Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:25

SimoneeM schreef:
Tieneke schreef:
Hoofd infectieziekten van UZ Leuven zegt dat de tactiek van NL en GB een onverantwoord risico is dat België niet wilt nemen. Niemand kent deze ziekte en je vaart blind. En het is moeilijk te speculeren over die immuniteit. Het is ook niet gezegd dat die immuniteit blijvend is.

Toch ben ik benieuwd wat Belgie dan wil doen. 1,5 jaar volledig op slot? Dat red je niet.

Overigens was UK wel iets drastischer dan wij, vind ik niet helemaal vergelijkbaar.

Ik ben ook benieuwd Simone, vooral naar de uitvoering. Als je ziet dat er in Italië nu al frauderen met formulieren om toch naar buiten te kunnen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:26

Hilary , al die eerste symptomen lijken niet te heftig maar ben wel benieuwd hoe het met het hoesten en verdere verloop zal gaan. Wens je collega’s maar sterkte.

k_m

Tieneke schreef:
Men liet een reportage over beide landen zien en daar reageerde zij algemeen op. Wat België gaat doen zullen we snel weten, de nieuwe maatregelen kunnen elk moment duidelijk worden.

Ben erg benieuwd, normaal zo pers conferentie.

Ik vind België beter reageren dan NL, cordater. Het moet mss rondgaan, maar ik ben er momenteel echt heel bang van. Je weet nog steeds amper hoe of wat, hoe langer het gerekt wordt, hoe meer tijd er is om met oplossingen te komen..

Moon_light94

Tieneke schreef:
Men liet een reportage over beide landen zien en daar reageerde zij algemeen op. Wat België gaat doen zullen we snel weten, de nieuwe maatregelen kunnen elk moment duidelijk worden.

Ben ik heel benieuwd naar :j
Ben ook oprecht benieuwd hoe lang alle landen die een volledige lock down doen het volhouden. En vooral wat er daarna dan gebeurt.

tienus63

MoniqueT schreef:
Mijn vriendin heeft een bouwmarkt, in Brabant, waar heel veel besmettingen zijn. Hartstikke druk!

Geen verwijt, maar het is wel dubbel dat dergelijke winkels open blijven. Zeker in een gebied als Brabant.

Economisch gezien kan het een ondernemer net het zetje zijn om in de toekomst te kunnen blijven bestaan.

Het is verrekte lastig voor ondernemers.
En ergens gaat iets gigantisch scheef.
Café en terras moet sluiten.
Bejaarden die in verzorgingshuizen wonen mogen niet meer naar buiten, gemeenschappelijke ruimtes mogen daar niet gebruikt worden, geen bezoek meer ontvangen.
Hetzelfde geldt voor gehandicapten zorg, zorgboerderijen etc.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:27

k_m schreef:
Tieneke schreef:

Ik vind België beter reageren dan NL, cordater. Het moet mss rondgaan, maar ik ben er momenteel echt heel bang van. Je weet nog steeds amper hoe of wat, hoe langer het gerekt wordt, hoe meer tijd er is om met oplossingen te komen..

Mee eens. Ze zei ook: "ik help hen graag mee hopen, maar..." Als dat plan in Nederland mislukt en je niet immuun blijkt na het doormaken, wat dan?

Babootje

Wow wow ZZP ers worden aangevuld tot een sociaal minimum. Nou daar gaan we geen brood van eten want ik woon niet in een sociale huurwoning.

Moon_light94

PSvanLot schreef:
SimoneeM schreef:

Toch ben ik benieuwd wat Belgie dan wil doen. 1,5 jaar volledig op slot? Dat red je niet.

Overigens was UK wel iets drastischer dan wij, vind ik niet helemaal vergelijkbaar.

Ik ben ook benieuwd Simone, vooral naar de uitvoering. Als je ziet dat er in Italië nu al frauderen met formulieren om toch naar buiten te kunnen...

Staat wel 12 jaar cel op las ik :=
Het lijkt mij vooral funest voor de economie

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:28

Misschien ideetje voor Belgie met weinig verkeer om eens iets aan de wegen te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:28

Nederland had geen Cheltenham festival, wij zijn veel serieuzer in het streven naar 'de curve plat krijgen'.

En wat er precies na 6 april op het Nederlandse programma staat, weet niemand.

....maar hoe het allemaal precies zit met herd immunity als het gaat om dit specifieke virus, weet eigenlijk ook niemand.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:29

Tieneke schreef:
k_m schreef:

Mee eens. Ze zei ook: "ik help hen graag mee hopen, maar..." Als dat plan in Nederland mislukt en je niet immuun blijkt na het doormaken, wat dan?

Dan heeft een volledige lock down ook geen zin. Dan komt het ook net zo hard weer terug als alles open gaat.

_Femkeeex

Ik ben ontzettend benieuwd waarom dit virus iemand zo hard kan treffen terwijl een andere er alleen iets zwaardere griepverschijnselen van krijgt. Dan heb ik het over 2 gezonde jonge personen. Daar zijn zeker nog geen bronnen voor?

Destination

Babootje schreef:
Wow wow ZZP ers worden aangevuld tot een sociaal minimum. Nou daar gaan we geen brood van eten want ik woon niet in een sociale huurwoning.

Wat had je dan verwacht/wat had je graag willen zien? Puur uit interesse.

k_m

Ik woon net over de grens met brabant, en bij ons is 1 van de grotere bouwmarkten tenmiste goed drastisch. 1 persoon per keer binnen, buiten afstand houden van elkaar. Maandag was het daar belachelijk druk geweest, grootouders met kinderen,... alsof het een leuk uitstapje was. Die hebben het gelijk ingedijkt.

Hier bekijken ze nu de speach van rutte op het nieuws in België, over hun groeps immuniteit. Het heeft zeker zin zeggen ze, maar je moet het kunnen managen. Als mensen tegelijk ziek gaan worden, gaat het een enorm grote tol hebben op de gezondheidszorg. Ik vind NL laks.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:30

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:30

Een volledige lockdown is nooit helemaal volledig, ook niet in Spanje en ook niet in Italië. Het gaat dan wel echt geremd worden.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:31

@simone, ze gaan er vanuit dat het vanzelf rond gaat nu, wij willen het gewoon enorm vertragen. Evt met een lichte lockdown,... Maar het gaat nu al enorm rond onder de mensen. Er zal nog meer rond gaan, maar het treintje is toch al vertrokken nu hoor..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:32

Tieneke schreef:
Een volledige lockdown is nooit helemaal volledig, ook niet in Spanje en ook niet in Italië. Het gaat dan wel echt geremd worden.

Wij gaan ook in verdere lock down als dat nodig is he? Het is passen en meten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:32

Loretta schreef:
Nederland krijgt er anders behoorlijk van langs van het WHO. Maar Nederland weet het weer eens beter dan alle andere landen.

https://www.medicalfacts.nl/2020/03/17/ ... maatregel/

Heb je ook andere (betrouwbare) bronnen? Ik kan namelijk geen artikel serieus nemen wanneer het zoveel uitroeptekens gebruikt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:33

Citaat:
Bejaarden die in verzorgingshuizen wonen mogen niet meer naar buiten, geen bezoek meer ontvangen.
Hetzelfde geldt voor gehandicapten zorg, zorgboerderijen etc.

Dit is nieuw voor mij.

Dwz: personeelstekort en dus schiet dit |( er bij in: dat ken ik.

Bezoek in ziekenhuizen wordt beperkt tot 1 persoon per dag.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:33

k_m schreef:
@simone, ze gaan er vanuit dat het vanzelf rond gaat nu, wij willen het gewoon enorm vertragen. Evt met een lichte lockdown,... Maar het gaat nu al enorm rond onder de mensen. Er zal nog meer rond gaan, maar het treintje is toch al vertrokken nu hoor..

Maar dat is in NL toch ook? Dicht zover nodig. Mocht het te erg worden komen er meer maatregelen. Maar niet meer dan nodig.

Ik snap de keuze van NL wel. Misschien ga ik ongelijk krijgen, dat kan natuurlijk altijd.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:34

Safina en Hillary, bedankt voor jullie antwoorden. Verschillen zijn dus ook erg groot. Maakt het voor niemand makkelijk om het dan ook daadwerkelijk te herkennen -O-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:34

@simone, Klopt, maar ze hebben het ook 3 dagen later gedaan dan BE, terwijl er al meer besmettingen waren. Bij ons gaan heel veel grote ketens vanzelf dicht, terwijl ik in NL merk dat het meeste echt gewoon normaal door gaat.

Ik ben beetje bang dat die piek te groot wordt voor de gezondheidszorg, dat willen ze remmen. Maar als ik vandaag zag hoeveel groepjes samen gingen fietsen, voetballen, picknicken,.... Zo werkt het niet.

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:36

Ah, Ikea ook dicht.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:37

k_m schreef:
@simone, Klopt, maar ze hebben het ook 3 dagen later gedaan dan BE, terwijl er al meer besmettingen waren. Bij ons gaan heel veel grote ketens vanzelf dicht, terwijl ik in NL merk dat het meeste echt gewoon normaal door gaat.

Ik ben beetje bang dat die piek te groot wordt voor de gezondheidszorg, dat willen ze remmen. Maar als ik vandaag zag hoeveel groepjes samen gingen fietsen, voetballen, picknicken,.... Zo werkt het niet.

Dat is zo; misschien wordt de piek te groot. Desondanks blijf ik graag vertrouwen houden dat ze het goed genoeg kunnen voorspellen. Misschien niet, dat zou naar zijn. Dan komen hopelijk de nieuwe maatregelen op tijd.