Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:19

insun schreef:
Dat klinkt eigenlijk wel logisch; geloven moet natuurlijk uit jezelf komen.
Maar is het nu dan helemaal 'uitgeband'? Je gelooft gewoon niet meer in 'iets' (dat lees ik hier wel veel nl.; ik geloof niet in God maar wel in iets), je doet nooit een schietgebedje, je probeert nooit een dealtje met God te maken, je denkt nooit meer: is hij er nu of is hij er niet?

Ik ben benieuwd naar meer antwoorden.
(Ik ben zelf 'gelovig' opgevoed, maar geloof nu ook niet meer. Ik denk er wel eens over om me uit te laten schrijven, maar altijd is er 'iets' wat me daarvan weerhoud. Vandaar mijn vragen.)

Nee ik geloof niet in iets, integendeel, ben Darwin aanhanger (ik werk zelfs in de evolutionaire genetica).
Ik vind het mooi dat gelovigen bepaalde verhalen aanhangen en hierin hun troost vinden, maar ik kan het me gewoon niet voorstellen. En leg deze overtiuging niet bij mij neer: mijn oma verklaarde bij het overlijden van mn moeder dat god er wel een bedoeling mee zal hebben. Hoe kwaad ben ik geweest!!

Zeker met alle bewijzen die de evolutie nog steeds levert en het in gebreke blijven van bewijzen voor God.
Sterker nog, bijbelverhalen dateren uit een tijd dat men nog niet kon schrijven, deze verhalen zijn later beschreven na circuits van doorvertellen. Denk nu eens aan het kinderspelletje dat je een zin moest doorgeven aan een hele groep; dit komt bij de laatste persoon er zó anders uit! Er zal best een of andere Robin Hood geweest zijn, maar zoals de verhalen het nu vertellen - dat gaat er bij mij écht niet in.

Ik heb mij uitgeschreven uit de kerk, en doe geen schietgebedjes of dealtjes met god ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:25

Heino schreef:
Elan schreef:
Wat dacht je van het ontwikkelen van een rationeel vermogen om na te denken?
Als het in je kinderjaren wordt ingeprent dan neem je het gewoon aan, terwijl je naarmate je ouder wordt de ruimte zult krijgen hier zelf over na te denken.

Toch ontwikkel je door je opvoeding een bepaald referentiekader van waar je alles uit bekijkt, zo ook naar het geloof kijken. Of je daar dan volledig objectief naar kan kijken wanneer je gelovig opgevoed bent betwijfel ik. Daarom ben ik ook tegen gelovig opvoeden/gelovige scholen. Omdat ik het - hoe hard het ook klinkt - toch een vorm van indoctrinatie vind.

Het referentiekader van een grote groep gelovigen vind ik dusdanig zwak, verklaringen vind ik veelal bestaan uit gebakken lucht. Dus nee, mijn referentiekader komt voort uit mijn 'levenservaringen' en mijn 'normen & waarden' en daar ben ik gelukkig mee. ;)

Ingmar_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:41

Ik was vroeger altijd behoorlijk gelovig. Op den duur ben ik er niet zoveel meer mee gaan doen en nu ben ik er eigenlijk helemaal vanaf. Ik wil er niets meer mee, geloof niet in een God, al zal er misschien wel iets zijn [al boeit me dat ook niet zoveel, ik doe wat ik zelf wil en daar voel ik me fijn bij].

Wel toevallig, want hier had ik vanochtend nog een discussie met m'n moeder over, omdat ze morgen met onze dominee gaan praten over mij en m'n broer, omdat wij allebei niet meer naar de kerk gaan en willen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:10

Ik ben niet gelovig en ook niet zo opgevoed :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:17

Ik vond net een boekje wat ik ooit gehad heb op school. Daar kijken ze wat meer de waarheid benadert en wat niet waar kan zijn.
Hun conclusie:
Citaat:
1. Het is technisch niet te bewijzen of de mens op de aarde gekomen is door schepping of door evolutie, want het is een gebeurtenis uit het verleden.
2. Geschiedenis wordt geschreven vanuit een bepaald standpunt, met een bepaald doel.
3. In de schoolboeken voor het voortgezet onderwijs probeert men de evolutietheorie aannemelijk te maken. Daarbij gebruikt men bewijzen die helemaal geen bewijs zijn of zelfs onjuist zijn.
4. U of jij hebt een keuze: geloven wat de evolutietheorie vertelt over de wordingsgeschiedenis van de mens of geloven wat in de Bijbel staat.

Geloof in de evolutietheorie betekent geen antwoord op belangrike vragen als: Waar kom ik vandaan?, Waarom ben ik hier? en Waar ga ik heen als ik sterf?
Geloven we in de Bijbel dan zijn er wel antwoorden op die belangrijke vragen. Dan mogen we weten dat God uit liefde ons geschapen heeft en een plan met ons leven heeft. Maar uiteindelijk kunnen we van beiden niet aantonen of het waar is.

Ik sluit me hierbij aan. :)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:19

Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens, Reneee :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:28

Zo wat een nette discussie hier, nog nooit meegemaakt dat het zo netjes bleef (op een paar reacties na dan) met betrekking tot dit onderwerp :+

Persoonlijk weet ik niet meer wat ik moet geloven. Aan de ene kant kan en wil ik gewoon niet geloven dat we hier voor niets zijn op deze wereld. Ik kan me niet voorstellen dat er in het begin ''iets'' ontplofte (wie heeft dat ''iets'' dan gemaakt?) en dat toen de wereld ontstond. Maar aan de andere kant vind ik, als ik even aanneem dat God bestaat, sommige dingen gewoon niet helemaal eerlijk. Het hele ''uitverkoren'' gebeuren, daar snap ik werkelijk niets van. Bovendien lijkt het me gewoon niet fair dat ik in een christelijk gezin opgevoed ben, en dus een grotere kans heb om ook christen te worden (en daarmee in de hemel te komen) dan een meisje dat in Iran geboren wordt en ingeprent wordt dat ze verstoten wordt door haar familie of zelfs mishandeld of vermoord kan worden als ze de Islam de rug toekeert. De kans dat zij zich bekeert tot het christendom lijkt me daardoor vrij klein. En wat te zeggen van mensen die nog nooit van het christendom gehoord hebben? Of de mensen die vroeger leefden, nog voordat Jezus op aarde kwam?

Heel moeilijk allemaal :Y)
Laatst bijgewerkt door Monchou op 05-05-10 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:38

superlotje schreef:
love_western schreef:
Ik geloofde wel, ging vorig jaar regelmatig naar de kerk.
Ben ook naar opwekkingsfestival geweest.
Maar sinds dit jaar geloof ik niet meer. De reden waarom hou ik liever privé :o

Toch vraag ik me af hoe je zomaar niet meer kunt geloven. En vooral hoe je daarna je leven oppakt, weer doorgaat.

Ik heb tijdens mijn pubertijd een periode gehad waarin ik het geloof aan de kant zette. Ik ben toen wel naar kerk ed blijven gaan, maar zonder echt contact te maken met God.
Het ging toen door persoonlijke redenen slecht met mij, maar zonder geloof was ik wel heel alleen.
Ik ben dan ook ontzettend blij dat ik God hervonden heb. En dat het weer goed met me gaat.

Tjah door een paar gebeurtenissen hier thuis/omgeving geloof ik niet meer.
Noujah ik geloof denk ik nog wel. Maar ik wil gewoon niet meer naar de kerk.
Maar momenteel ligt me hele leven op de kop. Dus moet alles eerst netjes weer op een rijtje zien te krijgen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:38

Ik heb het nu wel over mijn eigen levensovertuiging gehad, maar ik heb ook een hele duidelijke mening over het christendom (en andere geloven die imo dezelfde kern hebben).

De mens is een rationeel wezen en vraagt zich daarom vaak af: ''waarom?'', ''hoe dan?'', ''waardoor?'' etc. Vragen als: ''Waar komen wij vandaan?, ''Wat doen wij hier?'', ''Wat is de zin van het leven?'' bleven onbeantwoord. Om deze frustratie weg te nemen (en op deze manier macht uit te oefenen) werden er antwoorden bedacht zoals dat een god ons hier heeft gebracht en dat het hiernamaals ons doel is. Ook werden de hemel en de hel bedacht, om mensen goede dingen te laten doen en om ze bang te maken. Ook moesten mensen geld geven aan de kerk want anders ''kwamen ze in de hel'', en er moesten meer nakomelingen komen die dit geloof aanhingen want zo zou er meer geld komen voor de kerk en meer macht voor de geestelijken. Om de (''domme'', naieve, simpele) mensen uit de oude tijd dit alles wijs te maken werden er spectaculaire verhalen verteld over wonderen en werden simpele verschijnselen bestempeld als bijzonder. Iets wat door hen gelooft werd want het was een simpele en makkelijk te overtuigen doelgroep.

Zo kijk ik voornamelijk tegen het Christendom en de Islam aan, leuk bedacht allemaal maar ik vind het niet geloofwaardig en denk dat het tijdens de ontwikkeling van deze geloven niet draaide om liefde maar om geld en macht. :)

Wel erg prettig hoe mensen er geluk en hoop uit kunnen halen, neemt niet weg dat je dat na mijn idee uit jezélf moet kunnen halen. Ergens vind ik het een zwakte als je daar een geloof voor nodig hebt, neemt niet weg dat het prettig is dat het er is voor mensen die dat nodig hebben of die daar behoefte aan hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:42

Zooist schreef:
Nogmaals, niemand heeft hier iemand een heiden genoemd.

Lees de tekst nog maar een keertje. Als je je hierdoor aangesproken voelt ligt dat bij jezelf. Ook een keuze namelijk.

Ik zeg niet dat jij iemand een heiden noemt. Wat je in mijn ogen...dus zegt is dat een slecht iemand hetzelfde is als een heiden?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:55

Martine_R schreef:
Zo wat een nette discussie hier, nog nooit meegemaakt dat het zo netjes bleef (op een paar reacties na dan) met betrekking tot dit onderwerp :+

Persoonlijk weet ik niet meer wat ik moet geloven. Aan de ene kant kan en wil ik gewoon niet geloven dat we hier voor niets zijn op deze wereld. Ik kan me niet voorstellen dat er in het begin ''iets'' ontplofte (wie heeft dat ''iets'' dan gemaakt?) en dat toen de wereld ontstond. Maar aan de andere kant vind ik, als ik even aanneem dat God bestaat, sommige dingen gewoon niet helemaal eerlijk. Het hele ''uitverkoren'' gebeuren, daar snap ik werkelijk niets van. Bovendien lijkt het me gewoon niet fair dat ik in een christelijk gezin opgevoed ben, en dus een grotere kans heb om ook christen te worden (en daarmee in de hemel te komen) dan een meisje dat in Iran geboren wordt en ingeprent wordt dat ze verstoten wordt door haar familie of zelfs mishandeld of vermoord kan worden als ze de Islam de rug toekeert. De kans dat zij zich bekeert tot het christendom lijkt me daardoor vrij klein. En wat te zeggen van mensen die nog nooit van het christendom gehoord hebben? Of de mensen die vroeger leefden, nog voordat Jezus op aarde kwam?

Ik denk dat het Christendom, Islam en Jodendom allemaal dezelfde God hebben. Een groot gedeelte van het Oude Testament loopt gelijk met het begin van de Islam, en de eerste Thora van het Jodendom.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:25

MamboBeach schreef:
christel1857 schreef:
Ik ben een heiden, want heiden is een directe verwijzing naar iemand die niet in jouw god gelooft. Dus wanneer jij mensen die slecht doen heiden gaat noemen. Dan vind ik juist de context niet helemaal goed. Maar ik kan het mis hebben.
Maar ik ben wel een heiden, want ik geloof niet in de bijbelse dingen. dusja, maar ik ben niet slecht.

Mijn geloof? :? Je keert je nu tegen mij, weet niet waarom of waarvoor...

Ik keer me alleen tot jou als jij je 100% indentificeert met jouw geloof. Als jij anders denkt dan de standaard christen dan moet je het niet zo opvatten.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:35

Reneee_ schreef:
Martine_R schreef:

Ik denk dat het Christendom, Islam en Jodendom allemaal dezelfde God hebben. Een groot gedeelte van het Oude Testament loopt gelijk met het begin van de Islam, en de eerste Thora van het Jodendom.

Uhm. Nou dat denk ik niet eerlijk gezegd. Het Jodendom en het Christendom hebben inderdaad dezelfde God, alleen geloven de Joden niet dat Jezus meer was dan een profeet, en de Christenen dus wel.

En de Koran.. tja. Nageaapt van de Bijbel of andersom, we waren er geen van allen bij om te zeggen welk van de boeken eerst werd geschreven.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:42

Martine_R schreef:
Reneee_ schreef:

Uhm. Nou dat denk ik niet eerlijk gezegd. Het Jodendom en het Christendom hebben inderdaad dezelfde God, alleen geloven de Joden niet dat Jezus meer was dan een profeet, en de Christenen dus wel.

En de Koran.. tja. Nageaapt van de Bijbel of andersom, we waren er geen van allen bij om te zeggen welk van de boeken eerst werd geschreven.

In Genesis staat dat Izak 2 zonen kreeg Ezau en Jakob, Ezau en Jakob krijgen ruzie (lang verhaal om te vertellen waarom), tot die ruzie loopt het begin van de koran en het oude testament gelijk. Dat betekent in mijn ogen dat de Islam, het Christendom en het Jodendom (de bijbel gaat voornamelijk over de Joden) dezelfde God hebben. :Y)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:43

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:47

Nee ik geloof ook niet in God. Ik geloof in de wetenschap en dat goed en kwaad in iedereen zelf zit, in plaats van een hemel en een hel.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:51

Reneee_ schreef:
In Genesis staat dat Izak 2 zonen kreeg Ezau en Jakob, Ezau en Jakob krijgen ruzie (lang verhaal om te vertellen waarom), tot die ruzie loopt het begin van de koran en het oude testament gelijk. Dat betekent in mijn ogen dat de Islam, het Christendom en het Jodendom (de bijbel gaat voornamelijk over de Joden) dezelfde God hebben. :Y)

In de Bijbeld wordt het Israelische volk gezien als het volk van God, en in de Koran wordt het Israelische volk juist gezien als de onderste laag van wat slecht en verderfelijk is als ik het goed begrijp. Hoe kunnen ze dan dezelfde God hebben?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:22

Wanneer is het nieuwe testament geschreven?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:35

noekje schreef:
Wanneer is het nieuwe testament geschreven?

Nieuwe testament, is deels geschreven vlak na Jezus zijn tijd. De apostelen en anderen beschreven de leer van Jezus. Deze zijn door Constantijn de grote enkele honderden jaren na Jezus verzameld en gebundeld tot het nieuwe testament. Er zijn echter wel stukken bewerkt... er bij gezet en stukken weg gelaten. Constantijn was, naar mijn mening niet iemand zoals een christen behoord te zijn, desalniettemin ben ik wel overtuigd van de leer van jezus.

Of ik gelovig ben, dat ben ik zeker, mijn geloof wordt met de dag sterker. Ik kom van een niet religieus joods gezin, en ben inmiddels overtuigd moslim.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:42

Martine_R schreef:
Reneee_ schreef:

In de Bijbeld wordt het Israelische volk gezien als het volk van God, en in de Koran wordt het Israelische volk juist gezien als de onderste laag van wat slecht en verderfelijk is als ik het goed begrijp. Hoe kunnen ze dan dezelfde God hebben?

Het is inderdaad de zelfde god, een god. Het israelitische volk, was het volk van god. Ze hebben de opdracht gekregen de mensheid te leiden naar het goede. Onder hen zijn de profeten gekomen, de wetenschap en vele wonderen. Toch zijn velen van het joodse volk naar het slechte geneigd, dat begon al bij het gouden kalf. Deze slechte kant, komt steeds terug, kijk naar het volk van lot, dat waren ook joden, en god heeft hen vernietigd, kijk naar wat het joodse volk met jezus, johannes de dooper hebben gedaan. Dit maakt niet het hele volk slecht, maar dit is neit wat god van hen verlangt. In de Koran benoemd god deze zaken uitdrukkelijk als slecht, ook staat in de koran duidelijk dat niet alle joden slecht zijn. Ze hebben echter profeten uitgeleverd wat iets erg pijnlijks is voor velen. Toch is het dezelfde god. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk neer gezet heb.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:45

Reneee_ schreef:
Ik vond net een boekje wat ik ooit gehad heb op school. Daar kijken ze wat meer de waarheid benadert en wat niet waar kan zijn.
Hun conclusie:
Citaat:
1. Het is technisch niet te bewijzen of de mens op de aarde gekomen is door schepping of door evolutie, want het is een gebeurtenis uit het verleden.
2. Geschiedenis wordt geschreven vanuit een bepaald standpunt, met een bepaald doel.
3. In de schoolboeken voor het voortgezet onderwijs probeert men de evolutietheorie aannemelijk te maken. Daarbij gebruikt men bewijzen die helemaal geen bewijs zijn of zelfs onjuist zijn.
4. U of jij hebt een keuze: geloven wat de evolutietheorie vertelt over de wordingsgeschiedenis van de mens of geloven wat in de Bijbel staat.

Geloof in de evolutietheorie betekent geen antwoord op belangrike vragen als: Waar kom ik vandaan?, Waarom ben ik hier? en Waar ga ik heen als ik sterf?
Geloven we in de Bijbel dan zijn er wel antwoorden op die belangrijke vragen. Dan mogen we weten dat God uit liefde ons geschapen heeft en een plan met ons leven heeft.
Maar uiteindelijk kunnen we van beiden niet aantonen of het waar is.

Ik sluit me hierbij aan. :)

Dit is dus gewoon een kwestie van angst voor het onbekende..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:46

Oke dankjewel. Dan ook weer de volgende vraag; vanaf wanneer konden mensen schrijven?
Het lijkt mij niet dat in die tijd de gewone mens kon schrijven..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:50

Voor vele moslims is dat dan pijnlijk..
Want (de meeste) christenen hebben nog steeds erg veel sympathie voor Israel en kijken hen niet aan op wat ze gedaan hebben.

Ik kan niet geloven dat de God van de Islam dezelfde is als die van het Christendom.

@noekje: Christenen geloven dat degenen die de Bijbel hebben geschreven werden geleid door de Heilige Geest (oftewel God zelf). Of de meeste mensen konden schrijven in die tijd is dus niet echt relevant in dat geval.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:52

Dat is wel relevant. Want de brieven geschreven door apostelen maken deel uit van het nieuwe testament..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:54

Ja maar dat zeg ik. Christenen geloven dat die apostelen geleid werden door de Heilige Geest (God zelf). Denk je dat het voor Hem een groot obstakel zou zijn dat deze apostelen niet konden schrijven of lezen? :+