elenaMM77 schreef:ik kan die redenatie ook niet helemaal volgen mizora..
want zo'n redanatie kan dan ook in het voordeel van compleet concumeren vallen..
als je kijkt naar wat een zuivelkoe in zijn leven produceert, dan is dat iets meer dan ik in mijn leven ervan consumeer.. die koe, als je respectvol omgaat met wat het dier levert, levert naast leer en de melk dus ook 300 kilo vlees.. met een gemiddelde van 12 kilo rundvlees inname per jaar. levert 1 melkkoe mij dus al meer rundvlees dan ik in 25 jaar eet.. Een vleeskoe levert meer vlees dan een gemiddelde vleeseter in zijn hele leven eet.
je kunt zelfs stellen dat bij een iets gereduceerde vleesinname en alleen maar rundvlees eten, je een melkkoe in 5 jaar tijd kunt verorberende, gedurende die tijd kan het een kalf produceren die het van haar overneemt. theoretisch. dan leef je dus 'koeneutraal?'
Gemiddeld eet een Nederlander dus 85kg vlees aan karkasgewicht per jaar en een worstkoe (melkvee zijn worstkoeien) zijn tussen de 260-300kg karkasgewicht. Je kunt dus 3 jaar eten van één worstkoe, daarnaast komt het karkasgewicht van de 2 vleeskalveren er nog bij, dus 2x175kg. Maakt dat je bij elkaar op nog eens 4 jaar vlees kan eten.
Dus 7-8 jaar vlees (85*7 (of 8)=595kg tot 680kg, 260+350=610 tot 650kg)van 1 melkkoe die 3 kalveren heeft gehad, waarvan er 1 ter vervanging van de koe heeft gediend.
.