Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:20

Het ligt er een beetje aan hoe het gebracht wordt vind ik.
Als diezelfde bediening dan vervolgens met een verveeld gezicht weer naar binnen sloft "... we móeten weer..." en mij ondertussen ook slecht bedient, veel fouten maakt, mijn drankjes vergeet, over me heen kijkt als ik wat wil bestellen, enz. dan vind ik dat erger dan dat het ondertussen wel goede, leuke, vrolijke en attente bediening is.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:59

Ik ben altijd heel opgewekt in m'n bediening, en dat komt o.a door de goeie sfeer onder mijn en m'n collega's.
Opgewekt aan tafel, mocht er iets fout gaan o.i.d los ik 't zo snel mogelijk op.
Ik vind 't sowieso nogal wiedes om 'tijdens' een opmerking te gaan maken, doe dat dan erna maar niet tijdens het gebeuren etc zelf.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:48

Ook achteraf hoeft er toch geen opmerking te komen, de opbrengst gaat naar het goede doel (en die was net ervóór uitvoerig besproken in de speech) dus al betalen ze 6000 euro voor een tonnetje haring, nou fijn voor dat goede doel toch?

Maar die jongen was sowieso een beetje raar, hij deed ook heel raar tegen m'n vader.
Ik ben wars van kontenkruiperij, absoluut. Maar op zo'n haringparty lopen allemaal directeuren van bedrijven uit de regio en de burgemeester en weet ik wat voor piefen.
Dan kan je toch op zijn minst vriendelijk doen denk ik dan, ook al banketstaaf ze na een paar wijntjes uit hun nek.
Als hij bij mij zou komen solliciteren, zou ik hem echt niet aannemen.

Douce

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:50

Ik denk dat als ik dat zou denken, ik dat hoogstens zou zeggen tegen mijn collega's. 'Goh, 400 euro voor een ton haring! Ik zou het er niet voor over hebben hoor, maar gelukkig gaat het naar een goed doel.'
Áls ik het zou denken dan.

Ik zou het juist leuk vinden om voor een goed doel te mogen werken, al dan niet extern ingehuurd. Voelt toch nuttig en dus fijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:51

Gisteravond zelfs mensen moeten weigeren in mijn wijk, en dat werd me niet in dank afgenomen, maar 17 tafels is echt wel mijn tax. Maar dan nog snappen mensen het niet, ze zien lege plaatsen dus ze hebben recht op zo'n plek. Maar als we te weinig personeel hebben houdt het gewoon echt op... Soms kom je niet uit met personeel, gisteren was zo'n dag. Het liep binnen 10 min helemaal vol, en dan heb ik het over een tafel of 50.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:11

Wij hadden laatst een groep van 36 vroeg o de avond, en de rest was gereserveerd. Er zat al een 2tje buiten omdat het niet meer pastte, en rond kwart voor 9 was die grote groep de deur uit. Dus wij hals over kop voor een laatste reservering een tafel in orde te kunnen krijgen ( indeling was compleet anders gezien de grote groep ) dus het pastte allemaal net. Kwam er een man binnen of we een tafel hadden voor 5, maar dat had betekent dat we midden tijdens de hoofdgerechten het hele restaurant hadden moeten ombouwen, en tafels stapelen om voor hun iets bij elkaar te zetten. Dit uitgelegd, maar meneer had hier echt geen begrip voor. Ja sorry hoor, maar we kunnen niet toveren.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:54

Nicolletje schreef:
Ook achteraf hoeft er toch geen opmerking te komen, de opbrengst gaat naar het goede doel (en die was net ervóór uitvoerig besproken in de speech) dus al betalen ze 6000 euro voor een tonnetje haring, nou fijn voor dat goede doel toch?

Maar die jongen was sowieso een beetje raar, hij deed ook heel raar tegen m'n vader.
Ik ben wars van kontenkruiperij, absoluut. Maar op zo'n haringparty lopen allemaal directeuren van bedrijven uit de regio en de burgemeester en weet ik wat voor piefen.
Dan kan je toch op zijn minst vriendelijk doen denk ik dan, ook al banketstaaf ze na een paar wijntjes uit hun nek.
Als hij bij mij zou komen solliciteren, zou ik hem echt niet aannemen.

Oh jawel :+ Jij, ik en iedereen zou die jongen aannemen, omdat meneer net glad genoeg zal zijn zich netjes te presenteren tijdens een sollicitatie. Want we weten allemaal dat dat belangrijk is en zetten allemaal ons beste beentje voor. Het merendeel is zoals ze zijn, maar je wilt niet weten hoeveel mensen zich beter voor doen dan ze zijn...

En over dat roken..... Roken stinkt.... als je rookt, ga je stinken... ik wil geen stinkende ober naast mn tafel -O-

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:27

Stille meelezer mag zich nu melden..

We zaten vanmiddag op het terras met een groepje, en we waren aan het bespreken waar we lekker konden eten. Komt de ober naar me toe:
"Heb ik het goed gehoord? Zoeken jullie een adres om lekker te eten? Wat willen jullie hebben? Oh, vanalles en nog wat? Prima.. tsja, dan kun je het best toch bij ons eten, de rest van de stad is raar en prut."
>;) >;) >;) >;)

Heb toen direct afgerekend en ben vertrokken..

Ergens lekker gegeten, gingen naar de cocktailbar.. sta bij de ontvangsthal, komt er niemand. Prima, wij gaan zitten, bestellen wat en nog geen 10 minuten later komt er een meisje van de bediening naar ons toe: "Sorry, maar deze tafels zijn gereserveerd voor over 5 minuten. Wij verzoeken u dan ook nu te betalen en weg te gaan."
>;)
Dat wist je 10 minuten geleden nog niet zeker..

Opgestaan en daar gaan we dus ook nooit meer heen. :evaw:

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:59

How ruuuude :\

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 08:19

Ik heb wel eens gehad dat mensen stokbrood bestelden. Toen vroeg ik of ze bleven eten, want dan is het gratis. Anders dus niet. Ze wilden ergens uiteten en toen zijn ze maar bij ons gebleven.

Maar dat was niet mijn bedoeling en ik zou ook nooit anderen afkraken :n .

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:19

Wat mij betreft is een bedrijf "verplicht" om een kantine/personeelsruimte/oid te hebben. Dan heb je én je personeel uit zicht van je gasten, dat is én voor je gasten fijner maar ook zeker voor het personeel.
We vinden het allemaal wel eens lekker om even te zeuren oid(of dat nou werkgelarateerd is of niet daargelaten) en het is gewoon fijn om vrijuit even met elkaar te kunnen praten en ontspannen zonder dat je tussen de gasten zit.
Roken doe ik niet en ik heb ook in mijn vrije tijd al nooit begrepen waarom rokers niet "gewoon" stoppen ipv iedere keer in die vrieskou naar buiten te moeten.. Maar dat is een heel ander verhaal, hahaha.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:41

Mja, als je daar de ruimte niet voor hebt dan wordt het lastig!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:35

Alsnog. Roken in het zicht van de gasten, en al helemaal op het terras ( en dan ook nog pauze houden ) nee.
Als ik geen lunchpauze heb gehad, dan ga ik toch ook niet in het bijzijn van de gasten even m'n brood op zitten eten in de zaak zelf.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:51

Vjestagirl schreef:

Dan moet je maar ruimte maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:53

Caira schreef:
Gisteravond zelfs mensen moeten weigeren in mijn wijk, en dat werd me niet in dank afgenomen, maar 17 tafels is echt wel mijn tax. Maar dan nog snappen mensen het niet, ze zien lege plaatsen dus ze hebben recht op zo'n plek. Maar als we te weinig personeel hebben houdt het gewoon echt op... Soms kom je niet uit met personeel, gisteren was zo'n dag. Het liep binnen 10 min helemaal vol, en dan heb ik het over een tafel of 50.

Ik zou je dat ook niet in dank af nemen nee :n
Dan regel je maar extra personeel ofzo. Als er nog tafels vrij zijn, dan laat ik me zeker niet zomaar weg sturen (tenzij de boel gereserveerd is natuurlijk).
Het is als gast niet mijn probleem dat jullie je personeelsbezetting blijkbaar niet op orde hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:55

Wendy schreef:
Vjestagirl schreef:

ruimte maken? We hadden 2 containers aan elkaar als keuken, en een 3de container waar de toiletten en het kantoor in zaten. De binnenruimtes bestonden uit vaste tenten waar we dmv. houten wandjes uitstraling aan hadden gegeven. Het hele spul bestond al ruim 40 jaar. De rest was buitenruimte. Ruimte maken klinkt leuk, maar kan niet altijd.

Daarbij: als mijn baas het prima vindt dat wij op het terras zitten en daar lekker pauze houden, wie zijn jullie dan om het af te keuren? Het is toch haar zaak?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:56

Wendy schreef:
Caira schreef:

Dan regel je maar extra personeel ofzo. Als er nog tafels vrij zijn, dan laat ik me zeker niet zomaar weg sturen (tenzij de boel gereserveerd is natuurlijk).
Het is als gast niet mijn probleem dat jullie je personeelsbezetting blijkbaar niet op orde hebben.

Blijkbaar wel hé.

Je bent daar trouwens geen gast op dat moment, je wilt er gast worden. Ze weigeren je, klaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:00

Vjestagirl schreef:
Wendy schreef:

ruimte maken? We hadden 2 containers aan elkaar als keuken, en een 3de container waar de toiletten en het kantoor in zaten. De binnenruimtes bestonden uit vaste tenten waar we dmv. houten wandjes uitstraling aan hadden gegeven. Het hele spul bestond al ruim 40 jaar. De rest was buitenruimte. Ruimte maken klinkt leuk, maar kan niet altijd.

Daarbij: als mijn baas het prima vindt dat wij op het terras zitten en daar lekker pauze houden, wie zijn jullie dan om het af te keuren? Het is toch haar zaak?

De werkgever is verplicht om een pauzeruimte te hebben voor het personeel ...
Citaat:
2. Pauzeruimte

Is de werkgever verplicht om de medewerkers een ruimte te bieden waar zij hun pauze kunnen doorbrengen?

Inderdaad, het Arbobesluit bepaalt in artikel 3.20: “1. In het bedrijf of de inrichting of in de directe nabijheid daarvan is een gemakkelijk toegankelijke ruimte beschikbaar waar de werknemers de pauzes kunnen doorbrengen. Deze ruimte is daartoe geschikt alsmede, afhankelijk van het aantal werknemers, voldoende ruim bemeten en uitgerust met voldoende tafels en stoelen. 2. In de ruimte, bedoeld in het eerste lid, zijn doeltreffende maatregelen genomen ter bescherming van de niet-rokers tegen hinder van tabaksrook.” U kunt uw bestuurder hierop wijzen en er in ieder geval voor zorgen dat er in de RI&E aandacht aan wordt besteed. Een goede ontspanningsruimte is van belang voor het welzijn van de pauzerende werknemer.

Bron: http://www.kluwer.nl/statics/or/nieuwsb ... ak-nr8.htm

Ik snap best dat veel werkgevers, zeker in de horeca, hier niet op zitten te wachten. Immers, een speciale pauzeruimte neemt ruimte in die ook kan worden ingezet voor betalende gasten. Maar het is echt een kwestie van prioriteiten stellen. Kan niet, bestaat niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:01

Vjestagirl schreef:
Wendy schreef:

Blijkbaar wel hé.

Je bent daar trouwens geen gast op dat moment, je wilt er gast worden. Ze weigeren je, klaar.

Prima, dan kom ik gewoon niet meer terug. Gasten weigeren is gewoon niet slim, en al helemaal niet dienstverlenend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:01

Nou ja, in principe was er een gemakkelijk toegankelijke ruimte beschikbaar waar de werknemers hun pauze door konden brengen. Het restaurant...

Er staat niet dat hij ALLEEN toegankelijk moet zijn voor werknemers

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:08

Tja, als je ergens geweigerd wordt omdat het personeel het anders niet meer kan bolwerken dan heb ik daar wel begrip voor hoor. Ga dan liever ergens anders eten. Wat heb je er anders ook aan. Heb je daar wel je zwaar bevochten tafel, maar kan je alsnog flink lang gaan wachten voor je bedient wordt :+ Nee hoor, dan liever ergens anders en ik kom een andere keer -met reservering- wel terug.

Roken in het zicht van gasten... ik weet niet. Aan de ene kant heb ik er niet zo heel veel moeite mee, maar aan de andere kant... Hoop dan wel dat ze hun handen wassen daarna. Wil geen nicotinevingers aan mijn glazen hebben :=

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:09

Wendy schreef:
Caira schreef:

Tsja, het alternatief is waarschijnlijk wél gaan zitten en vervolgens slecht bediend worden en lang moeten wachten omdat het eigenlijk te druk is. Dat is voor beide partijen ook vervelend. Het zou voor mij wel afhangen van het gesprek. Is het "Sorry mevrouw, we zitten vol, gaat u maar ergens anders heen!" terwijl ik lege tafels zie dan zou ik verontwaardigd zijn. Als iemand even uitlegt wat de situatie is en dat 't écht niet gaat lukken, oké, dat kan een keer gebeuren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:18

DaniBanani schreef:
Tsja, het alternatief is waarschijnlijk wél gaan zitten en vervolgens slecht bediend worden en lang moeten wachten omdat het eigenlijk te druk is. Dat is voor beide partijen ook vervelend. Het zou voor mij wel afhangen van het gesprek. Is het "Sorry mevrouw, we zitten vol, gaat u maar ergens anders heen!" terwijl ik lege tafels zie dan zou ik verontwaardigd zijn. Als iemand even uitlegt wat de situatie is en dat 't écht niet gaat lukken, oké, dat kan een keer gebeuren.

Het is idd de toon die de muziek maakt, daar heb je gelijk in :j

Maar over dat alternatief... ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat er op het laatste moment extra mensen werden ingevlogen in de bediening omdat ze het idd niet konden bolwerken. Dat was netjes.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:21

astridastrid schreef:
Optiwolk schreef:
Mijn grootouders hebben het een keertje gepresteerd van zonder te betalen weg te lopen.

De rekening gevraagd en na een uur was de ober er nog niet ... sja.
Beetje grof wel, op hun leeftijd (75 à 80) nog anderhalf uur naar huis moet met de auto en liefst niet in de file staat omdat anders de andersvalide dochter van 55 voor de gesloten deur staat, dan snap ik 't wel.

Dat vind ik best asociaal. En gewoon diefstal. Net of de ober expres de rekening niet had gebracht. Ze hadden toch even naar binnen kunnen lopen? Als er in de winkel even niemand achter de kassa zit, loop je toch ook niet weg? Ik kan er met mijn pet niet bij.

Wij hebben hier in Turnhout een hip restaurant zitten in het cinemacomplex. We gaan er vaak eten, vind de sfeer goed en het eten lekker. Bediening is 3x niets maar we storen ons er niet aan. Wat we al wel vaak hebben voorgehad is dat er bij ons een verkeerde rekening wordt gebracht.
Dit was echt al de 3de keer en er zaten echt niet veel mensen in de zaak. De rekening was minder dan we eigenlijk hadden gesoupeerd en hadden nu echt iets van: eigen schuld dikke bult. Dus gewoon de rekening op de tafel betaald en klaar.
Gingen boven in de bar nog iets drinken en echt een half uur later komt de eigenaar van het restaurant nog met de juiste rekening en of we dit wilde rechtzetten.. Dit vind ik dan niet kunnen. Je moet je eigen fouten maar in zien. Wat als hij ons niet naar de bar had zien gaan en we naar huis toe waren? Had hij toch ook pech gehad..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:42

Vjestagirl schreef:

De horeca in Nederland loopt niet zo heel briljant. En als ik dit soort dingen lees dan denk ik dat ik wel een klein beetje begrijp waarom. Het is gewoon te vaak niet echt een feestelijk avondje uit. In combinatie met het regelmatig vrij fantasieloze en niet altijd perfecte eten is de keuze dan toch ook regelmatig om dan maar thuis te blijven. Zeker als er iemand graag en goed kookt.

De vraag is dan ook of het vanuit het standpunt van de horeca wel handig is om het zo te doen.