Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:38

Zo is het Cathalijne, maar als je alleen vanuit je eigen kader kan reageren, moet je ook beseffen dat je misschien niet precies weet wat jouw mening waard is. Ik zie beide kanten, ik heb ook kinderen in Nederland die met hun gezinnen rond moeten komen met normale banen. En ook daar zijn luxe dingen vaak een afweging, niet alles kan zomaar. Maar echte armoe, zoals ik hier heb gezien, zie ik in Nederland echt veel en veel minder.

En helemaal met je eens: experts weten het beter dan wij, alleen zijn een aantal van de Bokt-experts van mening dat die alles uitvinden om hen persoonlijk dwars te zitten. Ik kan heel slecht tegen mensen die altijd achterdochtig zijn en zich -plat gezegd- altijd genaaid voelen.

@Echwel: die ken ik ook hoor, in Nederland. Maar ik zie in dit topic wel een paar mensen die ik ook in het Corona en vakantietopic zie. Die klagen het meest over stijgende kosten, maar hebben wel een paar vakanties in de planning.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:38

Echwel schreef:
Dank je Karl jij zegt het..

Met liefde dat ik iets laat om alles er weer bovenop te krijgen...

Uiteindelijk zijn we europa

Zelfde hier hoor, en uiteraard moeten de zuidelijke landen ook geholpen worden en daar wordt door iedereen hard aan gewerkt. Toch vind ik het wel zuur dat er waarschijnlijk weer ingeleverd moet worden, (mijn zorgverzekering wordt alleen maar duurder en krijg er minder voor :)) en ja, ik weet dat t zo nu eenmaal werkt) en volgens mij mag ik dat ook best zuur vinden :).

Verder ben ik wel echt trots op hoe het in NL voor elkaar is en dat ik daaraan bij mag dragen (hoe weinig dat momenteel ook is :')).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:41

Karl66 schreef:
Volgens mij moeten een aantal mensen hier echt eens een cursus basis economie gaan doen. Het is een misvatting dat wij individueel rijker worden bij economische groei. Economische groei is namelijk nodig om de bevolkingsgroei bij te houden. Stel we zijn een klein landje met 100 inwoners en een BNP van 1000 euro. Dat is dan 10 euro per inwoner. Als de bevolking dan groeit naar 110 inwoners en het BNP blijft 1000 euro, dan is dat nog maar 9,09 euro per inwoner en zijn ze dus armer geworden. Om even rijk te blijven moet de economie met 10% groeien naar 1100 euro.
Het tweede punt waar je tegenaan loopt is dat de economie niet elk jaar even hard groeit. Soms groeit hij harder dan de bevolkingsgroei en soms minder hard en tijdens een recessie krimpt de groei zelfs. Als je dus tijdens een jaar van hoge groei verwacht dat allemaal in je loonzakje terug te zien, dan is de consequentie dat je tijdens een slecht jaar ook heel hard terug moet. Maar als je het over een langere periode bekijkt, dan zie je dat onze economie gigantisch gegroeid is t.o.v. ons inwonersaantal. Onder andere vanwege de EU en het geld dat we aan Zuid Europa verdienen en dat we het als bevolking in het algemeen nog nooit zo goed hebben gehad. Het idee dat je als gehandicapte, zonder baan, gewoon op de kosten van de gemeenschap op jezelf kan wonen en dan ook nog (al is het weinig) geld over hebt om leuke dingen te doen is iets wat tot voor kort ondenkbaar was. Het idee dat je als medewerker in loondienst een aantal keren per jaar op vliegvakantie kan om een dure hobby te beoefenen is iets wat tot voor kort echt ondenkbaar was. Überhaupt het idee dat je als medewerker in loondienst op vakantie kan, twee auto's voor de deur van de Vinex koopwoning hebt, met kleuren tv, elk kind een spelcomputer en een mobiel en ga zo nog maar even door. Het idee dat wij het hier zo slecht hebben en dat dat komt door die Zuidelijke landen, die ons geld opmaken is echt te belachelijk voor woorden.
Wat mensen zich hier blijkbaar niet realiseren is dat in een land als Spanje de jeugd compleet is weggetrokken naar andere landen, domweg omdat er voor hun geen toekomst in Spanje was. Wat overblijft is een verouderde en verarmde bevolking.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks in de Zuidelijke landen moet veranderen. Zonder verandering blijft het probleem en kunnen ze alleen nog overleven op het economische infuus van de Noordelijke landen. Alleen is het ook niet zinnig om cyclisch te denken en nu een oplossing van het probleem te eisen. Er moeten wel hele duidelijke afspraken gemaakt worden, waarbij ze nu, tijdens de crisis, geholpen worden en waarbij straks na de crisis, als er weer geld verdiend wordt, ze veranderingen in de economie gaan doorvoeren.

Waar ik vooral heel erg moe van word is de domme tokkiepraat, die je hier voorbij ziet komen. Ja er is wereldwijd een medische crisis en ja als gevolg daarvan is er een economische crisis. En ja, als gevolg daarvan gaan we allemaal financiële pijn voelen, want ja, wij zijn allemaal samen de overheid en zullen het dus allemaal samen moeten betalen. En ja wij wonen in één van de welvarendste landen ter wereld, dus ja, wij zullen als Nederland ook Europa- en wereldwijd ons aandeel moeten leveren om uit deze crisis te komen. En weet je wat? Dat is in ons eigen belang, want hoe sneller we de economische crisis onder controle hebben, hoe sneller wij als Nederland ook weer uit de crisis zijn en geld kunnen gaan verdienen aan andere landen. Want dat is namelijk de basis van onze welvaart, geld dat vanuit andere landen naar ons toe stroomt.

Amen !!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:42

Daarom reageerde ik vanmorgen ook een beetje bits.

Klagen en niks terug doen voor de maatschappij.
Ik denk persoonlijk dat ook best gekeken mag worden of mensen met uitkeringen niet met een soort kleine dwang onbetaald werk kunnen gaan doen, zeker in de tijd hierna dat de zorg overbelast is geweest

MyWishMax

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:52

Ik hoop niet dat ik overkom als klagend. Zo wel, sorry, zo is het niet bedoeld. Ik ben enorm blij hier te wonen. Maar ik ben wel bang voor de gevolgen en ik baal wel dat ik dit jaar misschien niet weg kan. Mijn geluk is dat het gratis is voor mij, dus ik ben heel erg verwend daarmee

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:53

_San87_ schreef:
Verder ben ik wel echt trots op hoe het in NL voor elkaar is en dat ik daaraan bij mag dragen (hoe weinig dat momenteel ook is :')).

Terecht San! Nederland is gewoon, ondanks dan niet alles perfect is, een geweldig goed georganiseerd land. Ik ben ook blij dat we daar altijd nog terug kunnen en mogen komen.

Voor mensen die zich misschien afvragen waarom wij dan in Spanje wonen, wij zijn hierheen gegaan omdat mijn man een ziekte heeft (door een bedrijfsongeval al heel lang geleden) waarbij vocht en kou hem heel veel pijn opleveren. Tot op het punt dat hij maandenlang uitgeschakeld was in de winter. Dat is de reden geweest om een droog klimaat op te zoeken en zolang het financieel en praktisch kan, zullen we dus hier blijven. En ja, ook hij heeft een WAO-uitkering, maar van de andere kant dragen wij fiscaal in beide landen nog meer dan behoorlijk bij door de verkoop van een bedrijf in het verleden.

@MyWishMax: ik bedoel jou niet :-)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:57

@Monique hoop dat je het met mij eens bent dat lichamelijk gezonde mensen die oa in de ww zitten, na deze crisis best wat hulp kunnen bieden in bv bejaardenhuizen.

Het is denk ik hard nodig

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:59

Ja hoor, daar ben ik het mee eens. Wilde alleen aangeven dat niet iedereen met een uitkering over één kam geschoren kan worden.

Ik heb trouwens zelf jarenlang veel vrijwilligerswerk gedaan in Nederland, ook zonder uitkering. Enorm van genoten altijd. Nu zou ik het niet durven, omdat ik geen corona mee naar huis wil nemen, juist vanwege mijn man. Zijn longen zijn heel kwetsbaar, hij heeft OPS, in de volksmond de schilderziekte. Hij heeft om niks al longontstekingen.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 09-04-20 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:00

Ik ga nooit op vakantie, mag ik nu hier mijn zegje blijven doen?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:01

_Penotti schreef:

Iedereen mag zijn zegje doen, het valt me gewoon op dat mensen die dát dus wel kunnen, zich zo snel benadeeld voelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:04

MoniqueT schreef:
_Penotti schreef:

Iedereen mag zijn zegje doen, het valt me gewoon op dat mensen die dát dus wel kunnen, zich zo snel benadeeld voelen.

Voor hun veranderd er nu natuurlijk ook veel.

Wij zitten nooit op een terras, als we 2 keer per jaar uiteten is het veel, ga zelden naar de frituur, nooit op vakantie.
Dus eigenlijk merken wij weinig van de maatregelen nu.

We hebben wel gemerkt dat we de laatste jaren er op achteruit zijn gegaan dat dan weer wel.
En dan hoop je dat het weer wat beter gaat en ben je een tokkie :+ als je moppert dat de zuidelijkere landen maar eens zelf wat harder aan die kar moeten gaan trekken ipv het Nederland weer te laten doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:05

Ik denk dat iedereen mag klagen als hij of zij daar behoefte aan heeft. Ik denk dat velen een uitklep kunnen gebruiken op dit moment, het ene leed kan veel erger zijn dan het andere, maar het ene leed sluit het andere niet uit. We kunnen niet in de gedachten van een ander kijken om te voelen of ervaren hoe erg iets voor iemand kan zijn.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 09-04-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:05

moonsparkle schreef:
Ik denk dat iedereen mag klagen als hij of zij daar behoefte aan heeft. Ik denk dat velen een uitklep kunnen gebruiken op dit moment, het ene leed kan veel erger zijn dan het andere, maar het ene leed sluit het andere niet uit. We kunnen niet in de gedachten van een ander kijken.

+:)+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:07

MoniqueT schreef:
_Penotti schreef:

En misschien komt dat wel doordat ze daar een jaar hard voor sparen.. En heel veel dingen moeten laten om op vakantie te kunnen... omdat ze meer geven om reizen dan om dure kleding bijvoorbeeld

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:07

Ach simpel klagen over minder luxe te hebben, zolang je nog niet uit de vuilnisbakken hoeft te eten of de ziekenhuizen je op de gang laten creperen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:09

MyWishMax schreef:
Ik hoop niet dat ik overkom als klagend. Zo wel, sorry, zo is het niet bedoeld. Ik ben enorm blij hier te wonen. Maar ik ben wel bang voor de gevolgen en ik baal wel dat ik dit jaar misschien niet weg kan. Mijn geluk is dat het gratis is voor mij, dus ik ben heel erg verwend daarmee

Ik heb in december een vakantie naar New York gepland. Al geboekt en alles.
Ik wacht nog even met annuleren, anders ben ik 1200 euro kwijt, niet zo tof...
Ik hoop echt dat m'n vakantie doorgaat

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:11

Echwel schreef:
Ach simpel klagen over minder luxe te hebben, zolang je nog niet uit de vuilnisbakken hoeft te eten of de ziekenhuizen je op de gang laten creperen

natuurlijk alles is relatief.

Maar je kunt niet even zeggen die op vakantie gaan mogen niets zeggen.
Precies wat mvdeende schrijft, als jij niet weet wat ze daar voor moeten laten en niet hun dagelijkse uitgaven inziet is het een nare gedachte.

Zo hebben wij regelmatig te horen gekregen, zo zo paarden, wat een luxe, dat zal wat kosten.
En zeg ik steevast terug, zo zo 2 kinderen, wat een luxe, dat zal wat kosten.

Mensen zeggen echt zulke onnozel dingen zonder te weten wat een ander er voor laat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:15

Maar het is ook luxe, waar we best wat van kunnen missen voor mensen die het niet hebben.
Zoals Karl zegt klopt het en moeten we de zuidelijke landen nu helpen..tot ze uit de crisis zijn.

Daarbij als je gezond bent uitkering ontvangt en er van kunt sparen voor is dus je uitkering te hoog..
Deze zijn bedoeld om te leven niet voor luxe

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:18

Echwel schreef:

Flauw redeneren is dat. Dat is als zeggen dat iemand met een ingegroeide teennagel niet mag zeuren om de pijn omdat een gebroken been meer zeer doet.

Ik snap wel dat mensen het vervelend vinden niet op vakantie te kunnen, want dat doen ze graag. Ik vind het vervelend dat ik niet kan paardrijden omdat alles gesloten is.

Nog vervelender vind ik het dat de vacatures waar ik op reageer allemaal on hold staan tot na 28 april. Ik wil aan t werk, verdorie ;(.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:21

Maar eigenlijk schrijf je dan als die gezonde met uitkering niet spaart omdat hij alleen maar a-merken koopt en je ziet dus niet dat hij op vakantie kan is het wel goed?

Dat die gezonde met uitkering alleen maar b-merken koopt, niet naar de kapper gaat, zelden nieuwe kleren koopt, maar daardoor wel een keer op vakantie gaat is de uitkering te hoog?

Ik ben het echt wel ( :D ) met je eens dat de uitkeringen zoals ze nu zijn onder de loep gehouden mogen worden.
Maar ik vind ook dat minimum lonen ook onder de loep gehouden mogen worden.
Of net boven minimum en net buiten alle toeslagen vallen.

En dat we door hier zelf de pensioenen te verhogen de belasting te verhogen nu niet ineens alweer sinterklaas moeten zijn voor zuidelijke landen.

Echwel schreef:
Maar het is ook luxe, waar we best wat van kunnen missen voor mensen die het niet hebben.
Zoals Karl zegt klopt het en moeten we de zuidelijke landen nu helpen..tot ze uit de crisis zijn.

Daarbij als je gezond bent uitkering ontvangt en er van kunt sparen voor is dus je uitkering te hoog..
Deze zijn bedoeld om te leven niet voor luxe

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:25

We weten nu al dat de pensioenen verlaagd gaan worden, helaas maar het is niet anders, maar we zijn geen Sinterklaas, door te investeren halen we daar weer rendement uit.

Wij zijn een export land en om dat in stand te houden moeten er wel economieën zijn om naartoe te kunnen exporteren

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:27

Maar als hier alle bedrijven kapot zijn valt we weinig meer te exporteren....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:28

Ik hoop dat een van de eerste dingen weer zoals Schiphol word opgestart. Het stil leggen van de luchthaven kost miljoenen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:30

Echwel schreef:
We weten nu al dat de pensioenen verlaagd gaan worden, helaas maar het is niet anders, maar we zijn geen Sinterklaas, door te investeren halen we daar weer rendement uit.

Wij zijn een export land en om dat in stand te houden moeten er wel economieën zijn om naartoe te kunnen exporteren

Of en hoeveel de pensioenen verlaagd moeten worden is nog niet echt duidelijk zover ik weet. Er is namelijk juist relatief veel sterfte in de pensioenontvangers.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:31

Ben bang dat dat een beetje het laatste is. Of zijn er nog landen waar je naartoe kunt zonder eerst twee weken quarantaine?