Het Rijles & Afrijstress topic IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:06

:j inderdaad, als je bijvoorbeeld iets over het hoofd ziet en daarop zakt betekent dat gewoon dat je nog niet genoeg kijkt. Dat hij dan het voorbeeld pakt om het uit te leggen is het niet door 1 fout... dat ziet hij in heel je rijgedrag.
Maargoed, even afkloppen want heb maandag ook examen ;) gaat het dalijk super voor mijn gevoel... zak ik alsnog haha.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:13

ChantalSmook schreef:
Hoe gaat het trouwens met jou lessen nu? Jij moet net als ik ook maandag al op he?
Maak jij ook nog van die domme fouten, of denk je dat het wel gaat lukken :) ?

Ja, maandag idd. Jij was dat dus die dan ook moet! Om hoe laat moet jij?

Bij mij gaat het erg goed, maak gelukkig niet veel fouten meer maar ik rij ook al meer dan een jaar dus dat scheelt wel... Alleen achteruit inparkeren net lukte helemaal niet :(
Eerst hadden we echt geen idee waarom het niet lukte, want sinds mijn instructeur mij een handig truucje heeft gegeven lukte het keer op keer perfect. Sindsdien had ik enkel met de rijschoolauto en m'n pa zijn auto geparkeerd. Ook wel een paar keren met m'n moeder haar auto in de stad, maar dat was maar 2 keren en daar zat ik telkens weer op de stoep. Kwamen we er daarnet achter dat de achterste passagiersruiten van mijn moeders auto gewoon veel meer naar de achterkant van de auto doorlopen dan de ruiten van m'n pa zijn auto of die van de rijschool. En aangezien dat truucje gebaseerd is op je achterste passagiersruit... Tja, was dat hele truucje in de war door die stomme passagiersruit. Als ik dat eerder had geweten had het me een hoop frustratie bespaard. Ik zat met tranen van frustratie in de auto omdat alles lukte behalve dat, terwijl parkeren altijd perfect gaat := Maar goed, mysterie opgelost en nadat we dat hadden ontdekt lukte het gewoon :+ Hmpf :')

Hoe gaat het bij jou? Is het de eerste keer dat je moet afrijden? :)

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:40

Mientjeuh schreef:
Wij hadden net trouwens ook weer wat leuk voor daarnet :\
Kwam er een jongen aanbellen, of dat onze auto was. Gaan we kijken op straat (een steile straat die bergaf gaat)... Mijn vader z'n handrem was gelost. Auto stond met de neus naar beneden, handrem was dus gelost. Maar gelukkig is er een soort wegversmalling met paaltjes en een boom die onze auto naar links heeft doen afwijken, waardoor hij geklemd zat op het voetpad - tussen de struiken van de buren en de versmalling/boom. Maar stel je voor dat dat ding daar niet stond en die auto aan een rotvaart naar beneden was gebold en een huis was binnen geknald...

Uuuuuuuh vet geluk hebben dus. Volgende keer stuur naar de stoep toe draaien als je hem achter laat met de neus bergafwaarts :)*

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:45

Aranel schreef:
Ik had vandaag een discussie met een klasgenoot, zij stond erop dat examinators een bepaald percentage mensen laten zakken de eerste keer 'omdat dat moet' :? (zij is zelf ook de eerste keer gezakt, vandaar dat ik dacht dat ze het zei :+ )

Ik kan me gewoon níet voorstellen dat dit zo is, jullie wel?

Nee ik niet vette bullshit. Mijn ervaringen met examinatoren is dat ze het in de regel toch heel goed in het snotje hebben waar leerlingen nog te kort komen. En dat ze dus daarom iemand (terecht) laten zakken. Echt niet omdat iemand aan de beurt is om te zakken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:45

En auto in achteruit zetten voor de zekerheid. Doet mijn vader normaal altijd, maar uitgerekend deze keer vergeten... Hij gaat sowieso wel naar de garage morgen, want dit is al de tweede keer dat het gebeurt. Vorige keer is hij met z'n auto tegen de garagepoort geknald (de oprit naar de garagepoort gaat ook erg stijl naar beneden en op de helling loste de handrem).

_Patriciaa

Re: Het Rijles & Afrijstress topic IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:49

Ik ga vanaf nu 1 uur per week rijden..
Hoop dat ik er nu geen gezeik meer over heb met mn pa..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:48

Mijn instructeur zegt wel dat er examinators zijn waarbij het bijna onmogelijk is om te slagen. Heeft hij ook al wel eens ruzie mee gehad en nu ging het volgens hem beter. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:57

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:07

Ik moet mijn reflectieformulier nog even invullen, want ik moet maandag afrijden. Ik vind het nog best moeilijk om mezelf cijfers te geven hoor!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:16

Lisa91 schreef:
Ik moet mijn reflectieformulier nog even invullen, want ik moet maandag afrijden. Ik vind het nog best moeilijk om mezelf cijfers te geven hoor!

Jahh vind ik ook moeilijk!
De vragen zijn ook wel erg algemeen, bij de meeste denk ik, dat gaat eigenlijk altijd wel goed, maar soms ook bagger.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:18

Waarom zou je jezelf op sommige punten lage cijfers geven? Ik vind dat ik overal wel een 8 of hoger heb, anders was ik niet toe aan afrijden toch... :=

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:19

Mijn instructeur zei tegen mij dat je jezelf als leerling nooit een 9 of hoger mag geven, en aleen als je het écht goed vindt een 8.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:24

Waarom niet? Vind dat formulier echt de grootste onzin ooit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:25

Paula schreef:
Waarom zou je jezelf op sommige punten lage cijfers geven? Ik vind dat ik overal wel een 8 of hoger heb, anders was ik niet toe aan afrijden toch... :=

Ik denk niet dat, dat zo is.
Al klopt mijn gevoel wel, ik denk dat ik perfect moet rijden me afrijden, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo.
Maar als ik mijzelf lage punten geef voor bijv. het afstand houden zou dit bij mij betekenen dat ik er wel op moet blijven letten...
Betekend niet automatisch dat ik ook te weinig afstand heb oid.

Trouwens, ik denk dat de meeste mensen zichzelf met autorijden overschatten, dus zichzelf ook te hoge cijfers zouden geven..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:27

Ja maarja, ik ga mezelf geen 6 geven op een onderdeel als ik weet dat een examinator er dan extra op gaat letten. Als leerling vind ik dat ik op afstand houden een 10 heb, vergeleken met een professioneel rijder misschien een 8? :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:31

Paula schreef:
Ja maarja, ik ga mezelf geen 6 geven op een onderdeel als ik weet dat een examinator er dan extra op gaat letten. Als leerling vind ik dat ik op afstand houden een 10 heb, vergeleken met een professioneel rijder misschien een 8? :+

Ahhh jij kent duidelijk het evaluatieformulier nog niet :o
Dat lever je dicht in en wordt na de definitieve uitslag besproken.
Het is alleen een hulpmiddel bij het evalueren.
En als je gezakt bent kan je kijken of je jezelf goed ingeschat hebt e.d.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:32

Die cijfers krijgt de examinator ook helemaal niet te zien. Je moet het dicht gevouwen aan de examinator geven, dan ga je rijden en aan het eind bespreekt hij hoe het is gegaan met je cijfers erbij. Dus maak je veel fouten bij het kijken, terwijl je jezelf daar een 8 voor hebt gegeven dan zul je daar een flinke opmerking over krijgen!

Ik had mezelf overal een 6 voor gegeven met mijn TTT, voor één ding een 7 (weet niet meer waarvoor, maar dat was ok) en voor één ding een 5 (afstand houden). Ze vroeg waarom ik mezelf een 5 had gegeven dus toen legde ik uit dat ik nogal de neiging heb om spiegels eraf te rijden rechts en toen moest ze lachen, dat dat tijdens de toets absoluut niet het geval was geweest. Dus dat het goed is dat ik dat van mezelf weet en er op let maar dat een 6 ook goed was geweest.

Overigens vind ik het persoonlijk nogal egoïstisch als je jezelf overal een 8 of hoger voor wilt geven. Je kunt dan misschien wel afrijden, maar goed rijden kun je eigenlijk nog helemaal niet! Dat leer je pas in het jaar nadat je je examen hebt gehaald. Je hebt na je examen alleen de basis, maar absoluut geen ervaring dat je nodig hebt om goed te kunnen rijden. Ik zou de rijstijl van mijn vader bijvoorbeeld 8'en en 9's geven, maar zeker als je net afrijdt, dan kun je jezelf wel overal een 6 voor geven en als je iets heel goed doet een 7, maar hoger vind ik echt absurd eigenlijk. En dat vind mijn instructrice ook.
Laatst bijgewerkt door Ehona op 06-10-09 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:33

Oooo hahaha, dan is't me anders verteld ja. Ik ging al meteen mee in mijn instructeur die het onzin vindt. Want alles wat op reflectie lijkt heb ik sowieso al een pishekel aan. :P
Oh dan zak ik wel met mijn cijfers, anders is't zo lüllig als je zakt en je hebt allemaal negens staan. :Y)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:47

@Ukkiee: Uiteindelijk hoeven je cijfers ook helemaal niet overeen te komen met hoe je afrijd, want het kan best zijn dat je met afrijden heel anders rijd als met lessen.

@Paula: Je kan jezelf wel lagere punten gaan geven, maar ik denk dat je vooral moet kijken waarvoor je, jezelf lagere punten moet geven.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:51

Ik ben het met Ukkiee eens, als je jezelf een 8 of hoger geeft ben je wel heel zeker van je zaak ;)
Ik heb mezelf bij die reflectie niet hoger dan een 7 gegeven.

Ik had het voordeel dat ik bij elke les een kaart inleverde en daar kwamen cijfers op te staan.
Daar stonden dan allemaal dingen zoals invoegen en rijgedrag in woonwijken. Daar kreeg ik bijna elke les een cijfer voor.
Ik kon het dus zo afkijken als ik het niet wist :)

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:56

:wave:
Mag ik me komen aanmelden?
Heb vrijdag mijn 1e rijles!! :oo :=

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:11

Dirkje25 schreef:
Aranel schreef:
Ik had vandaag een discussie met een klasgenoot, zij stond erop dat examinators een bepaald percentage mensen laten zakken de eerste keer 'omdat dat moet' :? (zij is zelf ook de eerste keer gezakt, vandaar dat ik dacht dat ze het zei :+ )

Ik kan me gewoon níet voorstellen dat dit zo is, jullie wel?

Nee ik niet vette bullshit. Mijn ervaringen met examinatoren is dat ze het in de regel toch heel goed in het snotje hebben waar leerlingen nog te kort komen. En dat ze dus daarom iemand (terecht) laten zakken. Echt niet omdat iemand aan de beurt is om te zakken.

mijn vorige en huidige rijschool vertelden dat verhaal wel aan mij. Als ik het van 2 totaal verschillende rijscholen hoor geloof ik er eerlijkgezegd wel in.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:21

SaskiaKur schreef:
:wave:
Mag ik me komen aanmelden?
Heb vrijdag mijn 1e rijles!! :oo :=

Ja hoor gezellig! :)

Ik heb vanmiddag weer les, hoop nu dat ik een hele tijd niet ziek wordt en gewoon kan lessen. Wordt er moe van om eidere keer met tussen stops moest rijden. Gelukkig rijd ik ook 1x in de week in mama's auto over het terrein heen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:56

ooh net weer rijles gehad, de 2e, heb heel veel moeten koppelen, was echt heel leuk, maar wel moeilijk, ik laat me nog wel echt de weg afjagen door tegemoetkomend verkeer hihi
dus hij zij dat ik wat zelfverzekerder moest zijn

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:11

Dat had ik in het begin ook!
Maar als je meer het gevoel krijgt dat je de auto onder controle hebt, ga je vanzelf wat zelfverzekerder rijden :)