Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:35

Er waren eerder in dit artikel onderzoeken gepost met de reden waarom men dacht dat de 3e wereld landen nog geen hevige uitbraken lijken te hebben toch?

Ik meen me te herinneren dat het ging over dat men minder hygiënisch leeft en daardoor meer antistoffen lijkt te hebben tegen Corona-achtinge virussen omdat men daar vaker besmet raakt met een virus. Heb nu even geen tijd om het terug te zoeken maar voor de liefhebber, ik weet voor 98% zeker dat ik het via dit topic heb gelezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:38

De leeftijd zal ook een rol spelen. Als je in een land woont waar je meestal geen 60 wordt dan is dus de kans dat een grote groep getroffen wordt door een virus dat vooral onder ouderen sterfte veroorzaakt in verhouding niet zo relevant tot alle andere ziekten die er rond gaan en veel meer slachtoffers veroorzaken (HIV, mazelen, cholera, dengue, malaria, you name it...). Dan spreken we nog niet eens van honger (10.000 kinderen per dag wereldwijd).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:00

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:37

_Nelleke_ schreef:
Er waren eerder in dit artikel onderzoeken gepost met de reden waarom men dacht dat de 3e wereld landen nog geen hevige uitbraken lijken te hebben toch?

Ik meen me te herinneren dat het ging over dat men minder hygiënisch leeft en daardoor meer antistoffen lijkt te hebben tegen Corona-achtinge virussen omdat men daar vaker besmet raakt met een virus. Heb nu even geen tijd om het terug te zoeken maar voor de liefhebber, ik weet voor 98% zeker dat ik het via dit topic heb gelezen.

Ik las gister dat in Ghana een werknemer van een visverwerkingsbedrijf 533 collega's zou besmet hebben.
Ik vrees dat we uit 3e wereldlanden maar met mondjesmaat nieuws krijgen omtrent de uitbraken.

Een vraag aan de biologen of wetenschappers hier als het mag :o
Als ik het goed begrijp, weten ze tot op de dag van vandaag nog steeds niet of mensen die het virus hadden, wel genoeg antistoffen aangemaakt hebben om een tijd safe te zijn.
Vaccins zijn daarentegen wel volop in ontwikkeling. Maar hoe weet men dan of een vaccin al dan niet doeltreffend zal zijn ?
Dat is toch ook inspuiting van hetzelfde dood of verzwakt levend virus ?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:59

Dat weten de vaccinmakers niet zeker van te voren, uit laboratorium- en klinisch onderzoek moet blijken welk (type) vaccin antistoffen opwekt en of die voldoende beschermend is bij blootstelling aan het virus.
Tegelijk vindt er onderzoek plaats naar immuniteit bij mensen die het virus gehad hebben, daar zijn de uitkomsten nog niet van bekend.
Liefst zou je dat onderzoek natuurlijk afgerond willen hebben voor je overweegt op zoek te gaan naar een vaccin, maar daar is nu simpelweg geen tijd voor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:02

Duidelijke uitleg. Bedankt !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:29

Dat is ook tot nu toe altijd de grootste moeilijkheid geweest bij vaccins voor corona virussen, de blijvende immuniteit. De optimistische berichtjes in de krant gaan er voor het gemak vanuit dat het nu wel gaat werken. We zullen zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:32

Ja inderdaad. Veel mensen denken ondertussen dat er in het najaar voor iedereen een vaccin is en dat het gewone leven dan weer meteen opgepakt kan worden.
Dat zou nog wel eens flink kunnen tegenvallen, die gedachtengang :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:40

Pandora2 schreef:
Ja inderdaad. Veel mensen denken ondertussen dat er in het najaar voor iedereen een vaccin is en dat het gewone leven dan weer meteen opgepakt kan worden.

Dat zie jij fout....veel mensen waaronder ik HOOP dat! Dat is wel wat anders. Hoop doet leven en geeft positief gevoel...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:45

Neeuh, dat zie, of beter hoor, ik niet fout :D
In de winkel alleen al hoor ik vaak mensen zeggen dat het tijd wordt dat het vaccin er is want dan hoeft
'' al die zever '' niet meer. Doelend op karretjes ontsmetten en afstand aan de kassa houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:49

Pandora2 schreef:
Neeuh, dat zie, of beter hoor, ik niet fout :D
In de winkel alleen al hoor ik vaak mensen zeggen dat het tijd wordt dat het vaccin er is want dan hoeft
'' al die zever '' niet meer. Doelend op karretjes ontsmetten en afstand aan de kassa houden.

Dat is ook zo _O- want dan hebben we ons leven weer terug.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:50

Pandora2 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik las gister dat in Ghana een werknemer van een visverwerkingsbedrijf 533 collega's zou besmet hebben.
Ik vrees dat we uit 3e wereldlanden maar met mondjesmaat nieuws krijgen omtrent de uitbraken.

Een vraag aan de biologen of wetenschappers hier als het mag :o
Als ik het goed begrijp, weten ze tot op de dag van vandaag nog steeds niet of mensen die het virus hadden, wel genoeg antistoffen aangemaakt hebben om een tijd safe te zijn.
Vaccins zijn daarentegen wel volop in ontwikkeling. Maar hoe weet men dan of een vaccin al dan niet doeltreffend zal zijn ?
Dat is toch ook inspuiting van hetzelfde dood of verzwakt levend virus ?

Ik las vandaag ergens een theorie dat het virus in Afrika juist minder impact zal hebben omdat de gemiddelde leeftijd veel lager ligt dan in het westen. En degenen die bestand zijn tegen het onhygienische leven daar, zullen vaker de milde variant krijgen en dus geen ziekenhuisopname nodig hebben.

Misschien zullen we met 'n eerste vaccin niet gegarandeerd niet ziek worden, maar slechts een milde verkoudheid doorlopen. Dat is natuurlijk ook al dikke winst.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:26

Veulen84 schreef:
Hier speelt het misschien minder een rol. Maar wat nou als het bv in de binnenlanden van afrika, waar geen riool is zou uitbreken.

Nou denk eens aan wc's op scholen, die waren al smerig......... en nu extra riskant. -O-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:31

Pandora2 schreef:

áls er al een vaccin is zó snel. Mensen snappen niet dat het maanden duurt, als alles super snel gaat en in één keer goed gaat.....

De basiskennis van biologie van de gemiddelde Nederlander blijkt keer op keer bedroevend. Verschil tussen virus en bacterie? Geen idee. En dan die complotlui die in hun dierenpaspoort kijken zien er iets staat over vaccinaties tegen coronavirussen. Aha er is dus al een vaccin, maar complot geleuter - die en die wil het niet vrijgeven/Bill Gates/5G/weet ik veel. _-:( (heb nu iedereen op FB die complotleutert ontvolgd, heerlijk)

Ik denk zo maar dat dit geen gezellige herfst gaat worden en een bijzonder ongezellige kerst, tenzij er een wonder plaatsvindt in de vorm van een vaccin of een spontane mutatie. En wat mensen zich ook niet realiseren is dat een vaccin niet zo maar even beschikbaar is in de aantallen die nodig zijn.....

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:18

Even een knuppel in het hoenderhok van een stille meelezer...
Ik denk niet dat de situatie waarin we nu zitten houdbaar is tot einde van het jaar of nog langer....denk alleen al aan scholen die niet volledig open kunnen voor alle leerlingen. Er zijn veel kids die nu bijna niets doen. Nou is dat voor 3 maanden vervelend, maar als we tot zeker einde jaar of nog langer niet volledig naar school kunnen, dan lopen die leerlingen een gigantische achterstand op.
Ik was dan ook blij dat de besmettingsgraad in Denemarken eerst toenam, maar nu weer is afgenomen. Positief bericht dus! En waarom ben ik daar blij mee? Ik wil heel graag terug naar normaal. Straks moet ik in het nieuwe schooljaar mijn pas 4 jarige kleuter op zijn 1e schooldag gedag zeggen op het plein. Word al verdrietig als ik eraan denk.
Ik kruip weer onder de meeleessteen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:25

Wat is er eigenlijk erg aan een jaartje langer over school moeten doen? Als kind had ik een moord gedaan voor zo'n lange periode extra vakantie!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:27

Snap ik wel. Al zijn er genoeg kinderen op de wereld die langere tijd niet naar school kunnen en dat toch gemakkelijk inhalen, ook in nl tijdens WOII bijv. Met name in de hongerwinter in het westen. De overgrote meerderheid is gewoon goed terecht gekomen.
Mijn vader zat destijds in een Jappenkamp en mijn moeder ging regelmatig niet vanwege een aantal joodse familieleden, die hebben toch wetenschappelijk onderwijs gevolgd, later.

Je gevoelens voor de eerste schooldag snap ik best. Al kan het ook anders lopen: mijn beide zonen doken de groep in en riepen: 'doei, ga nou maar'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:58

Zelf heb ik me ook vergist waarvoor excuses, maar dit is een wetenschaps topic. Mijn post en van anderen hoort in het algemene topic thuis.
Dit is zonde van dit topic.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:53

Arabesk schreef:
De basiskennis van biologie van de gemiddelde Nederlander blijkt keer op keer bedroevend. Verschil tussen virus en bacterie? Geen idee.

Deze opmerking doet me meteen denken aan een heel groot nederlands bedrijf. Dat kon geen handgel met alcohl krijgen. Dus kocht het voor al zijn mensen aftersun met tea tree olie. Want dat bood ook bescherming tegen bacterie. Dus kon het personeel de aftersun prima gebruiken om hun handen mee te ontsmetten tijdens deze corona-uitbraak.. 8)7

Ik denk dat ze meer bescherming hadden gehad met het madagaskars wondermedicijn.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 00:40

Dieselpaard schreef:
Even een knuppel in het hoenderhok van een stille meelezer...
Ik denk niet dat de situatie waarin we nu zitten houdbaar is tot einde van het jaar of nog langer....denk alleen al aan scholen die niet volledig open kunnen voor alle leerlingen. Er zijn veel kids die nu bijna niets doen. Nou is dat voor 3 maanden vervelend, maar als we tot zeker einde jaar of nog langer niet volledig naar school kunnen, dan lopen die leerlingen een gigantische achterstand op.
Ik was dan ook blij dat de besmettingsgraad in Denemarken eerst toenam, maar nu weer is afgenomen. Positief bericht dus! En waarom ben ik daar blij mee? Ik wil heel graag terug naar normaal. Straks moet ik in het nieuwe schooljaar mijn pas 4 jarige kleuter op zijn 1e schooldag gedag zeggen op het plein. Word al verdrietig als ik eraan denk.
Ik kruip weer onder de meeleessteen...

Ik wil hier wel op inhaken vanuit een andere hoek. Niet enkel school draagt bij aan ontwikkeling, maar ook de omgang tussen kinderen.
Je ziet met kinderen die langere tijd bv in ziekenhuizen hebben moeten verblijven dat ze ontwikkelingsachterstanden hebben opgelopen? Heb je hier nu ook grotere kans op, of omdat kinderen toch al online interactie hebben/gewend zijn is dit minder een probleem?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:08

Ja, bovenstaande posts horen hier inderdaad niet. Ik zal ook beter opletten in het vervolg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:05

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:15

Dit is meer opinie dan wetenschap toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:28

Klopt Nelleke en hoort dus in het algemeen topic over corona thuis.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:09

Babootje schreef:
Volgens Osterhaus hadden we de lockdown nog even een week of 4-6 moeten volhouden. Omdat we dan een betere uitgangspositie zouden hebben gehad om de boel in de hand te houden.
https://www.telegraaf.nl/video/10719825 ... ans-gemist

Ja dat lijkt me ook. Hoe minder gevallen hoe beter je kunt testen en hoe makkelijker je kunt isoleren. Nu is de kraan niet goed dicht en ga je ondertussen dweilen, maar één tikje op de kraan en de boel stroom weer over.

@ Nelleke; je kunt wetenschap en opinie nooit helemaal puur van elkaar scheiden. De beslissingen van de regering worden ook niet puur en alleen op de wetenschappelijke inzichten gemaakt.