wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:38

Paulina schreef:
sinds dit topic zie ik boeren als zeer koppig. Sinds dit topic denk ik dat veel boeren hun kop in het zand steken. Sinds dit topic heb ik weinig respect over voor de boeren. Sinds dit topic heb ik alleen nog maar een slechter beeld gekregen van de boeren.

Vast niet de bedoeling maar "jullie boeren" komen hier nou niet echt goed uit de verf.

En waardoor ontstaat dat beeld? Oprecht nieuwsgierig naar.

Ik heb juist het idee dat de anti-boeren niet bereid zijn om daadwerkelijk eens bij een melkveehouder langs te gaan en te zien hoe happy die koeien staan te eten. Dat ze bij voorbaat al denken 'nee zielig!'.

En er blijven natuurlijk altijd mensen die anti blijven en dat is ook okee. Als dat maar niet gebasseerd is op allerlei dingen die gewoon echt niet waard zijn, dat stoort mij. Het beeld klopt vaak gewoon echt niet.

Ik zou het alleen wel behoorlijk hypocriet vinden als deze 'anti' mensen wel in de paardensport actief zijn en paarden houden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:42

Als mensen het goed vinden wil ik wel foto's van de plek waar ik nu woon. Het is een melkveebedrijf en varkensopfok die tot kort hiervoor nog in bedrijf was. De boer is verhuisd met zijn bedrijf en ik huur een deel van het woonhuis van de provincie.
Mogen jullie objectief kijken, zal alles wat kan leiden tot herkenning weghalen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:51

WillBokkers schreef:
PlantsTho, misschien vind je deze ook nog wel interessant.
1,25% van het dieet van koeien bestaat uit duurzame soja. Er wordt voor het koeienvoer dus geen half oerwoud gekapt, in tegenstelling tot wat dat andere artikel je laat geloven. :)
Nogmaals het gaat hier om de Nederlandse situatie, ik weet niet hoe het exact in het buitenland is.
https://thedailymilk.nl/duurzame-soja-v ... elkkoeien/

Thanks! Het artikel wat ik een paar posts terug heb gelinkt gaat inderdaad over wereldwijde consumptie van soja door vee (dat had ik er geloof ik bij gezet). Ik kan me voorstellen dat het in NL minder is, wat natuurlijk mooi zou zijn. :) Ik zal daar nog eens achteraan gaan en hier mijn bevindingen melden ;-)

Jildau schreef:
Rijd je paard? Daarbij gebruik je je dier ook maar dat betekent niet dat je het een rotbeest vindt toch?

Nee, ik zou niet (meer) op de rug van een paard gaan zitten.

Citaat:
Dat snap ik ook. Dat is ook heel moeilijk. Met de ene koe heb ik ook meer moeite dan de andere. Vorige week is m'n lieveling weggegaan, en dat is niet om zielig te doen nu, maar daar heb ik echt wel even om lopen huilen. Ze wou niet meer drachtig worden en gaf nog maar een paar liter per dag. We hebben het lang geprobeerd maar helaas houd het een keer op.

Maar bij elke koe is het wel even lastig. Maar ik heb daar ook wel een beetje een zakelijke kijk op, ik vind het een beetje een cirkel van het leven zeg maar. Ik vind het 'mooi' dat na al die jaren topsport zo'n koe nog één keer nuttig is, namelijk een stukje vlees.

Oei, hier heb ik dus wel moeite mee. Ik snap heel goed dat je een band krijgt met een dier, maar ik lees dan dingen als 'ze wou niet meer drachtig worden en ze geeft geen melk meer dus ja...'. Dan zie je je koe toch meer als geldmachine (oneerbiedig gezegd) dan als levend en voelend wezen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:51

En waarom wil je dat? Omdat hij slecht omging met de dieren en je dan het slechte beeld kan versterken? Ik vind het prima hoor maar laten we dan ook foto's plaatsen van de bedrijven die het wel goed voor elkaar hebben.

Al denk ik dat je het in het echt moet zien in plaats van op de foto en dat lege hokken van een verhuisde boer geen reëel beeld geven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:20

Paulina schreef:
sinds dit topic zie ik boeren als zeer koppig. Sinds dit topic denk ik dat veel boeren hun kop in het zand steken. Sinds dit topic heb ik weinig respect over voor de boeren. Sinds dit topic heb ik alleen nog maar een slechter beeld gekregen van de boeren.

Vast niet de bedoeling maar "jullie boeren" komen hier nou niet echt goed uit de verf.

Iemand die haar mening over een hele beroepsgroep baseert op wat ze leest in één topic op een paardenforum komt wel goed "uit de verf"...?

Jildau

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:24

PlantsTho: is een forum waar bijna iedereen de paardensport beoefend dan niet lastig voor je? Waar waarschijnlijk de meeste paarden eigenaren hun dier op stal hebben staan en waar veel paarden niet al hun natuurlijke gedrag kunnen uiten?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:30

Naath86 schreef:
Kom even uit de meeleesmodus..

Wij halen ook regelmatig vlees bij familie van ons. Daar mogen de kalfjes wel bij de moeder blijven, maar het gebeurt erg vaak dat de moeder zich te agressief opstelt als hij er te dicht bij in de buurt komt.. Dat is iets waar ook maar weinig over na wordt gedacht. Soms is het gewoon nodig om te helpen na de bevalling of om antibiotica te geven, maar dit laat de moeder dan niet toe. Kan me zo voorstellen dat weinig boeren hier op zitten te wachten om zelf aangevallen te worden.
En moet je je bedenken wat er na een paar weken gebeurt als het kalfje weggaat, dan is er toch een veel sterkere band op gebouwd? Zo makkelijk om te oordelen als je verder nooit bij zo'n bedrijf over de vloer komt...

Grappig dat niemand van de anti-boeren hier meer op reageert...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:41

Naath86 schreef:

Wij halen ook regelmatig vlees bij familie van ons. Daar mogen de kalfjes wel bij de moeder blijven, maar het gebeurt erg vaak dat de moeder zich te agressief opstelt als hij er te dicht bij in de buurt komt.. Dat is iets waar ook maar weinig over na wordt gedacht. Soms is het gewoon nodig om te helpen na de bevalling of om antibiotica te geven, maar dit laat de moeder dan niet toe. Kan me zo voorstellen dat weinig boeren hier op zitten te wachten om zelf aangevallen te worden.
En moet je je bedenken wat er na een paar weken gebeurt als het kalfje weggaat, dan is er toch een veel sterkere band op gebouwd? Zo makkelijk om te oordelen als je verder nooit bij zo'n bedrijf over de vloer komt...

Heb wel ervaring met agressieve moederkoeien. Als je met twee mensen bent is er wel een mouw aan te passen, maar in je eentje wordt het lastig inderdaad.
Niet meegemaakt dat de agressie toeneemt trouwens. Dat is vooral in de fase dat het kalfje zelf nog niet zo vlug is. In heel ernstige gevallen moet je misschien geen kalfje meer bij die koe willen.

En wat is de logica achter het kalf bij de koe laten als je het kalf toch na een paar weken weghaalt?

Naath86 schreef:

:') Lekker polariseren weer.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:58

Kahawa het gaat er niet om dat de agressie toeneemt als het kalfje er langer bij blijft, het gaat erom dat PvdD-aanhangers willen dat het kalfje langer bij de moeder blijft. Dat lijkt mij juist voor een sterkere band zorgen en meer stress voor beiden..

Verder ben ik het met je eens hoor, waarom zou je het kalfje er langer laten als je het toch weghaalt?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:06

Naath86 schreef:
Kahawa het gaat er niet om dat de agressie toeneemt als het kalfje er langer bij blijft, het gaat erom dat PvdD-aanhangers willen dat het kalfje langer bij de moeder blijft. Dat lijkt mij juist voor een sterkere band zorgen en meer stress voor beiden..

Verder ben ik het met je eens hoor, waarom zou je het kalfje er langer laten als je het toch weghaalt?

Nou het punt is dat het het kalfje dan bij de moeder blijft en niet weggaat toch? Langer laten blijven en dan toch weghalen is niet logisch.

Alleen ik denk dat wellicht adoptiemoederkoeien een beter alternatief kunnen zijn dan kalf bij de koe. Daarom ben ik geen fan van PvdD, die gaan dan gelijk vol voor één ding ipv meerdere concepten de kans te geven.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:10

Grappig dat boeren niet over een kam geschoren willen worden, maar dat ze vervolgens wel hetzelfde doen met 'pvdd-aanhangers' :)

Jildau schreef:
PlantsTho: is een forum waar bijna iedereen de paardensport beoefend dan niet lastig voor je? Waar waarschijnlijk de meeste paarden eigenaren hun dier op stal hebben staan en waar veel paarden niet al hun natuurlijke gedrag kunnen uiten?

Niet lastiger dan door een supermarkt lopen waar dier wordt verkocht ;-).

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:17

Ik vraag me af wat je op een paardenforum doet als je niks met de paardensport hebt. Misschien dat je gewoon een plek wilt om het plantjes eten door de drukken en vandaar ook je naam?

Ik zit op Bokt omdat ik een paard heb en instructrice ben en dit dus een forum is wat aansluit bij mijn hobby en werk. Als je er niks mee hebt kun je toch beter naar een ander forum?

Kalf direct erbij weg is voor veel boeren gewoon het beste op dit moment. Nu ik zelf gezien heb hoe weinig het de moeder interesseert vind ik het ook lang zo zielig niet meer als dat mijn beeld was voordat ik op een boerderij kwam. Staat gewoon met de rest te vreten en kijkt er niet naar om. Ik denk dat die band er op langere termijn wel is en dat weghalen dan wel vervelend wordt voor de dieren. Vergelijken met mensen vind ik dan ook niet kunnen want dat valt niet te vergelijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:18

Naath86 schreef:
Naath86 schreef:

Volgens mij is niemand hier anti-boer, hooguit anti-intensieve veehouderij

Maar goed, ik heb deze al vaak langs zien komen dus had zoiets van laat maar gaan, hebben we het al vaker over gehad.

Ik snap dat een koe agressief wordt als haar kalf erbij staat. Ik bedoel, ze verdedigt haar kind, en in de meeste gevallen zal ze al meerdere malen haar kind afgevoerd hebben zien worden.
En de 'dan maar gelijk weghalen dt is beter' vind ik een heel triest argument. Alsof je het kalfje een plezier doet door hem gelijk weg te halen bij de moeder. Volgen mij doe je hem voornamelijk een plezier met hem geheel niet weghalen.

Je kunt ook paarden als hobby hebben zonder erop te zitten :) Ik ga ook niet op mijn kat zitten haha

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:19

PlantsTho schreef:
Citaat:
Dat snap ik ook. Dat is ook heel moeilijk. Met de ene koe heb ik ook meer moeite dan de andere. Vorige week is m'n lieveling weggegaan, en dat is niet om zielig te doen nu, maar daar heb ik echt wel even om lopen huilen. Ze wou niet meer drachtig worden en gaf nog maar een paar liter per dag. We hebben het lang geprobeerd maar helaas houd het een keer op.

Maar bij elke koe is het wel even lastig. Maar ik heb daar ook wel een beetje een zakelijke kijk op, ik vind het een beetje een cirkel van het leven zeg maar. Ik vind het 'mooi' dat na al die jaren topsport zo'n koe nog één keer nuttig is, namelijk een stukje vlees.

Oei, hier heb ik dus wel moeite mee. Ik snap heel goed dat je een band krijgt met een dier, maar ik lees dan dingen als 'ze wou niet meer drachtig worden en ze geeft geen melk meer dus ja...'. Dan zie je je koe toch meer als geldmachine (oneerbiedig gezegd) dan als levend en voelend wezen?

Of heeft ze gewoon niet de financiën om een dier aan te houden wat geld kost?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:22

Magrathea schreef:

Maar goed, ik heb deze al vaak langs zien komen dus had zoiets van laat maar gaan, hebben we het al vaker over gehad.

Ik snap dat een koe agressief wordt als haar kalf erbij staat. Ik bedoel, ze verdedigt haar kind, en in de meeste gevallen zal ze al meerdere malen haar kind afgevoerd hebben zien worden.
En de 'dan maar gelijk weghalen dt is beter' vind ik een heel triest argument. Alsof je het kalfje een plezier doet door hem gelijk weg te halen bij de moeder. Volgen mij doe je hem voornamelijk een plezier met hem geheel niet weghalen.

Je kunt ook paarden als hobby hebben zonder erop te zitten :) Ik ga ook niet op mijn kat zitten haha

Heeft er weinig mee te maken. Koeien die al meerdere kalfjes in een kudde in een natuurgebied hebben mogen grootbrengen reageren net zo goed zo als ze het in zich hebben. :P

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:37

Jildau schreef:
Ik vraag me af wat je op een paardenforum doet als je niks met de paardensport hebt. Misschien dat je gewoon een plek wilt om het plantjes eten door de drukken en vandaar ook je naam?

Ik zit op Bokt omdat ik een paard heb en instructrice ben en dit dus een forum is wat aansluit bij mijn hobby en werk. Als je er niks mee hebt kun je toch beter naar een ander forum?

Alsof het alleen om paardensport draait? Je kan ook voor een paard zorgen zonder op zijn rug te springen. Maar dat is een hele andere discussie. PB me maar als het je zo dwars zit allemaal :j

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:43

Magrathea schreef:

Mag ik wat vragen? Het is een serieuze oprechte vraag: Hoe zie jij het voor je, dat melkveehouders (die momenteel geen miljoen in een oude sok hebben liggen) hun stal(systeem) zo aanpassen dat het kalf een bepaalde tijd bij de moeder kan lopen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:00

Ik stem op een partij die geld vrij wil maken voor dergelijke systemen :j Of dus voor de boeren die geld nodig hebben om over te stappen. En verder eerlijke prijzen voor de producten, matige consumptie, zodat de boer er ook effectief niet op hoeft in te leveren

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:04

Magrathea schreef:
Ik stem op een partij die geld vrij wil maken voor dergelijke systemen :j Of dus voor de boeren die geld nodig hebben om over te stappen. En verder eerlijke prijzen voor de producten, matige consumptie, zodat de boer er ook effectief niet op hoeft in te leveren

En waar moet dat geld dan vandaan komen volgens jou?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:08

Naath86 schreef:
Magrathea schreef:

Kun je beter vragen welke partij dat is, dan kun je het zelf opzoeken in de begroting van die partij.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:13

Uiteraard kun je ook zonder rijden een paard hebben maar het gros van de mensen hier geeft hun paard een slechter leven dan de boer zijn koe. Als je daar zo tegen bent denk ik gewoon dat je weinig aansluiting kunt vinden op een forum als deze.

Meer geld naar de boeren ben ik het uiteraard mee eens. Zij verdienen veel te weinig aan het door hun geproduceerde product. Het dierenwelzijn daarentegen is naar mijn mening al heel hoog. Op dat vlak valt er bij andere dieren/sectoren meer winst te behalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:14

Naath86 schreef:
Magrathea schreef:

Ik zou graag zien dat de oplevering van de 21% BTW op vlees waar GroenLinks voor is naar een dergelijk systeem gaat. :j

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:19

Resistance schreef:
Naath86 schreef:

Ik zou graag zien dat de oplevering van de 21% BTW op vlees waar GroenLinks voor is naar een dergelijk systeem gaat. :j

Eens, maar dan moet deze extra btw wel terecht komen bij de boeren en niet weer in een ander potje worden gestopt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:26

Jildau schreef:
En waarom wil je dat? Omdat hij slecht omging met de dieren en je dan het slechte beeld kan versterken? Ik vind het prima hoor maar laten we dan ook foto's plaatsen van de bedrijven die het wel goed voor elkaar hebben.

Al denk ik dat je het in het echt moet zien in plaats van op de foto en dat lege hokken van een verhuisde boer geen reëel beeld geven.

Nope, gewoon objectief.
De bedrijven hier in de buurt zien er allemaal zo uit.
Waarom geeft het geen reëel beeld vraag ik dan? :)
Het is gewoon de kale stal zonder dieren.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:28

minikatje schreef:
Nope, gewoon objectief.
De bedrijven hier in de buurt zien er allemaal zo uit.
Waarom geeft het geen reëel beeld vraag ik dan? :)
Het is gewoon de kale stal zonder dieren.

Zie de relevantie ook niet.