Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:22

Swanzie schreef:
Ik vraag me af of je, met vaccinatie, niet ook nog last kunt krijgen van long covid? Vooral imdat de meeste mensen dit krijgen na corona met een mild beloop?
Beschermd het vaccin daar ook tegen?

Ik heb zelfs ergens gelezen, dat mensen met long covid dat een bepaald percentage zelfs opknapt na vaccinatie. Ik weet niet waar ik het las. Men vermoede zo herinner ik me, dat dit komt omdat dus covid nog actief is en het vaccin de weg wijst hoe op te ruimen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:29

Ik lees vaak nog wel mee. Ik vind het wel interessant 9m te lezen hoe mensen met een andere mening dan ik denken.
Maar ik mis het vriendelijke van het begin. Ook in de discussies.

Ik blijf vinden dat een pandemie nooit perfect tegemoet getreden kan worden. Want elk positief besluit voor de ene groep, heeft negatieve gevolgen voor de andere groep.

Ik voel ook wel iets irritatie bij mezelf ontstaan bij mensen die zich niet laten vaccineren, ik werk in een ziekenhuis, en dan uitvallen. Dan moeten de collega's het maar weer oplossen. Voor mij mogen die dagen deels ingehaald worden. Maar dat is iets wat wel niet zal laten gebeuren. Maar ik vind het raar dat het risico alleen voor de werkgever is. En met name in het ziekenhuis voor je collega's die weer eens ad hoc op mogen komen draven.
Ik vind vaccinatie verplichten ook niet kunnen. Maar als je die keuze maakt zouden de gevolgen gedeeld moeten worden wat mij betreft.

sureido

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:39

Ik vond dit topic verre van vriendelijk in het begin, ben hier ook uiteindelijk weggegaan omdat wanneer je ook maar iets afwijkt in je doen of laten, of überhaupt de regels gewoon volgt kreeg je al een preek :P

Nu fijn om te zien dat er ook mensen meepraten die ook zien dat dit niet meer weggaat en dat we er mee moeten leren leven, dat dacht ik in het begin namelijk al. We hebben genoeg kans gehad om kennis op te doen en daar vind ik de overheid soms echt nog te nalatig in.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:41

Las net ook dat het VK nu ook het volgende evenement of de volgende evenementen alleen toegankelijk wil maken voor gevaccineerden. Ik sta hier zelf ook achter. Ben benieuwd of meer landen gaan volgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:46

Ik denk dat de sfeer dit najaar/winter best eens naar kan worden in ons land. Dan krijg je dat gevaccineerden niet meer tot in den treure rekening willen houden met niet gevaccineerden. En hoeveel zorgpersoneel wil zich nog te pletter lopen in de ziekenhuizen voor mensen die zich hadden kunnen vaccineren maar dit bewust niet gedaan hebben? Accepteert de samenleving weer nieuwe beperkingen om de niet gevaccineerden te beschermen? Ik voorzie echt wel problemen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:49

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat de sfeer dit najaar/winter best eens naar kan worden in ons land. Dan krijg je dat gevaccineerden niet meer tot in den treure rekening willen houden met niet gevaccineerden. En hoeveel zorgpersoneel wil zich nog te pletter lopen in de ziekenhuizen voor mensen die zich hadden kunnen vaccineren maar dit bewust niet gedaan hebben? Accepteert de samenleving weer nieuwe beperkingen om de niet gevaccineerden te beschermen? Ik voorzie echt wel problemen.

Ik vermoed van niet. Ik heb mezelf ook onder andere laten vaccineren zodat we weer terug kunnen naar het oude normaal. Als dit dan niet gaat, omdat anderen (medische redenen uitgesloten) zich niet laten vaccineren.. Ja dan houdt mijn begrip ook op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:58

Het vaccineren verplicht stellen is iets onwenselijk vind ik, terwijl ik NU met de covid toch vind dat daar maar eens goed over nagedacht moet gaan worden.
Dit omdat het niet vaccineren, zo veel gevolgen zal hebben als het gaat om nieuwe uitbraken, nieuwe mutaties en zoals jij Raket fijntjes benoemd→ de keuze vrijheid van de een→ daarvoor levert de andere vrijheid in. Dat maakt het wel heel erg lastig om gemakkelijk om te gaan met mensen die zich niet laten vaccineren. En dat schrijft iemand die zich dus bewust nooit heeft laten enten tegen de griep, die haar kinderen bewust een ander inentingsprogramma heeft laten volgen. Deze pandemie vind ik van een zo'n ongekende omvang wereldwijd, met dermate zoveel gevolgen (kijk alleen maar hoe de Delta variant om zich heen heeft geslagen in landen als Tunesië, Indië en waar de mensen gewoon op straat komen te overlijden, zo onmenselijk), dat in dit specifieke geval→ hoe gevaarlijk ook voor allerlei dictatoriale regiems die daar zeker hun voordeel uit gaan halen→ die discussie op zijn minst wel gevoerd mag gaan worden.

Ik vind het erg interessant om de discussie te volgen in Frankrijk rondom verplicht stellen vaccineren voor de zorg. Macron is al uitgemaakt voor fascist, dat hij leider is van een dictatuur en dit door iemand door een senator met een behoorlijke staat van dienst. Dus daar is het laatste woord hier ook nog niet over gezegd.

Mensen zijn zelfs erg boos dat niet gevaccineerden door het instellen van "de passe sanitair" uitgesloten gaan worden van sociaal leven als ze 1. geen negatieve test kunnen overhandigen,2. een vaccinatie bewijs of 3. dat ze covid gehad hebben iets dat bewezen kan worden middels een antigeen test die niet langer als een half jaar oud mag zijn.

Dit raakt zoveel levens fysiek , economisch en het vrije bewegen van mensen, dat deze discussie zo verwacht ik terecht zeker gevoerd zal gaan worden en wellicht gevoerd moet gaan worden.

Ik denk dat met het passe sanitair, al heel veel ondervangen zal worden en dat hierdoor wellicht het verplicht stellen van vaccineren niet gevoerd zal hoeven te worden. Op dit moment zo hoorde ik op de radio, is er een run op het vaccineren begonnen sinds Macron zo streng uit de hoek kwam en zijn er inmiddels meer als 50% van 12 ++ volledig gevaccineerd. Dus zelfs als zaken terug wordt gedraaid, die inhaal slag zijn de mensen wel of niet mopperend wel aan het maken nu.

SuzanneF noemt ook iets heel interessants. Nl de tolerantie grens van bv mensen in de zorg, die nu al voor de 4de golf staan, waar de normale operaties enorm achterlopen en die mensen lopen volledig op hun tandvlees. Het is net of dat dit niet geldt, niet meetelt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-07-21 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:59

ingedebruijn schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik vermoed van niet. Ik heb mezelf ook onder andere laten vaccineren zodat we weer terug kunnen naar het oude normaal. Als dit dan niet gaat, omdat anderen (medische redenen uitgesloten) zich niet laten vaccineren.. Ja dan houdt mijn begrip ook op.

Hier idem. Ik vind het ook eigenlijk je plicht naar de maatschappij toe om je te laten vaccineren.
En ik heb écht geen zin om me weer aan allerlei maatregelen te moeten houden omdat een groep mensen na 'urenlang onderzoek op internet' heeft besloten dat vaccineren niet veilig is.
Dat heeft er niets mee te maken dat ik mensen dood wil laten gaan (zoals ik soms denk op te maken uit de posts van Shadow), wel dat ik het mentaal ontzettend zwaar vind als we weer zo'n winter tegemoet gaan.

Ik merk zelfs dat ik een vaccinatieverplichting niet eens zo gek zou vinden en dat verbaast me van mezelf, want lichamelijke integriteit etc. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:03

Eens met Pien. Ik ben eigenlijk helemaal niet voor verplicht vaccineren. Maar in dit geval voorzie ik jarenlange ellende en beperkingen als we de beoogde vaccinatiegraad niet halen. Dus ik denk dat die discussie (met bijbehorende protesten) wel gevoerd moet gaan worden. Je gaat een hele nare tweedeling in de samenleving krijgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:05

Tiggs schreef:
Hier idem. Ik vind het ook eigenlijk je plicht naar de maatschappij toe om je te laten vaccineren.
En ik heb écht geen zin om me weer aan allerlei maatregelen te moeten houden omdat een groep mensen na 'urenlang onderzoek op internet' heeft besloten dat vaccineren niet veilig is.
Dat heeft er niets mee te maken dat ik mensen dood wil laten gaan (zoals ik soms denk op te maken uit de posts van Shadow), wel dat ik het mentaal ontzettend zwaar vind als we weer zo'n winter tegemoet gaan.

Ik merk zelfs dat ik een vaccinatieverplichting niet eens zo gek zou vinden en dat verbaast me van mezelf, want lichamelijke integriteit etc. :j

Precies. Als ik dan mensen in mijn omgeving hoor zeggen 'als je cola drinkt, test je ook positief' dan houdt het voor mij echt gewoon op. Plus.. Er is gewoon een behoefte aan het normale leven dus als het niet gecontroleerd mag, krijg je het ongecontroleerd. En dat was vorige winter al zo.. Verwacht dat het nu alleen maar erger wordt. Dus dan beter gecontroleerd feestjes geven met voorwaarden.

Grote kans dat ik anders bijvoorbeeld naar een feestje ga net over de grens waar het wel weer mag.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:06

Suzanne F. schreef:
Eens met Pien. Ik ben eigenlijk helemaal niet voor verplicht vaccineren. Maar in dit geval voorzie ik jarenlange ellende en beperkingen als we de beoogde vaccinatiegraad niet halen. Dus ik denk dat die discussie (met bijbehorende protesten) wel gevoerd moet gaan worden. Je gaat een hele nare tweedeling in de samenleving krijgen.

Nederland zit heel hoog in de bereidheid dacht ik? In ieder geval boven de benodigde 70%.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:09

ingedebruijn schreef:
Suzanne F. schreef:

Nederland zit heel hoog in de bereidheid dacht ik? In ieder geval boven de benodigde 70%.

Nou de bereidheid is iets anders dan de daadwerkelijke aantallen. En dan nog zal het niet genoeg zijn geven ze aan.

NOS artikel:
https://nos.nl/l/2390408

Parool:
https://www.parool.nl/nederland/spannen ... bce0ade1e/
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 25-07-21 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:10

Ik denk dat als ze het vaccineren verplichten er juist nog meer hun kont tegen de krib gaan gooien.

Ik ken ze ook die niet willen en als je vraagt waarom niet dan weten ze eigenlijk geen reden te geven.
Ze doen gewoon dwars. En dwingen maakt dat alleen maar erger.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:11

Popstra schreef:
Ik denk dat als ze het vaccineren verplichten er juist nog meer hun kont tegen de krib gaan gooien.

Ik ken ze ook die niet willen en als je vraagt waarom niet dan weten ze eigenlijk geen reden te geven.
Ze doen gewoon dwars. En dwingen maakt dat alleen maar erger.

Ik denk dat die wel bijdraaien als er dus gewoon toegang geweigerd wordt. En anders.. Lekker dwars blijven doen. Blijkbaar missen ze die dingen dan ook niet in het leven en kan de rest gewoon door.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:21

Ik ben het zo met jullie eens. Mijn zus en ik bedachten al dat het misschien een idee is om de niet-gevaccineerden te laten verplegen door niet-gevaccineerde zorgmedewerkers. Iedereen blij. (of niet)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:22

Een hele grote groep mensen die zich (nog) niet laten vaccineren hebben daar vaak hele goede persoonlijke argumenten voor. Dat gaat veel verder als alleen maar dwars zijn, of wappies zijn. Daar doe je deze mensen echt mee te kort.

Ook al ben ik het oneens met ze, ik neem wel hun argumenten serieus.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-07-21 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:23

Fitzroy schreef:
Ik ben het zo met jullie eens. Mijn zus en ik bedachten al dat het misschien een idee is om de niet-gevaccineerden te laten verplegen door niet-gevaccineerde zorgmedewerkers. Iedereen blij. (of niet)

In theorie leuk maar in praktijk niet te verwezenlijken vermoed ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:31

Ijsland. Opnieuw maatregelen.
Nochtans is meer dan 85% van de bevolking van 16 jaar en ouder volledig gevaccineerd.
Drie kwart van de besmettingen is bij gevaccineerde personen dus.

Ik vind dit best een doordenkertje eigenlijk.

Citaat:
IJsland neemt opnieuw maatregelen, na een forse toename van het aantal besmettingen met het coronavirus. Dat heeft premier Katrin Jakobsdottir vrijdag verklaard. Op 26 juni had het land alle maatregelen opgeheven.
Vanaf zondag middernacht tot 13 augustus zullen publieke bijeenkomsten beperkt worden tot maximaal 200 personen. De afstandsregel van een meter gaat opnieuw in, en bars en restaurants moeten om 23.00 uur sluiten. Zwembaden en sportzalen zullen maar aan 75 procent van hun capaciteit mogen zitten en een mondmasker wordt weer verplicht binnen.

Op IJsland is meer dan 85 procent van de inwoners van 16 jaar en ouder ondertussen volledig gevaccineerd. Het land hief als eerste in Europa ongeveer een maand geleden alle coronabeperkingen in binnenruimtes op. Maar sinds 12 juli wordt het geconfronteerd met een forse toename van de besmettingen, waarvan drie kwart bij gevaccineerde personen. De meerderheid van de gevallen heeft betrekking op de deltavariant van het virus.

De IJslandse minister van Volksgezondheid had maandag al aangekondigd dat voor reizigers een negatieve PCR-test van minder dan 72 uur oud nodig zal zijn om IJsland binnen te raken. Die maatregel gaat in op 27 juli.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:34

pien_2010 schreef:
Swanzie schreef:
Ik vraag me af of je, met vaccinatie, niet ook nog last kunt krijgen van long covid? Vooral imdat de meeste mensen dit krijgen na corona met een mild beloop?
Beschermd het vaccin daar ook tegen?

Ik heb zelfs ergens gelezen, dat mensen met long covid dat een bepaald percentage zelfs opknapt na vaccinatie. Ik weet niet waar ik het las. Men vermoede zo herinner ik me, dat dit komt omdat dus covid nog actief is en het vaccin de weg wijst hoe op te ruimen.

Ik vermoed het placebo effect...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:35

Over IJsland: Dat is niet mooi inderdaad. Blijkbaar kan die Delta variant ook nog onder gevaccineerden rondgaan. En dan de vraag: Moeten we nieuwe vaccins ontwikkelen? Want er duikt dan vast weer een nieuwe variant op, de Omega variant ofzo die de nieuwe vaccins ook weer weet te omzeilen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:36

Pandora die mensen zijn besmet en lopen dus vooral risico voor de niet gevaccineerden. Ze zullen zelf minder of niet ziek worden.

Het placebo effect werd niet over gesproken. Maar zou kunnen, maar betwijfel het.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:37

Pandora2 schreef:
Ijsland. Opnieuw maatregelen.
Nochtans is meer dan 85% van de bevolking van 16 jaar en ouder volledig gevaccineerd.
Drie kwart van de besmettingen is bij gevaccineerde personen dus.

Ik vind dit best een doordenkertje eigenlijk.

Citaat:
IJsland neemt opnieuw maatregelen, na een forse toename van het aantal besmettingen met het coronavirus. Dat heeft premier Katrin Jakobsdottir vrijdag verklaard. Op 26 juni had het land alle maatregelen opgeheven.
Vanaf zondag middernacht tot 13 augustus zullen publieke bijeenkomsten beperkt worden tot maximaal 200 personen. De afstandsregel van een meter gaat opnieuw in, en bars en restaurants moeten om 23.00 uur sluiten. Zwembaden en sportzalen zullen maar aan 75 procent van hun capaciteit mogen zitten en een mondmasker wordt weer verplicht binnen.

Op IJsland is meer dan 85 procent van de inwoners van 16 jaar en ouder ondertussen volledig gevaccineerd. Het land hief als eerste in Europa ongeveer een maand geleden alle coronabeperkingen in binnenruimtes op. Maar sinds 12 juli wordt het geconfronteerd met een forse toename van de besmettingen, waarvan drie kwart bij gevaccineerde personen. De meerderheid van de gevallen heeft betrekking op de deltavariant van het virus.

De IJslandse minister van Volksgezondheid had maandag al aangekondigd dat voor reizigers een negatieve PCR-test van minder dan 72 uur oud nodig zal zijn om IJsland binnen te raken. Die maatregel gaat in op 27 juli.

Ik ben wel benieuwd wat de gevolgen van de besmettingen zijn.
Als je nu op de Spelen kijkt, zie je veel besmettingen waarbij de betreffende personen helemaal geen klachten hebben. Ik ben benieuwd hoe de langetermijngevolgen zijn, of we daar long covidklachten gaan zien. Ik hoop het uiteraard niet, dat zou betekenen dat het virus -de huidige variant- onschuldig verloopt na vaccinatie.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:39

Suzanne F. schreef:
Over IJsland: Dat is niet mooi inderdaad. Blijkbaar kan die Delta variant ook nog onder gevaccineerden rondgaan. En dan de vraag: Moeten we nieuwe vaccins ontwikkelen? Want er duikt dan vast weer een nieuwe variant op, de Omega variant ofzo die de nieuwe vaccins ook weer weet te omzeilen.

Pfizer heeft al toegezegd het vaccin te blijven doorontwikkelen. Ik heb daar ook wel vertrouwen in, er is nu een super goede basis in de vorm van een RNA-vaccin en dan hoop ik dat het een kwestie is van aanpassingen. Ik heb er ook geen problemen mee als we de komende paar jaar vaker een vaccin moeten halen.

Pandora2

Volgens mij zijn ze al een tijdje bezig met het ' upgraden ' en/of ontwikkelen van bepaalde vaccins tegen de andere varianten.
Maar niemand heeft een glazen bol, dus wat het virus nog in petto heeft voor de mens, blijft toch nog altijd een verrassing denk ik.

Tiggs

corinep schreef:
pien_2010 schreef:

Ik vermoed het placebo effect...

Waarom denk je dat?