Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:20

elenaMM77 schreef:
ik kan die redenatie ook niet helemaal volgen mizora..

want zo'n redanatie kan dan ook in het voordeel van compleet concumeren vallen..

als je kijkt naar wat een zuivelkoe in zijn leven produceert, dan is dat iets meer dan ik in mijn leven ervan consumeer.. die koe, als je respectvol omgaat met wat het dier levert, levert naast leer en de melk dus ook 300 kilo vlees.. met een gemiddelde van 12 kilo rundvlees inname per jaar. levert 1 melkkoe mij dus al meer rundvlees dan ik in 25 jaar eet.. Een vleeskoe levert meer vlees dan een gemiddelde vleeseter in zijn hele leven eet.

je kunt zelfs stellen dat bij een iets gereduceerde vleesinname en alleen maar rundvlees eten, je een melkkoe in 5 jaar tijd kunt verorberende, gedurende die tijd kan het een kalf produceren die het van haar overneemt. theoretisch. dan leef je dus 'koeneutraal?'

Gemiddeld eet een Nederlander dus 85kg vlees aan karkasgewicht per jaar en een worstkoe (melkvee zijn worstkoeien) zijn tussen de 260-300kg karkasgewicht. Je kunt dus 3 jaar eten van één worstkoe, daarnaast komt het karkasgewicht van de 2 vleeskalveren er nog bij, dus 2x175kg. Maakt dat je bij elkaar op nog eens 4 jaar vlees kan eten.

Dus 7-8 jaar vlees (85*7 (of 8)=595kg tot 680kg, 260+350=610 tot 650kg)van 1 melkkoe die 3 kalveren heeft gehad, waarvan er 1 ter vervanging van de koe heeft gediend.

elenaMM77

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:37

Absoluut is melkvee worstkoe Mizora.. maar dat is de instelling van de huidige consumptie maatschappij, omdat een koe oud moet worden en vele kalveren op de wereld moet zetten en vooral een hoge melkproductie.

sec gezien zou als vleeseter, je consumptie kunnen afstemmen op een kort goed leven van 1 koe.
het enige dat je dan hebt is een overproductie aan melk en melkproducten.. maar omdat je de koe 'goed' laat leven, hangt die uier niet op de grond, maar is de overproductie dus ook veel kleiner. Niet ieder kalf wordt gezond oud, dus je zou kunnen stellen dat op een leeftijd van 6 jaar je de melkoe slacht met als als opbrengst gemiddeld genomen 3 gezonde kalveren.. Daarvan kun je er 1-2 vroegtijdig slachten of verliezen en 1 is de vervanger van je huidige melkkoe. echt grove overproductie is er niet..

van de vegetariër zou je kunnen zeggen.. die consumeert melk en melk producten en 2 kalveren zijn verspilling + het vlees van de koe is verspilling.

de vegatarier zou zich genoodzaakt zien (als er geen vleeseter was die het nodig had), het vlees van de kalveren en de koe weg te schuiven. En daarnaast nog eens extra grond vrij te maken omdat er meer plantaardig materiaal nodig is om zichzelf van te voeden.

Nu is dat natuurlijk puur theoretisch (tenminste in grote delen van de wereld), want we zijn niet allemaal vleeseter, of allemaal vegetariër..

daarnaast, vanwege de overbevolking van door de mens, is het kwa ruimte niet mogelijk om per persoon 1 koe te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:42

Dank je wel Mizora, helder! :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:49

Een vegetariër drinkt de melk van 1 koe (3-4 jaar productie) in zijn hele leven, dus de hoeveelheid restvlees is beperkt. Dan praat je over 650kg restvlees. Niet alleen wij moeten dan vegetariër worden, maar onze honden en katten ook als dat weggegooid wordt. Ik heb een kleine poedel, die eet 200g vlees per dag (ok, op het moment brokken, maar even uitgaande van kvv voor de simpelheid van de som), dus 75kg vlees per jaar. Zelfs als je meer van de koe voert dan alleen het karkasgewicht (immers, een deel van de delen die je verwijdert om tot karkasgewicht te komen is geschikt voor hondenvoer) kom je dan toch nog uit op 13 jaar vlees voor de hond. Oftewel, als vegetariër produceer je genoeg om 1 kleine hond (10kg) 1 hondenleven te voeden. Nu kan je besluiten om de hond (of kat) ook met plantaardige producten te voeden, maar dan nog blijft het bij 1 kleine hond of eventueel 2 kleine katten of zeer kleine honden waar je voor 60 jaar vlees dan voor produceert (40g vers vlees=20g vleesmeel=vleesmeelpercentage van 20% in brok).

Een vleeseter eet een koe per 6 jaar (ik houd even jouw maat aan), maar drinkt nog steeds maar de melk van 1 koe in zijn leven. Een vleeseter moet dus juist ontzettend veel melk weggooien. Eigenlijk kom je neer op 1 vleeseter per 12 vegetariërs (gerekend met dat men gemiddeld 80 jaar wordt).

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:08

Bowen schreef:
Joliieeenn schreef:
Ik heb eens een paar boeren gebeld en wat dierenartsen wat betreft die bloedarmoede bij kalfjes. Ze begonnen allemaal te lachen en zeiden direct wat is dat voor een onzin? Je weet toch hoe verschrikkelijk streng ze zijn? En de dierenartsen lachtte net zo hard... Ken ik dan enkel de goeie boeren?

Ja vast. je weet dat zelfs een aantal mensen hier in andere discussie's beschreven hebben hoe dit gaat, hoe die kalfjes vlak voor de slacht nog een shotje krijgen en het daarom echt niet zo erg is?

Hoe denk je dan dat dat vlees "wit" gehouden wordt? Voor de zuid europeese markt oa? Denk je echt dat dat zomaar gebeurd, dat je aan dat kalf vraagt of ze hun vlees "wit" willen houden aub en dat ze dat dan gewoon voor je regelen omdat je dat lief hebt gevraagd?

Je bent heerlijk naief...
De wettelijke normen geven ruimte voor bloedarmoede tot in zekere mate, om de controle door te komen wordt er vlak voor dat moment een shotje toegediend (bij de dieren die voor die markt bedoeld zijn). Zonder bloedarmoede zou dat vlees niet zo "wit" zijn. Hoe "witter" het kalfsvlees, hoe groter de bloedarmoede, dat is de harde waarheid.

Dat was EERDER ja zeker! en erg fout. Tegenwoordig MOETEN de witvlees kalveren veel bijgevoerd worden. Je wordt gekort als ze te wit zijn. Vroeger werd er alleen melk gevoerd.. en een ijzerpreparaat om niet te blank te worden. Nu voer je 2x daags melk, en 1 tot 2 x daags (net hoe je voertroggen zijn gemaakt) mais en stro bij. (eigenlijk hetzelfde als je in pavozakken kunt kopen zo`n mix...)
Als je dan info geeft zorg dan dat je kennis bij de tijd is.

Ik zeg trouwens nergens dat de beesten het o zo perfect hebben, het kan altijd beter, Maar zo zwart als jullie doen overkomen is het ook bij lange na niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:09

ohohhhh Mizora.. dan dan gebruik jij door middel van jouw hond meer vlees, dan ik met mijn katten tesamen ;).

Wat betreft die koe, die wordt dan opgegeten met 6 jaar, dus geeft geen melk meer die weggooid wordt.. die ene koe stopt na zijn dood ook braaf met eten... Er is gewoon doorlopend 1 productieve koe en wat er overblijft wordt verbruikt.

de melkkoe van de vegetarier, moet immers ook steeds nakomelingen creeren om melk te produceren.. die kalveren voor een vegetarier zouden compleet nutteloos zijn..

tenzij de vegetariër vleesetende huisdieren heeft. maar ben je heb je dan echt een vegetarische levenswijze? als je levenswijze consumptie van vlees vereist (even advocaat van de duivel ;) ).

of de vega nu vlees 'produceert' voor zijn hond, of de vleeseter voor zichzelf? de hond is een pure vleeseter, de mens eet een gevarieerd menu. waardoor ze bijna gelijkwaardig zijn in hun vleesverbruik. een hondenliefhebber, houd het meestal ook niet bij 1 hond in zijn leven natuurlijk ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:18

De buren van mijn vorige wei hebben kalveren. Ik ben daar ook regelmatig in de stallen geweest en heb er nooit iets vervelends gezien. De allerjongste kalveren die net binnen komen staan in kleine hokjes nog alleen, maar zodra ze iets ouder zijn gaan ze in groepsstallen.
Het ziet er allemaal keurig uit. Ze zijn aangesloten bij Peters Farm en via die website kun je info vinden over de boer en zijn dieren en ook stallen bekijken via de webcam. Ik geloof dat zij een van de eerste waren die op deze manier hun dieren gingen houden.

de webcam is hier te vinden:

http://www.petersfarm.nl/onze-boerderij ... oegmakers/

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:32

Ik wil even reageren over vegetariërs en leer.
Dat verschilt zo erg van persoon of je dat wel of niet wilt dragen.
Ik heb alleen nog leren schoenen staan die van voor de tijd zijn dat ik besloot vegetariër te worden.
Koop eigenlijk vrijwel geen leer producten meer.
Er zit vaak ook geen labeltje aan waar het leer vandaan komt natuurlijk en of het een beetje een waardig leven heeft gehad.
Sommige die kopen liever één paar goede leren schoenen die lang mee gaan, dat verschilt gewoon per persoon.

Over de hoeveelheid wat een vegetariër consumeert aan melk en eieren..
Dat verschilt volgens mij ook heel sterk ik probeer het veel te beperken juist omdat we zo'n giga productie hebben en tja je bent het niet perse nodig natuurlijk af toe maak ik er nog wel gebruik van maar niet veel.
Dat geld ook voor eieren dat wil ik het liefst van eigen kip dat is het beste wat mij betreft.

Van mij mogen er meer van die lokale boeren zijn waar je op het bedrijf kunt komen om met eigen ogen te kunnen zien hoe dieren het hebben en daar de producten van kunt kopen.
Ik heb mijn ouders daar wel van kunnen overtuigen dat ze beter de supermarkt kunnen vermijden en hun vlees gewoon bij een echte boer kopen.
We hebben toen een leuk kijkje gehad in deze stallen en daar hebben de dieren het prima als je het mij vraagt. :)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:30

Als student dier- en veehouderij heb ik nu verschillende bedrijven gezien. Ik moet bekennen dat ik het erg wisselend vindt van hoe de dieren erbij staan. Hoe bijvoorbeeld de varkens erbij staan vind ik zelf geen fijn beeld. Dan zie ik toch echt liever scharrelvarkens. Daarentegen vind ik dat bij de meeste stallen met koeien en kippen die ik heb gezien ik de dieren er goed bij vond staan.

Wat ik mij altijd al afvraag is of mensen die tegen het slachten van dieren zijn zich realiseren in hoeveel producten dieren verwerkt zitten? Zoals dat bijvoorbeeld varkens in zeep, brood, kauwgom en medicijnen verwerkt zitten. Wat doen jullie hiermee? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:31

elenaMM77 schreef:
ohohhhh Mizora.. dan dan gebruik jij door middel van jouw hond meer vlees, dan ik met mijn katten tesamen ;).

Wat betreft die koe, die wordt dan opgegeten met 6 jaar, dus geeft geen melk meer die weggooid wordt.. die ene koe stopt na zijn dood ook braaf met eten... Er is gewoon doorlopend 1 productieve koe en wat er overblijft wordt verbruikt.

de melkkoe van de vegetarier, moet immers ook steeds nakomelingen creeren om melk te produceren.. die kalveren voor een vegetarier zouden compleet nutteloos zijn..

tenzij de vegetariër vleesetende huisdieren heeft. maar ben je heb je dan echt een vegetarische levenswijze? als je levenswijze consumptie van vlees vereist (even advocaat van de duivel ;) ).

of de vega nu vlees 'produceert' voor zijn hond, of de vleeseter voor zichzelf? de hond is een pure vleeseter, de mens eet een gevarieerd menu. waardoor ze bijna gelijkwaardig zijn in hun vleesverbruik. een hondenliefhebber, houd het meestal ook niet bij 1 hond in zijn leven natuurlijk ;)

Je weet dat ik geen vegetariër ben? (op deze maand na dan, want ik heb besloten om in de maand februari niets aan dierlijke producten op honing na te kopen. Ik mag mijn voorraden gewoon opeten. Het heeft ook geen geen principiële, laat staan ethische redenen, maar gewoon een uitprobeersel)

Na 6 jaar wordt de koe inderdaad opgegeten, maar heeft dan al wel 31.000L melk geproduceerd. De hoeveelheid melk die een vegetariër in zijn totale leven consumeerd. Je moet dus 1 koe per 100 vegetariërs hebben op ieder moment, in plaats van 1 koe op 6 vleeseters.

Het lijkt me onwaarschijnlijk elenaMM77, gezien het feit mijn hond(en) op het moment brok krijgen met gemiddeld 30% vleesmeel. Op de verpakking wordt 150g voorgeschreven voor haar gewicht, dus 45g vleesmeel = 90g vlees, waarvan een derde tussen levend gewicht en karkasgewicht in zit, dus mijn hond 60g karkasgewicht per dag eet (zou moeten eten, want vandaag eet ze weer helemaal niet).

Een kat van 3kg die 45g Orijen krijgt, met ongeveer 50% vleesmeel, dus 45g vlees, waarvan 30g karkasgewichtm, eet dus de helft van mijn hond. 2 katten eten dus evenveel als mijn hond. Met andere brokken zal het er vast iets onder zitten, als je er ten minste niet meer van moet geven. Maar niet genoeg om jouw vleesconsumptie te corrigeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:35

Over vegetariërs en leer.. Zelf koop ik geen leer meer. Er zijn zat leuke kunstleer schoenen en mijn zadel gaat waarschijnlijk de rest van mijn leven mee.
Maar ik snap wel dat vegetariërs leer gebruiken. Veel leer is een afvalproduct van de vleesindustrie. Er zijn zo veel koeienhuiden dat ze voor een prikje bij Ikea te koop zijn, dat je een paar leren schoenen voor 20 euro kan kopen.. Het dier wordt niet speciaal gefokt om zijn leer, en een deel van een dier weggooien vind ik erger dan het gebruiken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:43

ik wist niet dat je geen vegetariër was Mizora, dacht een vegatariër die bij vermogen was om vleeseters te accepteren..

klopt absoluut dat de vleeseter per persoon een koe per 6 jaar theoretisch zou 'verbruiken'.
ik heb het ook niet echt over het verloop van de koe, die overigens dan ook geen 31000 zou geven als je echt gewoon naar theorie zou kijken. want je gaat dan een koe niet zover doormelken dat de uiers halverwege de knieën hangen.. maar je neemt iets meer dan het kalf zelf verbruikt, en als het kalf van de tiet is, hoef je alleen maar naar gebruik te nemen en de melkproductie loopt terug tot bijna droog en dan zal ze weer drachtig moeten zijn.

Een koe die voor solo of een gezin gebruikt wordt, geeft veel minder melk (tenzij je overvraagt en commercieel er kaas mee gaat verkopen), dan een commerciele melkkoe natuurlijk.

dat die ene koe na zes jaar opgegeten wordt, of doorleeft, er staat dan 1 productieve koe in de wei voor zowel de vegetarier als de vleeseter.. voerbehoefte is daarmee ook gelijk... absoluut een vleeseter verslijt dan meer koeien in zijn leven dan de vegatarier, maar verspild er niet of nauwelijks iets van.. bij de vegetarier komt de koe dan aan zijn eind van zijn natuurlijke leven (waarbij de kwaliteit van de huid ook terug is gelopen, maar dat even terzijde), valt om, of krijgt een dierwaardig einde en het vlees wordt (als ze geen vleesetende huisdieren hebben) dus eigenlijk verspild.

het grote verschil is dan puur de kortere levensverwachting van de koe die in eigendom is van de vleeseter.. want beide koeien hebben uiteindelijk de zelfde hoeveelheid kalfjes anders stopt de melkproductie.. van de vegatarier, loopt de veestapel op, omdat de oorspronkelijke koe niet verdwijnt. bij de vleeseter, zou er in theorie steeds 1 productieve koe in omloop kunnen zijn en de rest wordt netjes opgegeten. en of je 4x1 productieve koe hebt over de looptijd van 24 jaar, of je hebt 1 koe 24 jaar.. het verbruikte voer zou dus hetzelfde zijn en de melkopbrengst ook?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:45

Ok maar er woed ook vlees weg gegooid omdat het te oud word om te verkopen. Dat zou dan toch hetzelfde ? Ik probeer het te begrijpen :)

Vegas met katten of honden; letten julie dan ook op wat er in het voer can je dieren zit?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:56

in principe zou je een koe, mits goed gepreserveerd gewoon helemaal kunnen opeten Elizabeth..

vroeger was het ook niet een koe per persoon, maar een koe die het gezin van melk, kaas en vlees voorzag.. ze werden ook niet ieder jaar zwanger geprikt, maar zodra ze droger kwam te staan. En na een aantal jaar bleef er een kalf en werd moeder opgegeten en werd bijna alles gebruikt..

die levenswijze kan niet meer door overbevolking, maar in afelegen gebieden kan er nog op die wijze geleefd worden.. dan is vaak de koe hun reservevoedsel, van een groot stuk wild wordt bijna de hele winter gegeten.

We zijn hier in de luxe dat we kunnen kiezen en vele bronnen hebben om uit te putten. Maar in feite is er natuurlijk het natuurlijk beter als je van je koe aan huis kunt leven en producten van de plaatselijke boer, dan goyja besjes uit china, kokos uit indonesië, soja uit zuidamerika, en tropisch fruit vanuit overal en nergens voor in de yoghurt te laten invliegen.

we maken ons hetzelf onmogelijk om op een voor de aardkloot gezonde wijze te leven door onze expansiedrift, meer nog dan door onze voedselkeuze.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-02-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:57

_/-\o_
elenaMM77 schreef:
in principe zou je een koe, mits goed gepreserveerd gewoon helemaal kunnen opeten Elizabeth..

vroeger was het ook niet een koe per persoon, maar een koe die het gezin van melk, kaas en vlees voorzag.. ze werden ook niet ieder jaar zwanger geprikt, maar zodra ze droger kwam te staan. En na een aantal jaar bleef er een kalf en werd moeder opgegeten en werd bijna alles gebruikt..

die levenswijze kan niet meer door overbevolking, maar in afelegen gebieden kan er nog op die wijze geleefd worden.. dan is vaak de koe hun reservevoedsel, van een groot stuk wild wordt bijna de hele winter gegeten.

We zijn hier in de luxe dat we kunnen kiezen en vele bronnen hebben om uit te putten. Maar in feite is er natuurlijk het natuurlijk beter als je van je koe aan huis kunt leven en producten van de plaatselijke boer, dan goyja besjes uit china, kokos uit indonesië, soja uit zuidamerika, en tropisch fruit vanuit overal en nergens voor in de yoghurt te laten invliegen.

we maken ons hetzelf onmogelijk om op een voor de aardkloot gezonde wijze te leven door onze expansiedrift, meer nog dan door onze voedselkeuze.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:01

31.000L kan een koe prima geven zonder uiers tot voorbij het spronggewricht te hebben (de knie zit veel hoger bij de koe). In tegenstelling tot wat lang gedacht werd (en dus ook op geselecteerd werd) heeft de uiergrootte weinig met de melkproductie te maken:

Afbeelding
Deze koe heeft al meer dan 60.000 liter geproduceerd en heeft net voor 7e keer gekalfd.

Afbeelding
Deze koe heeft ruim 50.000 liter geproduceerd met 4 kalveren

De grootte van de uier is voornamelijk selectie en op dit moment is het maar beperkt van belang. Zolang de uier niet te extreem wordt is het al snel goed.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:13

ok wat betreft de uiergrootte Mizora,
maar je begrijpt wat ik bedoel natuurlijk..

hoe meer je vraagt, hoe meer een koe tot een bepaalde grens zal gaan geven.
hoe minder je vraagt, hoe minder je op den duur er maximaal uit zult krijgen.

als jij afneemt wat het kalf overlaat, en als het kalf mindert zelf wat meer neemt.. dan krijg je geen opbrengst van 20-28 liter van een koe per dag.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:51

elenaMM77: Ik doelde eigenlijk op vlees wat in de supermarkt ligt wat te oud word en dus weg gegooid word. Dat opeten zou dan toch hetzelfde zijn als leer gebruiken want de koe is al dood en zo word iig alles gebruikt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:55

eigenlijk wel Elizabeth..

maar denk dat vrijwel niemand dat zou doen..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:59

Nee en dat vind ik nou zo jammer. Vleeseters kopen het niet omdat het al ouder is terwijl het perfect vlees is alleen je moet het binnen een paar dagen opeten. Hetzelfde gebeurd met groente als een appel niet perfect eruit ziet word het niet gekocht waardoor er erg veel voedsel weg gegooit word want alles moet perfect zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:36

oh zo..
vlees op de datum koop ik met alle gemak hoor, scheelt je behoorlijk in de kosten..

alleen niet wanneer er een oranje groene waas over zit.. laat dan maar zitten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:25

Jolien, sorry ik kan je vraag even nieg terugvinden. Als je graag antwoord wil is het misschien een idee de vraag te herhalen :)

Verder heb ik toch niet het idee dat er vega's hun mening doordrammen eigenlijk (al haat ik het om ibmn hullie en wij te spreken). Wat ik lees: vega die principieel tegen het eten van dode dieren zijn -> veehouder die verteld hoe de dieren het toch heus goed hebben bij hen -> vega die zegt dat (bijvoorbeeld) het weghalen van kalfjes bij de moeder onmogelijk etisch kan zijn -> discussie -> veehouder die zegt dat de vega er niets vanaf weet en zich persoonlijk aangevallen voelt. -> herhaal
Ik weet niet of iemand hier een mening doordramt maar krijg toch het idee dat vega's die wat dan ook zeggen gelijk hiervan beschuldigd worden.

Volgens mij is juist een organisatie als Wakker dier geel bewust het niet op de boeren aan het spelen maar bijvoorbeeld op de supermarkten. Tenminste, ik volg ze op Facebook en ik zie toch echt vooral acties tegen de grote drie langskomen, niet "stop de nare boeren die hun dieren mishandelen".

Ik vind het trouwens ook jammer dat de vega die aangaf opgegroeid te zijn op een boerenbedrijf collectief genegeerd wordt. Dus zelfs iemand die helemaal van binnen en buiten weet hoe het zit kiesf alsnog voor geen vlees. Ik vind het goed van je, (naam die ik ben vergeten) +:)+

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:44

Magrathea schreef:
Jolien, sorry ik kan je vraag even nieg terugvinden. Als je graag antwoord wil is het misschien een idee de vraag te herhalen :)

Verder heb ik toch niet het idee dat er vega's hun mening doordrammen eigenlijk (al haat ik het om ibmn hullie en wij te spreken). Wat ik lees: vega die principieel tegen het eten van dode dieren zijn -> veehouder die verteld hoe de dieren het toch heus goed hebben bij hen -> vega die zegt dat (bijvoorbeeld) het weghalen van kalfjes bij de moeder onmogelijk etisch kan zijn -> discussie -> veehouder die zegt dat de vega er niets vanaf weet en zich persoonlijk aangevallen voelt. -> herhaal
Ik weet niet of iemand hier een mening doordramt maar krijg toch het idee dat vega's die wat dan ook zeggen gelijk hiervan beschuldigd worden.

Dan vergeet je de vele reacties van mensen hier Die zeggen dat als je vlees eet, je geen hart voor dieren hebt, dat je niet van dieren kunt houden als je ze opeet. Als je niet tegen vlees eten bent tegen de boeren bent, dat je dan vooral echt geen dierenliefde bezit..... En dat is waar de boeren het meeste op reageren, tenminste dat zie ik. Dan komt er idd een vega tussendoor die wel oprecht afvraagt, hoe en wat, en zegt eerlijk dat ze dat zielig vind. Dat wordt dan uitgelegd vanuit hoe de boer dat ziet. En dan denk ik dat we dus allemaal zowel voors als tegens ons "gelijk" willen behalen? En ik denk dat hier geen gelijk is, alleen gevoel. En de een voelt het zo en handelt daarna, en de ander voelt het anders, en handelt daarna.

Maar in dit topicc zie ik voornamelijk alleen maar dat de boeren hin vee verkeert behandelt, en dat de vega`s goed zijn, wordt de sojatroep er weer bijgehaald enz... Ik denk wie zonder zonde is werpe de eerste steen,

Volgens mij is juist een organisatie als Wakker dier geel bewust het niet op de boeren aan het spelen maar bijvoorbeeld op de supermarkten. Tenminste, ik volg ze op Facebook en ik zie toch echt vooral acties tegen de grote drie langskomen, niet "stop de nare boeren die hun dieren mishandelen".

Ik vind het trouwens ook jammer dat de vega die aangaf opgegroeid te zijn op een boerenbedrijf collectief genegeerd wordt. Dus zelfs iemand die helemaal van binnen en buiten weet hoe het zit kiesf alsnog voor geen vlees. Ik vind het goed van je, (naam die ik ben vergeten) +:)+

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:31

Magrathea schreef:

Het ging over vegetariër zijn en wel leer dragen. Daar reageerde iemand op dat je uit respect alles van een gedood dier moest gebruiken. Ik vraag mij echt af (uit interesse) waarom geen vlees, en wel leer? En als je dit doet uit respect zoals iemand hier zei, waarom eet je het vlees dan niet ook? Heb hier nog nooit een echt goed begrijpelijk antwoord op gekregen van een vega buiten "beest is toch al dood". Maarja het vlees is ook al dood. Dus dat is mijn vraag eigenlijk :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:36

die vraag vul ik even aan...

want het meeste leer dat gebruikt wordt voor schoenen, komt uit azië waar de dieren met heel wat minderen dierenwelzijn opgroeien en richting de slacht gedreven worden.

bij vlees kun je tenminste nog relatief gemakkelijk achterhalen waar je vlees vandaan komt en of het koe een dierwaardig bestaan heeft geleid, bij het goedkope tot normale segment van de leren producten zoals de schoen, weet je het absoluut niet en is de kans zeer groot dat het uit china of andere delen van azië komen.. immers t leer moet wel betaalbaar blijven.

ik neem dat voor lief, draag leren schoenen en nepleren schoenen, precies wat mij goed zit.
maar ik weet heel goed dat mijn schoenen vrijwel zeker een slechter leven hebben gehad dan het stukje vlees op mijn bord