Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:35

iirrssjjee schreef:
We hadden een "discussiepuntje" hoeveel gaatjes heeft een rietje? Ik zou zeggen 1, een ander zegt 2. Een ander zegt, geen idee.... Wat zeggen jullie?

Als je gaat denken is 'gat' eigenlijk best een gek woord.

Met onderstaande uitleg van de Van Dale ga ik bij een rietje voor 1. Immers is het een doorgang. Als je een dik dak hebt, je boort er een gat ( :+ ) in die net zo breed is als een rietje... Noemen we dat ook een gat.

Van Dale (gat, 2021):

gat (het; o)
1
(meervoud: gaten; verkleinwoord: gaatje) open plaats, doorgang, opening: een gat in het dak; ergens geen gat in zien geen uitweg, uitkomst; een gat in zijn hand hebben altijd geld te kort komen; een gat in de begroting ongedekt tekort; een gat in de lucht springen erg blij zijn; een gat in de markt mogelijkheid tot succesvolle introductie van een nieuw artikel; bij plotselinge werkloosheid in een (zwart) gat vallen niet weten wat te doen; ergens gaten in schieten de zwakke kanten van iets aantonen; een gat in de dag slapen laat ontwaken; daar is het gat van de deur dringend verzoek om de ruimte te verlaten; (sport) een gat slaan een grote voorsprong nemen; niet voor één gat te vangen zijn steeds weer een uitweg weten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:14

Sodera schreef:
Ik vind van niet, ik eet al ja-ren yoghurt/kwark met witte of blauwe druiven en havermout if granola en vind het dus heerlijk..

Wat gek dat het zo verschilt :)

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:44

iirrssjjee schreef:
We hadden een "discussiepuntje" hoeveel gaatjes heeft een rietje? Ik zou zeggen 1, een ander zegt 2. Een ander zegt, geen idee.... Wat zeggen jullie?

Ik zeg 1 gat, want een gat heeft een voor en achterkant.
En 2 openingen, want je kunt aan beiden kanten iets erin stoppen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:50

Sodera schreef:
Ik heb vanmorgen voor de zoveelste keer m’n vingers opengehaald aan de Idealisk rasp van Ikea
https://www.ikea.com/nl/nl/p/idealisk-r ... -66916200/

Het is altijd de ene korte kant die je nu niet ziet. Hier steekt het raspje een soort van uit, het zijn bolletjes met een soort uitsteekseltje. Als je die kant verkeerd uit de afwasmachine pakt, rasp je letterlijk het bovenste velletje van je vingers af.

Kan IEMAND mij uitleggen waar die rasp voor is? Ik neem aan dat ie niet gemaakt is voor het weghalen van je eigen vel haha...
Andere rasp, maar zoveel verschillen die dingen niet volgens mij. Maar wel met omschrijving.
https://www.bol.com/nl/p/vannons-blokra ... oductImage
Citaat:
De fijne en grove rasp, kun je gebruiken om kaas en groentes in reepjes of vlokken te raspen, de extra scherpe rasp gebruik je voor hele harde kazen of chocolade en de plakjes rasp kun je gebruiken voor plakjes van bijvoorbeeld wortels, komkommers, radijsjes of verschillende soorten fruit.
Je hebt het dan vermoedelijk over de "extra scherpe rasp" :+

iirrssjjee schreef:
Geen. Het is een buisvorm met 2 openingen. Net zoals een vaas geen gat heeft maar 1 opening.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:15

KarenQ schreef:
iirrssjjee schreef:

Ik zeg 1 gat, want een gat heeft een voor en achterkant.
En 2 openingen, want je kunt aan beiden kanten iets erin stoppen.

Ik had echt nooit kunnen bedenken dat je het zo zou kunnen zien haha :+

gerlindie

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:43

Waar baseren sites het aantal kcal op die je verbrand met sporten?

Mijn app meent namelijk dat ik meer dan 750 kcal heb verbrand met 17 km heen en weer naar werk.
Maar ik zou denken dat het aantal kcal wat je verbrand ook afhankelijk is van wat je gewend bent?
Ik fiets best door, maar heb niet het idee dat bijvoorbeeld mijn hartslag erg omhoog gaat.
Het klinkt in mijn oren als veel te veel kcal, dus vandaar dat is benieuwd was waar ze dat op baseren. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:58

Of deze laptop

Afbeelding

Deze software aankan

Afbeelding

Dat ie traag is. Is niet erg. Gaat immers om 2 weken. Maar moet hem van heel ver halen.... en weet dus niet of de laptop het kan

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:32

Wat voor software is dat? Iets in de sfeer van Autodesk Inventor of Revit? (of concurrenten daarvan)

In dat geval zal het draaien, maar zodra je (in 3d) wat begint te roteren of schuiven zal je moeten wachten tot de grafische kaart alles opnieuw heeft doorgerekend. Hoe erg dat is zul je zelf moeten beoordelen vrees ik... Het hangt er ook heel erg van af hoe groot de modellen zijn die je wilt openen/bewerken/maken.

Een Quadro is niet echt nodig voor privégebruik.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:51

Iemand een idee hoe ik dit anders kan instellen? Als ik een geboortedatum moet invullen begint ie altijd op de datum van vandaag en moet door alle maanden heen helemaal terug naar 1989 en dat duurt heel lang. Hoe kan ik het zo krijgen dat ik de datum kan typen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 14-01-21 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:54

fjordjes schreef:
Iemand een idee hoe ik dit anders kan instellen? Als ik een geboortedatum niet invullen begint ie altijd op de datum van vandaag en moet door alle maanden heen helemaal terug naar 1989 en dat duurt heel lang. Hoe kan ik het zo krijgen dat ik de datum kan typen
[ [url=m/juDv6b.jpg]Afbeelding[/url] ]

In het groene vlak klikken op de datum.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:01

ClaudiaHS schreef:
fjordjes schreef:
Iemand een idee hoe ik dit anders kan instellen? Als ik een geboortedatum niet invullen begint ie altijd op de datum van vandaag en moet door alle maanden heen helemaal terug naar 1989 en dat duurt heel lang. Hoe kan ik het zo krijgen dat ik de datum kan typen
[ [url=m/juDv6b.jpg]Afbeelding[/url] ]

In het groene vlak klikken op de datum.

Gebeurt niks helaas

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:02

Is het op een website? Misschien wil het nog wel helpen als je op de website via de drie puntjes rechtsbovenin naar 'desktop-versie' gaat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:04

Kookaburra schreef:
Is het op een website? Misschien wil het nog wel helpen als je op de website via de drie puntjes rechtsbovenin naar 'desktop-versie' gaat.

Ja website, ik zal het proberen

Jup dan doet ie het wel!

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 07:35

Op het jaartal klikken om eerst naar het juiste jaar te gaan, daarna is het nog max 11 keer klikken voor de juiste maand :j

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:13

Ik kijk de hengstenkeuring en vraag me af of er wel eens vrouwen zijn die voorbrengen?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:39

Independence schreef:
Ik kijk de hengstenkeuring en vraag me af of er wel eens vrouwen zijn die voorbrengen?

Er zijn er niet veel bij de Friese Hengstenkeuring nee, maar volgens mij sowieso 2.. Namen weet ik zo even niet, maar ze zijn er wel!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 02:14

Hoe bezorgen ze dit? :')
Afbeelding

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 02:27

_Karlijn schreef:
[ [url=m/mjs64Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee, ik zeg bestellen :D

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 04:42

_Karlijn schreef:

Zeer waarschijnlijk bezorgen ze het als mini ding (zoals de meeste dropshippers) en anders zo als op het filmpje van AliExpress denk ik, leeg dus -O- :
https://a.aliexpress.com/_B1wjBF

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:24

Jep..

Terwijl bijvoorbeeld matrassen vacuüm gaan.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:07

Wie weet hoe je dit deksel weer los krijgt? Heb m er helaas verkeerd op gedraaid, en niet los te krijgen
Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:13

Heel hard terugdraaien.
Ik deed hem ook zo vaak verkeerd :') klote dingen die DirtDevels.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:13

Never mind, gelukt

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:52

Jolliegirl schreef:
Heel hard terugdraaien.
Ik deed hem ook zo vaak verkeerd :') klote dingen die DirtDevels.

Zit m in de naam :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:24

Stippie schreef:
_Karlijn schreef:

Zeer waarschijnlijk bezorgen ze het als mini ding (zoals de meeste dropshippers) en anders zo als op het filmpje van AliExpress denk ik, leeg dus -O- :
https://a.aliexpress.com/_B1wjBF

Het staat ook in de omschrijving: het is alleen de hoes. De vulling moet je er zelf nog bij regelen.