Saskia9 schreef:Als een opstandige puber echt de hakken in de grond zet,kun je pushen en dwingen wat je wilt,maar ik vraag me af of je dan bereikt wat je wil bereiken.
Het is toch algemeen bekend dat zeker pubers dan nog minder gaan doen.Leren kun je niet dwingen lijkt me.
Pubers op die leeftijd kun je beter motiveren,op een manier waarop je ze stimuleert om te doen waarvan je hoopt dat ze het gaan doen vanuit hun innerlijke motivatie.
Heb je ooit het programma "the strictest parents of the world" gezien? Daar zie je veel kinderen in die opgroeien in een omgeving waar ouders ze volkomen vrij laten en ze alles zelf mogen beslissen. Hun innerlijke motivatie leidt er dan toe dat ze niet meer naar school gaan, jointjes gaan roken met vrienden en constant op stap gaan en gaan zuipen, en de ouders mogen alles betalen.
Je ziet dat die kinderen pas als ze bij andere ouders strenge regels opgelegd krijgen, gaan beseffen dat er iets mis is met hun gedrag en dat doen waar je zelf zin in hebt niet zo ok is als ze denken.
Leren kun je zeker wel afdwingen, als ze motiveren op geen enkele manier succes heeft, is er nog maar één optie die overblijft naast het opgeven, en dat is er keihard bovenop zitten. En als ze dan weer wat bij zinnen komen als ze de jaren van gezond verstand bereiken, dan zijn ze daar meestal heel blij mee. En anders maar niet, hebben ze toch een opleiding waar ze iets mee kunnen doen!