Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:12

janderegelaa schreef:
Zoolgangster schreef:
Dat vind ik ook erg jammer, dat je niet kan laten testen of je al voldoende antistoffen hebt.

Dat kan wel op bloedwaardentest.nl

Het is nog niet vastgesteld hoeveel antistoffen je precies moet hebben om voldoende beschermd te zijn. En al helemaal geen Europese of wereldwijde consensus hierover. Dus dat je daar geen vinkje voor kan krijgen is geen kwestie van niet willen, maar vooralsnog van niet kunnen.
Aan de G van genezen zit ook een termijn, op dit moment een jaar.

Ik vind het onbegrijpelijk dat ongevaccineerden zich maar blijven opwerpen als slachtoffer. Ik ben voorstander van 2G. Ik heb geen enkel begrip meer voor mensen die onnodig anderen benadelen doordat ze te beroerd zijn om een simpel prikje te halen.
Mensen die geen zorg kunnen krijgen omdat alle zorg naar de besmette niet gevaccineerden moet gaan, díe zijn slachtoffer. Ondernemers die weer tegen maatregelen aanlopen die nodig zijn omdat de vaccinatie graad te laag blijft, zorgpersoneel waarvan de één na de ander in een burnout beland, mensen met onderliggend lijden die nergens meer heen durven gaan omdat niet gevaccineerden ervoor zorgen dat het virus meer kans krijgt om te blijven rondwaren en hen te besmetten, dát zijn de slachtoffers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 07:34

Mars schreef:
Swah schreef:
Misschien even informeren bij iemand die in het ziekenhuis werkt.

[ [url=m/QRCeu9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een wereld.

Makkelijk zat, loop even een cohort afdeling of IC binnen.
Kunnen ze meteen zien wat evt hun voorland is…

Daar lagen toch alleen acteurs? :7

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 07:40

Citaat:
Ik vind het onbegrijpelijk dat ongevaccineerden zich maar blijven opwerpen als slachtoffer. Ik ben voorstander van 2G. Ik heb geen enkel begrip meer voor mensen die onnodig anderen benadelen doordat ze te beroerd zijn om een simpel prikje te halen.
Mensen die geen zorg kunnen krijgen omdat alle zorg naar de besmette niet gevaccineerden moet gaan, díe zijn slachtoffer. Ondernemers die weer tegen maatregelen aanlopen die nodig zijn omdat de vaccinatie graad te laag blijft, zorgpersoneel waarvan de één na de ander in een burnout beland, mensen met onderliggend lijden die nergens meer heen durven gaan omdat niet gevaccineerden ervoor zorgen dat het virus meer kans krijgt om te blijven rondwaren en hen te besmetten, dát zijn de slachtoffers.

1000% mee eens

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 08:07

boyca schreef:
En dat geldt dus ook voor gevaccineerden maar ja die hebben een groen vinkje

Het lijkt wel of je het niet wil begrijpen
Ja, gevaccineerd en ongevaccineerd kunnen ziek worden.
Ongevaccineerd kan je veel zieker worden en leidt vaker tot zh-opname..en daar zit 'm het probleem. Deze zijn overbelast en zorg wordt afgeschaald.

Als iemand bronnen wil zoeken ze het zelf maar op.

En die covidfeestjes zijn echt belachelijk. Van mij mogen die gewoon thuisblijven bij flink ziek. Zeker nu!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:12

Mars schreef:
Swah schreef:
Misschien even informeren bij iemand die in het ziekenhuis werkt.

[ [url=m/QRCeu9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een wereld.

Ik snap deze reacties. En toch is die gedachte ook door mijn hoofd gegaan.

Net gemaakt rekensommetje met de cijfers cumulatief tot 12 november:
2.200.000 besmettingen
Waarvan 20% in mijn leeftijdscategorie: 440.000

75.000 in ziekenhuis
Waarvan 40% vrouw: 30.000
Waarvan 2 procent in mijn leeftijdscategorie: 600

> Dus de kans is 1 op 733 dat ik in het ziekenhuis beland bij besmetting.

Daarnaast geen overgewicht of onderliggende aandoeningen, dus die risico's nog niet eens meegenomen.

Laat me het dan maar krijgen op een door mij gekozen moment. Kan ik het vooraf regelen op de zaak, voldoende boodschappen in huis hebben en weet ik meteen van/tot wanneer ik geen mensen ga zien. En daarna een herstelbewijs die een jaar geldig is.

Klinkt eerlijk gezegd beter dan deze onzekerheid en bij elke snotter de gedachte 'wat als'...

En nee, ik ga dit niet serieus proberen, maar zo verkeerd klinkt dit me oprecht niet in de oren :P

(niet gevaccineerd, hou me verder netjes aan alle voorzorgsmaatregelen en test regelmatig, voor toegang en direct bij lichte klachten, en vermijd drukke plekken)

Cer

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:23

Ja maar mensen die percentages noemen, gebruiken die vaak alleen om aan te geven dat er meer ongevaccineerden dan gevaccineerden in het zh liggen ..

De percentages/kansberekeningen over gezond/leeftijd vs IC opnames zijn dan ineens niet relevant ofzo?

Ik snap ook niet helemaal waarom mensen wel een besmetting willen en geen vaccin, maar ik weet ook niet zeker of alle ongevaccineerden die Covid krijgen, perse in t ziekenhuis belanden ..

Daarnaast, als gevaccineerde met Covid kan ik zeggen dat het geen feestje is. Er is geen ontkomen aan zeggen ze, maar ik had t toch liever niet gehad ..

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:36

Maar een gecontroleerde manier van antistoffen krijgen is toch vaccinatie? := Rare logica om jezelf te besmetten…

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:59

Cer schreef:
ik weet ook niet zeker of alle ongevaccineerden die Covid krijgen, perse in t ziekenhuis belanden ..

Natuurlijk niet. Ik denk dat bij besmetting een gevaccineerde senior uiteindelijk meer kans heeft op ziekenhuisopname dan een niet gevaccineerde tiener.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:01

huh? hoezo dat Solistar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:08

Solistar schreef:
Cer schreef:
ik weet ook niet zeker of alle ongevaccineerden die Covid krijgen, perse in t ziekenhuis belanden ..

Natuurlijk niet. Ik denk dat bij besmetting een gevaccineerde senior uiteindelijk meer kans heeft op ziekenhuisopname dan een niet gevaccineerde tiener.

Dit klopt niet. Verdiep je in de cijfers en stop met dit soort zaken te verkondigen die niet kloppen volgens de statistieken.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:13

[/quote]

Natuurlijk niet. Ik denk dat bij besmetting een gevaccineerde senior uiteindelijk meer kans heeft op ziekenhuisopname dan een niet gevaccineerde tiener.[/quote]

Dit klopt niet. Verdiep je in de cijfers en stop met dit soort zaken te verkondigen die niet kloppen volgens de statistieken.[/quote]

Heb jij dan de cijfers die het tegendeel bewijzen? Ze typt, ik denk... en ik denk hetzelfde als zij.
Weet niet of hier cijfers van te vinden zijn, aangezien de cijfers van wel of niet gevaccineerden in het ziekenhuis of op de ic ook een deel onbekend is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:15

Uiteindelijk is ziekenhuis voor niemand leuk en zijn de ziekenhuizen al helemaal vol, dus waarom niet meer inzetten op niemand naar het ziekenhuis (in elk geval niet vanwege corona)?

(Oh, en dus niet doordat we mensen dan maar lang thuis ziek laten zijn of laten sterven, maar doordat we mensen niet ziek laten worden.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:24

Statistisch gezien ben ik nu wel heel benieuwd wat die ic cijfers zijn, en de ziekenhuis cijfers qua leeftijd , onderliggende kwalen en vaccinatie ..

Want ik meen toch echt gelezen te hebben dat leeftijd en onderliggende kwalen er toe doen.. maar misschien heb ik t verkeerd onthouden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:32

In september was het zo dat per 100.000 mensen van een bepaalde leeftijdsgroep en vaccinatiestatus de ongevaccineerde mensen tot 50 jaar meer kans hadden om in het ziekenhuis te belanden dan de gevaccineerde mensen boven de 70. In oktober is dit veranderd, doordat de kans van de ongevaccineerde mensen tot 50 jaar gelijk is gebleven, maar die van de de gevaccineerde 75+'ers is verdubbeld. Hoe het in november is, is nog niet bekend.

https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-CO ... vaccineerd
https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:57

pien_2010 schreef:
Solistar schreef:

Dit klopt niet. Verdiep je in de cijfers en stop met dit soort zaken te verkondigen die niet kloppen volgens de statistieken.

Mijn bericht was mn gericht op het zinnetje van Cer: natuurlijk belanden niet alle ongevaccineerden met covid in het ziekenhuis of op de IC.

Mijn 'ik denk dat' kan ik trouwens binnen 3 minuten zoeken onderbouwen:
Figuur 1B, bekijk het lijntje (groen/rood dwz gevaccineerd vs ongevaccineerd) bij jongste leeftijdsklasse en oudste. Bij jongste groep ligt het in beide groepen een stuk lager, terwijl de vaccinatiegraad daar ook een stuk lager ligt.

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2021-11/Vaccin-effectiviteit%20tegen%20ziekenhuisopname_3%20nov%202021.pdf

Je eigen woorden (verdiep je in de cijfers) gelden dus meer voor jezelf. Of heb je een bron met andere statistische gegevens? Beetje kritisch denken zou sommigen hier sieren, ik zeg nergens dat vaccineren niet werkt, alleen dat het niet heilig is. Er zijn risicogroepen en groepen die minder risico lopen, en eerlijk gezegd ben ik op dit moment banger dat mijn gevaccineerde grootouders (80+) nu covid oplopen, dan voor een tiener die toch besluit te gaan feesten omdat ik inderdaad inschat dat de kans dat het voor mijn grootouders ernstig afloopt groter is. Vooral omdat hun vaccinatie al enige tijd geleden is (gelukkig wel Pfizer gehad).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:04

Nirvana_ schreef:
Mars schreef:

Ik snap deze reacties. En toch is die gedachte ook door mijn hoofd gegaan.

Net gemaakt rekensommetje met de cijfers cumulatief tot 12 november:
2.200.000 besmettingen
Waarvan 20% in mijn leeftijdscategorie: 440.000

75.000 in ziekenhuis
Waarvan 40% vrouw: 30.000
Waarvan 2 procent in mijn leeftijdscategorie: 600

> Dus de kans is 1 op 733 dat ik in het ziekenhuis beland bij besmetting.

Daarnaast geen overgewicht of onderliggende aandoeningen, dus die risico's nog niet eens meegenomen.

Laat me het dan maar krijgen op een door mij gekozen moment. Kan ik het vooraf regelen op de zaak, voldoende boodschappen in huis hebben en weet ik meteen van/tot wanneer ik geen mensen ga zien. En daarna een herstelbewijs die een jaar geldig is.

Klinkt eerlijk gezegd beter dan deze onzekerheid en bij elke snotter de gedachte 'wat als'...

En nee, ik ga dit niet serieus proberen, maar zo verkeerd klinkt dit me oprecht niet in de oren :P

(niet gevaccineerd, hou me verder netjes aan alle voorzorgsmaatregelen en test regelmatig, voor toegang en direct bij lichte klachten, en vermijd drukke plekken)

Misschien als je de garantie krijgt op een goed herstel? Maar die wordt niet bijgeleverd hoor :n
Mijn vriendin, gezond en in goede conditie én tweemaal ingeënt, heeft onlangs corona gehad. Ze wist direct dat het corona moest zijn, want zó ziek is ze nog nooit geweest: benauwd, non stop hoesten, nauwelijks de energie om van bed naar wc te lopen.
Eventuele lange termijn gevolgen zijn nog onduidelijk.
Zij weet één ding zeker: de inentingen hebben een IC opname voorkomen. Als het al zo erg is terwijl je ingeënt bent...
Maar jij denkt dat jij, niet ingeënt, je er wel eventjes doorheen slaat. Waar haal je dat naïeve idee vandaan?

En verder vraag ik me af of jij geen enkele verantwoordelijkheid voelt voor je medemens?

Solistar: en vindt jij dan niet dat die tiener mee moet helpen om besmetting van je grootouders te voorkomen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:09

Het is en blijft bij zo'n soort individueel geval natuurlijk gewoon een partij natte vinger werk of een vaccinatie wel of geen verschil had gemaakt. Beide kanten op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:14

Ik pik er even dit stukje uit
Citaat:
Zij weet één ding zeker: de inentingen hebben een IC opname voorkomen. Als het al zo erg is terwijl je ingeënt bent...

Een oprechte vraag...hoe weet ze dit zo zeker ? Misschien was het zonder vaccinatie hetzelfde gelopen.

Ik vraag dit enkel omdat ik hier op bokt ook al gelezen heb van mensen die uiteindelijk toch geen antistoffen bleken te hebben na 2x vaccinatie.
Hier in de buurt ook een familie die liet testen op antistoffen na vaccinatie ( gezonde personen en met de speciale test) en die hadden ook eigenlijk zo goed als niks van antistoffen. Hadden ze ook niet verwacht :+

Maar bij hoeveel mensen van de totale bevolking wordt dit eigenlijk gecontroleerd ? Ik denk bijzonder weinig.
Dus eigenlijk weet je het helemaal niet of je al dan niet voldoende beschermd bent.

Sidenote: ik ben niet voor of tegen vaccinatie. Laat dit duidelijk zijn. Ik heb alleen soms een vraag :D
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 14-11-21 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:15

@ Nikass: En ik ken meerdere mensen die positief zijn getest met 0 klachten. Zo zijn er van beide zijdes voorbeelden te noemen - je kan pech hebben, of geluk, maar de kans dat een gezonde twintiger er heel heftig last van krijgt is nog steeds klein. Zoals je vriendin het heeft klinkt vervelend, maar nog steeds zou ik dat liever doorstaan met de zekerheid wanneer ik het krijg en dat ik voorlopig veilig ben voor mijn omgeving...

Het leven is niet zonder risico's. Ik stap in de auto, uren per dag, ook met mist/gladheid/etc. Ik draag geen helm op de fiets, ren gewoon de trap af, en doe vast nog veel meer dingen die gevaarlijk zijn. Ik ga mezelf niet voor alles beschermen.

Wil je je laatste vraag uitleggen? Zoals tussen haakjes toegevoegd, hou ik me netjes aan de regels, juist voor mijn medemens. Dat is ook de enige reden dat ik een vaccinatie zou overwegen. Voor nu hou ik liever afstand van mensen dan dat ik die vaccinatie neem in deze dwangsituatie, en die keuze is mijn goed recht, denk ik :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:17

Pandora2 schreef:
Sidenote: ik ben niet voor of tegen vaccinatie. Laat dit duidelijk zijn. Ik heb alleen soms een vraag :D

Niet voor of tegen? Dat is een verfrissend perspectief, die je niet vaak ziet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:20

Nikass schreef:

Gewoon. Dit.

En dan geen geteste vaccinatie willen, maar wel risico op wille zoeken om mogelijk doodziek te worden. Ik ben echt heel aardig, maar dan wens ik zo iemand een IC opname en nog 2 jaar doodmoe zijn toe. Maar dan zullen ze alsnog wel zichzelf heul zielig vinden. Kansloos gedrag van strontverwende naïeve mensen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:26

idinn schreef:
Gewoon. Dit.

En dan geen geteste vaccinatie willen, maar wel risico op wille zoeken om mogelijk doodziek te worden. Ik ben echt heel aardig, maar dan wens ik zo iemand een IC opname en nog 2 jaar doodmoe zijn toe. Maar dan zullen ze alsnog wel zichzelf heul zielig vinden. Kansloos gedrag van strontverwende naïeve mensen.

Dat is eenzelfde aanname als zeggen dat alle gevaccineerden zich nu zo veilig voelen dat ze niet meer hoeven te testen en gewoon overal kunnen feesten hutjemutjeopelkaargepropt, en dan alsnog Corona krijgen en zielig zijn.
Misschien iets minder niet onderbouwde aannames, oordelen en over 1 kam scheren :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:30

Pandora2 schreef:
Ik pik er even dit stukje uit
Citaat:

Een oprechte vraag...hoe weet ze dit zo zeker ? Misschien was het zonder vaccinatie hetzelfde gelopen.

Ik vraag dit enkel omdat ik hier op bokt ook al gelezen heb van mensen die uiteindelijk toch geen antistoffen bleken te hebben na 2x vaccinatie.
Hier in de buurt ook een familie die liet testen op antistoffen na vaccinatie ( gezonde personen en met de speciale test) en die hadden ook eigenlijk zo goed als niks van antistoffen. Hadden ze ook niet verwacht :+

Maar bij hoeveel mensen van de totale bevolking wordt dit eigenlijk gecontroleerd ? Ik denk bijzonder weinig.
Dus eigenlijk weet je het helemaal niet of je al dan niet voldoende beschermd bent.

Zij weet dit uiteraard niet wetenschappelijk bewezen zeker.
Maar het had geen klein tikje erger moeten zijn, dan was het een ziekenhuis opname geworden. Nou kàn het natuurlijk allemaal toeval zijn en dat haar vaccinaties geen enkel verschil hebben gemaakt. Maar wat vindt jij zelf aannemelijk?

Edit: Nirvana nogmaals: die garantie krijg je niet. Het is niet zo dat jij kan plannen wanneer en hoe lang je ziek wordt, en hoe erg de symptomen zijn.

En wb die laatste vraag: een hoge vaccinatie graad beschermt veel mensen, kwetsbare mensen, maar ook zorgpersoneel, en ook mensen met economische belangen.
Kijk bijvoorbeeld naar Portugal.
Hartstikke goed dat jij afstand houdt, top! Maar deze basis maatregelen alléén blijken niet voldoende te zijn, en bovendien niet in alle gevallen mogelijk (zorg, politie, alle werk met kinderen etc etc)
Het is zéker je goed recht om je niet te laten inenten. Maar ik heb er niets op tegen als de consequentie dan wordt dat je niet meer welkom bent in openbare gelegenheden. Dat zou wmb de simpele consequentie móeten zijn: als jij je steentje niet wil bijdragen aan het maatschappelijk belang, waarom zou er dan iets voor jou moeten worden gedaan?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-11-21 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:31

Zeepsop schreef:
Maar een gecontroleerde manier van antistoffen krijgen is toch vaccinatie? := Rare logica om jezelf te besmetten…

Nou exact. Een veel goordere, en onveiligere.
Laatst bijgewerkt door Swah op 14-11-21 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:32

Nirvana_ schreef:
Pandora2 schreef:

Niet voor of tegen? Dat is een verfrissend perspectief, die je niet vaak ziet :D

:') 8-)
Dat maakt het leven veel simpeler en bespaart mij een hoop frustratie en kopzorgen. Ieder moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt.
Wil iemand zich laten vaccineren, prima. Wil iemand dit niet, ook prima.