Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Echwel schreef:Dank je Karl jij zegt het..
Met liefde dat ik iets laat om alles er weer bovenop te krijgen...
Uiteindelijk zijn we europa
Karl66 schreef:Volgens mij moeten een aantal mensen hier echt eens een cursus basis economie gaan doen. Het is een misvatting dat wij individueel rijker worden bij economische groei. Economische groei is namelijk nodig om de bevolkingsgroei bij te houden. Stel we zijn een klein landje met 100 inwoners en een BNP van 1000 euro. Dat is dan 10 euro per inwoner. Als de bevolking dan groeit naar 110 inwoners en het BNP blijft 1000 euro, dan is dat nog maar 9,09 euro per inwoner en zijn ze dus armer geworden. Om even rijk te blijven moet de economie met 10% groeien naar 1100 euro.
Het tweede punt waar je tegenaan loopt is dat de economie niet elk jaar even hard groeit. Soms groeit hij harder dan de bevolkingsgroei en soms minder hard en tijdens een recessie krimpt de groei zelfs. Als je dus tijdens een jaar van hoge groei verwacht dat allemaal in je loonzakje terug te zien, dan is de consequentie dat je tijdens een slecht jaar ook heel hard terug moet. Maar als je het over een langere periode bekijkt, dan zie je dat onze economie gigantisch gegroeid is t.o.v. ons inwonersaantal. Onder andere vanwege de EU en het geld dat we aan Zuid Europa verdienen en dat we het als bevolking in het algemeen nog nooit zo goed hebben gehad. Het idee dat je als gehandicapte, zonder baan, gewoon op de kosten van de gemeenschap op jezelf kan wonen en dan ook nog (al is het weinig) geld over hebt om leuke dingen te doen is iets wat tot voor kort ondenkbaar was. Het idee dat je als medewerker in loondienst een aantal keren per jaar op vliegvakantie kan om een dure hobby te beoefenen is iets wat tot voor kort echt ondenkbaar was. Überhaupt het idee dat je als medewerker in loondienst op vakantie kan, twee auto's voor de deur van de Vinex koopwoning hebt, met kleuren tv, elk kind een spelcomputer en een mobiel en ga zo nog maar even door. Het idee dat wij het hier zo slecht hebben en dat dat komt door die Zuidelijke landen, die ons geld opmaken is echt te belachelijk voor woorden.
Wat mensen zich hier blijkbaar niet realiseren is dat in een land als Spanje de jeugd compleet is weggetrokken naar andere landen, domweg omdat er voor hun geen toekomst in Spanje was. Wat overblijft is een verouderde en verarmde bevolking.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks in de Zuidelijke landen moet veranderen. Zonder verandering blijft het probleem en kunnen ze alleen nog overleven op het economische infuus van de Noordelijke landen. Alleen is het ook niet zinnig om cyclisch te denken en nu een oplossing van het probleem te eisen. Er moeten wel hele duidelijke afspraken gemaakt worden, waarbij ze nu, tijdens de crisis, geholpen worden en waarbij straks na de crisis, als er weer geld verdiend wordt, ze veranderingen in de economie gaan doorvoeren.
Waar ik vooral heel erg moe van word is de domme tokkiepraat, die je hier voorbij ziet komen. Ja er is wereldwijd een medische crisis en ja als gevolg daarvan is er een economische crisis. En ja, als gevolg daarvan gaan we allemaal financiële pijn voelen, want ja, wij zijn allemaal samen de overheid en zullen het dus allemaal samen moeten betalen. En ja wij wonen in één van de welvarendste landen ter wereld, dus ja, wij zullen als Nederland ook Europa- en wereldwijd ons aandeel moeten leveren om uit deze crisis te komen. En weet je wat? Dat is in ons eigen belang, want hoe sneller we de economische crisis onder controle hebben, hoe sneller wij als Nederland ook weer uit de crisis zijn en geld kunnen gaan verdienen aan andere landen. Want dat is namelijk de basis van onze welvaart, geld dat vanuit andere landen naar ons toe stroomt.
_San87_ schreef:Verder ben ik wel echt trots op hoe het in NL voor elkaar is en dat ik daaraan bij mag dragen (hoe weinig dat momenteel ook is).
MoniqueT schreef:_Penotti schreef:Ik ga nooit op vakantie, mag ik nu hier mijn zegje blijven doen?
Iedereen mag zijn zegje doen, het valt me gewoon op dat mensen die dát dus wel kunnen, zich zo snel benadeeld voelen.
moonsparkle schreef:Ik denk dat iedereen mag klagen als hij of zij daar behoefte aan heeft. Ik denk dat velen een uitklep kunnen gebruiken op dit moment, het ene leed kan veel erger zijn dan het andere, maar het ene leed sluit het andere niet uit. We kunnen niet in de gedachten van een ander kijken.
MoniqueT schreef:_Penotti schreef:Ik ga nooit op vakantie, mag ik nu hier mijn zegje blijven doen?
Iedereen mag zijn zegje doen, het valt me gewoon op dat mensen die dát dus wel kunnen, zich zo snel benadeeld voelen.
MyWishMax schreef:Ik hoop niet dat ik overkom als klagend. Zo wel, sorry, zo is het niet bedoeld. Ik ben enorm blij hier te wonen. Maar ik ben wel bang voor de gevolgen en ik baal wel dat ik dit jaar misschien niet weg kan. Mijn geluk is dat het gratis is voor mij, dus ik ben heel erg verwend daarmee
Echwel schreef:Ach simpel klagen over minder luxe te hebben, zolang je nog niet uit de vuilnisbakken hoeft te eten of de ziekenhuizen je op de gang laten creperen
Echwel schreef:Ach simpel klagen over minder luxe te hebben, zolang je nog niet uit de vuilnisbakken hoeft te eten of de ziekenhuizen je op de gang laten creperen
Echwel schreef:Maar het is ook luxe, waar we best wat van kunnen missen voor mensen die het niet hebben.
Zoals Karl zegt klopt het en moeten we de zuidelijke landen nu helpen..tot ze uit de crisis zijn.
Daarbij als je gezond bent uitkering ontvangt en er van kunt sparen voor is dus je uitkering te hoog..
Deze zijn bedoeld om te leven niet voor luxe
Echwel schreef:We weten nu al dat de pensioenen verlaagd gaan worden, helaas maar het is niet anders, maar we zijn geen Sinterklaas, door te investeren halen we daar weer rendement uit.
Wij zijn een export land en om dat in stand te houden moeten er wel economieën zijn om naartoe te kunnen exporteren