Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:15

sureido schreef:
Als je tijdens uitgaan iedereens legitimatiebewijs verplicht stelt kan je zien uit welke gemeente ze komen en dan gewoon niet toelaten klaar.

En wat als iemand een legitimatiebewijs heeft die in Amsterdam is uitgegeven, maar in Groningen woont?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:21

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:26

Suzanne F. schreef:
Toch klinkt dit niet lekker: https://www.nu.nl/coronavirus/6058330/p ... braak.html

Verwachting is dat de Corona uitbraak in Peking ernstig is.

Of ze liegen over cijfers of de vertaling is raar lijkt mij?
Als je 120 gevallen hebt in peking en dat extreem ernstig noemt. Wat is dan Europa waar de meeste landen per dag zelfs nog 100-300 nieuwe gevallen hebben >;)
Ik las iets over minder dan 80 gevallen op 80.000 tests, dat is 0,1%.

Daar is iets verdachts aan.

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:46

Hebben jullie een beter idee dan? :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:49

De intelligentie lockdown bleek best oké te werken. Ik vind dit ook een vorm van intelligente lockdown.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:50

sureido schreef:

Misschien gewoon niet alles willen controlleren en beboeten wat je toch niet kan handhaven?
Ik ben blij dat ze bij ons geen boetes meer doen, mensen doen gelijk weer een stuk vriendelijker heb ik het idee.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:56

Sizzle schreef:
sureido schreef:

Misschien gewoon niet alles willen controlleren en beboeten wat je toch niet kan handhaven?
Ik ben blij dat ze bij ons geen boetes meer doen, mensen doen gelijk weer een stuk vriendelijker heb ik het idee.

Nee dat is ook zo.

Boetes zijn ook onzin vind ik. Er word constant met twee maten gemeten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:44

sureido schreef:

Nee, want het is niet aan ons om met oplossingen te komen. En je kan wel alles willen gaan controleren, maar dan staat half Nederland op de achterbenen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:45

Ik ben blij voor ziekenhuis/ic zorg dat er protocollen code zwart opgesteld zijn.
Ondanks dat het hard is als het je naaste of jezelf betreft, maar als je er nuchter en afstandelijk naar kijkt is dit een juiste leidraad voor als het in de toekomst uit de klauwen loopt.

Een blik ic verpleegkundigen trek je zomaar niet open, dus de ic capaciteit is er nog niet.
Ik vind het ook niet reëel om 1000 bedden inclusief personeel achter de hand te hebben.
Dat is voorheen ook nog nooit nodig geweest.

Ik hoop dat dit protocol ook een rust en houvast voor het zorgpersoneel is.

Ben blij te realiseren dat wij zelf als familie van elkaar wisten en erover spraken dat wij eigenlijk ook het protocol volgden in deze specifieke situatie.
En we hopen dat de keus in de toekomst in een covid situatie anders kan worden mits er een behandeling en/of vaccin is.
Maar met de kennis van nu, wij zijn blij met het protocol.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:09

Ik vond het ook een goede zaak dat het draaiboek er ging komen, totdat ik dit las (https://nos.nl/artikel/2337483-van-rijn ... op-ic.html) en minister van Rijn het draaiboek wil degraderen tot discussiestuk.
Ik snap dat het in deze vergrijsde samenleving verkiezingstechnisch echt niet sexy klinkt als je meedeelt leeftijd mee te nemen als selectiecriterium, maar als ze dat niet doen mag er wel nog veel en veel meer ingezet op psychische zorg en opvang voor professionals. Wanneer je leeftijd nl niet mee rekent als IC-criterium bij code zwart kun je in zeer pijnlijke situaties komen. Bijvoorbeeld wanneer een 78-jarige en een 24-jarige zich tegelijkertijd doodziek melden op de SEH met COVID. Beiden zijn vitaal en hebben geen onderliggende ziektes. Helaas is er nog maar één IC-bed beschikbaar en bij loten blijkt de 24-jarige aan het kortste strootje te trekken. Die moet je dus voor je ogen laten sterven, met de wetenschap dat deze een zeer grote kans had gehad gered te zijn met een IC-bed. De 78-jarige wordt ondertussen geïntubeerd op de IC, maar overlijdt alsnog na 8wkn IC.
Één van de meest frustrerende dingen in mijn werk vind ik de machteloosheid die je soms ervaart. Dat gevoel zal in bovenstaande situatie enorm zijn en traumatiserend kunnen werken.

Maar goed, ik ben sowieso gefrustreerd over hoe er momenteel met 'de zorg' wordt omgegaan door de regering. Er zijn o.a. zoveel meer verpleegkundigen nodig, maar er wordt nog geen enkele moeite gedaan om het beroep aantrekkelijker te maken qua innovatie, inspraak en waardering. Dat laatste kan Claudia de Breij beter verwoorden dan ik: https://twitter.com/claudiadebreij/stat ... 93/photo/1
Wat uitgebreider zijn deze: https://www.vn.nl/zorgpersoneel-haring/ en deze https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zor ... -achterin/ met dezelfde strekking. Ik wens de Tweede Kamer veel wijsheid toe.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:15

Ik hoop oprecht dat mensen met onderliggend lijden en/of boven een bepaalde leeftijd, laten we 70 + zeggen, kritisch naar hun eigen situatie kijken en zich inlezen in wat er gaande is en de keus uit durven te spreken.

Wij zijn blij dat we dat gedaan hebben. Soms ging het gekscherend, soms lomp en onbenullig en ook serieus.
Maar telkens was conclusie hetzelfde, voordat corona naar het noorden kwam, toen het dichterbij kwam en helaas zonder kloppen binnenkwam gestormd.
Mijn moeder vond het hartverscheurend toen mijn vader duidelijk en bij volle verstand tegen spoedarts zijn keus zei.
Maar het heeft ook rust en troost gegeven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:18

En we zijn ook blij voor het zorgpersoneel dat de keus bij ons bekend was.
We zijn personeel in het ziekenhuis onwijs dankbaar, we weten geen namen en hebben alleen maar ogen gezien en kort op de gang zagen we zonder PBM, maar iedereen verdient een dikke pluim en virtuele knuffel van , de achterblijvers.

@astorga, ik hoop dat jij in je werk ook voor iemand dit verschil hebt kunnen maken, en Susanh en iedereen die in de zorg werkzaam is, deze is ook voor jullie.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:22

Het is sowieso heel goed als mensen meer gaan nadenken en met elkaar gaan praten over hun wensen bij ziekte en sterven. Ook buiten het coronatijdperk al en niet pas als het zover is.
Mensen schrikken nog steeds enorm wanneer we voorzichtig willen peilen wat hun wensen zijn qua reanimeren. En ik snap het best wanneer een dochter mij verteld dat er niet over palliatieve zorg gesproken mag worden, want haar 85-jarige moeder is daar nog niet klaar voor, maar als een lijf het echt niet meer doet heb je weinig aan alleen wilskracht.
Ook oudere mensen die gaan sterven kunnen moeilijke en trieste situaties zijn hoor, zeker wanneer ze er zelf nog geen vrede mee hebben, maar toch is mijn onrechtvaardigheidsgevoel groter wanneer het jonge mensen betreft.

Vind het heel knap van jullie dat jullie daar tijdig en regelmatig over gesproken hebben Tienus63 en ook stoer dat je vader op het moment suprème zijn wensen en grenzen aan durfde te geven. Daar is ook moed voor nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:25

Janneke , ik volg het nieuws! Beetje vreemde aanname om te denken dat het kennissen van mij zijn.
Maar ja, je kunt ook niet alles weten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:25

tienus63 schreef:
We zijn personeel in het ziekenhuis onwijs dankbaar, we weten geen namen en hebben alleen maar ogen gezien en kort op de gang zagen we zonder PBM, maar iedereen verdient een dikke pluim en virtuele knuffel van , de achterblijvers.

@astorga, ik hoop dat jij in je werk ook voor iemand dit verschil hebt kunnen maken, en Susanh en iedereen die in de zorg werkzaam is, deze is ook voor jullie.

Wat een lief bericht Tienus!! <3
Weet niet of je er behoefte aan hebt hoor, maar je kunt altijd een mailtje of een kaartje sturen naar het ziekenhuis waar je vader lag. Als je de afdeling kent komt dat echt wel op de goede plaats terecht. Zulke berichtjes worden nl altijd erg gewaardeerd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:26

Het scheelt dat we in de familie al de nodige nare dingen, ziekten, randjes van de dood meegemaakt hebben.

En hoe blasé misschien, als leven lijden wordt, is sterven een gewin.
Dat geldt bij ons wel een beetje als graadmeter.
Of zoals we het minder plastisch konden zeggen, met een koe of je hond wil je ook niet martelen. Als het niet meer kan, dan moet je het juiste voor het dier beslissen en dier heeft het niet in de gaten of ie nu drie dagen eerder of later gaat.
Maar als ie drie dagen ligt te creperen, blijft je als baas wel bij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:28

Astorga schreef:
tienus63 schreef:

Wat een lief bericht Tienus!! <3
Weet niet of je er behoefte aan hebt hoor, maar je kunt altijd een mailtje of een kaartje sturen naar het ziekenhuis waar je vader lag. Als je de afdeling kent komt dat echt wel op de goede plaats terecht. Zulke berichtjes worden nl altijd erg gewaardeerd.

Ze hebben de rouwkaart met persoonlijke boodschap aan hen gekregen en ik heb van de week de cohort afdeling aan de lijn gehad. En het nogmaals gezegd.
Wij krijgen tzt nog een gesprek met de arts die hem zijn laatste dag nog heeft gesproken en plan de campagne heeft gemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:40

Dat o.a leeftijd meetelt vind ik normaal. Als ik in het ziekenhuis kom en een jonge gast ook en er is maar een bed en beiden kunnen overleven, dan gaat hij voor. Dat vind ik niet meer dan normaal.
Maar als hij het bij voorbaat al niet zal halen, of amper kansen heeft en mijn kansen zijn wel echt goed, dan vind ik dat ik voor ga, want ik kom uit een familie waar mensen echt oud worden dus ik kan met geluk nog wel 30 jaar leven.
Het is dus niet zo simpel, want het gaat niet alleen om leeftijd.
Wel vind ik dat leeftijd mee moet tellen. Ik leef super graag, maar gun een jong iemand net zo'n fijn leven als dat ik heb/ had.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:41

Zijn die protocollen niet een beetje "what if.."

Zie het nog niet gebeuren dat er echt IC-tekorten komen in deze fase.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:43

imaudy schreef:
Zijn die protocollen niet een beetje "what if.."

Zie het nog niet gebeuren dat er echt IC-tekorten komen in deze fase.

Die treden pas in werking als het worst case scenario is aangebroken, code zwart.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:01

Nee nu op dit moment niet nodig. Maar een paar weken terug bijna wel, en toen was die richtlijn er niet. Ik vind het goed dat er nu wel 1 is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:08

sureido schreef:
Ik heb al zoveel getypt maar ik verwijder het en ga me niet eens meer verantwoorden, ik heb meer dan genoeg meegemaakt in mijn leven, wie denk je dat je bent om daarover te oordelen. En ook over wat dit doet met mijn leven, knap dat jij je zo goed staande houdt, je verdient nu echt een applaus. Maar dat geld niet voor iedereen.

En nog steeds is mijn studententijd wel verpest als dit nog 5 jaar duurt, hoe je het ook went of keert. Want ik ga op mijn 30e echt niet meer naar de vereniging en ook niet meer op exchange. Verplaats je eens in een ander in plaats van klakkeloos te oordelen.

Maar dat zal wel een generatie kloof zijn, je kunnen verplaatsen in anderen.

Ik kan me heel goed voorstellen wat je zegt!
Ik heb een ontzettend leuke studententijd gehad en dat betekende echte niet alleen maar zuipen. Eerder periodes zonder alcohol vanwege topsport :) Naast dat dit een leuke tijd was, heb ik er ook veel van geleerd.

Ik ben juist blij dat dit niet in mijn studententijd is gebeurd, die is al zo kort! Nu, als werkende, vind ik het veel onder ingrijpend.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:58

tienus63 schreef:
Ik ben blij voor ziekenhuis/ic zorg dat er protocollen code zwart opgesteld zijn.
Ondanks dat het hard is als het je naaste of jezelf betreft, maar als je er nuchter en afstandelijk naar kijkt is dit een juiste leidraad voor als het in de toekomst uit de klauwen loopt.

Een blik ic verpleegkundigen trek je zomaar niet open, dus de ic capaciteit is er nog niet.
Ik vind het ook niet reëel om 1000 bedden inclusief personeel achter de hand te hebben.
Dat is voorheen ook nog nooit nodig geweest.

Ik hoop dat dit protocol ook een rust en houvast voor het zorgpersoneel is.

Ben blij te realiseren dat wij zelf als familie van elkaar wisten en erover spraken dat wij eigenlijk ook het protocol volgden in deze specifieke situatie.
En we hopen dat de keus in de toekomst in een covid situatie anders kan worden mits er een behandeling en/of vaccin is.
Maar met de kennis van nu, wij zijn blij met het protocol.

Ik vind het een geof schandaal. Mensen vanaf 50 jaar worden al als oud vuil weg gezet maar in dit senario worden mensen vanaf 60 jaar al geacht het de jongeren meer te gunnen om te leven. Een walgelijke selectie waarbij mensen die hun hele leven premie betaald hebben en hun hele leven keihard mee gewerkt hebben van een volledige winter fase van hin leven beroofd. Ik ben over 6 jaar 60 en ik wil in dit land wat zo met alles wat 50 + omgaat echt niet eindigen. Je kunt de hoogte van moraal besef van een land goed meten door te zien hoe ze met hun “ouderen” omgaan. Ik zeg maar een ding. Weet dat ook jij nog voor je poep zegt ineens de 50 aan zal tikken. Een land waar alleen jongeren recht van leven heeft is een land waar ik niet bij wil horen. Wat is de volgende selectie? Op talent? Op de mate waarop je maatschappelijk zinvol bent?
En zorgpersoneel wat onbeschermd heeft moeten werken krijgt voorrang?
Doe normaal! Die horen gewoon beschermd te zijn . Dat is waar op ingezet moet worden!
Walgelijk land zijn we aan het worden. Je mag je hele leven blauw betalen en je kapot werken, en op het moment dat je eindelijk van je inspanningen de vruchten mag plukken ben je het dorre hout wat zijn laatste 20 jaar gewoon door de wc gespoeld krijgt. En hoe zie je dat dan in de praktijk?? Man van 55 wordt ontkoppeld van de beademing want man van 20 moet voorrang krijgen? Zum kotzen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:05

Ik ben het met je eens Will.

Ze moeten om te beginnen maar eens zorgen dat die capaciteit wel omhoog gaat.
Want bij de griepgolf van 2018 was er ook al een te kort en werd er ook reguliere zorg aan de kant gezet. Alleen veel mensen weten/ beseffen dat niet.
Dus er is sowieso een te kort aan spoedzorg in Nederland.
Ja dan kan er niets meer bijkomen of het is al meteen foute boel.

En inderdaad, je hele leven betaald, wel zowat tot de 70 moeten gaan werken, maar met de 50 al op de vuilbelt gegooid worden?
Mogen we nu ook stoppen met premie betalen dan?
En mag ik vast pensioen, kan ik daar mijn laatste jaar met wat pech nog even van gaan genieten.

Zorg personeel voorop, kan ik me in vinden, maar inderdaad wel eerst zorgen dat ze weinig risico lopen op die ic te belanden. Niet zoals nu met middelen te kort.

Nee er moet een hoop veranderen voor ze dit met droge ogen gaan beweren.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 17-06-20 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:05

sureido schreef:
Als je tijdens uitgaan iedereens legitimatiebewijs verplicht stelt kan je zien uit welke gemeente ze komen en dan gewoon niet toelaten klaar.

Dat werkt echt niet altijd. Mensen kunnen verhuizen, ID-kaarten en paspoorten zijn tegenwoordig 10 jaar geldig. En wij, als buitenlands ingezetenen, kunnen die overal in Nederlandse grensgemeenten laten verlengen. Mijn ID-kaart is uitgegeven door de gemeente Breda. Ik heb daar nog nooit gewoond.