Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:00

ja ik zag m via twitter voorbij komen en ik denk dat op het videokanaal van Rutte (? bestaat dat) zit te kijken.. Nos YouTube had m in ieder geval niet...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:01

Cer schreef:
ja ik zag m via twitter voorbij komen en ik denk dat op het videokanaal van Rutte (? bestaat dat) zit te kijken.. Nos YouTube had m in ieder geval niet...

Ook niet op NPO 1

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:06

Persconferentie is te zien via de site van de Telegraaf

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:57

Lees op teletekst dat ze slaapmiddelen te kort komen en dat ze nu een variant mogen gebruiken die normaal voor dieren wordt gebruikt, dat klinkt toch bijna onwerkelijk, maar de veiligheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.

Bron teletekst

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:02

moonsparkle schreef:
Lees op teletekst dat ze slaapmiddelen te kort komen en dat ze nu een variant mogen gebruiken die normaal voor dieren wordt gebruikt, dat klinkt toch bijna onwerkelijk, maar de veiligheid en kwaliteit zijn gegarandeerd.

Bron teletekst

Citaat:
Ziekenhuizen mogen op de intensive care een slaapmiddel voor dieren gebruiken om mensen die beademd moeten worden in slaap te houden. Het gaat om propofol. De variant van dat middel voor mensen is schaars, de voorraden zijn bijna uitgeput. In de diergeneeskunde wordt hetzelfde middel gebruikt met als enige toevoeging een conserveermiddel dat ook in andere geneesmiddelen voor mensen wordt gebruikt.

Na vragen van de NOS heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd maandag het College Beoordeling Geneesmiddelen gevraagd om te kijken of het diergeneesmiddel voor mensen bruikbaar is. Dat is het geval. Veiligheid en kwaliteit zijn volgens de IGJ gegarandeerd.

De IGJ heeft nu dus toestemming gegeven voor tijdelijk gebruik van propofol voor dieren om mensen op de IC in slaap te houden. Aan die toestemming is wel een kwaliteitstoets voorafgegaan: "Hierbij bleek dat het diergeneesmiddel dat nu is toegelaten, aan dezelfde hoge veiligheids- en kwaliteitseisen voldoet als de middelen voor mensen waar nu door het coronavirus een tekort aan kan ontstaan."

Zoals ik het lees is het eigenlijk exact hetzelfde middel.

Zit zelf in levensmiddelenindustrie en het verschil tussen food (humane consumptie) en feed (dierlijke consumptie) is zó ontzettend klein... Heeft heel erg veel te maken met certificering. Niet met het basisproces.

Ik ga er vanuit dat dat ook in dit soort situaties het geval is. Het productieproces voor de verschillende toepassingen zal niet verschillen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:08

Nu even niet Wil, we zitten aan de matzes :+

Nee dat is pas vanaf 8 april *\o/*

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:10

Ik ben wel heel benieuwd naar de besmettingscijfers na het weekend, aangezien ze dan naar het schijnt 4x zoveel tests gaan doen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:11

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:16

moonsparkle schreef:

Bron teletekst

Er zijn mer middelen die voor beiden geschikt zijn in andere verhoudingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:27

Nou net een rondje supermarkt na mijn dagdienst in een cruciaal beroep. Toch wel dingen op, zoals brood. Dat was bij 2(!) supermarkten het geval. En las hier iets over bloem. Ook dat is niet te krijgen. Normaal doen we vaak op zaterdagochtend de weekend boodschappen. Maar aangezien ik morgen ook dagdienst heb en kinderen niet meer mee de winkel in mogen moet je wat.

Ik ben trouwens wel blij dat er meer getest gaat worden, ook icm mijn werk. Eerder werd in de gehandicaptenzorg nauwelijks getest. Vanaf maandag gelukkig wel.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:32

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:33

Destination schreef:
Shadow0 schreef:
Ja, en dat zou al helpen omdat we dan een beter idee krijgen over wat er gebeurt.
Voor individuele diagnostiek is het niet per se erg nuttig, maar voor het beleid wel. Hoe moet je uberhaupt fatsoenlijk beleid maken als je niet geinterresseerd bent in wat er daadwerkelijk aan de gang is?

En het kan wel degelijk concrete gevolgen hebben. Zelfs met de beste maatregelen moet je zoveel voorkomen dat bv zorgpersoneel zowel bij wel geinfecteerde en niet geinfecteerde mensen komt.
Ook wil je weten of de dalende cijfers die er nu zijn ook echt betekenen dat de besmettingen omlaag gaan. Je kunt effectieve haarden detecteren en daar meer maatregelen nemen, en uiteindelijk kun je ook plekken waar je redelijk zeker weet dat er niemand ziek is wellicht weer ietsjes meer ruimte geven.

En dat kan ook werken met grote onzekerheidsintervallen en minder goede tests, als je goed nadenkt over hoe je ze kunt inzetten en hoe je met de resultaten omgaat.

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. De 'research use only' (RUO) worden niet gebruikt voor medische doeleinden (= aantonen van het virus). Het wordt alleen gebruikt om het virus te onderzoeken, dat wil zeggen het het virus is opgebouwd e.d. Niet bij iedereen wordt naast een normale test ook een RUO test afgenomen en het is dus onmogelijk om beleid hierop te baseren.

Bovendien voldoen RUO tests aan andere eisen dan de diagnostische tests.

Het klopt dat research only niet voor diagnostiek bedoelt is, maar ik kan uit ervaring vertellen dat er ook soms op een academisch diagnostiek lab en op een quality control lab in een farmaceutisch bedrijf het ook voorkomt dat er met ‘research only’ spullen gewerkt wordt. :+
Ik heb mij wel altijd afgevraagd hoe ze dit recht praten, maar het komt voor.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:36

SusanH schreef:
Nou net een rondje supermarkt na mijn dagdienst in een cruciaal beroep. Toch wel dingen op, zoals brood. Dat was bij 2(!) supermarkten het geval. En las hier iets over bloem. Ook dat is niet te krijgen. Normaal doen we vaak op zaterdagochtend de weekend boodschappen. Maar aangezien ik morgen ook dagdienst heb en kinderen niet meer mee de winkel in mogen moet je wat.

Ik ben trouwens wel blij dat er meer getest gaat worden, ook icm mijn werk. Eerder werd in de gehandicaptenzorg nauwelijks getest. Vanaf maandag gelukkig wel.

Kan brood niet gewoon op zijn omdat het eind van de middag is? Hier is dat ook vaak op eind van de middag. :o

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:49

SusanH schreef:

Als je verteld waar je woont is er misschien een bokker die brood voor je wil kopen morgenochtend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:50

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:09

SusanH schreef:

Ochtends anders even bellen naar de supermarkt of ze apart voor je willen leggen. Willen ze echt wel doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:34

In het UK 684 Covid-19 doden in 24 uur, waaronder een 13 jarige jongen zonder voorgaande gezondheidsproblemen.
Geen zicht op afremmen van de toename.

Na een week nog geen verbetering in de toestand van PM Johnson.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:35

Bij ons is het wc papier nog steeds op +:)+
Dacht dat het gehamster erop nu wel onderhand een keer over was.
Niet dus _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:38

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:39

Ja, ik vraag me wel af hoe het over een maand zit...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:42

Ann schreef:

:') :')

Het zat al wel ietsje over de oren hé..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:44

Ann schreef:

Haha dat vraag ik me bij mij ook af :') had eigenlijk 2 weken geleden gemoeten. Maar ja toen was ik nog volop aan het hoesten.

En ik heb nog brood in de vriezer hoor. Wilde er alleen nog wat bij zodat ik pas woensdag op zijn vroegst weer naar de appie moest. Nu maar iets eerder. Heb nu tip van schoonzus opgevolgd en de jumbo app op de telefoon gezet zodat ik vooraf in alle rust kan bestellen en dan afhalen of laten bezorgen. Vind ik ook wel fijn dat ik dan niet de winkel in hoef. Is toch best een risico zo'n supermarkt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:49

Kan iemand de richtlijnen vinden wat de bedoeling is als collega’s covid verdacht zijn?
Collega’s zitten inmiddels ziek thuis. Worden voor zover ik weet niet getest.
Ik kan het niet vinden bij het rivm.

Is het dan de bedoeling dat collega’s van de werkvloer zonder klachten thuis blijven of kunnen ze naar het werk komen en de 1,5 meter regel in acht blijven houden?
Als huisgenoot/gezinslid op covid lijkende klachten heeft moet iedereen immers thuis blijven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:51

tienus63 schreef:
Kan iemand de richtlijnen vinden wat de bedoeling is als collega’s covid verdacht zijn?
Collega’s zitten inmiddels ziek thuis. Worden voor zover ik weet niet getest.
Ik kan het niet vinden bij het rivm.

Is het dan de bedoeling dat collega’s van de werkvloer zonder klachten thuis blijven of kunnen ze naar het werk komen en de 1,5 meter regel in acht blijven houden?
Als huisgenoot/gezinslid op covid lijkende klachten heeft moet iedereen immers thuis blijven.

Hangt van de beroepsgroep af. Wat voor werkveld is het?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:52