Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:10

Ballard_L schreef:
Aprils_joke: voor mij is evolutie heel onlogisch en niet eens bewezen. Eerst was er niets, nee niet eens een stofje en opeens een grote knal waaruit het heelal is ontstaan, kom op zeg :P

Sorry maar dit vind ik een beetje respectloos -O- Als je je écht zo in evolutie had verdiept, had je geweten dat de evolutie theorie niet gaat over 'er was niks en toen boem en toen alles'.

Daarbij, hoe verklaar jij dan bv. de botten die zijn gevonden van de voorouders van een heleboel leven? Dus de eerste paardachtigen, wolfachtigen etc. ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:18

Evolutietheorie en the big bang zijn 2 verschillende dingen, hoor. Evolutietheorie legt alleen uit hoe het leven zich heeft ontwikkeld en waarom er bijv. diverse soorten, rassen enz. zijn. Over het ontstaan van t leven (en het ontstaan van t heelal al helemaal niet) doet zij geen uitspraken. Dat doet de big bang evenmin. the big bang is, heel kort, het ontstaan van t heelal. Dat zegt idd wel er was niks of oneindig klein en toen was er een knal en zette het heelal zich uit. (Sterke samenvatting) maar gooi deze twee dingen aub niet op 1 hoop!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:22

Sammie

Citaat:
Aprils_joke volgens mij staat dat niet in de bijbel hoor...lees genesis 1 maar ;) ik kan begrijpen dat je het niet gelooft, maar ik geloof in een God die alles kan, die de hemel en de aarde en alles daaromheen geschapen heeft. Dat alles inclusief dieren planten en mensen, waarmee hij begon met Adam. Uit hem heeft God een vrouw geschapen, Adam dus niet zelf ;) en geloof me ik heb de evolutietheorie heel diep bestudeerd, maar heb nog steeds niets gevonden wat ik logisch vind.

Zo doet wel degelijk uitspraken over de oerknal én de evolutietheorie, vandaar dat ik op beiden in ga.

Ik ben zelf atheïst en weet dus prima het verschil tussen evolutie en oerknal ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:29

Nu nog t verschil tussen aangesproken voelen en niet ? ;) ik noemde geen namen en mijn post was eigenlijk meer een aanvulling op de jouwe. :) had eigenlijk verwacht dat dat duidelijk was?

leuk dat je atheïst bent, maar ik zie t verband niet tussen atheïst zijn en dus prima verschil weten tussen de evolutie en/of The big bang. Dat is een drogreden :P (ja erg flauw)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:31

Ah, excuses dan :) Af en toe komt mijn chagrijnige aard wat bovendrijven haha :')

Lijkt mij dat als je jezelf écht atheïst vind, dat je dan wel enig kennis hebt opgedaan... Sowieso is het verfoeilijk dat mensen het verschil niet weten, maar sommige mensen weten nog niet dat melk uit een koe komt :+

Sammie

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:43

Melk komt uit de fabriek :') ik heb mij in dit topic al eerder verbaasd over de 'kennis' die men heeft aangaande t eigen 'vakgebied'. Onmogelijk om alles te weten natuurlijk, maar zelfs basiskennis ontbreekt her en der. Werkt imo beide kanten op, hoor. Evolutie afwijzen want niks en toen een knal of.. De dooddoener ik stam niet van apen af is net zo vreemd als zeggen Moses was toch die vent die de ark bouwde. :P

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:47

Ja precies haha ergerlijk is dat!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:26

BaileyMix schreef:
Ballard_L schreef:
Aprils_joke: voor mij is evolutie heel onlogisch en niet eens bewezen. Eerst was er niets, nee niet eens een stofje en opeens een grote knal waaruit het heelal is ontstaan, kom op zeg :P

Sorry maar dit vind ik een beetje respectloos -O- Als je je écht zo in evolutie had verdiept, had je geweten dat de evolutie theorie niet gaat over 'er was niks en toen boem en toen alles'.

Daarbij, hoe verklaar jij dan bv. de botten die zijn gevonden van de voorouders van een heleboel leven? Dus de eerste paardachtigen, wolfachtigen etc. ?

ik verwoorde het net zoals jij ;) het was maar een voorbeeld. (hoopte dat je dat wel zou begrijpen, sorry als ik je onrespectloos heb behandeld, want dat is absoluut niet de bedoeling) Ik geloof namelijk niet in de oerknal en de evolutietheorie. Ik geloof wel dat er idd voorouders zijn, zoals idd een voorouder van een paard, anders werd het wel heel druk in de ark ^^ ik geloof dus ook in micro evolutie, het ontstaan van verschillende soorten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:23

Dus je gelooft niet in evolutie maar ook weer wel een beetje. Hoe kan je wél in micro evolutie geloven en níét in evolutie in het algemeen? Dat is een beetje scheef. Dat is net zoiets als dat ik zou zeggen "Ik geloof ik god, maar alleen als dat mij uitkomt dus ik doe verder ook geen moeite om een goede gelovige te zijn."

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:07

Zonder in God te geloven kom je zeker niet in de hemel. Maar als je niet in God geloofd zul je je daar ongetwijfeld ook niet druk om maken. Alle zondes kan God vergeven, mits je om vergiffenis vraagt en het natuurlijk ook niet steeds weer blijft doen. Maar als je sterft als een ongelovige dan is hel je bestemming ben ik bang. Maar ook als je iemand gelijk stelt aan hem. God heeft geen gelijke en ook geen kinderen.

Iedereen moet zelf weten natuurlijk, maar wij als gelovigen zijn natuurlijk overtuigd van Gods bestaan en het bestaan van de hemel en hel. Dus dan zul je al gauw geneigd zijn andere ongelovigen ervan te willen overtuigen dat de hel weg degelijk bestaat.

God zegt ook dat iemand die dwaalt en niet wilt geloven ook zeker niet zal gaan geloven door iets dat wij zeggen of doen. Die verandering in gedachte kan alleen komen van God.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:51

verootjoo schreef:
Maar wij zijn verwijderd van God door de zonde, en kunnen alleen terug bij God komen via Jezus. Jezus is de weg naar God, die heb je nodig om er te komen. En iedereen mag dat, als je Jezus aanneemt als je verlosser.

Maar juist die 'zonden': seks voor het huwelijk, anticonceptiegebruik, varkensvlees eten, broeken dragen,, zondagopening, tv kijken, homoseksualiteit, blowen, biertje drinken, vloeken, en nog zo veel meer maken het leven JUIST zo mooi *\o/*
Overigens was Jezus in de verhalen een goed mens, maar deed zich ook te goed aan de geneugten van het leven. Ik word een beetje moe van de verheerlijking die ik in de topic tegenkom.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:01

Op welke 'zonden' doel jij nou precies? in de hele Bijbel wordt t woord televisie niet genoemd. Dat en diverse anderen dingen die jij noemt zijn mensenverzinsels. Soms nog niet eens gebaseerd op een passage uit de bijbel. En alcohol.. Enig idee hoeveel wijn er vloeide in de tijd van t NT.. Staat ook nergens dat vrouwen roken moeten dragen.. Sterker nog tijdens t Romeinse rijk werden de roken/jurken gedragen door juist.. De mannen! Geen varkensvlees is geen Christelijk gebod (al blijft het niet het meest gezonde vlees om te consumeren) enz enz

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:04

Dat vraag ik me ook af.... Ik heb niet het idee dat God het erg vind dat ik broeken draag of tv kijk. := God vindt het wel erg (denk ik) dat mensen kwaad spreken over een ander, houden van machtsvertoon, geldzuchtig zijn, jaloers zijn, egoistisch zijn e.d.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:05

Dus Sem, volgens jou komt bv. iemand die heel zijn/haar leven heeft klaargestaan voor anderen, altijd zijn/haar naasten lief had, nooit een kwaad woord over iemand had, geen vlieg kwaad deed en respect had voor mens dier en natuur maar niet geloofde in God in de hel, maar een kinderverkrachter die heel zijn leven heeft gezondigd maar wel steeds vergiffenis vroeg en in een God geloofde, komt in de hemel?

In dat geval zit ik liever in de hel tussen leuke mensen denk ik!

Ik vind in dat geval ook god een beetje... raar, arrogant zelfs bijna klinken. Boeiend wat je met je leven doet, zolang je mij maar als je leider ziet krijg je iets goeds en anders mag je verrotten. Beetje ziek machtsspelletje als je het mij vraagt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:08

Nee, zo werkt het miet baileymix, maar dat is al tig keer uitgelegd in het topic, en steeds komt het weer terug.
Natuurlijk kan je niet even doodleuk in God gaan geloven en dan denken dat het allemaal wel goed komt :')

En ik vraag me af waar je je zo druk om maakt, als je niet gelooft in de hemel hoef je er toch ook niet naar toe? Voor een niet-gelovige is er gewoon niks na de dood, voor een wel-gelovige het eeuwige leven met God. Maar als je dat niet wilt, prima toch?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:09

Citaat:
Zonder in God te geloven kom je zeker niet in de hemel. Maar als je niet in God geloofd zul je je daar ongetwijfeld ook niet druk om maken. Alle zondes kan God vergeven, mits je om vergiffenis vraagt en het natuurlijk ook niet steeds weer blijft doen. Maar als je sterft als een ongelovige dan is hel je bestemming ben ik bang. Maar ook als je iemand gelijk stelt aan hem. God heeft geen gelijke en ook geen kinderen.

Hoe moet ik dit interpreteren dan verootjoo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:10

BaileyMix schreef:
Citaat:

Hoe moet ik dit interpreteren dan verootjoo?

Weet ik niet, ik ben geen moslim. Ik kan alleen vertellen wat Jezus ons zegt. Ik geloof in de Bijbel, niet in de koran.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:15

Dus jij zegt, volgens de moslims werkt God wel zo en volgens de christenen niet? Oke dan begrijp ik het beter, en wacht ik ff op reactie van Sem want ben hier heel benieuwd naar.

Nog wel één vraag, ik vind dat áls het waar is, áls er een god is, het een beetje gek wat hij doet... Toch? Ik bedoel, mensen min of meer dwingen jou als leider te zien omdat het anders niet goed met ze afloopt. Wie is hij dan om te oordelen over anderen? Mensen die een ander pad bewandelen dan dat dat ze wordt opgedragen moeten maar meteen eeuwig branden? Is dat niet een beetje vergelijkbaar met dictatorschap? Een ziek machtsspelletje?

Niet respectloos bedoeld verder, hoop dat ik je er niet meer voor het hoofd stoot maar hier ben ik écht oprecht benieuwd naar.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:22

BaileyMix schreef:
Dus je gelooft niet in evolutie maar ook weer wel een beetje. Hoe kan je wél in micro evolutie geloven en níét in evolutie in het algemeen? Dat is een beetje scheef. Dat is net zoiets als dat ik zou zeggen "Ik geloof ik god, maar alleen als dat mij uitkomt dus ik doe verder ook geen moeite om een goede gelovige te zijn."

slaat nergens op, want micro en macro-evolutie zijn 2 verschillende dingen. Ik geloof echt niet dat er van een platworm een vis, een haai, een reptiel, een aap en zo een mens uitkwam...dat kan je me gewoon niet wijs maken. Op school heb ik genoeg DNA uitgeplozen om voor mij zelf tot de ontdekking te komen dat dit vrijwel onmogelijk is. Ik geloof wel dat er uit 1 soort meerdere subsoorten kunnen ontstaan (dat is wat darwin ontdekte bij de darwinvinken). Zie je dat dit 2 verschillende dingen zijn waar ik dus van elk een andere mening over kan hebben? Nogmaals: dat is wat IK geloof, je hoeft het daar niet mee eens te zijn. Ik denk dat ik in dit topic duidelijk heb gezegd waarom ik wel in God geloof, dus ga het nu hierbij laten ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 02:55

Ik ben atheist. Hoewel ik soms zou willen dat ik kon geloven in een "godheid", het lukt me gewoonweg niet ondanks dat ik katholiek ben opgevoed. Ik heb niets met "geloof" en voor mij (zonder mensen voor het hoofd te willen stoten) is het ook precies zoals het woord al aangeeft: een geloof. Geen zekerheid.

Ik ben er vrij zeker van (voor zover je daar zeker van kan zijn, niemand die dat kan vertellen) dat er geen leven na de dood is, op geen enkele manier. Dit leven is het, en daar moet je van maken wat er van te maken valt. Er is geen tweede kans, geen hiernamaals waarin alles in een keer goed is. Het kan gewoon niet. Leven is niets meer of minder dan een hoop atomen die door een gelukkige (of ongelukkige, net hoe je het wil zien) samenloop van omstandigheden is ontstaan en is eindig. Het bewustzijn, of de ziel, of hoe je het noemen wil, is een chemisch proces en alle chemische processen zijn eindig.

Is het niet ergens een stukje grootheidswaanzin te denken dat leven meer is dan het is? Te denken dat wij zo belangrijk zijn dat onze "ziel", wat dat ook wezen mag, het eeuwige leven heeft?

Het leven is eigenlijk compleet nutteloos en dient alleen om ander leven op de een of andere manier in stand te houden en het is vrij megalomaan te denken dat wij mensen het centrum van het universum zijn. En voor mij is dat ook goed zoals het is, ik kan er niets mooiers van maken. Na onze dood worden onze lichamen opgegeten door andere organismen, zij nemen onze energie over voor hun leven en dat is goed zoals het is.

En dan een serieuze vraag voor gelovigen. Hoe staan gelovigen tegenover dieren en het hiernamaals? Is het hiernamaals alleen voorbehouden aan mensen? En zo ja, waarom dan? En zo nee, waarom dan niet?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 06:14

Ik ben ook een geboren atheïst.
Vroeger op een christelijke basis school gezeten en vond de verhalen uit de kinder bijbel schitterend maar het doet verder niks met me.
Ik respecteer mensen die wel geloven en ik ga er altijd maar vanuit dat zij ook accepteren dat ik niet geloof.

Leven en laten leven.

Er is zoveel oliebol in de wereld, kinderen die sterven, ziektes, oorlog, armoede. Als er een god zou zijn, waarom is dat er dan allemaal?

Ik geloof eigenlijk nergens in.
Geen god, geen hemel/hel.
Voor mij is dat allemaal onzin.

Ik leef nu en niet eeuwig. Ik geniet nu en probeer er beste uit m'n leven te halen. Ik hoef niet eeuwig te leven. (lijkt me ook best vermoeiend :P)

Ik vind het wel een interessante discussie dit ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:33

BaileyMix schreef:
Dus jij zegt, volgens de moslims werkt God wel zo en volgens de christenen niet? Oke dan begrijp ik het beter, en wacht ik ff op reactie van Sem want ben hier heel benieuwd naar.

Nog wel één vraag, ik vind dat áls het waar is, áls er een god is, het een beetje gek wat hij doet... Toch? Ik bedoel, mensen min of meer dwingen jou als leider te zien omdat het anders niet goed met ze afloopt. Wie is hij dan om te oordelen over anderen? Mensen die een ander pad bewandelen dan dat dat ze wordt opgedragen moeten maar meteen eeuwig branden? Is dat niet een beetje vergelijkbaar met dictatorschap? Een ziek machtsspelletje?

Niet respectloos bedoeld verder, hoop dat ik je er niet meer voor het hoofd stoot maar hier ben ik écht oprecht benieuwd naar.

Nee, ik geloof niet in de Koran, ik geloof in de Bijbel en die leert ons dat we Jezus nodig hebben om bij God te komen.
De zonde scheidt ons van God, al miljarden jaren. Vroeger, in de tijd van het oude testament zijn er allemaal regels opgesteld zodat iedereen goed kan leven en wat vooral het beste voor de mens is. Maar niemand hield zich eraan, en dat kan ook heel moeilijk want wij zijn mensen en maken fouten. Toen kon je het ook goed maken met God door een offer te brengen, want bloed bewerkt verzoening. Toen is er al een eeuwigheid voorspeld dat er een messias zou komen, Jezus, die is uiteindelijk gekomen. En die heeft voor ons allemaal dat offer gebracht aan God. God had de mensen zo lief, wilde niet meer dat ze boete moesten doen voor hun zonden en heeft zo Jezus gegeven. Jezus heeft al onze zonden op zich genomen en zichzelf opgeofferd en op die manier een weg gemaakt naar God.
Maar... Je hebt dus wel Jezus nodig om bij God te komen. Het zou makkelijk zijn, net wat je zegt, je hebt een moor gepleegd en zegt dan doodleuk, oh maar ik geloof dus alles komt goed. Nee, je moet oprecht geloven, je hart aan Jezus geven en bidden aan God dat je fout bent geweest, dat je spijt hebt van je zonden en dat je nu bij Hem wilt komen zodat Hij in je hart komt.
Dan zal God je altijd vergeven en ook bij jou willen zijn ;) niet omdat God zich zo geweldig goed vindt en een dictator wil spelen, maar omdat God oprecht wil dat iedereen goed terecht komt. God weet wat goed voor je is, God weet hoe jij in elkaar zit, God weet al hoe jouw levensplan eruit ziet. God heeft je immers gemaakt. Wij kunnen ook bedenken wat goed voor ons is, maar kiezen toch vaak de verkeerde dingen, wij zijn ook onder invloed van tal van andere dingen.
God wil jou uit liefde voor jou, niet uit zijn eigen macht. God IS liefde :)

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:37

Sammie schreef:
Op welke 'zonden' doel jij nou precies? in de hele Bijbel wordt t woord televisie niet genoemd. Dat en diverse anderen dingen die jij noemt zijn mensenverzinsels. Soms nog niet eens gebaseerd op een passage uit de bijbel. En alcohol.. Enig idee hoeveel wijn er vloeide in de tijd van t NT.. Staat ook nergens dat vrouwen roken moeten dragen.. Sterker nog tijdens t Romeinse rijk werden de roken/jurken gedragen door juist.. De mannen! Geen varkensvlees is geen Christelijk gebod (al blijft het niet het meest gezonde vlees om te consumeren) enz enz

Je beschrijft precies hoe ik het geloof ervaar: een mensenverzinsel
En dit mensenverzinsel zorgt voor veel ongelijkheid en ongelijkwaardigheid in de wereld. DAAR zouden gelovigen zich door aangesproken moeten voelen, maar in mijn beleving doen ze dat onvoldoende.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:40

silmitan schreef:
Sammie schreef:

Je beschrijft precies hoe ik het geloof ervaar: een mensenverzinsel
En dit mensenverzinsel zorgt voor veel ongelijkheid en ongelijkwaardigheid in de wereld. DAAR zouden gelovigen zich door aangesproken moeten voelen, maar in mijn beleving doen ze dat onvoldoende.

Dan ken jij de bijbel niet goed, want de gelovigen wordt juist geleerd dat elk mens gelijk is, Jezus ging juist om met tollenaars en prutsmutsen, de mensen die destijds uitgekotst werden door de samenleving. Jezus heeft ook juist geleerd dat we vsn onze vijanden vrienden moeten maken, dat we zélf altijd voor het goede moeten kiezen en iedereen in hun waarde moet laten en niet moeten neerhalen.
En nee, als gelovige ben ik er ook niet altijd even goed in. Ht is enorm moeilijk. Maar ik weet wel dat Jezus mij helpt en van mij steeds meer en meer een leuker mens maakt :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:32

Als god mij heeft gemaakt heeft hij toch wel wat steekjes laten vallen.
Ik heb behoorlijk slechte darmen, heb ADHD en nog wat kleine kwaaltjes.
Ik zei altijd dat ik een vluggertje was van m'n ouders....

Maar denk dat god het druk had toen hij mij maakte.

Ik vind het allemaal erg ver gaan in het geloof. (te ver soms)
Maar mensen die hierin geloven respecteer ik. Zou het zelf alleen niet kunnen.