OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:57

maaike5581 schreef:
|o Dames lees toch eens het topic door...

Eerder heb ik alle info gegeven mbt de SOVC die bij de NS bekend is...

Zal t nog eens neer zetten:

maaike5581 schreef:
Wellicht hebben jullie wat aan deze informatie:

Vanaf 1 januari 2010 is in het gehele openbaar vervoer de papieren OV studentenkaart niet meer geldig als vervoerbewijs.
De papieren ov studentenkaart word vervangen door een Studenten OV-chipkaart (SOVC)
In januari 2010 halen de studenten gefaseerd hun officiële studentenreisproduct voor 2010 en verder op.
Tot die tijd reizen zij met een tijdelijk studentenreisproduct, dat al vooraf op hun SOVC is geplaatst.

Veel studenten beschikken inmiddels over hun SOVC.
Studenten die deze kaart erg laat hebben aangevraagd, zullen zoveel mogelijk voorzien van een tijdelijke SOVC, als voorloper op de officiële SOVC.

Een beperkte groep studenten zal desondanks nog zonder (tijdelijke) SOVC zitten, in dit geval zal de student zijn papieren OV van 2009 moeten kunnen tonen, kan de student dit niet dan moet de vervoerder de procedure van het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs volgen.
Vanaf 1 februari 2010 moeten alle studenten beschikken over een SOVC.
Via http://www.studentenov-chipkaart.nl kunnen studenten een SOVC aanvragen.

Wellicht is jou kaart al gewoon bruikbaar, laat dit bijvoorbeeld nalezen door een HC op de trein.

Verder voor studenten met een week je hoeft niet doordeweeks in en uit te chekken aangezien je vrij mag reizen.
In het weekend moet je zorgen voor salde en moet je wel in en uit chekken.
Voor studenten met weekend, doordeweeks in en uit chekken en in het weekend niet.

maaike5581 schreef:
Hier hopelijk weer wat nuttige info voor jullie:

-Wel je SOVC maar nog niet kunnen "activeren"
*Op de meeste SOVC staat nu een tijdelijk reisproduct (je kan dit door bij een HC je SOVC te laten controleren)
-Wat voor tijdelijk product heb ik?
* had je vorig jaar een week? dan nu ook tijdelijk week reisproduct, andersom voor de mensen meet weekend.
-Vanaf 01-01-2010 zal gefaseerd de reisproducten voor de SOVC op te halen zijn.
*kijk op http://www.studenten-ovchipkaart.nl wanneer jij je reisproduct kan ophalen.
-Bij de NS hoef je niet in en uit te checken
*onbekend per wanneer dit wel moet
-Nog geen SOVC ontvangen?
*tot 01-02-2010 kun je met je oude papieren OV de trein in.
-Recht op reizen met korting?
*kaartje met 40% korting kopen
-Saldo zetten op SOVC?
*Nog niet mogelijk totdat op je SOVC al je reisproducten zijn op gehaald.

SOVC= Studenten OV Chipkaart
HC= Hoofd Conducteur

Heel simpel:

1. Neem je SOVC mee
2. Ga naar een HC
3. Vraag HC kaart te scannen wat voor tijdelijk product je hebt
4. Tijdens je vrij reizen niet in en uit checken
5. Tijdens je recht op korting, papieren kaartje met 40% korting kopen
6. Wacht op de datum dat je de rest van je reisproducten kan ophalen en niet eerder dit ook vanwege eventuele fouten

Vragen mogen ook via PB

Grote letters zijn nergens voor nodig.

En nog makkelijker, je hoeft niet naar een HC om te kijken wat er op je kaart staat. accountje aanmaken op Ov-chipkaart.nl naar mijn OVchipkaart gaan, even bij zoeken invoeren kaartgegevens en voila. Je ziet wat er staat.

Je hoeft ook niet tot jouw week te wachten, voor iedereen staat het product al klaar sinds 16 december. Ik val normalerwijze in de laatste week van januari met afhalen, echter heb ik hem voor oud en nieuw al lang en breed kunnen halen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:00

Dat je een week-kaart wil weet de IB-groep. Of had je eerst weekend? Dan moet je 't wel opnieuw doorgeven.
Activeren, dat je dat nu nog niet begrepen hebt... Bij een gele paal die oa bij AH to go's staan.
Nu staat er een tijdelijk product op je chipkaart waar je mee kunt reizen. Na activatie staat er een vast product op je chipkaart waar je mee kunt reizen.
Bij de bus moet je altijd in en uitchecken. Trein nooit in en uitchecken. In je kortingsperiode, dus week als je weekendov hebt en andersom, koop je een kaartje voor de trein.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:02

Unwritten schreef:

Nou, volgens mij wel :) Want ik zie toch echt elke pagina opnieuw mensen die het niet hebben gelezen. De grote letters maken het opvallender en makkelijk terug te zoeken.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:03

Oke.. ik weet dat het al zo'n 100 keer is uitgelegd maar ik heb mijn twijfels
bij het niet in en uit checken als je aan het vrij reizen bent. Ik reis elke dag met de bus,
moet ik dan gewoon mijn kaart laten zien? Zonder hem tegen dat ding aan te houden?
Dan weet de buschaufeur toch niet of ik een week of weekendabo heb?

Edit; In de metro/tram en in de meeste bussen van Connexxion check je altijd
in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo.

I will shut up O:)

_Tara_

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:05

In de bus altijd in en uitchecken. Je kan natuurlijk ook gewoon niet in en uitchecken maar als ze dan komen controleren, ze scannen je kaartje en je hebt niet ingecheckt terwijl je in je kortingsperiode reist heb je wel een probleem.

lindatje

Ik zie de laatste tijd bij de bus heel veel mensen met hun ov chipkaart in en uit checken. Als je hem dus hebt zou ik hem gewoon gebruiken.

Rampshellie

Haha! Die grote letters had ik wel gelezen :P. Maargoed.

Tara; Thnx, stuk duidelijker!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:07

In de trein moet je dus niet in en uitchecken voorlopig. Reis je dan in je kortingsperiode moet je een kaartje kopen. Echt 't is allemaal niet zo lastig.
Afgezien dan van de mensen die nog steeds hun kaart niet ontvangen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:10

Shadow0 schreef:
Unwritten schreef:

Nou, volgens mij wel :) Want ik zie toch echt elke pagina opnieuw mensen die het niet hebben gelezen. De grote letters maken het opvallender en makkelijk terug te zoeken.

Tuurlijk, er zijn altijd mensen die niet teruglezen, maar geef toe, dit topic is ook niet een heel handig naslagwerk. Daarom probeer ik altijd naar de website te verwijzen, of de vraag even zelf te beantwoorden.

Als de IBGroep, of DUO zoals het nu heet, in combinatie met de vervoersmaatschappijen eens wat beter voorlichting zou geven zou het heel anders zijn. Maar ik kom geregeld conducteurs, bestuurders etc tegen, die er zelf niets van weten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:20

Ik zie nu via mijn account dat mijn kaart al actief is en dat ik in totaal 2 producten heb: Studenten OV-chipkaart weekend en Studentenkaart korting weekend.

Moeten er nou nog meer producten op gezet worden? Naar mijn weten heb ik er namelijk alleen saldo opgezet. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:22

Unwritten schreef:
Als de IBGroep, of DUO zoals het nu heet, in combinatie met de vervoersmaatschappijen eens wat beter voorlichting zou geven zou het heel anders zijn. Maar ik kom geregeld conducteurs, bestuurders etc tegen, die er zelf niets van weten.

Goeie informatievoorziening is best een goed idee... maar ik vind dat mensen altijd weinig moeite doen om informatie te verzamelen. Die links zijn ook al gegeven... waarom moeten mensen daar niet eerst naar kijken? Dit topic is vooral zo vervuild en moeilijk te lezen omdat mensen steeds weer opnieuw met dezelfde vragen komen. Daardoor wordt de informatie die er is steeds moeilijker te vinden, het raakt ondergesneeuwd onder de vragen. En dat vind ik nergens voor nodig. Als lezer mag je ook best wat moeite doen!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:29

Unwritten schreef:
En nog makkelijker, je hoeft niet naar een HC om te kijken wat er op je kaart staat. accountje aanmaken op Ov-chipkaart.nl naar mijn OVchipkaart gaan, even bij zoeken invoeren kaartgegevens en voila. Je ziet wat er staat.

Je hoeft ook niet tot jouw week te wachten, voor iedereen staat het product al klaar sinds 16 december. Ik val normalerwijze in de laatste week van januari met afhalen, echter heb ik hem voor oud en nieuw al lang en breed kunnen halen.

Maar dat klopt allebei niet...
Het enige wat over mijn ov-chip bekend is op OV-chipkaart.nl is het kaartnummer.
Ook stond mijn product gisteren nog niet klaar, en voor oud en nieuw ook niet :+

Dus misschien is dat in sommige gevallen wel zo en in andere niet?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:31

Zijn er nog veel mensen die hem niet hebben dan?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:33

Shadow0 schreef:
Unwritten schreef:

Goeie informatievoorziening is best een goed idee... maar ik vind dat mensen altijd weinig moeite doen om informatie te verzamelen. Die links zijn ook al gegeven... waarom moeten mensen daar niet eerst naar kijken? Dit topic is vooral zo vervuild en moeilijk te lezen omdat mensen steeds weer opnieuw met dezelfde vragen komen. Daardoor wordt de informatie die er is steeds moeilijker te vinden, het raakt ondergesneeuwd onder de vragen. En dat vind ik nergens voor nodig. Als lezer mag je ook best wat moeite doen!

Ik vind dit nogal generaliserend hoor shadow.. Ik heb die sites al meerdere keren uitgeplozen, heb toch al zeker 6 keer informatie gevraagd bij verschillende mensen van de NS en toch heb ik dit topic evengoed nodig. Er zullen vast ook mensen zijn die nog nergens naar hebben gekeken, maar ook genoeg mensen zoals ik.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:40

Unwritten schreef:

Dat is dus blijkbaar niet overal zo want ik wilde hem ná 16 december in groningen gaan opladen en dat kon dus NIET en pas vanaf 1 januari... Heb wel een brief gehad waarin idd stond 16 december maar blijkbaar klopt dat dus niet altijd. Helaas.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:41

x_Rebecca schreef:
Bij toon kaartinformatie staat bij mij dan alleen dit:

Kaartgegevens
Kaartnaam nvt
Kaartnummer *mijn nummer*

:')
Heb je dus nog niet zoveel aan :+

Dit staat er bij mij ook :j
Iemand hier een oplossing voor?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:47

Kaartinformatie kun je ook heel makkelijk opvragen bij een NS-ticketautomaat.

@ Dorientjuh: Wat er nu op staat is een tijdelijk product. Voor 31 januari moet je je echte product hebben geactiveerd bij zo'n gele paal.

Al die vragen die vaak gesteld worden zijn vaak simpele vragen. Zoals jouw vraag dorientjuh, die had je heel makkelijk op de site kunnen vinden. Je zegt dat je gezocht had, maar dan vraag ik me af waar.

Dat buschauffeurs/conducteurs er weinig/niks van weten. Tja daar zou ik ook niet naartoe gaan voor m'n informatie. Dit topic of de site van studentenov-chipkaart, daar zou ik wel gaan zoeken.
Sommige conducteurs zijn er kennelijk niet eens van op de hoogte dat een hond die op schoot mag gratis mee kan reizen. Daar was laatst nog een topic over op bokt. Laat staan dat ze dus hier alles van weten.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:50

_Tara_ schreef:

Oke, dankje! :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:50

x_Rebecca schreef:
Bij toon kaartinformatie staat bij mij dan alleen dit:

Kaartgegevens
Kaartnaam nvt
Kaartnummer *mijn nummer*

:')
Heb je dus nog niet zoveel aan :+

En als je naar beneden scrollt staat daar je producten (bij mij :P):
Kaartgegevens
Kaartnaam nvt
Kaartnummer ***
Einddatum geldigheid 10-02-2014
Status Geproduceerd
Huidig saldo ** € 0,00 ** Het saldo dat u ziet, kan afwijken van de werkelijke waarde

Producten op uw kaart
Product Status Prijs €

Studenten OV-chipkaart week
Studentenkaart korting week

Totaal 2

En deze zou dus geblokkeerd zijn :P

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:51

oke, ik snap iets niet helemaal.. (excuses als dit al 25 pagina's geleden besproken is, maar ik heb meer te doen dan de hele dag topics volgen en bijlezen..)

Ik heb nu eeeeindelijk m'n studenten OV ontvangen, en dan zeggen ze dus dat ik dat ding vanaf 22 Januari kan opladen met het abbonement wat voor mij klaar staat.. oke, prima. Maaar, wat moet ik dan tot 22 Januari? Ze zeggen dat je tot die tijd een tijdelijk abbonement hebt ofzo, maar moet je dat ook nog ergens opladen of staat dat er gewoon al op?
Anders sta ik daar morgen in de bus met me OV die het niet doet.. -O-

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:51

@zap
Nee, bij mij staat het er tot kaartnummer.
Verder niets :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:52

_Tara_ schreef:

@ Dorientjuh: Wat er nu op staat is een tijdelijk product. Voor 31 januari moet je je echte product hebben geactiveerd bij zo'n gele paal.

Al die vragen die vaak gesteld worden zijn vaak simpele vragen. Zoals jouw vraag dorientjuh, die had je heel makkelijk op de site kunnen vinden. Je zegt dat je gezocht had, maar dan vraag ik me af waar.

Kijk dat vermoeden had ik dus al maar a) dat staat nergens aangegeven dat dit tijdelijk is en b) iedereen zegt iets anders en daar word je ook onzeker van.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:53

x_Rebecca schreef:
@zap
Nee, bij mij staat het er tot kaartnummer.
Verder niets :+

hhmm..dat is vaag :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:53

@ Myrthe92: Tijdelijk abbonement staat er gewoon al op. Had je geen 25 pagina's voor door hoeven te lezen. Slechts een paar posts geleden heb ik dat ook al gezegd.

@ Dorientjuh: Dat kan ik wel begrijpen. Je wilt toch met een gerust gevoel richting die bus lopen en niet zo van: oliebol oliebol dadelijk klopt 't niet en kan ik niet reizen.
Moet je voor de grap eens naar http://www.studentenov-chipkaart.nl gaan. Komt er een pop-up in beeld. Die informatie maar eens lezen ;)

Edit: Zal 't maar even kopiëren. Beantwoordt waarschijnlijk 9 van de 10 vragen die hier steeds gesteld worden.
Citaat:
BELANGRIJK OM TE WETEN!
Vanaf heden reis je met de Studenten OV-chipkaart, geladen met
het studentenreisproduct (week- of weekendabonnement). Op deze kaart staat
een tijdelijk reisproduct dat geldig is tot 31 januari 2010.
Je hebt dus nog de hele maand de tijd om jouw reisproduct voor 2010
op je chipkaart te activeren.
Linksonder op deze site zie je wanneer jouw reisproduct voor je klaar staat.

In de metro/tram en in de meeste bussen van Connexxion check je altijd
in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo.
In de trein hoef je nog NIET in en uit te checken.
De conducteur controleert jouw chipkaart met een speciaal controleapparaat.
In de kortingsuren koop je een papieren kaartje.
In de overige bussen: vraag het de buschauffeur en toon hem je
Studenten OV-chipkaart.
Waar je nog niet in- en uitcheckt gebruik je in de kortingsuren
de roze strippenkaart.

Klik hier voor de meest gestelde vragen over de Studenten OV-chipkaart.

Edit2: Dat het nergens aangegeven staat dat er een tijdelijk product op je ovkaart staat ben ik niet met je eens trouwens.
http://www.studentenov-chipkaart.nl/vee ... 0opgehaald?
Via die link had je 't al kunnen vinden en ook nog eens bij de 5 meest gestelde vragen.