Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
moonsparkle schreef:Lees op teletekst dat ze slaapmiddelen te kort komen en dat ze nu een variant mogen gebruiken die normaal voor dieren wordt gebruikt, dat klinkt toch bijna onwerkelijk, maar de veiligheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.
Bron teletekst
Citaat:Ziekenhuizen mogen op de intensive care een slaapmiddel voor dieren gebruiken om mensen die beademd moeten worden in slaap te houden. Het gaat om propofol. De variant van dat middel voor mensen is schaars, de voorraden zijn bijna uitgeput. In de diergeneeskunde wordt hetzelfde middel gebruikt met als enige toevoeging een conserveermiddel dat ook in andere geneesmiddelen voor mensen wordt gebruikt.
Na vragen van de NOS heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd maandag het College Beoordeling Geneesmiddelen gevraagd om te kijken of het diergeneesmiddel voor mensen bruikbaar is. Dat is het geval. Veiligheid en kwaliteit zijn volgens de IGJ gegarandeerd.
De IGJ heeft nu dus toestemming gegeven voor tijdelijk gebruik van propofol voor dieren om mensen op de IC in slaap te houden. Aan die toestemming is wel een kwaliteitstoets voorafgegaan: "Hierbij bleek dat het diergeneesmiddel dat nu is toegelaten, aan dezelfde hoge veiligheids- en kwaliteitseisen voldoet als de middelen voor mensen waar nu door het coronavirus een tekort aan kan ontstaan."
moonsparkle schreef:Lees op teletekst dat ze slaapmiddelen te kort komen en dat ze nu een variant mogen gebruiken die normaal voor dieren wordt gebruikt, dat klinkt toch bijna onwerkelijk, maar de veiligheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.
Bron teletekst
Destination schreef:Shadow0 schreef:Ja, en dat zou al helpen omdat we dan een beter idee krijgen over wat er gebeurt.
Voor individuele diagnostiek is het niet per se erg nuttig, maar voor het beleid wel. Hoe moet je uberhaupt fatsoenlijk beleid maken als je niet geinterresseerd bent in wat er daadwerkelijk aan de gang is?
En het kan wel degelijk concrete gevolgen hebben. Zelfs met de beste maatregelen moet je zoveel voorkomen dat bv zorgpersoneel zowel bij wel geinfecteerde en niet geinfecteerde mensen komt.
Ook wil je weten of de dalende cijfers die er nu zijn ook echt betekenen dat de besmettingen omlaag gaan. Je kunt effectieve haarden detecteren en daar meer maatregelen nemen, en uiteindelijk kun je ook plekken waar je redelijk zeker weet dat er niemand ziek is wellicht weer ietsjes meer ruimte geven.
En dat kan ook werken met grote onzekerheidsintervallen en minder goede tests, als je goed nadenkt over hoe je ze kunt inzetten en hoe je met de resultaten omgaat.
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. De 'research use only' (RUO) worden niet gebruikt voor medische doeleinden (= aantonen van het virus). Het wordt alleen gebruikt om het virus te onderzoeken, dat wil zeggen het het virus is opgebouwd e.d. Niet bij iedereen wordt naast een normale test ook een RUO test afgenomen en het is dus onmogelijk om beleid hierop te baseren.
Bovendien voldoen RUO tests aan andere eisen dan de diagnostische tests.
SusanH schreef:Nou net een rondje supermarkt na mijn dagdienst in een cruciaal beroep. Toch wel dingen op, zoals brood. Dat was bij 2(!) supermarkten het geval. En las hier iets over bloem. Ook dat is niet te krijgen. Normaal doen we vaak op zaterdagochtend de weekend boodschappen. Maar aangezien ik morgen ook dagdienst heb en kinderen niet meer mee de winkel in mogen moet je wat.
Ik ben trouwens wel blij dat er meer getest gaat worden, ook icm mijn werk. Eerder werd in de gehandicaptenzorg nauwelijks getest. Vanaf maandag gelukkig wel.
SusanH schreef:Nou net een rondje supermarkt na mijn dagdienst in een cruciaal beroep. Toch wel dingen op, zoals brood. Dat was bij 2(!) supermarkten het geval. En las hier iets over bloem. Ook dat is niet te krijgen. Normaal doen we vaak op zaterdagochtend de weekend boodschappen. Maar aangezien ik morgen ook dagdienst heb en kinderen niet meer mee de winkel in mogen moet je wat.
Ik ben trouwens wel blij dat er meer getest gaat worden, ook icm mijn werk. Eerder werd in de gehandicaptenzorg nauwelijks getest. Vanaf maandag gelukkig wel.
Ann schreef:Ja, ik vraag me wel af hoe het over een maand zit...
tienus63 schreef:Kan iemand de richtlijnen vinden wat de bedoeling is als collega’s covid verdacht zijn?
Collega’s zitten inmiddels ziek thuis. Worden voor zover ik weet niet getest.
Ik kan het niet vinden bij het rivm.
Is het dan de bedoeling dat collega’s van de werkvloer zonder klachten thuis blijven of kunnen ze naar het werk komen en de 1,5 meter regel in acht blijven houden?
Als huisgenoot/gezinslid op covid lijkende klachten heeft moet iedereen immers thuis blijven.