Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:18

nuevo_mien, ik heb het idee dat het kootgewricht niet is zoals het hoort, het kootbeen lijkt me te ver naar voren ten opzichte van het kroonbeen.

different1
Berichten: 3661
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:41

nuevo_mien schreef:
[ [url=m/eqoYXD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Benieuwd of jullie dit herkennen/ ervaring mee hebben?


Hoefbeen lijkt een fractie gekanteld, artrosevorming op het kroonbeen?
Het kootbeen staat ook uit het lood, maar dat kan door de houding op het blok denk ik...

nuevo_mien

Berichten: 147
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:25

Subluxatie van het kroongewricht.
Het hoort een vloeiende lijn te zijn.
Geen artrosevorming.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:54

Ik zat op zich wel goed, maar noemde het verkeerde gewricht, lekker suf. Het kootgewricht staat helemaal niet op de foto.
Hoe is dat opgelost?

nuevo_mien

Berichten: 147
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:01

Nog niet, advies was orthopedisch beslag. Dat traject wordt binnenkort gestart.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:11

Spannend, nu maar hopen dat dat voldoende is om je paard weer goed te krijgen!

_Karlijn
Berichten: 6525
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:32

Ik heb een zoekplaatje MRI :D

Afbeelding

Één hint: niet bij het pijltje :P

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:34

Gokje
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:47

Dat was mijn vermoeden ook idd

_Karlijn
Berichten: 6525
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:11

Nee ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:26

MRI snedes van hersenen zijn altijd lastig omdat je niet precies weet welk "plakje" het is. Maar is het iets met het cerebellum?

_Karlijn
Berichten: 6525
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:27

Ik zal hem verklappen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kwam bij de KNO arts omdat ik altijd een ontzettende loopneus had, dus hij deed een onderzoek met een camera in m'n neus en neuskeelholte. Toen bleek in m'n neuskeelholte dit 'ding' te zitten. Hij wist niet goed wat het was maar ik had er ook veel last van met de sondevoeding die ik destijds nog kreeg, sondeslangetje bleef er soms achter hangen als ik m'n hoofd draaide en extreem veel keelpijn.

Spoiler:
Afbeelding

Dit is de Het Ding op de nasofangyngale scopie.

Ik moest elke maand op controle komen om te zien of het niet groeide maar op een gegeven moment is besloten een MRI te maken zodat ze konden zien of het een gewone cyste was, een Thornwalds cyste (cyste gevuld met hersenvocht, dat was het grootste vermoeden) of iets gevaarlijkers.

De conclusie:

Afbeelding

Dus nog niet helemaal duidelijk wat het nu is maar het is iig goedaardig. Het is niet mogelijk om er een biopt van te nemen (althans, niet zonder narcose) omdat dat met een star/niet buigzaam instrument gaat en het ding precies achter de bocht naar m'n keel zit.

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:56

leintje_ schreef:
Ik mocht vanmorgen weer op de foto

[ [url=m/6UegM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tPGrb2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Femurschachtfractuur uit 2021 met botresorptie. Ben 6 weken geleden voor de 3e keer geopereerd, omdat het materiaal faalde.
Dit is een beeld van de CT van voor de operatie. Ik had 7 schroefbreuken en een dislocatie van het bovenste deel van mijn dijbeen

[ [url=m/SJb6O1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heftig dit.... Watskebeurt?

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:00

Jet schreef:
Babootje, heel bijzonder inderdaad! Ik heb wel foto's gezien van gebroken schoften na een val, maar dit nog nooit. Kunnen ze iets over een oorzaak zeggen, verkeerde aanleg vanaf conceptie ofzo?

Toch wel iets in de botontwikkeling van de foetus/veulen, zoals botcystes en ocd's De moeder was al vrij op leeftijd. Van de vader Johnson is bekend dat hij nog wel strooit met ocd's
Overigens heeft de moeder daarna nog een goedgekeurde hengst gebracht (Jersey). Dat was haar laatste veulen.

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:03

nuevo_mien schreef:
[ [url=m/eqoYXD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Benieuwd of jullie dit herkennen/ ervaring mee hebben?


Jeetje, hoe komt ie daar nu aan?

leintje_

Berichten: 4211
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:39

Babootje schreef:
leintje_ schreef:
Ik mocht vanmorgen weer op de foto

[ [url=m/6UegM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tPGrb2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Femurschachtfractuur uit 2021 met botresorptie. Ben 6 weken geleden voor de 3e keer geopereerd, omdat het materiaal faalde.
Dit is een beeld van de CT van voor de operatie. Ik had 7 schroefbreuken en een dislocatie van het bovenste deel van mijn dijbeen

[ [url=m/SJb6O1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heftig dit.... Watskebeurt?

Ik heb ruim 2 jaar geleden mijn dijbeen gebroken door een val tijdens het skeeleren. Een jaar later was op de foto botresorptie te zien, doordat een los fragment niet opnieuw is aangegroeid aan mijn been. Dus toen ben ik voor de tweede keer geopereerd (dubbele bottransplantatie en dubbele plaatosteosynthese) en het materiaal wat er toen in is gezet begon eind maart dit jaar te falen. Dus afgelopen juli ben ik weer geopereerd, waarbij het materiaal is vervangen en de botstukken tegen elkaar aan zijn gezet en wederom een bottransplantatie en dubbele plaatosteosynthese

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:45

@karlijn
Zodan... die had ik echt niet gezien

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:46

Babootje schreef:
leintje_ schreef:
Ik mocht vanmorgen weer op de foto

[ [url=m/6UegM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tPGrb2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Femurschachtfractuur uit 2021 met botresorptie. Ben 6 weken geleden voor de 3e keer geopereerd, omdat het materiaal faalde.
Dit is een beeld van de CT van voor de operatie. Ik had 7 schroefbreuken en een dislocatie van het bovenste deel van mijn dijbeen

[ [url=m/SJb6O1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heftig dit.... Watskebeurt?


leintje_ schreef:
Ik heb ruim 2 jaar geleden mijn dijbeen gebroken door een val tijdens het skeeleren. Een jaar later was op de foto botresorptie te zien, doordat een los fragment niet opnieuw is aangegroeid aan mijn been. Dus toen ben ik voor de tweede keer geopereerd (dubbele bottransplantatie en dubbele plaatosteosynthese) en het materiaal wat er toen in is gezet begon eind maart dit jaar te falen. Dus afgelopen juli ben ik weer geopereerd, waarbij het materiaal is vervangen en de botstukken tegen elkaar aan zijn gezet en wederom een bottransplantatie en dubbele plaatosteosynthese


Wat ontzettend heftig! Wat is de prognose?

leintje_

Berichten: 4211
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:48

leintje_ schreef:
Ik mocht vanmorgen weer op de foto

[ [url=m/6UegM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tPGrb2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Femurschachtfractuur uit 2021 met botresorptie. Ben 6 weken geleden voor de 3e keer geopereerd, omdat het materiaal faalde.
Dit is een beeld van de CT van voor de operatie. Ik had 7 schroefbreuken en een dislocatie van het bovenste deel van mijn dijbeen

[ [url=m/SJb6O1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Babootje schreef:
Babootje schreef:

Heftig dit.... Watskebeurt?


leintje_ schreef:
Ik heb ruim 2 jaar geleden mijn dijbeen gebroken door een val tijdens het skeeleren. Een jaar later was op de foto botresorptie te zien, doordat een los fragment niet opnieuw is aangegroeid aan mijn been. Dus toen ben ik voor de tweede keer geopereerd (dubbele bottransplantatie en dubbele plaatosteosynthese) en het materiaal wat er toen in is gezet begon eind maart dit jaar te falen. Dus afgelopen juli ben ik weer geopereerd, waarbij het materiaal is vervangen en de botstukken tegen elkaar aan zijn gezet en wederom een bottransplantatie en dubbele plaatosteosynthese


Wat ontzettend heftig! Wat is de prognose?

In principe wel volledig herstel, incl revalidatie bij de fysio staat er een jaar voor. De prognose voor wanneer ik het lopen mag opbouwen dat weet ik nog niet, dat hangt er heel erg af van wat de scan in oktober laat zien. Die uitslag kan gaan van volledige overbrugging tussen de botdelen, naar helemaal geen overbrugging en alles daar tussenin.

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:02

_Karlijn schreef:
Ik zal hem verklappen.

[ [url=m/vUEXaA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5RZbzu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kwam bij de KNO arts omdat ik altijd een ontzettende loopneus had, dus hij deed een onderzoek met een camera in m'n neus en neuskeelholte. Toen bleek in m'n neuskeelholte dit 'ding' te zitten. Hij wist niet goed wat het was maar ik had er ook veel last van met de sondevoeding die ik destijds nog kreeg, sondeslangetje bleef er soms achter hangen als ik m'n hoofd draaide en extreem veel keelpijn.

Spoiler:
[ [url=m/aaccHI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de Het Ding op de nasofangyngale scopie.

Ik moest elke maand op controle komen om te zien of het niet groeide maar op een gegeven moment is besloten een MRI te maken zodat ze konden zien of het een gewone cyste was, een Thornwalds cyste (cyste gevuld met hersenvocht, dat was het grootste vermoeden) of iets gevaarlijkers.

De conclusie:

[ [url=m/TDMcjF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus nog niet helemaal duidelijk wat het nu is maar het is iig goedaardig. Het is niet mogelijk om er een biopt van te nemen (althans, niet zonder narcose) omdat dat met een star/niet buigzaam instrument gaat en het ding precies achter de bocht naar m'n keel zit.

Dat was inderdaad mijn 2e optie wat ik had gezien maar jeetje, wat apart. Wat is het vervolg?

_Karlijn
Berichten: 6525
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:28

@Noisy: niks. Het is goedaardig en niet gegroeid in 9 maanden tijd, ik heb nu geen sonde meer (nooit meer hopelijk) en dan ook geen last dus.

Narcissa
Berichten: 3058
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:31

Interessant om te zien allemaal!

De mijne behoeft weinig uitleg denk ik... #)

Afbeelding

Na operatie zag het er iets aangenamer uit :')

Afbeelding

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:40

Auw #)

Sjaad

Berichten: 4730
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:33

Hoi!

Hebben jullie hier ervaring met een schoftbreuk bij paarden?
Waarschijnlijk al een oudere breuk. Ik heb er met deze breuk zelfs op gezeten. Van niets wetende. Tot er meer spanning ontstond. En staken en vluchten. En ik haar op de foto heb laten zetten
Prognose was voor nu slecht. Maar ik heb de fotos ook naar Equitom gestuurd.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 12074
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:04

Misschien beter even een echt eigen topic over aanmaken bij medisch.
Dan krijg je wellicht meer respons.


Hier worden vooral meestal rontgenfotos gezamelijk bekeken, soms diagnose gegokt voordat de plaatser de diagnose geeft etc


Een vers eigen topic met schoftbreuk in de titel maakt dat meer mensen het zullen lezen dan reageren in dit oudere bestaande topic