Als je vriend vreemd gaat..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:37

Ts,ik vind je een enorm sterke vrouw.En als je mijn dochter was zou ik alleen maar trots op je zijn .Vind het geweldig dat je dingen doet zoals jij ze goed vind en je niet door de wijs laat brengen door andere meningen.
Natuurlijk snap ik de zorgen van je ouders wel,het lijkt me niet niks je kind zo ver weg en je kan er zo weinig voor doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:07

lieveli schreef:
Verdorie ik ben jaloers.

Ik hoop dat je elke zondag wakker wordt met een gigantische kater en geen eten in de koelkast. Doei.

_/-\o_ :') ik ook!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:15

Heb je topic over het begin van jullie relatie (evenals vele andere bokkers las ik) in stilte gevolgd. Ontzettend sneu dat het zo'n vervelende wending heeft genomen.

De keuze die je gemaakt hebt is op dit moment de beste. Je maakt hem met je gevoel van dit moment, met de kennis die je van hem hebt op dit moment en daarom is het goed. Ongeacht hoe het uiteindelijk allemaal gaat lopen. Het is achteraf altijd heel makkelijk om te zeggen, had ik maar.... Achteraf heb je altijd meer ervaring, informatie etc. Ik vind het heel sterk dat je je eigen pad uitstippelt en je niet door anderen hierin van de wijs laat brengen!

Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat het allemaal loopt zoals jij het graag zou zien!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:21

lieveli ik ga STUK om je opmerkingen _/-\o_ :')

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:02

Irene2 schreef:
lieveli ik ga STUK om je opmerkingen _/-\o_ :')

+1 _O-

Malenka

Re: Als je vriend vreemd gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:17

Top bezig! Uit ervaring weet ik dat mensen wel eens fouten maken. Soms zelfs herhaaldelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen veranderen. Je gedrag is niet wie je bent. Het is een momentopname... en misschien wel de allerlelijkste die iemand ooit heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:24

Ik denk dat het voor jezelf en je (ex?)vriend het belangrijkste is om te bepalen waar jullie nu staan en wat jullie grenzen zijn. Ik heb de ted-talk bekeken en die slaat inderdaad de spijker op zn kop. Je eerste "huwelijk" is over, maar willen jullie opnieuw trouwen met elkaar? Ik stuur je ook even een pb.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:40

Dat is ook gewoon tussen jullie vind ik. Ik ben erachter gekomen dat mijn (inmiddels) ex met een meisje dat hij had ontmoet ook flink zat te chatten, inclusief ranzig foto's en dito praatjes. Dit was een week voor ons huwelijk.... man man, wat een drama. Wat was ik in de war, want er zijn ook nog 2 kleintjes bij betrokken. Uiteindelijk een jaar later vertrek ik alsnog. Ik kan hem vergeven, maar ik kan hem niet meer vertrouwen. Ik moest er zelf achter komen en dat, in combinatie met vele ruzies die na ons trouwen ineens de kop opstaken, heeft voor mij alsnog de deur dicht gedaan. Hoe naar het ook voelt nu, zowel hij als ik verdienen om echt gelukkig te zijn. En dat is duidelijk niet meer met elkaar...

Zo kiest iedereen zijn of haar eigen pad, en uiteindelijk wordt het echt wel duidelijk welk pad het voor jullie wordt. Alles komt goed, of dat nu links of rechtsom is!

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:59

Zuchini schreef:
Dat is ook gewoon tussen jullie vind ik. Ik ben erachter gekomen dat mijn (inmiddels) ex met een meisje dat hij had ontmoet ook flink zat te chatten, inclusief ranzig foto's en dito praatjes. Dit was een week voor ons huwelijk.... man man, wat een drama. Wat was ik in de war, want er zijn ook nog 2 kleintjes bij betrokken. Uiteindelijk een jaar later vertrek ik alsnog. Ik kan hem vergeven, maar ik kan hem niet meer vertrouwen. Ik moest er zelf achter komen en dat, in combinatie met vele ruzies die na ons trouwen ineens de kop opstaken, heeft voor mij alsnog de deur dicht gedaan. Hoe naar het ook voelt nu, zowel hij als ik verdienen om echt gelukkig te zijn. En dat is duidelijk niet meer met elkaar...

Zo kiest iedereen zijn of haar eigen pad, en uiteindelijk wordt het echt wel duidelijk welk pad het voor jullie wordt. Alles komt goed, of dat nu links of rechtsom is!

Precies dit!
Sommige mensen (inclusief mezelf) moeten dingen gewoon ondervinden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:14

Ga er vanuit dat als je met je vriend blijft je steeds een dosis medelijden moet blijven voelen om het vol te houden. Depressie is meestal niet tijdelijk maar met ups en downs en met het ouder worden vaak steeds meer downs. Met een depressie ben je egocentrisch. Je bent druk met jezelf en hebt geen aandacht voor anderen. Wil je je vriend verzorgen in die zin van die dingen allemaal accepteren terwijl hij de zieke persoon is? Als het verzorgende en toegewijde en wegcijferende heel erg in je karakter zit maak je denk ik ook een goede keus voor jezelf. Als jij gelukkig wordt van het feit dat je het hem zoveel mogelijk naar de zin maakt , hem accepteert met al zijn mogelijkheden en onmogelijkheden ( ga er niet vanuit dat hij echt verandert, nuances veranderen een persoon niet) Zoek je een gelijkwaardige relatie waar je geeft en terug krijgt dan denk ik dat je dat niet van hem kunt verwachten , zeker op het moment niet. Of dat ooit komt kan niemand je garanderen. Maar hoop het wel voor jou als je hem niet los kunt laten. Heel veel sterkte nog met alles.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:20

Rizette schreef:
Ga er vanuit dat als je met je vriend blijft je steeds een dosis medelijden moet blijven voelen om het vol te houden. Depressie is meestal niet tijdelijk maar met ups en downs en met het ouder worden vaak steeds meer downs. Met een depressie ben je egocentrisch. Je bent druk met jezelf en hebt geen aandacht voor anderen. Wil je je vriend verzorgen in die zin van die dingen allemaal accepteren terwijl hij de zieke persoon is? Als het verzorgende en toegewijde en wegcijferende heel erg in je karakter zit maak je denk ik ook een goede keus voor jezelf. Als jij gelukkig wordt van het feit dat je het hem zoveel mogelijk naar de zin maakt , hem accepteert met al zijn mogelijkheden en onmogelijkheden ( ga er niet vanuit dat hij echt verandert, nuances veranderen een persoon niet) Zoek je een gelijkwaardige relatie waar je geeft en terug krijgt dan denk ik dat je dat niet van hem kunt verwachten , zeker op het moment niet. Of dat ooit komt kan niemand je garanderen. Maar hoop het wel voor jou als je hem niet los kunt laten. Heel veel sterkte nog met alles.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn vriend heeft ruim 12 jaar in een depressie gezeten. Sterker nog, hij was er 15 jaar geleden bijna niet meer geweest door zijn eigen toedoen.

Hij heeft in 2014 een jaar wekelijks bij de psycholoog en psychiater gelopen en ook medicatie gehad voor zijn depressie. Inmiddels zit hij aan de wellbutrin voor zijn ADD en loopt hij niet meer bij de psycholoog. Hij gaat enkel over 3 maanden weer naar de psychiater ter evaluatie van zijn ADD-medicatie.

Ik ben het er absoluut mee eens dat een depressie een egocentrische aandoening is, maar het verschilt per persoon hoe lang en hoe erg de effecten van een depressie merkzaam zijn. Het is niet makkelijk als de betreffende persoon middenin de depressie zit, maar de nasleep ervan hoeft niet zo erg te zijn als de depressie zelf. Mijn vriend is binnen anderhalf jaar van een chaoot die alles vergeet en niet goed voor zichzelf kon zorgen naar een zelfstandig en geregeld persoon gegaan. Hij had tot enkele maanden terug nog geregeld kleine depressieve episodes, maar die zijn er nu niet meer. En zo kan ik nog wel wat vorderingen noemen :j

Ook mensen met een depressie kunnen veranderen. Ze moeten het alleen wel zelf willen. En dat komt (hopelijk) met de tijd.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:00

En daarbij kan ik je vertellen dat mensen wel degelijk kunnen veranderen...ik was een aantal jaren terug een vreselijke dramkop...maakte mijn omgeving gek met mijn woede aancallen, dreigen met zelfmoord, liegen en ga maar door....totdat ik iemand waar ik veel om gaf kwijt dreigde te raken...juist dat diegene zei: red je maar en er daarna toch weer was heeft me erbovenop geholpen. En van al mijn gedragingen van toen is niks meer over...ik kan me zelfs dat intens lege gevoel niet meer voor de geest halen. Dus kraam niet zulke pseudowaarheden uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:27

xPabloBokt schreef:
Ook mensen met een depressie kunnen veranderen. Ze moeten het alleen wel zelf willen. En dat komt (hopelijk) met de tijd.

Veranderen of genezen? Want iemand die depressief is is natuurlijk anders dan wanneer diegene niet depressief is. Maar een depressie is gewoon een ziekte en eentje waar je van kan genezen. Je moet alleen de juiste hulp zien te vinden. Maar ik blijf erbij dat een depressie niet alles mag goedpraten en geen excuus is voor al het gedrag. Het is jiet alpf je opeens niet meer kunt nadenken over de beslissingen die je neemt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:03

Maartje1990 schreef:
xPabloBokt schreef:

Veranderen of genezen? Want iemand die depressief is is natuurlijk anders dan wanneer diegene niet depressief is. Maar een depressie is gewoon een ziekte en eentje waar je van kan genezen. Je moet alleen de juiste hulp zien te vinden. Maar ik blijf erbij dat een depressie niet alles mag goedpraten en geen excuus is voor al het gedrag. Het is jiet alpf je opeens niet meer kunt nadenken over de beslissingen die je neemt.

Dat laatste kan ik het niet meer dan mee eens zijn. Maar een depressie betekent niet meteen dat je levenslang voor iemand moet zorgen en ook niet dat je per definitie medelijden aan iemand moet tonen. Begrip moet je zeker kunnen opbrengen, maar niet (volledig) ten koste van jezelf. Dat heb ik ook niet gedaan toen mijn vriend het nog wat moeilijker had. Ik ben na een tijdje (lees, een maandje, misschien twee) ook gestopt met elke week zijn afwas doen en heb toen gezegd 'amehoela, nu leer je hem maar zelf doen.' en dat gebeurde gelijk. Dat probeer ik ermee te zeggen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:28

Je kunt niet van een depressie genezen, je kunt er alleen mee leren omgaan.
Ik vind het overigens best erg te lezen dat zoveel mensen aan de kuierlatten zouden trekken. Ja, het leven met zo'n persoon gaat niet over rozen, maar uiteindelijk heb je er toch voor gekozen met zo iemand samen te leven en mij lijkt dat als je van iemand houdt in goede en in slechte tijden. Ik wil niet zeggen dat dat ook altijd lukt en wat ts gebeurd is, ligt natuurlijk ook zeer gevoelig, maar ik vind het alleen maar knap dat ze deze man niet zo aan zn lot over laat. Ik heb een zelfde soort situatie van dichtbij meegemaak waarbij de persoon niet bereid was (of in ieder geval maar halfslachtig) iets aan de problemen te doen, maar zijn partner heeft het wel geprobeerd. Helaas heeft het bij hen niets opgelost, ze moest uiteindelijk voor zichzelf kiezen, omdat ze er aan kapot ging. Maar ondanks alles wat ze geprobeerd had on het beter te maken, bleven de schuldgevoelens omdat ze een zieke man had achter gelaten.

Ts, ik hoop echt dat hij aan zichzelf gaat werken en dat hij leert omgaan met zijn problemen, zodat hij jou in ieder geval geen pijn meer doet. Ik bewonder je voor je liefde en doorzettingsvermogen, voor de energie die je in je relatie steekt. Ik denk dat afstand nemen een goed idee is, zodat jij ook even rust krijgt om de dingen te verwerken en uit te vinden of er nog een weg terug is. Ik vind het knap dat je hem zo steunt, ondanks wat hij jou heeft aangedaan. Ik hoop voor jou echt dat het goed komt. Maar anders heb je in ieder geval al het mogelijke gedaan om het goed te krijgen.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en heel veel plezier in Melbourne!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:38

Siesjuh schreef:

Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Eens depressief is echt niet áltijd depressief. Ik ben héél erg depressief geweest een jaar of 7 geleden en ja het ging heel ver, maar dat ben ik nu echt niet meer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:47

Wat Siesjuh denk ik bedoelt is dat je er altijd gevoelig voor zal blijven. Dat hoeft natuurlijk niet maar voor mij persoonlijk is dat wel zo. Ik zal sneller opnieuw depressief worden dan bijvoorbeeld mijn vriend die nog nooit depressief is geweest en de kans daar op ook veel kleiner is omdat hij ook anders in het leven staat dan ik.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:24

Shiloh schreef:
Siesjuh schreef:

Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Eens depressief is echt niet áltijd depressief. Ik ben héél erg depressief geweest een jaar of 7 geleden en ja het ging heel ver, maar dat ben ik nu echt niet meer.

Ik zeg nergens dat een depressief iemand altijd depressief is...ik zeg alleen dat zo iemand gevoelig blijft voor depressies. Hoe beter je leert omgaan met negatieve gevoelens, hoe minder last je zult hebben van depressies.
Dat je er nu geen last van hebt, wil niet zeggen dat je het niet meer hebt. Er zullen altijd momenten zijn dat het de kop op kan steken.
Fijn dat het met jou in ieder geval zo goed gaat :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:29

Siesjuh schreef:
Ik vind het overigens best erg te lezen dat zoveel mensen aan de kuierlatten zouden trekken. Ja, het leven met zo'n persoon gaat niet over rozen, maar uiteindelijk heb je er toch voor gekozen met zo iemand samen te leven en mij lijkt dat als je van iemand houdt in goede en in slechte tijden. Ik wil niet zeggen dat dat ook altijd lukt en wat ts gebeurd is, ligt natuurlijk ook zeer gevoelig, maar ik vind het alleen maar knap dat ze deze man niet zo aan zn lot over laat.

Hooo even. Het gaat mij niet om de depressie. Als mijn vriend depressief raakt laat ik hem heus niet zomaar stikken. Als hij tot 3x keer toe online vreemd gaat wel. Dat zijn 2 dingen. En ja als hij na 2 keer mij pijn doen nogmaals zo nodig voor de derde keer tegen andere meiden moet zeggen dat ie ze graag kapot wil n**ken dan laat ik hem inderdaad aan zijn lot over. Is dat zo raar?

Waar ik overigens niet zeg dat TS hetzelfde moet doen maar ik vind niet dat je de mensen die op zouden stappen ongelijk kunt geven of over 'aan zijn lot overlaten' kunt spreken. Hij laat haar aan haar lot over door driemaal vreemd te gaan.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:35

Siesjuh schreef:
Ik vind het overigens best erg te lezen dat zoveel mensen aan de kuierlatten zouden trekken. Ja, het leven met zo'n persoon gaat niet over rozen, maar uiteindelijk heb je er toch voor gekozen met zo iemand samen te leven en mij lijkt dat als je van iemand houdt in goede en in slechte tijden. Ik wil niet zeggen dat dat ook altijd lukt en wat ts gebeurd is, ligt natuurlijk ook zeer gevoelig, maar ik vind het alleen maar knap dat ze deze man niet zo aan zn lot over laat.

En die grens ligt voor iedereen anders. Ik zou niet in een relatie blijven waar ik zelf aan onderdoor ga, ik ben geen liefdadigheidsinstelling en ja, ik heb ook mijn grenzen. Mijn eigen welzijn en geluk vind ik net zo belangrijk, en de partner (ook gewoon een volwassen man, geen kleuter!) is ook gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen leven en geluk. Ik kan en wil niet 100% verantwoordelijk zijn voor het geluk en welzijn van de ander en weiger een hulpverlener te zijn, daar pas ik voor. Heel banketstaaf misschien, maar mijn liefde is niet grenzeloos, niet eindeloos, en ook niet onvoorwaardelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:50

Sunrise_ schreef:
En die grens ligt voor iedereen anders. Ik zou niet in een relatie blijven waar ik zelf aan onderdoor ga, ik ben geen liefdadigheidsinstelling en ja, ik heb ook mijn grenzen. Mijn eigen welzijn en geluk vind ik net zo belangrijk, en de partner (ook gewoon een volwassen man, geen kleuter!) is ook gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen leven en geluk. Ik kan en wil niet 100% verantwoordelijk zijn voor het geluk en welzijn van de ander en weiger een hulpverlener te zijn, daar pas ik voor. Heel banketstaaf misschien, maar mijn liefde is niet grenzeloos, niet eindeloos, en ook niet onvoorwaardelijk.

Mijn liefde is ook niet onvoorwaardelijk hoor. En voor iemand die nog zo jong is en net geëmigreerd en die zo hard heeft gewerkt om te bereiken wat ze allemaal heeft bereikt: ga vooral verder met ontdekken wie je zelf bent, wat je wilt, maak lol, maak vrienden en maak er wat moois van. Je hoeft iemand niet meteen te verlaten, maar je hoeft jezelf ook niet op te offeren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:55

Siesjuh schreef:
Shiloh schreef:

Ik zeg nergens dat een depressief iemand altijd depressief is...ik zeg alleen dat zo iemand gevoelig blijft voor depressies. Hoe beter je leert omgaan met negatieve gevoelens, hoe minder last je zult hebben van depressies.
Dat je er nu geen last van hebt, wil niet zeggen dat je het niet meer hebt. Er zullen altijd momenten zijn dat het de kop op kan steken.

Als ik gisteren griep had, en vandaag daarvan genezen ben. En volgende week weer griep heb, dan ben ik op dit moment toch nog steeds genezen van de griep?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:58

Siesjuh: dan heb je misschien een ander idee van een depressie dan ik (en sommige hier) als je de term depressie opzoekt dan lees je dat (ik geloof) je een neerslachtig gevoel van meer dan 2 weken hebt. Heb je dat niet ben je niet depressief, heb je dat al 7 jaar niet meer dan ben je niet deprrssief. Depressie is een ziekte waar je van kan genezen net als van een griepje. Maar dat griepje kan ook weet terugkomen, iemand kan heel gevoelig zijn voor griep en sneller griep krijgen maar diegene heeft niet voor de rest van zn leven griep. Net zo goed dat iemand van een depressie genezen kan maar hier dus wel gevoeliger voor kan zijn. Maar als iemand voor een tijd niet depressief is, dan is de depressie ikk gewoon weg.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:31

Sunrise_ schreef:
Siesjuh schreef:

Ik bedoelde het ook niet aanvallend, het was ook geen verwijt. Meer een uiteenzetting van mijn gedachten. Ik weet ook niet wat ik in zo'n situatie zou doen, zeker niet als het al 3 keer voorgekomen is. Ik denk dat ik het gewoon niet helemaal praktisch verwoord heb :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:39

Siesjuh schreef:
Siesjuh schreef:

Dat is ook incorrect. Bij een depressieve stoornis blijf je inderdaad gevoelig om opnieuw in een depressieve episode terecht te komen. Je kunt echter ook een losstaande depressieve episode ervaren en er daarna nooit meer last van hebben, ofwel er gevoelig voor zijn.