Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 13:50

Koolplantje wel mooi groen? Ik heb ook wat gezaaide trays naar binnen gehaald, buiten schiet het nu niet op...

Castreren doen we het liefst rond 2 weken. Dan zijn ze nog goed te hanteren maar niet meer zo mega klein. Slachten kan tussen de 8 en 12 maanden (later ook hoor). Wij zitten meestal tegen de 12 maanden omdat wij zelf meestal met de kleinste van het nest blijven zitten. Die nemen iets meer tijd om uit te groeien.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:11

De eieren zijn binnen. Ik laat ze 24 uur rusten

Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:28

Liesjuh, was de bedoeling ja maar met het ongeval uiteindelijk maar 3 kuikens uitgekomen waarvan 1 volgens mij een cochin is en de ander nog een twijfelgeval. Krijgt momenteel maar 1 het koekoekpatroon. Dusja, dat wordt nog ergens eieren laten opsturen want ver weg durf ik nu niet met mn drachtige merrie.
Heb hier op een uur vandaag iemand met orpington buff eitjes, misschien dat ik er manlief eens om stuur. Wil die wel graag ook.

Amber hopelijk binnen 3 weken kuikens.

Ik heb even terug verschillende bloemenmixen gekocht. Haalde ze nu boven om na de sneeuw te zaaien, kwam een deksel open. Overal zaadjes in de kelder natuurlijk :') maar het ziet er zo raar uit. Hier en daar een zaadje maar vooral gepofte korrels ofzo. Is dat normaal? Of is het een truc om een grotere verpakking met dezelfde inhoud te kunnen verkopen?
Als ik dit strooi trekt het zo hard vogels aan.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:40

Ik denk dat de grote vraag is vanwaar deze mixen komen…

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:56

:+ Volgens mij weet je het al. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:03

Ja dacht ik al :D Nee, het grootste probleem met die mixen is dat de dieren er niet veel aan hebben. Er zit maar weinig inheems zaad tussen, tot zelfs niet. Dit bloeit dan in de verkeerde periode of geeft niet de juiste voeding. En zoals je ziet zit het ook vol met vulling _O- Je bent dan beter om ietsje meer te betalen en iets te kopen dat waardevol is voor de natuur, dan letterlijk vulling te kopen. Lokale imkers hebben wel eens de goede mixen, natuurorganisaties ook. En, niet onbelangrijk, deze zijn dan onbehandeld en niet giftig voor de insecten!

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:10

Wel, met nu de inhoud te zien denk ik ook wel dat ik even zie om wat beters om te zaaien. Wil toch graag dat het naast het mooie toch ook wat nut heeft

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:49

Skyla, Wat balen zeg! Ik zou dan idd nog wat laten versturen. Ik ga denk ik binnenkort nog eitjes uit belgie of Nederland over laten komen met araucana's, die post gaat sneller dan vanuit Frankrijk zelf haha.
Balen wel van de zaadjes, ze zijn van de Action?

Vandaag weer 5 eitjes verkocht en ik heb ondertussen al een stuk of 6 aanvragen voor kuikens staan, dus als deze kuikens uitgekomen zijn gaat de machine meteen verder met een volgende lading. Ik heb nu maar 9 raszuivere barnevelders erin liggen. En zo gauw als ik mijn 1e loon krijg van de zomer ga ik een nieuwe haan uit Nederland over laten komen. :D

Gisteren geschouwd en alle 9 pure barnevelders zien er super uit, de 3 kruisingen ook. De Marans blijven lastig zien maar van de 12 eieren zijn er 11 al heel erg donker en 1 amper dus verwacht dat die leeg is en de 8 olijf leggers heb ik mijn twijfel bij 3 eitjes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:36

Je bent een heus handeltje aan het opzetten, leuk hoor!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:50

Hihi ik hoop het :D Dat was wel een beetje mijn bedoeling met de barnevelders. In een straal van 400km ben ik de enigste die deze eieren aan bied :D

Maar ze deden voor deze kou wel heel erg goed leggen ook. Ik heb vanochtend 20 eieren met mijn ouders mee gegeven voor hun om op te eten. Daarvan was de helft barnevelders en de helft van de andere 2 kipjes. Nu word het tijd om te sparen en zo rond de 12e of 13e gaat er zo veel mogelijk barnevelders in :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:00

Blijkbaar is vandaag een bijen zwerm op mijn tuin neergestreken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:05

Poeh die zijn wel erg vroeg dan. Zou verwachten dat dat nog wel twee weken duurt voor ze gaan zwermen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:08

Ben er niet zo heel blij mee.

Oh en hen is broeds.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:04

Marcella schreef:
Blijkbaar is vandaag een bijen zwerm op mijn tuin neergestreken.

imker bellen, die zijn er vaak wel blij mee!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:06

Dat moet wel vandaag nog. Morgen zullen ze weg zijn (er vanuitgaand dat je een tros hebt gezien, en niet een losse zwerm die ergens een huis hebben gedacht te vinden).
Er zijn veel bijenvolken doodgegaan deze winter begrijp ik, dus men zal ze vast (terug)willen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:19

Vandaag gebeurt er niks het is zondag. Het is een losse zwerm.

Ging vandaag nog wel iemand kijken die is alleen nog aan het leren. Hij had alleen corona.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:41

Een losse zwerm is niet echt te vangen. Ze zullen óf een plek hebben gevonden, of sterven. En meestal is het het laatste.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:47

Moest een korf bol ophangen van mijn buurman. Die hebben zelf bijen. Dan zouden ze wat hebben om te vestigen. Heb alleen niks.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:48

Als ze er al zijn, gaan ze waarschijnlijk ook nergens anders in dan waar ze oorspronkelijk voor kwamen. Helaas. Ik vermoed dat het probleem zich vanzelf oplost voor je.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:59

Volgens mij had ik vorig jaar ook een zwerm.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:42

Liesjuh, idd van de Action :') was te verwachten eigenlijk.

Gaat goed je eitjes!
Mijn zijdehoentjes deden het in België ook goed en heb hier in Frankrijk ook al een lijst met mensen die eitjes of kuikens willen maar helaas, de _-:( willen nog steeds niets leggen.
Buitenkippen wel maar die luxekippen niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:07

Wat zijn jullie recepten die veel eitjes vragen? We schenken al veel eendeneitjes weg maar alsnog zitten we met een giga hoeveelheid eitjes :P

Heb nu al een paar x zelf eiersla gemaakt, wafels gemaakt en ga zo een cake bakken. Nog recepten of baksels die veel eitjes vragen? :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:14

Ik maak wel eens advocaat. En dan meringue van de eiwitten. Wel met kippeneieren.

Hier groeien de pluisjes (kuikens) al hard. Ze zijn gek op gedroogde beestjes... Wat zijn ze vlug.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:44

Ovenschotels met ei
Shakashuka
Groenten omelet
Salade
Roerei
Frittata

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:45

Cake kun je ook prima invriezen, als je er daar wat extra van maakt heb je altijd wat in huis. Pannenkoeken kun je ook prima invriezen.

En meringue is droog ook goed te bewaren (en heel erg lekker als Eton Mess straks met aardbeien) :9