. Mijn oude flat is al 25 jaar 110.
Heeft een beetje te maken met welke voorzieningen je hebt.
Heb je een overdekte garage enz…

Maar in het dorp waar ik woon (en omliggende dorpen) zijn de gewone flatjes allemaal tussen de 100 en 150.

De luxere ‘bejaardenflats’ en in het centrum met overdekte parkeergarage zijn wel duurder.

Als het opeens veel duurder wordt dan heb je dus niet een flat met meerjarig onderhousplan en geen reserve in kas. Dat zijn dingen die je voor de koop kunt inzien/navragen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:21

Ik lees mee uit interesse en meeleven voor TS, de voor mij is het goed uitgepakt in een niet vergelijkbare regio of niet vergelijkbaar jaartal vind ik niet zoveel toevoegen eerlijk gezegd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:45

Bienotje schreef:
Ik lees mee uit interesse en meeleven voor TS, de voor mij is het goed uitgepakt in een niet vergelijkbare regio of niet vergelijkbaar jaartal vind ik niet zoveel toevoegen eerlijk gezegd.

Nee eens. Het enige wat ik wilde was een aantal onwaarheden ontkrachten.

O.a. Je kunt k.k. mee financieren (mits je meer mag/kan lenen) en een intentieverklaring is er juist voor mensen die geen vast contract hebben.

Vervolgens wordt daar flink op ingehaakt. En weer van alles bij gehaald wat niet altijd waar hoeft te zijn.

Nogmaals iedereen moet doen wat hij zelf verstandig vind. En ik zou in het geval van TS zeker lekker dat huurhuis betrekken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:54

Te wat fijn dat je een plekje hebt gevonden! Geniet er van en zorg goed voor jezelf!

Ik heb 3 jaar geleden in mijn eentje een appartement gekocht, ik heb een modaal inkomen en kon tot 188.000 lenen. Ik heb uiteindelijk wel een hoop eigen geld er in gestoken en maar een hypotheek van ca 155.000 hoeven te nemen maar dat is een luxe. Ik zat toentertijd in de ziektewet maar had wel een vast dienstverband, dus wel wat anders dan jouw situatie. Ik hoop dat je in de toekomst de mogelijkheid hebt om te kopen als dat dan nog steeds je eens is. Er zijn veel mogelijkheden. Weliswaar niet in de regio waar je nu woont maar wie weet wat er met de huizenmarkt gebeurd over een paar jaar…

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 05:13

Ik snap niet waarom iedereen door blijft gaan over het kopen van een huis. TS heeft letterlijk net een huurwoning gevonden wat voor meerwaarde is het om over koophuizen door te blijven gaan? Als TS over een tijdje toch zo graag een eigen huis wil kopen kan ze daar vast tegen die tijd wel advies om vragen als ze nodig heeft.

Voor nu heeft ze heerlijk een eigen plekje waar ze heerlijk haar thuis van kan maken! <3

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 07:49

De hypotheek is nu maar 125000. Met intentieverklaring 10.000 meer. De rente is gestegen zei die meneer, en ik heb geen eigen geld om bij te leggen.
Ik zou dan nog niet eens 700 euro per maand aflossen stel dat ik wel zou kunnen kopen, en nu zit ik met huren iets boven de 900. Baal best wel maar het is niet anders.

Gisteren was ik behoorlijk overstuur. We kwamen er niet uit over de kosten van de spullen die we samen gekocht hebben, en ook het geld van de cv ketel wil hij niet terug betalen. Hij blijft herhalen dat ik kostenloos hier gewoond heb.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 07:55

Maar je bent ook je eigen goedkopere huisje kwijt.
Hij is echt heel egoïstisch..
Als hij die kosten niet wil betalen, kun jij dan niet alle andere samen gekochte spullen mee nemen?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 07:59

Wat een vervelende situatie TS! Wanneer krijg je de sleutel? ALs dat nog even duurt zou ik het niet op de spits drijven en gewoon eieren voor mijn geld kiezen. Beschouw het dan maar als een (dure) levensles en neem het mee in je achterhoofd als je dadelijk op je eigen plekje zit.

@daantjuhh: fijn voor jou dat jij zoveel kan lenen, zo een lage bedragen moet betalen en x aantal jaar geleden maar een beperkte VVE moest betalen maar andere mensen zijn niet jou :) TS leeft in de huidige tijd en in een andere regio. Dat kan je niet vergelijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:05

elmiran schreef:
De hypotheek is nu maar 125000. Met intentieverklaring 10.000 meer. De rente is gestegen zei die meneer, en ik heb geen eigen geld om bij te leggen.
Ik zou dan nog niet eens 700 euro per maand aflossen stel dat ik wel zou kunnen kopen, en nu zit ik met huren iets boven de 900. Baal best wel maar het is niet anders.

Gisteren was ik behoorlijk overstuur. We kwamen er niet uit over de kosten van de spullen die we samen gekocht hebben, en ook het geld van de cv ketel wil hij niet terug betalen. Hij blijft herhalen dat ik kostenloos hier gewoond heb.

Ja dat zag je al aankomen natuurlijk dat je dat geld kwijt zou zijn. Het is een patroon. Wat vervelend. Kan je een deel van de spullen meenemen? Als je nog een relatie met hem wilt dan heeft het niet veel zin om het op de spits te drijven. Maar jeetje, ik zou er best een beetje klaar mee zijn geweest eigenlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:33

Fijn TS dat je een appartement gevonden hebt.

Ik zou het advies van Urbanus opvolgen. Heb het nog maar even gequote.
Zeker na je laatste post. Deze man gaat (voor jou) nooit goed relatie materiaal worden.

Urbanus schreef:
Heel eerlijk, zodra ik gesetteld zou zijn op m'n nieuwe plek gooi ik letterlijk die deur dicht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:40

Rustig (zitten) blijven tot je weg bent, de spullen meenemen waar je recht op hebt, wat extra voor de kosten voor de cv ketel, de deur dicht trekken en nooit meer omkijken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:43

Inderdaad, nu nog af en toe een aai over de bol geven dat je met zoveel mogelijk kan vertrekken.

PS: als je dadelijk op je eigen plek bent, vergeet dan niet om een bakje op te hangen bij de wc voor als hij op bezoek komt: 0,50 euro per keer voor schoonmaak- en doortrekkosten :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:45

Dat "gratis gewoond hebben" daar kan je volgens mij prima tegenover zetten dat jij door dat samenwonen, nu de hoofdprijs gaat betalen aan maandelijkse huur terwijl je voorheen goedkoper zat.

Ik zou inderdaad kijken welke gezamenlijk gekochte spullen je het beste kan gebruiken / het liefste mee wil nemen en die gewoon meennemen. Minstens de helft van de spullen ivm. die CV-ketel :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-12-22 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:45

Poeh, hij zal ook best zijn goede kanten hebben, maar op geldgebied vind ik het een ongelofelijke hork. Geld interesseert hem kennelijk meer dan jouw welzijn, ik zou daar mijn conclusies uit trekken voor de toekomst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:52

Wat een zak hooi. Jij hebt je woning opgegeven, dingen in huis mee betaalt, ongetwijfeld ook meebetaalt aan eten en andere zaken. Meneer beslist nu dat samenwonen niks voor hem is en drijft jou ermee op kosten. Dan zou het hem sieren jou financieel te helpen, al is het maar door jouw investeringen (deels) terug te betalen. Als je van iemand houdt dan doe je dat toch met liefde?

Ik ga niet zeggen dat je hem moet dumpen. Daar moet je zelf klaar voor zijn. Maar ik zou vanaf nu wel op je strepen gaan staan. Zodat je er financieel niet weer bij in schiet. Dan maar alles eerlijk splitten.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:54

Wat een slappe banketstaaf zeg.

Hij gaat deze maand nog bij zijn ouders in het buitenland langs, toch? Kan je even rustig nadenken zonder die egoïstische zak in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:57

Ik lees nog wat mee (van hypotheken heb ik geen kaas gegeten) maar ik deel eveneens de mening van Urbanus.

Dit voelt gewoon niet goed. Zijn er meubels of spullen die je wel zelf volledig betaald hebt die nu in zijn huis staan? Daar zou ik geen discussie over voeren, gewoon inladen en meenemen. Als hij sputtert duw je het bankafschrift of de factuur onder zijn neus.
Jouw auto zou ik evenmin nog gebruik van laten maken, tenzij hij hem na iedere rit gelijk weer bijvult tot een volledig volle tank. Diesel/benzine is al duur genoeg.

Ik woon ook gratis, woning is ook van mijn vriend en ik sta nergens op papier. Dat is indertijd onze keuze geweest, maar hij geeft mij wél de kans om zelf een reserve op te bouwen moest er ooit wat gebeuren. Klinkt ijskoud en zakelijk, is wel heel duidelijk én het scheelt een hoop gedoe met onze families. Beetje zelfde insteek als die van hem, het idee dat je aast op zijn vermogen.

Alle gemeenschappelijk gekochte spullen zijn betaald van onze gemeenschappelijke rekening. Daarover is geen discussie, we hebben elk 50-50 bijgedragen en dat zal ook zo worden verdeeld indien nodig.
Ik betaal geen huur, maar draag verhoudingsgewijs op basis van loon meer bij (al is het bedrag hetzelfde voor beide) en ik doe meer in het huishouden.

Hou voor ogen dat dat OOK een optie kan zijn in de toekomst, met deze kerel of met een andere. In ieder geval, zorg altijd voor een buffer en zit op je centen. Je werkt er keihard voor. Als de ander bepaalde kosten niet kan maken wegens geldgebrek maar jou geen "veiligheid" wil bieden, dan is dat jammer maar helaas.

En heel gemeen misschien: bedenk dat als jij daar niet (meer) over de vloer komt of minder, zijn familie niet meer te zien krijgt, dat je voor hen dan eigenlijk niet meer bestaat. De deur voor iemand anders staat dan wagenwijd open.
Het zou me niks verbazen als hij je nu als FWB gaat beschouwen maar jou voor het gemak aan het lijntje houdt. Wees je daar bewust van.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:07

Ik lees al een tijdje mee maar een hork van een vent zeg.

Fijn dat je weer een eigen plekje hebt gevonden. Ts als je in de buurt woont wil ik je best helpen met verhuizen mocht dat nodig zijn.

Het klinkt ook heel stom maar kijk of je de waardenvolle spullen die van je zelf zijn vast ergens anders als in het huis van je vriend neer kan zetten. Het zal niet die 1e zijn die prive spullen gijzelt om zijn/haar zin te krijgen. (zoals bepaalde sieraden of andere dingen)

Hoewel je het ook hebt gehad over dat jullie nu een lat relatie gaan hebben, zou ik er ook veel rekening mee houden met dat hij dadelijk ineens een nieuwe vriendin (aka portemonnee ) heeft die geen vragen of 'eisen' stelt.

Ik hoop voor je dat je snel weer gelukkig gaat worden op je eigen plekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:11

Prairy schreef:
Rustig (zitten) blijven tot je weg bent, de spullen meenemen waar je recht op hebt, wat extra voor de kosten voor de cv ketel, de deur dicht trekken en nooit meer omkijken.

Dit. Ts, hij gaat niet veranderen. Of je nu gaat LAT-en of niet. Of je gaat samenwonen of niet. Dit is hoe hij is. Stel jezelf de vraag of je daarmee kunt leven (en lees dit topic nog eens door, dan weet jij jou antwoord al).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:25

Als iemand mij uit de woning wil hebben en dan ook nog moeilijk gaat doen over geld en spullen dan zou het voor mij echt 100% einde relatie betekenen. Fijn dat je nu weer een eigen woning hebt kunnen huren ts en op weg naar een nieuw en fijner leven!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:29

Dat is als buitenstaander makkelijker gezegd dan als je er midden in zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:44

capopjekop schreef:
Dat is als buitenstaander makkelijker gezegd dan als je er midden in zit.

Sommige buitenstaanders zijn ervaringsdeskundigen en daarbij heeft een buitenstaander juist overzicht wat je inderdaad niet hebt als je er zelf middenin zit. Dat een dergelijke situatie niet goed en normaal is zie je zelf pas nadat je eraan ontsnapt bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:50

elmiran schreef:

Wat een banketstaaf! Hij laat zn ware aard goed zien zo!

Lekker focussen op je nieuwe woning, en op wat je wel hebt.