Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #14

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:12

Ja zoiets zeggen ze vrolijk.

Maar je hoeft niet te zeggen wat je hebt. Maar kan het belemmeren dat je je werk goed kunt doen moet je het wel zeggen.

Ja Euh? :?

Ik ben daar uiteraard ook naar gevraagd en vond dat ook moeilijk te beantwoorden.

JudithGigi

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:22

Speciaal naar het nieuwe huis gereden (35km) voor iemand van marktplaats die iets zou komen halen. Is hij niet op komen dagen.

Ik hoop dat hij van de trap valt :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:27

Chromecast doet het weer eens niet. Heb hem al gereset. -O-

Hele dag bezig geweest zowat. Wilde gewoon even m’n nieuwe serie bingen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:46

Hutcherson schreef:
Niobe schreef:
Waarom zou je een gat in je CV moeten toelichten dan? Dat gaat toch ook niet per se iemand wat aan?

En heel eerlijk, ik kijk eigenlijk nooit of de data/jaren aansluiten op elkaar. Maar als iemand begint over zoiets zou ik ook kijken of ik meer info kan krijgen. Gewoon meer info wat voor vlees je in de kuip hebt toch?

Ja dat begrijp ik best. En zelf vertel ik altijd alles. Ook ongevraagd, al weet ik dat het niet hoeft. Als een bedrijf me daarom dan niet wil hebben, dan wil ik daar ook niet werken, dus het is voor mezelf dan ook een soort controlepunt :=

Maar ik snap dat niet iedereen zo in elkaar zit en dat er regels zijn etc. Dan zou ik er gewoon niet over beginnen. En als er naar gevraagd wordt, dan hoef je echt niet te liegen, maar gewoon zeggen dat je het er liever niet over hebt omdat het niet relevant is.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:50

Lieser schreef:
Nyaleti schreef:
Tijdens sollicitatie:
Ik vertellen dat ik in de ziektewet zit door fysieke klachten maar gaat nu weer goed blabla
Vraagt ze doodleuk er op door van oh wat dan? Is er een diagnose? Waar heb je dan last van?
Yoooo dit mag écht niet.. De brutaliteit, stond met m'n bek vol tanden :=

Waarom sta je met je mond vol tanden dan? Je begint er zelf over, dan kan het onderwerp je toch niet overvallen?

Sorry ik zal voortaan het volledige gesprek hier op schrijven.
Tuurlijk komt dat voort vanuit een voorafgaand gesprek?

Of als ze vragen goh waarom stopt je cv in 2023? Wil je dat toelichten? "Nee."
"Prive omstandigheden"
Dat is toch veel meer shady dan gewoon de waarheid spreken.
De reacties hierop laten wel zien dat je het nooit goed kan doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:14

Maar als je het over shady hebt is aangeven dat je in de ziektewet zat en het nu een stuk beter gaat, maar er verder niks over willen vertellen toch ook shady? Want dan zeg je dus ook nee op de toelichtingvraag. Gezondheid is ook onderdeel van privé omstandigheden, dus niks shady aan, want je legt net zo weinig uit als wat jij nu doet. Maar of open en eerlijk zijn en dat is dus ook wat meer uitleggen, of er dus niet over beginnen/het afkappen en accepteren dat dat vaak een reden zal zijn dat ze het risico niet durven te nemen. Je hoeft niet het hele ziekteverloop en diagnose en noem maar op te vertellen, maar aangeven dat je er op die en die manier voor gezorgd hebt dat je weer aan het werk kan en dat je dus ook al dit en dat gedaan hebt (vrijwilligerswerk of juist weer een andere baan gehad al of wat dan ook van toepassing is) geeft er juist een positieve draai aan en kan wel helpen. Dan kan je nog steeds aangeven dat de diagnose er niet toe doet, maar dat je dus a, b en c gedaan hebt en het dus geen rol meer speelt in het werk.

Het is toch heel logisch dat een bedrijf meer wilt weten? En dat het juist meer vragen oproept als je vaag blijft. Want zoals jij het beantwoord komt het zwart wit gezegd over als het gaat iets beter, maar er speelt nog steeds wat en dan is het voor het bedrijf gissen of je niet weer gaat uitvallen en dus een enorme kostenpost voor hen gaat zijn. Want zij weten niet of je flink aantal botten gebroken hebt en er daarom uit lag, er een chronische ziekte ontdekt is die dus ook op kan spelen tijdens je contract daar of noem maar op.

Nee, het mag niet, maar er zijn er zat die het toch vragen en lang niet allemaal bewust. Dan kan je je beter nu voorbereiden op een antwoord waar jij je goed bij voelt, maar wat je ook verder helpt in de sollicitatie.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:45

Ik ben echt aan vakantie toe maar moet nog 2.5 week werken. Ik irriteer me aan mijn eigen frustratie, die niet in verhouding staat met de realiteit. Collega 1 geeft op laatste moment totaal andere roosterwensen door dan waar ik rekening mee had gehouden, collega 2 wijst mijn hulpvraag af met een poedersuiker. Daar mag ik best van balen maar ik mag het ook weer naast me neerleggen en dat lukt niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:46

MarlindeRooz schreef:
Chromecast doet het weer eens niet. Heb hem al gereset. -O-

Hele dag bezig geweest zowat. Wilde gewoon even m’n nieuwe serie bingen.

Npo start toevallig? Hier werkt de chromecast wel maar npo start ging volledig op zwart. En kpn app had wat kuren met streamen. Poging 10 ging wel.

Cv en gaten, ik heb er heel wat gehad en de vragen gewoon beantwoord, ziek geweest, punt. Verder geen uitleg nodig, ze accepteren het of niet. :+

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:14

Vandaag autorijles. Op een punt moeten we ritsen, en ik houd de afstand tussen mijn auto en de auto voor mij bewust klein. De auto linksachter mij moet dus achter mij invoegen. Dat vond ie niet leuk. Toen we iets later bij de snelweg kwamen, moesten we invoegen. Ik heb links ruimte, gooi de knipperlichten aan en kijk nog eens in de spiegel. Verhip. Die auto achter mij gaat naar links, over de doorgetrokken streep. Gas er op zodat hij mij in kan halen en ik niet veilig in kan voegen. What the...

Mijn instructeur verklapte later dat hij op het punt stond mijn stuur te pakken en de lesauto er voor te gooien := de claxon hebben we wel even goed getest. Die doet het :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:15

Ik heb m’n lenzen uit gedaan. En ik kan m’n bril niet vinden. Ik wil nog even tv kijken. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:32

Marcella schreef:
Dat ik gewoon niet het perfecte schaduw doek voor het grote raam kan vinden.

Enige oplossing daarvoor is maatwerk, maar dat is zo duur. -O-

Is een luifel een optie?
Marktplaats. Van een caravan of tent.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:35

MyWishMax schreef:
Maar als je het over shady hebt is aangeven dat je in de ziektewet zat en het nu een stuk beter gaat, maar er verder niks over willen vertellen toch ook shady? Want dan zeg je dus ook nee op de toelichtingvraag. Gezondheid is ook onderdeel van privé omstandigheden, dus niks shady aan, want je legt net zo weinig uit als wat jij nu doet. Maar of open en eerlijk zijn en dat is dus ook wat meer uitleggen, of er dus niet over beginnen/het afkappen en accepteren dat dat vaak een reden zal zijn dat ze het risico niet durven te nemen. Je hoeft niet het hele ziekteverloop en diagnose en noem maar op te vertellen, maar aangeven dat je er op die en die manier voor gezorgd hebt dat je weer aan het werk kan en dat je dus ook al dit en dat gedaan hebt (vrijwilligerswerk of juist weer een andere baan gehad al of wat dan ook van toepassing is) geeft er juist een positieve draai aan en kan wel helpen. Dan kan je nog steeds aangeven dat de diagnose er niet toe doet, maar dat je dus a, b en c gedaan hebt en het dus geen rol meer speelt in het werk.

Het is toch heel logisch dat een bedrijf meer wilt weten? En dat het juist meer vragen oproept als je vaag blijft. Want zoals jij het beantwoord komt het zwart wit gezegd over als het gaat iets beter, maar er speelt nog steeds wat en dan is het voor het bedrijf gissen of je niet weer gaat uitvallen en dus een enorme kostenpost voor hen gaat zijn. Want zij weten niet of je flink aantal botten gebroken hebt en er daarom uit lag, er een chronische ziekte ontdekt is die dus ook op kan spelen tijdens je contract daar of noem maar op.

Nee, het mag niet, maar er zijn er zat die het toch vragen en lang niet allemaal bewust. Dan kan je je beter nu voorbereiden op een antwoord waar jij je goed bij voelt, maar wat je ook verder helpt in de sollicitatie.

"Ik heb in de ziektewet gezeten vanwege fysieke klachten die nu weer te managen zijn." Of "Ik heb in de ziektewet gezeten vanwege fysieke klachten/Ik heb een gat in mijn cv door privéomstandigheden, maar daar wil ik nu niet verder over uitweiden."

Ik wens iedereen die uit de ziektewet in ieder geval heel veel succes met alle hoepels waar je door moet springen om weer gewoon aan de bak te kunnen als je weer kan en mag.

Vanavond bij mijn moeder geweest. Ze is helderder dan ze de afgelopen hele week is geweest. Wel voor ongeveer een halfuur, daarna zet de vermoeidheid in. Nadeel van die helderheid is dat nu ook het besef komt. Thuis aangekaart bij mijn vader en zus dat we dat in de gaten moeten houden. Herinner me nog dat dat het zwaarste stuk was destijds (en nog steeds) met mijn vader.

Zo, er schiet even een zenuwknel in mijn schouder %)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:43

Siggislief, ik zou daar ook even voor bellen, of op de site van de gemeente kijken of je er een formele klacht over in kan dienen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 00:17

Jolliegirl schreef:
Marcella schreef:
Dat ik gewoon niet het perfecte schaduw doek voor het grote raam kan vinden.

Enige oplossing daarvoor is maatwerk, maar dat is zo duur. -O-

Is een luifel een optie?
Marktplaats. Van een caravan of tent.

Grote luifel nodig en dan zit je nog met bevestigen.

Schaduw doek wat nu hang is net te kort en eigenlijk te lang.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 01:10

MyWishMax schreef:
Tja en dit is dus wel een punt waar ik dus niet zo zou zeggen dat het vanwege ziektewet was. Helemaal als het een groter gat is, want nee ze mogen het niet vragen maar het kan wel een risico zijn voor de potentiële werkgever. Dus ook als ze niks zouden vragen is de kans vrij groot dat ze er wel op oordelen. Hoe rot ook, zij weten niet of er een risico blijft op uitval en dus op fikse kosten.

Want het wel aangeven en vervolgens niks verder kunnen of willen toelichten of dus vragen vanaf de andere kant richt alle aandacht daarop.

Het punt is wel, als je deze sollicitatie doet vanuit Spoor 2 reïntegratie ben je verplicht dit te melden en een detacheringsovereenkomst te tekenen. Als je namelijk zelf een nieuwe arbeidsovereenkomst tekent vervalt je vangnet van de ziektewet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 06:48

DuoPenotti schreef:
Wat moet je dan zeggen op zo'n vraag?

Moet je dan gaan liegen, wat verzinnen?

Nee, zeker niet. Ik zou daar zelf gewoon eerlijk over zijn (maar ik zou ook niet boos worden als het onderwerp ter sprake kwam). Ik heb ooit een burnout gehad, en later bij een sollicitatiegesprek kunnen uitleggen wat ik sindsdien anders deed in mijn werk. Dat leverde juist een fijn gesprek op (en die nieuwe baan).

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:21

Dag 3 van onze projectweek en we beginnen nu al lichtelijk door te draaien, ik heb echt geen idee hoe ik nog 2 volle dagen werk en een week lang expositie vol moet gaan houden :')

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:28

Een paar pagina's eerder kloeg je erover dat een bedrijf minimumloon wou betalen en je dat schandalig vond. Nu is een vraag naar aanleiding van je eigen uiteenzetting te veel.

Allicht bekijk ik het misschien kortzichtig maar als je al zo een gat in je CV hebt, in een sector waar je moeilijk aan de bak komt en je klachten onder controle zijn, zou het dan geen prioriteit zijn om terug aan de slag te gaan en het eisen stellen over loon ed te bewaren voor een later moment? Eerst zorgen dat je eigen positie wat sterker wordt en van daaruit verder?

Ik snap dat je ontmoedigd en teleurgesteld bent door het hele traject en dat dit niet de plek is waar je wilt zijn maar werk dat niet uit op een toekomstig werkgever, die proberen ook maar hun bedrijf aan de gang te houden.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:32

Marcella schreef:
Misschien gewoon even bellen met de gemeente en verhaal vertellen.

Hier hebben we een fixed app geloof ik waar je scheef liggende stenen kan melden.

Heb net melding gedaan via de de site van de Gemeente en de app BuitenBeter.
Ze mogen contact met mij opnemen via de mail.

Ik krijg mijn linker arm met moeite omhoog, kan hem wel bewegen maar als ik hem op moet tillen
dan voel ik hem in mijn schouder..Hopelijk optijd dat ik mijn nieuwe pijnstillers kan ophalen.
Al heb ik er niks meer aan voor vandaag, ik kan tot 8.00u deze medicatie slikken daarna word hem niet ivm werken morgen ochtend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:53

Kloeg is klaagde? Of begrijp ik het verkeerd? Is dat dialect?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:54

Belgisch :)).

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:04

Suzanne F. schreef:
Kloeg is klaagde? Of begrijp ik het verkeerd? Is dat dialect?

We kloegen hier de hele dag :D

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:25

Belgisch is geen taal. Vlaams wel :+

Maar inderdaad, in correct nederlands is het klaagde.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:27

Schuur_ schreef:
Belgisch is geen taal. Vlaams wel :+

Maar inderdaad, in correct nederlands is het klaagde.

Vlaams is ook geen taal. Het is een taalvariëteit of dialect van het Nederlands. :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:44

True, maar slaat minder als (of is het dan?) een tang op een varken dan 'Belgisch'. Dat is een nationaliteit. Maarja, ik ga maar eens werken :D gelukkig doe ik al mijn professionele teksten door de checker voor ik ze verzend