Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:09

Samy schreef:
Kan je daar niet gewoon de klantenservice voor mailen? Bij Qbuzz kan dat namelijk wel.

Ik haak hier nog even wat later op aan, maar je kunt inderdaad via de klantenservice een berichtje achterlaten. :j

Gisteren stond onze trein stil in de middle of nowhere (vlakbij Duivendrecht :+) omdat de trein op het spoor voor ons defecte deuren had en niet verder kon. Het team op de trein gaf ons zo netjes elke paar minuten een update, zelfs als het slechts was om aan te geven dat ze nog steeds geen informatie hadden ontvangen. De vertraging was uiteindelijk meer dan veertig minuten, maar door de updates heb ik het nooit echt als erg ervaren. Heb ze dus via de NS twitter een bedankje gestuurd en die geven het dan door. Uiteindelijk ook nog in persoon een bedankje kunnen uitspreken toen ik tegelijkertijd met een conducteur de trein uit stapte. :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:53

Nikass schreef:
Ik snap je nieuwsgierigheid, zou ik ook hebben, maar op zich is het natuurlijk helemaal niet relevant voor de mededeling dat er vertraging is. Denk dat ze juist graag teveel aandacht/sensatie willen voorkomen.

Mwoah dat is ook wel weer anders nu dan pakweg 20 jaar geleden. Vroeger werd er heel weinig tekst en uitleg gegeven. Dat gaf zoveel onbegrip en irritatie, dat ze tegenwoordig eigenlijk al heel open zijn over het hoe en waarom - al zal tussen de verschillende medewerkers allicht nog verschillen. De relevantie zit hem dan meer in dat mensen je beter je werk laten doen als je ze een beetje op de hoogte houdt (zie ook de reactie van Hiraeth).

@Steeph, laatst had ik ook zo'n rare situatie. Toen ik richting station liep zag ik al een stilstaande trein, dus dan voel je de bui al hangen natuurlijk. Routeplanner gaf nog optimistisch een andere mogelijkheid aan, maar er kwam niets ivm personen op het spoor. Toen volgden berichten over een seinstoring elders, een bommelding, en bleek dat de personen op het spoor kinderen waren. Vreemde samenloop van omstandigheden, maar gelukkig geen aanrijdingen of aanslagen. Paar uur later dan gepland mochten we instappen. Toch dankbaar dat ze weer reden :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 23:29

Steeph schreef:
Magrathea schreef:
Nou ja als je de personen niet kan vinden is dat lastig hè. Want: lopen ze ergens anders of zijn ze al weg? Dan kun je niet zomaar het spoor vrijgeven

Zo, sorry hoor.
Het enige wat wij als passagiers mee kregen was dat het de politie "niet lukte". Dan heb ik toch nog steeds geen idee of er een groep mensen staat te protesteren op een overgang, of dat er twee mensen een rondje rennen?
Het was maar een vraag.

Uh, ik weet niet hoe je het opvatte maar volgens mij gaf ik redelijk normaal en tevens niet-sarcastisch antwoord :o nou ja.

Ik denk dat je ook niet altijd uitgebreide uitleg moet geven. Ik heb eens in een 15min vertraagde trein gezeten omdat er een meisje onwel was geworden, die moest door ambulancepersoneel uit de trein gehaald worden (maar voordat dat gebeurd was duurde het even natuurlijk). Dan denk ik, dat gaat de mensen echt heel weinig aan, misschien moet je gewoon even bedenken dat die trein waarschijnlijk vertraagd is omdat er daadwerkelijk iets gebeurd is en niet omdat het personeel koffie zit te drinken :=
In de trein werd het trouwens wel omgeroepen maar op het station niet.

Nu ik erover nadenk, volgens mij wordt er vaak wel e.e.a. in algemene termen omgeroepen. Bovenstaande situatie zou iets zijn als "vertraging door inzet ambulancepersoneel" oid

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:40

Ik ben benieuwd hoe het momenteel gaat met het reizen met de trein, met name rond Utrecht/Amsterdam. Is het enigszins "corona-proof" te doen? Dragen mensen mondkapjes? Houden ze afstand (voor zover mogelijk)? Is het erg druk, in de Spits? Of ook daarbuiten?

JorineV

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:48

Ik reis van en naar Utrecht in de sprinter en daar is het in de spits eigenlijk niet veel drukker dan daarbuiten. Mensen dragen wel mondkapjes, maar niet iedereen heeft hem correct op (of niet de hele reis). Afstand houden doen de meeste wel voor mijn gevoel (zelfs bij in/uit stappen). Ik vind de trein over het algemeen veiliger dan de supermarkt momenteel ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:27

Oh dat is goed om te horen. De supermarkt is alles behalve veilig nee -O-

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:31

Nikass schreef:
Ik ben benieuwd hoe het momenteel gaat met het reizen met de trein, met name rond Utrecht/Amsterdam. Is het enigszins "corona-proof" te doen? Dragen mensen mondkapjes? Houden ze afstand (voor zover mogelijk)? Is het erg druk, in de Spits? Of ook daarbuiten?

Ik vind Amsterdam centraal niet coronaproof. Mensen die bij het uitstappen op een kluitje gaan staan, geen afstand houden bij de roltrappen etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:47

Ik kom even binnenvallen met een vraag;

Ik ga binnenkort ook weer vaker met de trein, utrecht science park (wat vroeger in mijn eerdere studententijd de Uithof was, heet blijkbaar nu zo :') ) is niet echt handig met de auto.
Ik heb dus zo’n abonnement gekocht dat je buiten de spits 40% korting krijgt voor 5€ per maand. Ik heb het pasje nog niet binnen maar wel betaald, mag je dan nu al een kortingskaartje kopen? Of heb je pas korting als je je pasje binnen hebt?

En dat pasje is een ov-chipkaart op naam maar ze zeggen dat je niet steeds saldo hoeft bij te laden. Hoe gaat dat dan?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:58

Zoals ik lees heb je een DAL abonnement genomen? Dat is een onderdeel van het Flex abonnement. Je krijgt jouw OV-chipkaart binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Je kunt dan reizen zonder dat je saldo op je kaart hoeft te laden. Je krijgt elke maand een factuur waar je al je reizen op kan zien.
Als je jouw kaart niet binnen 5 werkdagen ontvangt maar wel gebruik wilt maken van je flex abonnement kom je in aanmerking voor een vergoeding. Als je nog binnen die 5 dagen zit moet je wachten tot je kaart er is :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:05

verootjoo schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag;

Ik ga binnenkort ook weer vaker met de trein, utrecht science park (wat vroeger in mijn eerdere studententijd de Uithof was, heet blijkbaar nu zo :') ) is niet echt handig met de auto.
Ik heb dus zo’n abonnement gekocht dat je buiten de spits 40% korting krijgt voor 5€ per maand. Ik heb het pasje nog niet binnen maar wel betaald, mag je dan nu al een kortingskaartje kopen? Of heb je pas korting als je je pasje binnen hebt?

En dat pasje is een ov-chipkaart op naam maar ze zeggen dat je niet steeds saldo hoeft bij te laden. Hoe gaat dat dan?

De naam is sinds kort veranderd, al vind ik de uithof ook beter klinken :o parkeren is idd echt drama. Met de komst van de tram is het OV wel goed te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:15

Maureen95 schreef:
Zoals ik lees heb je een DAL abonnement genomen? Dat is een onderdeel van het Flex abonnement. Je krijgt jouw OV-chipkaart binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Je kunt dan reizen zonder dat je saldo op je kaart hoeft te laden. Je krijgt elke maand een factuur waar je al je reizen op kan zien.
Als je jouw kaart niet binnen 5 werkdagen ontvangt maar wel gebruik wilt maken van je flex abonnement kom je in aanmerking voor een vergoeding. Als je nog binnen die 5 dagen zit moet je wachten tot je kaart er is :)

Ja idd een NS flex dal abonnement.
Ah, dat is duidelijk :D Dankje

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 07:37

Vraagje voor de NS-kenners hier!

Vanochtend was er een verstoring. De trein die ik normaal neem reed niet en degene die ik wel kon nemen vertrok van een ander spoor dan normaal. Maar er stonden geen bijzonderheden op het bord zeg maar. Mijn trein was niet aangemerkt als geannuleerd, maar stond er gewoon helemaal niet op. Bij de ander was er geen melding van gewijzigd vertrekspoor (waardoor ik hem nog bijna miste :')). Net alsof de dienstregeling voor 1 dag is aangepast - waarom zou dat zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:21

Als er een verstoring is kunnen treinen hun normale route niet doorrijden.

Dan laten ze treinen keren vanaf het perron waar ze binnen komen, omdat ze toch niet door kunnen en ze ook weer een trein nodig hebben voor de rit de andere kant op.

Dus ja dan wordt er op het laatste moment vanalles omgegooid en communicatie daarover loopt niet altijd goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:40

Even een vraagje voor mijn moeder. Ze heeft vorige week een persoonlijke ov chipkaart aangevraagd en betaald. Hoelang kan het duren voordat hij thuis word bezorgd?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:01

purny schreef:
Even een vraagje voor mijn moeder. Ze heeft vorige week een persoonlijke ov chipkaart aangevraagd en betaald. Hoelang kan het duren voordat hij thuis word bezorgd?

Ze zeggen vaak vijf werkdagen maar ik heb em al een paar keer na twee dagen gekregen. Mocht ze em na ruim een week nog niet hebben, zal ik even contact opnemen met het bedrijf waar je de pas hebt aangevraagd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:07

Ok bedankt!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:11

Ze hebben wat vertraging begreep ik toen ik belde. De mijne kwam na 1,5 week pas.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:55

Ik reis sinds kort dagelijks van Rotterdam naar Bergen op Zoom en tussen Dordrecht en Roosendaal rijdt de trein altijd een heel lang stuk tussen de akkers door super langzaam. Er staat geen huis in de buurt, alleen maar akkers, geen onbeveiligde overgang en toch rijden ze daar altijd met een slakkengangetje. Kan iemand mij verlichting geven?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 01:47

topsylover schreef:
Ik reis sinds kort dagelijks van Rotterdam naar Bergen op Zoom en tussen Dordrecht en Roosendaal rijdt de trein altijd een heel lang stuk tussen de akkers door super langzaam. Er staat geen huis in de buurt, alleen maar akkers, geen onbeveiligde overgang en toch rijden ze daar altijd met een slakkengangetje. Kan iemand mij verlichting geven?

Op dat stuk tussen Dordrecht en Roosendaal, tussen Lage-Zwaluwe en Zevenbergen, is ooit iets fout gegaan bij het vernieuwen van het spoor waardoor het spoor daar enorm snel verzakt. Door langzamer te rijden verzakt het minder snel en schud de trein ook minder heftig. Voor zover ik heb begrepen gaat dat ook nog een tijd duren. Ze zijn er nog niet helemaal uit wie er verantwoordelijk is voor die fout en wie het gaat betalen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:24

purny schreef:

Het kan tot 5 werkdagen duren voordat je kaart thuis bezorgd wordt. Er zijn momenteel geen vertragingen in het proces dus ik verwacht dat je kaart binnen die 5 werkdagen thuis bezorgd wordt :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:52

Ik had mijn ov chipkaart vorig jaar binnen 3 werkdagen al :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:03

Maureen95 schreef:
purny schreef:

Het kan tot 5 werkdagen duren voordat je kaart thuis bezorgd wordt. Er zijn momenteel geen vertragingen in het proces dus ik verwacht dat je kaart binnen die 5 werkdagen thuis bezorgd wordt :)

Toen ik belde vorige week waar hij bleef zeiden ze dat alles wat vertraagd was. Daarom kreeg ik hem pas 1,5 week later.

Dus het kan ook zijn dat ie wat later komt. Maar als je er een abonnement op had besteld kan je de reiskosten daarna declareren bij NS.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:55

Ik heb het even nagevraagd. Er waren inderdaad problemen met de verwerking van NS kaarten. Dit ging alleen om NS kaarten. Niet om de regulieren OV-chipkaarten. Als je echt wilt weten of je kaart onderweg ik kan ik het altijd even voor je nachecken Purny :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:11

Maureen95 schreef:
Ik heb het even nagevraagd. Er waren inderdaad problemen met de verwerking van NS kaarten. Dit ging alleen om NS kaarten. Niet om de regulieren OV-chipkaarten. Als je echt wilt weten of je kaart onderweg ik kan ik het altijd even voor je nachecken Purny :)

Ik ben nu niet bij mijn moeder, daar gaat het om. Ik heb tegen haar gezegd dat ze deze week moet afwachten.
Bedankt voor het aanbod.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:19

Nadat ik de volgende situatie afgelopen weekend weer tegen kwam vraag ik me af of dit niet logischer aangegeven kan worden:

Wegens werkzaamheden is er een trein die dan Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol of Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Venlo rijdt. En dat zal technisch helemaal kloppen om het zo aan te geven, maar het is geheel tegenstrijdig met ieder richtingsgevoel als je in Rotterdam de trein naar Venlo moet nemen om in Leiden ofzo te komen.

Ik vond het al verwarrend, laat staan mensen die minder vertrouwd zijn met reizen met de trein.