Unwritten schreef:Verse shoarma

In mijn trein (die 5 min vertraging had, en uiteindelijk thuis keurig op tijd was

) werd omgeroepen HC ATB, wat betekent dat? Was er al uit dat HC Hoofdconducteur was

Dit was zeker tijdens of vlak na een flinke rempartij. De machinist laat zo aan de HC weten dat hij een ATB (automatische trein beïnvloeding) remming heeft gehad. Dit hoort eigenlijk over de portofoon, maar omdat het niet altijd merkbaar is of het om een snelremming naar aanleiding van een aanrijding, of een ATB'tje gaat, willen de meeste machinisten de conducteur niet onnodig laten schrikken. Als het goed is, krijgt de machinist wel "dankjewel meester" over de porto terug.
Horsefreak schreef:Op utrecht werd laatst ook iets omgeroepen, zou niet weten wat precies, maar ook iets met HC en een nummer.
Iedere conducteur heeft een eigen dienst. Dit begint met een standplaats met daarna een nummer. Ik had vandaag dienst Roosendaal 302. Als er over de stationsomroep omgeroepen word dat Roosendaal 302 zich ergens moet melden, was ik dat vandaag geweest. Morgen heb ik trouwens een ander dienstnummer
.
Wat vaker voorkomt is dat de HC van een trein via de omroep word benaderd. Ook iedere trein heeft een eigen nummer. Als ze vandaag de HC van trein 3648 en later 3655 hadden omgeroepen, was ik dat ook.