Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:33

Huertecilla schreef:
Vayo schreef:
Mensen mogen vrij zijn om een vaccin te weigeren, maar dit mag niet als gevolg hebben dat mensen zich hierdoor (langer) aan maatregelen moeten houden.

:o?

Snap je dit niet ? Veel weigeraars en daarmee niet voldoende immuniteit zodat maatregelen nog langer noodzakelijk worden. En dat word door de mensen die wel voor de prik niet gepikt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:37

Ik denk vooral dat maatregelen nog langer dan nodig vastgehouden gaan worden vanuit angst. Angst om los te laten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:38

Als iedereen de kansbheeft gehad, ja dan snap ik het. Het gebeurt alleen nu al en dat vind ik enorm naar.
En ik zou zelfs dan willen dat mensen nog wel rekening met elkaar houden. Dat persoon a zich er niet meer aan wil houden wil niet zeggen dat het voor b niet noodzakelijk is en b moet wel de kans krijgen om zich aan dingen te houden. Dus alsnog rekening houden met elkaar en dat begint nu al lastig te worden.

Met vrienden vind ik dat anders, dat kan je bespreken, maar vreemden is lastig.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:41

SusanH schreef:
Ik denk vooral dat maatregelen nog langer dan nodig vastgehouden gaan worden vanuit angst. Angst om los te laten.

En dat snap ik. Want vorig jaar hebben we te snel losgelaten.
En vergeet niet : wij staan wel in de top 5 van aantal besmettingen per 100.000. We doen het nog steeds heel slecht vergeleken bij andere landen.

Van de hele wereld 11e, maar dat zal wel vertekend zijn omdat ze in sommige landen echt heel veel minder testen.

Europa
1: Zweden 2 Litouwen 3 Nederland
https://allecijfers.nl/nieuws/corona-virus-covid19-bevestigde-besmettingen-doden-per-land-wereldwijd/

Uiteraard is dat ook vertekend want niet elk land in europa heeft een even grote testbereidheid , maar het geeft wel een indicatie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:50

Eleeke schreef:
En dat snap ik. Want vorig jaar hebben we te snel losgelaten.
En vergeet niet : wij staan wel in de top 5 van aantal besmettingen per 100.000. We doen het nog steeds heel slecht vergeleken bij andere landen.

Vind ik niet gek als ik zie hoe mensen ermee omgaan zeker in deze omgeving. :=

Mensen gewoon geen mondkapjes op of fout, geen afstand houden en als je er wat van zeg word je huid vol gescholden.

Daks

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:56

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:35

MyWishMax schreef:
Als iedereen de kansbheeft gehad, ja dan snap ik het. Het gebeurt alleen nu al en dat vind ik enorm naar.
En ik zou zelfs dan willen dat mensen nog wel rekening met elkaar houden. Dat persoon a zich er niet meer aan wil houden wil niet zeggen dat het voor b niet noodzakelijk is en b moet wel de kans krijgen om zich aan dingen te houden. Dus alsnog rekening houden met elkaar en dat begint nu al lastig te worden.

Dat ligt dus niet aan de regels maar aan de mensen. Er word genoeg op gehamerd dat iedereen een prik moet hebben gehad maar helaas , sommigen voelen zich een dag na de eerste prik al onsterfelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:39

Ik wilde ook deze week naar Amssterdam, heb nu een week geleden de eerste gehad.
Bij nader inzien laat ik het nog 1,5 maand wachten. Dan heb ik de tweede gehad.
Ik hou nog steeds afstand van mensen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:46

purny schreef:
Ik wilde ook deze week naar Amssterdam, heb nu een week geleden de eerste gehad.

Ik woon in Amsterdam en ben al anderhalf jaar niet in het centrum geweest :D
Ok 1x bij de apple store vorige zomer om mn telefoon te laten repareren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:48

Eleeke schreef:
purny schreef:

Ik woon in Amsterdam en ben al anderhalf jaar niet in het centrum geweest :D
Ok 1x bij de apple store vorige zomer om mn telefoon te laten repareren

Ik ook zo ongeveer... ga graag een dagje naar Amsterdam maar nu voelt het nog niet veilig...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:57

Eleeke, daarom kom ik ook niet op bezoek in NL op het moment, de cijfers zijn zeker 2x zo hoog en de druk op de zorg is zoveel hoger.
(Nog afgezien van de quarantaine dan die voor NL in 2 richtingen verplicht is.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:30

bigone schreef:
Snap je dit niet ? Veel weigeraars en daarmee niet voldoende immuniteit zodat maatregelen nog langer noodzakelijk worden. En dat word door de mensen die wel voor de prik niet gepikt.

Blijkbaar snap jij het niet wat de tegenstelling in haar opmerking is.

Zij, en jij ook, pleiten defacto voor een verplichting.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:42

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:54

Huertecilla schreef:
bigone schreef:

Jij je zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:58

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:30

Dat er vorig jaar te vroeg versoepeld is vind ik niet. Ook ben ik nog steeds van mening dat een heel groot deel van de maatregelen die deze 2 golven zijn genomen echt te ver gingen, en onnodig waren. Zoals de winkelsluiting, de avondklok, en de sluiting van de basisscholen. Wat er in deze pandemie echt vergeten wordt is dat gezondheid veel meer is dan alleen zorgen voor fysieke gezondheid. Dat vind ik zelf een groot gemis. Kijk bijvoorbeeld naar de ouderen. Door hen veilig te willen houden (wat niet gelukt is, kijk naar het grote aantal besmettingen in verpleeg en verzorgingshuizen) is de eenzaamheid onder ouderen juist enorm toegenomen. Ik vind dat heel triest. Vorige week was daar een heel goed stuk over op tv, daar kwamen diverse ouderen aan het woord over hoe zij de maatregelen ervaren tot nu toe.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:47

Huertecilla schreef:
bigone schreef:

Nee, ze pleit ervoor dat de mensen die niet willen vaccineren dan maar moeten omgaan met de door hun gekozen verantwoordelijkheden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:50

bigone schreef:
MyWishMax schreef:

Dat ligt dus niet aan de regels maar aan de mensen. Er word genoeg op gehamerd dat iedereen een prik moet hebben gehad maar helaas , sommigen voelen zich een dag na de eerste prik al onsterfelijk.

Ja, heb je helemaal gelijk in hoor. Het ligt sowieso aan de mensen. En dat moeten ze zelf weten in eigen omgeving, maar geen anderen in meenemen die daardoor geen keuze hebben. Met afstand houden van een vreemde doe je niemand kwaad, door geen afstand te houden zit je die ander klem terwijl die het misschien wel wil houden.

Maar dat is meer fatsoen dan maatregelen volgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:35

Niet geheel met je eens Susan. Avondklok heeft wel degelijk effect gehad hier, en ook de sluiting van de (basis)scholen. Sterker nog, in een buurgemeente is school een oorzaak geweest voor veel besmettingen en overlijdens (Reusel-De Mierden en Bladel).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:17

F_Orumster schreef:
Huertecilla schreef:

Nee, ze pleit ervoor dat de mensen die niet willen vaccineren dan maar moeten omgaan met de door hun gekozen verantwoordelijkheden.

Vertel, leg uit; hoe dan?

Ik lees in haar en Bigone´s opmerking dat niet vaccineren alleen een vrije keuze is als het de algemene vrijheid niet in de weg staat; dán dus geen keuzevrijheid.

Ik vind er steeds meer vraagtekens bij deze pandemie komen. Met uitroeptekens achter regeren door angst zaaien bij de massa en dan ´democratie!´ te roepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:23

Dan lees je verkeerd , vanaf het begin is mijn mening al dat de maatregelen in de wilgen kunnen zodra iedereen de gelegenheid heeft gehad om minstens 1 vaccin te verkrijgen. Dat je geen vaccin wil is het probleem niet, dezelfde regels voor wel/niet gevaccineerden wel zolang het virus nog rondwaart. Dus moet je als niet gevaccineerde gewoon iets meer moeite doen om ook zonder mondkapje of prik aan de bar te zitten op Ibiza of Volendam. Geen verplichting maar wel gevolgen die voort kunnen vloeien uit de keuze die je maakt ,

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:35

Ik ben niet duidelijk geweest trouwens dat ik eigenlijk specifiek de periode bedoel vanaf het moment dat iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren.

Er is dan nog een groep die zich niet heeft laten vaccineren, omdat zij daar bewust voor kiezen. Prima, dat mag je eigen keuze zijn. Alleen mag het dan niet zo zijn dat dit ervoor zorgt dat maatregelen hierdoor (langer) in stand gehouden worden voor de wel gevaccineerden. En dan bedoel ik maatregelen zoals een max. aantal personen samen buiten, geen feestje binnenshuis mogen geven, max. aantal bezoek binnen, 1,5 m afstand moeten houden tot iedereen en mondkapjesplicht. Maar ook beperkingen binnen de horeca, pretparkbezoek e.d.

Nu voel ik niet de behoefte om dicht in de buurt van vreemden te komen, maar ik wil het krampachtige er dan af. Het bewust rekening ermee moeten houden.

Als je je niet laat vaccineren terwijl dit prima kan vind ik dat prima, maar dan vind ik wel dat dat hand in hand gaat met de acceptatie van het risico dat je dan neemt dat je nog Corona kunt krijgen. Je kunt dan niet meer verwachten dat anderen om je heen er dan vanalles aan gaan doen om te zorgen dat je niet besmet raakt.

Sowieso vind ik dat maatregelen tussen volledig gevaccineerden nu in privé sfeer al meer losgelaten kunnen worden. Dat doe ik nu al wel. Ik ben volledig gevaccineerd en velen om me heen inmiddels ook. In de supermarkt houd ik me bijv nog aan alle maatregelen, maar ik zit gewoon zonder mondkapje naast een vriendin in de auto die ook volledig gevaccineerd is. Als je beide geen klachten hebt zie ik de noodzaak van afstand houden of deze mensen meetellen in de 2 pers. per dag niet meer. En dan echt geen feestjes of grote groepen. Maar er gewoon minder bewust mee bezig hoeven te zijn en meer richting normaal. Die afstand vertroebeld dan naar ik gok 75 cm - 1 meter? .... Geen idee en dat is zo fijn. Dat je daar niet meer zo bewust mee bezig hoeft te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:04

Ik vind persoonlijk je wel degelijk vaccineren mag verplichten. Het is namelijk een plicht van de staat om de volksgezondheid te beschermen.

Ons allemaal dus!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:54

Popstra schreef:
Ik vind persoonlijk je wel degelijk vaccineren mag verplichten. Het is namelijk een plicht van de staat om de volksgezondheid te beschermen.

Ons allemaal dus!

Nah, zal mijn tijd wel duren en anders vertrek ik naar Zuid Amerika. Spreek al spaans en portugees *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:17

SusanH schreef:
D Wat er in deze pandemie echt vergeten wordt is dat gezondheid veel meer is dan alleen zorgen voor fysieke gezondheid. Dat vind ik zelf een groot gemis

Och, het is ook wel nuttig om te bedenken dat er heel weinig overblijft van die andere dingen als je op de IC ligt of langdurig ziek thuis bent.

Maar vooral: als we beter hadden ingegrepen hadden een boel dingen niet zo lang hoeven aanslepen. Het te vroege versoepelen (wat we opnieuw gaan doen) heeft juist tot gevolg dat er vervolgens een boel versoepelingen niet kunnen. Ik heb zoveel liever een gericht, effectief beleid dat drastische stappen neemt die zo kort mogelijk duren, dan een beleid dat iedere keer weer een beetje versoepelt om dan vervolgens heel lang met de nasleep te zitten.

(En al die mensenlevens die erdoor getroffen zijn. Duizenden doden. Wellicht een veelvoud aan langdurige zieken.)