Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:30

NatasjavE schreef:
Betteke schreef:
Zoals met het halen van een schooldiploma vind ik pushen/dwingen wel gewenst eigenlijk.

Mee eens hoor.

Ik zou ze niet willen afleveren zonder diploma.

Inderdaad
daar hebben ze alleen maar profijt van als ze dan uiteindelijk toch dat diploma hebben ookal is het op zoon moment niet zo leuk gepusht te worden... Genoeg mensen waaronder ik zelf niet niet gepusht zijn die nu ontzettend balen diplomaloos te zijn...

Saskia9

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:48

Als een opstandige puber echt de hakken in de grond zet,kun je pushen en dwingen wat je wilt,maar ik vraag me af of je dan bereikt wat je wil bereiken.
Het is toch algemeen bekend dat zeker pubers dan nog minder gaan doen.Leren kun je niet dwingen lijkt me.

Pubers op die leeftijd kun je beter motiveren,op een manier waarop je ze stimuleert om te doen waarvan je hoopt dat ze het gaan doen vanuit hun innerlijke motivatie.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:54

Tja, het is ons wel gelukt. Gelukkig. :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:55

Betteke schreef:
Tja, het is ons wel gelukt. Gelukkig. :D

toppie +:)+

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:57

Innerlijke motivatie? Een echte puber heeft helemaal geen motivatie, school/ouders/leraren/het leven, alles is stom en nutteloos.
Zo'n priveschool was, in ons geval, echt DE oplossing. Onze dochter had nog enig ontzag voor autoriteit en op zaterdagochtend om 9 uur terugkomen omdat je je huiswerk niet hebt gemaakt, is motiverend genoeg om het wel te maken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:09

Saskia9 schreef:
Als een opstandige puber echt de hakken in de grond zet,kun je pushen en dwingen wat je wilt,maar ik vraag me af of je dan bereikt wat je wil bereiken.
Het is toch algemeen bekend dat zeker pubers dan nog minder gaan doen.Leren kun je niet dwingen lijkt me.

Pubers op die leeftijd kun je beter motiveren,op een manier waarop je ze stimuleert om te doen waarvan je hoopt dat ze het gaan doen vanuit hun innerlijke motivatie.

Heb je ooit het programma "the strictest parents of the world" gezien? Daar zie je veel kinderen in die opgroeien in een omgeving waar ouders ze volkomen vrij laten en ze alles zelf mogen beslissen. Hun innerlijke motivatie leidt er dan toe dat ze niet meer naar school gaan, jointjes gaan roken met vrienden en constant op stap gaan en gaan zuipen, en de ouders mogen alles betalen.
Je ziet dat die kinderen pas als ze bij andere ouders strenge regels opgelegd krijgen, gaan beseffen dat er iets mis is met hun gedrag en dat doen waar je zelf zin in hebt niet zo ok is als ze denken.
Leren kun je zeker wel afdwingen, als ze motiveren op geen enkele manier succes heeft, is er nog maar één optie die overblijft naast het opgeven, en dat is er keihard bovenop zitten. En als ze dan weer wat bij zinnen komen als ze de jaren van gezond verstand bereiken, dan zijn ze daar meestal heel blij mee. En anders maar niet, hebben ze toch een opleiding waar ze iets mee kunnen doen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:11

Huh,verbinden jullie innerlijke motivatie samen met een opvoeding zonder grenzen?

Innerlijke motivatie kun je ook anders toepassen dan 'hun gang maar laten gaan'

Maargoed,merk dat ik weer tegen het zere been aan schopte :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:13

Hoe zou jij die innerlijke motivatie dan toepassen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:17

Welk zeer been?

Denk jij dat innerlijke motivatie een rebelse puber met gierende hormonen ook maar enigszins in goede banen gaat leiden?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:18

Pubers hebben helemaal geen motivatie, die zijn veel te druk met hun hormonen en vreselijke problemen die niemand begrijpt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:09

Whahaha betteke, lekker generaliserend :') .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:37

Het ging hier wel over "opstandige pubers" hé Rinske, niet over pubers die geen problemen maken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:52

Betteke schreef:

Ik quote mezelf maar even.

Hoe krijg je echte pubers gemotiveerd zonder te dwingen of beslissingen voor ze te nemen? Daar ben ik echt heel benieuwd naar.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:49

Betteke schreef:
Betteke schreef:

Ik quote mezelf maar even.

Hoe krijg je echte pubers gemotiveerd zonder te dwingen of beslissingen voor ze te nemen? Daar ben ik echt heel benieuwd naar.

Soms zijn ze gemotiveerd - voor school - als ze zelf een bepaald doel hebben, dat is dan een makkie voor de ouders. Al denk ik soms weer had ik maar wel ingegrepen en de ijver een beetje afgeremd :D
Maar de "intrinsieke motivatie" van een hoop pubers gaat echt niet verder dan proberen op een bepaald model te lijken of je vriendje te verslaan bij de nieuwste game. Er zijn zoveel andere invloeden behalve de ouders.

En je kunt ze inderdaad niet dwingen om te leren, maar jouw oplossing Betteke om de omstandigheden in ieder geval optimaal maken vind ik heel goed hoor!

En op de vraag van Cooper waarom of je dat überhaupt belangrijk vindt of zou moeten doen kan ik alleen maar zeggen omdat bijna alle mensen willen dat hun kinderen gelukkig worden en goed voorbereid zijn op het leven. Stel dat je eeuwen geleden leefde dan zouden je ouders je voorbereiden op zo goed mogelijk jagen en in de groep passen. Ze gingen dan echt niet zitten filosoferen of er misschien een fijner leven was zonder de jacht, of dat wel nodig was. Het is volgens mij natuurlijk om te willen dat je kinderen zijn voorbereid op de omstandigheden waarin jij denkt dat ze later terecht komen, zelfs als die omstandigheden verre van ideaal zijn. Het is namelijk veel gemakkelijker om te proberen je kind voor te bereiden op hoe de wereld in elkaar steekt (met alle bijbehorende ellende van de maatschappij) dan om de hele maatschappij te veranderen. En bovendien kan ook een kind met veel theoretische kennis en een hoge opleiding bijvoorbeeld tuinman worden als hij/zij dat wil. Er is hier in het dorp een fruitboer die filosofie heeft gestudeerd, volgens hem gaat dat perfect samen en er is ook een tuinman die geschiedenis heeft gestudeerd. Je kunt namelijk een goede opleiding ook gewoon niet gebruiken, maar als je hem niet hebt zijn een heleboel dingen uitgesloten. En Betteke zal vast gedacht hebben mijn dochter kan ook met een diploma in de supermarkt gaan werken als ze dat uiteindelijk toch het liefste doet.

Ik vertelde mijn moeder (86) over deze discussie en zij moest heel erg lachen. Zij is door haar vader enorm gepusht om haar best te doen op school. Hij had onderwijzer willen worden maar moest al heel jong gaan werken in een fabriek en is daar noodgedwongen altijd gebleven. Zijn hartewens was dat zijn twee dochters zijn ambitie gingen vervullen. Daarom stuurde hij ze naar de mulo (zeg maar niveau Havo van nu). Het hele dorp sprak er schande van. Nette meisjes uit de lagere klasse hoorden te gaan werken in de huishouding van een rijke dame en niet op school te zitten tussen de kinderen van gegoede burgers. Zijn ze onderwijzeres geworden? Nee maar ze zijn wel allebei eeuwig dankbaar dat ze mochten doorleren. Mijn moeder had een goede baan in de tijd dat werken voor vrouwen nog nauwelijks aan de orde was. En aangezien ze een bloedhekel aan huishouden heeft en eerlijk gezegd ook niet zo goed kan opschieten met kleine kinderen is het een zegen voor haar hoe alles gelopen is. En haar vader vond het wel jammer dat ze geen onderwijzeres is geworden maar hij hield vast evenveel van haar. Maar zij zegt dat het een voorrecht is als je een goede opleiding mag doen, geen straf of iets waartoe je gedwongen zou moeten worden. Ook al was het haar vader die pushte zij was blij met de kansen die het haar gegeven heeft.

Wat ik wel denk is dat naarmate de gezinnen kleiner worden kinderen inderdaad meer kunnen gaan lijden onder de ambities van hun ouders dan vroeger het geval was. De pianist Lang Lang vertelde daar zo mooi over. Chinese kinderen zijn bijna altijd enigst kind en hun ouders waren ook enigst kind, dat wil zeggen dat er twee ouders en vier grootouders zijn die allemaal van ze houden maar ze ook enorm pushen met hun dromen en ambities. Stel je voor 1 kind en zes volwassenen die dat allemaal op jouw projecteren. En dat vond ik best wel iets om even over na te denken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:31

Hier een ouder van een enig kind, en volgens mij heeft die ontwikkeling niet zozeer met de grootte van de gezinnen te maken, maar veel meer met de eisen die de huidige maatschappij aan ons stelt, en waar de meeste mensen in mee gaan. Ouders zelf lijden daar ook onder doordat er op alle gebieden altijd het maximale gevraagd wordt, je 'moet' een goede baan hebben, een groot huis, liefst 2 auto's, (een) leuk(e) kind(eren), leuke hobby's, veel sociale contacten etc. Ouders die zelf in deze sneltrein mee willen zullen dit ook hun kind(eren) opleggen. Door al die eisen is het ook haast niet meer te doen om meer dan 2 kinderen te hebben, of je moet je eisen bij gaan stellen. Kleiner huis, geen 2 auto's of niet meer allemaal een leuke hobby. Of je kan je dit wel blijven veroorloven, dan wordt je grote gezin een statussymbool. Beetje off topic maar wilde er wel even op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:34

cooper schreef:
Uit nieuwsgierigheid hoor : Omdat? :)
Wat betekent het als je ze zou afleveren zonder diploma?

(Ik ken heus wel de waarde van het diploma hoor, maar ik vraag me af waarom je ze niet durft afleveren... Wat bedoel je daar precies mee?)

Omdat je toch wil dat je kind zich later zelf kan bedruipen en een diploma is daarbij vanzelf een relevant middel. We hebben de luxe van onderwijs, ik vind dat een puber daar gebruik van dient te maken om zich voor te bereiden op zijn/ haar toekomst. Het is hoogst onverstandig om ze zonder diploma af te leveren.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:07

Dat is idd zo Mindim. Wat ze met dat diploma gaan doen vind ik zelf minder relevant, maar het biedt wel een bepaalde zekerheid om een leuke opleiding te gaan doen of werk te vinden wat bij je past.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:44

Och, ik heb het in dat kader al zo vaak gezien: slimme meiden die de havo op z'n elfendertigst halen omdat ze de hele dag op de 'manege' zijn. Vervolgens perse een paardgerelateerde opleiding willen gaan doen. En als ze dat dan mogen, hebben ze op hun 25 hartstikke spijt, want ze hebben een opleiding onder hun niveau, die hen geen enkele baan heeft gebracht, terwijl prioriteiten zijn veranderd en ze inmiddels ook wel graag een eigen huisje en een normaal inkomen zouden willen. En dan de kinderen waarvan de ouders zeiden: eerst een gedegen opleiding, als je daarna nog steeds met paarden wil werken, dan mag dat. En ook die hebben in de loop van die andere opleiding hun prioriteiten veranderd, hebben een leuke baan met dito inkomen, kunnen dat huisje bekostigen, hebben (en kunnen zich dat veroorloven) een paard voor de hobby en zijn hun ouders dankbaar dat die de poot op het vlak van onderwijs stijf hebben gehouden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:16

Dat komt vaak voor, maar bij mij persoonlijk was het juist andersom :=

Ik wilde gewoon graag met mijn handen werken. Past veel beter bij me :j

Maar moest gedwongen toch naar het Atheneum / Gymnasium.... was daar doodongelukkig en dat werd pas beter toen ik na het 3e jaar Atheneum het godzijdank voor elkaar kreeg om het 4e en 5e jaar Havo te mogen gaan doen zodat ik nog "maar" 2 jaar hoefde in plaats van nog 3 jaar op een opleiding waar ik totaal geen behoefte aan had :=

Daarna dus gewoon gaan werken toen ik net 17 was. En van onderaf moeten beginnen omdat ik geen fatsoenlijke technische of andere beroepsopleiding had gehad....