Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:39

Ik ga volgende maand een nieuwe auto en trailer kopen waarschijnlijk... 3 maanden geleden ook een DA rekening gehad van 1800,- dus dan is mijn spaargeld een heel eind op helaas
:-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:04

Ik wil komend jaar gewoon kunnen sparen om weer een buffertje te hebben. Helaas heb ik beslist om mijn paard vanaf begin februari al 24/7 in het land te zetten om stallingskosten te drukken. Het is echt te krap aan het worden met slechts een halftijds loon en dan nog de bijdragen aan de gemeenschappelijke kosten. Uitgespaarde stalgeld - onkosten hooi = tussen €130 en €175/maand extra over. Vanaf maart gaat ook het andere paard van pension af en groeit dat bedrag. Ik ben wel van plan om een fikse reserve voorraad aan hooi in te slaan. Is het nodig dat ik toch nog bijvoer ivm grastekort of eender wat, dan hoef ik daar al niet meer om te stressen. Maar met 1ha weide in eigendom en 50 are gehuurd voor 2 paarden, een tinker en 2 shetjes moet ik in principe van maart tot oktober wel kunnen overbruggen qua hoeveelheid gras.

purny

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:33

Is het geen optie om een bijrijder of leaser te zoeken Varekaj?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:20

Varekaj schreef:
Ik wil komend jaar gewoon kunnen sparen om weer een buffertje te hebben. Helaas heb ik beslist om mijn paard vanaf begin februari al 24/7 in het land te zetten om stallingskosten te drukken. Het is echt te krap aan het worden met slechts een halftijds loon en dan nog de bijdragen aan de gemeenschappelijke kosten. Uitgespaarde stalgeld - onkosten hooi = tussen €130 en €175/maand extra over. Vanaf maart gaat ook het andere paard van pension af en groeit dat bedrag. Ik ben wel van plan om een fikse reserve voorraad aan hooi in te slaan. Is het nodig dat ik toch nog bijvoer ivm grastekort of eender wat, dan hoef ik daar al niet meer om te stressen. Maar met 1ha weide in eigendom en 50 are gehuurd voor 2 paarden, een tinker en 2 shetjes moet ik in principe van maart tot oktober wel kunnen overbruggen qua hoeveelheid gras.

Ik heb echt respect dat jouw relatie standhoud. Een relatie waarbij mijn partner lachend alles kon doen wat ie maar wilde met zijn geld en waarbij ik moet 'lopen stressen' om hoe ik het allemaal rond ga breien zou ik niet vol kunnen houden. Zover ik begrepen heb doen jullie alles 50/50 terwijl ik naar rato een stuk eerlijker zou vinden. Niet als je net bij elkaar bent, wel als je een koppel bent en van plan bent de rest van je leven samen te delen. Je geeft aan dat hij geen benul heeft hoe het voor 'normale mensen' financieel werkt, maar misschien zou je hem dat eens uit moeten leggen?
De situatie waarin je nu zit is ergens in mijn ogen zó onnodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:47

Ik hoop toch echt dat ik volgend jaar niet opnieuw een jeep + trailer moet kopen, dat ik mijn weilanden wél de volle zomer kan gebruiken en dat ik geen hooi meer moet bestellen vanaf mei om bij te voeren :')
Ik had ook in maart een weiland gekocht wat eigenlijk in juni gebruiksvrij had moeten zijn, maar dat pas was eind augustus. Dit jaar ga ik van 90 are gebruiksklaar naar 1,5ha gebruiksklaar.

@ Alwiene: dat bedrag is afgesproken toen ik nog voltijds werkte. Toen was het ook niet a rato, maar ik kon het wel makkelijker missen. Eens de paarden weer 24/7 in het land gaan heb ik eerlijk gezegd amper nog kosten. Ik heb gratis grondwater. 1 weide heeft een geboorde put met handpomp, 2e weide heeft 2 grote ondergrondse watertanks. Weide 3 heeft niks maar daar komt een groot vat van 1000L wat ik kan en mag vullen uit de waterput bij mijn moeder. Dat scheelt overlast van grondwater in hun kelder.
1 weide hoeft geen stroom op ivm type omheining, 2e weide kan met batterij en de 3e krijgt gratis netstroom van de buur. De enige kosten die ik dan heb is de smid, ontworming en 2 zakken muesli/maand.

@Purny: ik heb zelf een paard van een vriendin onder mijn hoede die ik rij. Maar daar heb ik (amper) kosten aan. Het enige wat voor mijn rekening is, zijn de lessen die ik met dat paard volg. Daar ben ik dus geen onkosten aan kwijt, alleen tijd.
En het is net omwille van de tijd die er in kruipt dat mijn vriend wou dat ze volpension gingen. Normaal sta ik doe-het-zelf, en dat ga ik volgend jaar weer doen. Niet zozeer om die kosten, maar ook omdat ik het stal- en voerbeleid iets anders wil aanpakken dan wat nu van toepassing is.

Edit: en ik hoop ook dat ik niet opnieuw mijn BE-rijbewijs moet halen. Die grap alleen al was €1200...
Als het goed gaat krijg ik vanaf eind 2017 ook meer uren op mijn werk omdat mijn collega op pensioen gaat. Ik weet alleen nog niet of dat 30/38 wordt of fulltime. In ieder geval gaat mijn loon dan een fikse sprong omhoog maken.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:06

Hier de aanvullende verzekering van de zorgverzekering omlaag gedaan. Het bedrag dat ik daarmee uitspaar, komt nu bij het bedrag dat maandelijks naar de spaarrekening gaat op.
Het is niet veel, maar toch weer elke maand iets extra's naar de spaarrekening :)

Verder een nieuwe laptop gekocht, maar dat kon mooi van de eindejaarsuitkering van mijn werk, dus daar heeft de spaarrekening niets van geleden!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:41

Na de verhuizing waarbij ik een nieuwe inboedel moest aanschaffen is er niet veel meer over van mijn spaarrekening. Dit jaar hoop ik toch het saldo te gaan verhogen maar dat moet niet moeilijk zijn met mijn huidige saldo in gedachten hebbend :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:07

Ik heb 30 augustus mijn handtekening mogen zetten onder de koopakte van mijn eerste eigen appartement. De afgelopen vier maanden is al mijn spaargeld naar de verbouwing, verhuizing en een aantal nieuwe kasten gegaan. Het komende jaar wordt het tijd om weer een gezonde buffer op te bouwen. Ik hoop aan het eind van het jaar weer een buffer te hebben van 1½ tot 2 netto maandsalarissen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:26

Ik heb de afgelopen jaren geleefd als God in Frankrijk waarbij ik met mijn maatje vier tot vijfmaal per jaar een reis maakte. Hij was ernstig ziek en quality time en avonturieren was een stuk belangrijker dan geld op de spaarrekening, hierdoor reisden we veel, gingen we vaak uit-eten, leuke dingen doen, met als gevolg dat sparen dus niet echt aan de orde kwam.
Ik heb twee pony's in halfpension staan, een auto die nieuw was en afbetaald moest worden, dus mijn geld vloog via ramen en deuren naar buiten.
Mijn maatje is dan overleden in november, waardoor ik dus minder reis, een nieuwe vaste job heb aangenomen en ik eindelijk doelgericht kan gaan sparen.
Ik heb een zelfstandig bijberoep gestart, werk drie vier dagen in de week (voltijds) en heb drie/vier dagen per week een dag waarbij ik kan bijverdienen in bijberoep, dus ik heb ineens een hoop geld en vrije tijd.

In juni ga ik dan eindelijk een lange verre reis maken die ik op dit moment betaald heb, en waarbij ik nu ongeveer 3000 euro op twee verschillende spaarrekeningen verdeeld heb. Ik woon momenteel nog bij mijn moeder waardoor het hopelijk tot september zal lukken om maandelijks minimum 1000 euro te sparen, waarna ik in september mijn eigen plekje ga zoeken.
Financieel kan alleen wonen wel, maar ik ga in juni/juli dus een maand rondreizen en vind het ook zo stom om huur te betalen als ik niet in het huis ben, dus de verhuisplannen zijn voor september.
Hopelijk kan ik dan een potje van 10.000 euro bij elkaar hebben en een goeie nieuwe start maken.
Ik heb ook een spaarpot die dicht is waar wekelijks minstens vijftig euro aan brief en kleingeld ingaat, ik zit nu op ongeveer 300 euro denk ik , en dat geld gaat mee als handgeld voor de reis in azie.

Komt na jaren dus lekker leven,eindelijk schot in de spaarrekening en ondertussen kan ik lekker leuke dingen blijven doen :)

(Ik verdien nu ongeveer 1800 euro netto in de maand, dus das wel erg lekker eindelijk meer dan 1200 euro te verdienen :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:25

Hier blijven de rekeningen maar binnenkomen, en het ziet er naar uit dat er nog een hele onaangename verrassing op me zit te wachten. Daar moet ik vanavond voor bellen. Iets van meer dan 8 jaar terug wat nu opduikt...

Ik ga zo ontzettend blij zijn als ik in mei vakantiegeld krijg en eind dit jaar eindelijk meer uren kan gaan werken. Ik heb een heerlijke job waar ik me super in voel, die ga ik nu niet laten schieten. Helaas zijn de uren lastig om te combineren met een 2e baan.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:28

Ik heb geld van m'n spaarrekening moeten plunderen. Paard moest geopereerd worden en had een nieuwe wedstrijd broek 'nodig'. Volgende maand maar proberen wat zuiniger te doen :x

Maar wel balen zeg varekaj!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:38

Ach, het is alweer sneller licht 's ochtends. Dat heeft als voordeel dat ik weer regelmatig met de fiets naar werk kan (route ligt langs de vaart aan 1 kant en bijna volledig bos andere kant, zonder verlichting). Daar krijg ik een fietsvergoeding voor enerzijds en dan moet ik minder snel gaan tanken anderzijds.

Mijn ene paard haal ik volgende maand al van pension om de kosten te drukken. 90/maand aan hooi of 265 volpension... Gelukkig heb ik weiland genoeg met paddock.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:40

Probeer nog te sparen. Maar helaas zit dat er even niet in. Veel rekeningen binnen gehad.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:44

Ik heb 2 weken terug een nieuwe auto gekocht. Een auto van 3 jaar oud. Nu is mijn bankrekening wel een beetje leeg. Maar ik spaar maandelijks zo'n 180 euro en daarnaast alles wat ik over hou gaat ook op de spaarrekening.
Ik spaar even nergens voor maar gewoon weer even een lekkere buffer opbouwen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:00

Telefoontje gedaan, bleek idd iets van jaren terug maar zoooo absurd banaal dat ik nu van opluchting zit te huilen :')
Oef!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:42

Hier blijven de rekeningen ook binnenkomen, raak inmiddels in paniek.

Nu ik ziek ben en vaak naar het ziekenhuis moet, heb ik kennis gemaakt met de eigen bijdragen. Dus daar vraag ik dan regelingen voor aan omdat ik dat nooit in één keer kan betalen. Ik betaal nu zowat 400 euro per maand af aan allerlei rekeningen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:43

Kan je geen statuut aanvragen ivm chronische of zware ziekte waardoor je dan vrijgesteld wordt van die bijdragen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:10

Oh ik heb geen idee! Bestaat dat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:13

In Nederland niet vrees ik := eigen risico moet je sowieso, maar kan je ook herverzekeren of per maand betalen bij de meeste verzekeringen.

Eigen bijdragen heb ik ook wel eens gehad maar weet niet precies waar dat aan ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:43

:wow: Meen je dat verootjoo?

In België hebben we dus fondsen die je kan contacteren om te kijken of je in aanmerking komt voor chronische of zware ziekten, of vb het kankerfonds. Afhankelijk van je inkomen en je onkosten kan je dan een eenmalige premie krijgen, of recht op verhoogde tegemoetkoming.

Iemand met verhoogde tegemoetkoming heeft dan vb recht op extra terugbetaling. Een bezoekje aan een geconventioneerd arts kost je dan maar 3€ ipv 15 ofzo. Je kan dan een goedkoper sociaal tarief krijgen voor Internet, water en stroom etc... die worden niet makkelijk toegekend, maar ze bestaan wel.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:23

Soms heb je hier als chronisch zieke ook recht op extra geld hoor, zo tegen het einde van het jaar krijg je daar bericht over dan. Is bedoelt als extra tegemoetkoming, maar niet iedere chronisch zieke zal in die regeling vallen ben ik bang.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:03

Klopt, maar als je in een bepaalde inkomensgroep (minimum) valt kun je wel verzekeren via je gemeente en dan betaal je minder maar ook betaal je de helft van het eigen risico.
Althans dat is hier in Almelo zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:08

Dat is in Utrecht ook inderdaad, via de gemeente verzekeren en dan krijg je automatisch ook een aanvullend pakket en eigen risico meeverzekerd :j
Maar dat is wel voor de mensen met de allerlaagste inkomens.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:39

Daarom zette ik er ook minimum achter idd, omdat je daar alleen voor in aanmerking komt als je onder een bepaalde inkomensgrens zit. :)
Wel mooi van gemeenten dat ze dit aanbieden want het scheelt best veel geld (ong €30,- per maand plus €180,-? aan eigen risico) wat iemand met een laag inkomen weer kan gebruiken als de wasmachine kapot gaat of om fatsoenlijk boodschappen te halen oid. :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:03

hier eindelijk weer een beetje aan het sparen. 2015 en 2016 waren dure jaren (huis gekocht, trouwen), maar nu heb ik goede hoop :))
Al komt vrijdag de grote beurt/apk van de auto inc 2 nieuwe zomerbanden en wordt de 27e eindelijk de nieuwe cv ketel geplaatst (dat hadden we zo lang mogelijk voor ons uit geschoven, maar hij is inmiddels 25 jaar oud en het kan eigenlijk echt niet meer haha)
Verder zou ik dit jaar redelijk moeten kunnen gaan sparen en ik wil daarnaast ook gaan beleggen om wat meer rendement te behalen :)