Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:09

Prairy schreef:
amber15 schreef:
Of ananas, die laatste.

Hoe is het klimaat bij jullie, Prairy?

Tropisch, warm en de laatste 2 jaar gelukkig meer regen. Op het stuk waar ons huis staat is de grond ook super vruchtbaar dus het groeit als een malle. Zit wel een druppelsysteem op de tuin.

Lekker hoor. Ook een langer groeiseizoen dan waarschijnlijk.

Moestuin, wat een vooruitgang!

Ik ben op zoek naar broedeieren van loopeenden om onder onze broedse kip te leggen. Weten jullie een adresje?

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:17

Marktplaats gekeken.

Lig nu plat op bed en geen pijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:18

Moestuin schreef:
Jongens. Ik wil jullie even wat laten zien. Ik ben sommige helpende handen hier zo dankbaar voor. Dit is Marley. De ooi die neer is gegaan, die heeft verworpen maar die wij er toch nog door hebben gekregen. De eerste 2 foto’s is van hoe ze was (met een dik pak wol er op, dus denk dat al eens weg!) De laatste foto is zonet genomen. Ze is ondertussen ‘verhaard’ uit haar zelf. Waarschijnlijk een gevolg van ziek te zijn. Zie hoeveel ze vooruit is gegaan op 2 maand tijd <3 Ik ben zo, zo dankbaar! Ook jullie, voor alle steun die ik heb gekregen!

[ [url=m/D2D0kH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I8QZsi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vcGQ1L.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\%/*

Wat een supernieuws.

Dat wok verliezen is inderdaad typisch voor een schaap die flink ziek ik geweest.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:24

Wat ziet ze er al stukken beter uit Moestuin!

Wat leuk al die tropische vruchten zeg!
Ik volg een tuinaannemer in Florida die tuinen volledig beplant met bomen en struiken die vruchten afleveren. Best nog mooi en erg leuk. Maar dan heb je natuurlijk jullie tropisch klimaat nodig. Al is het volgens mij in Florida nog vochtiger.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 23:29

Marcella schreef:
Marktplaats gekeken.

Lig nu plat op bed en geen pijn.

Ik heb een adresje gevonden op marktplaats. Eieren van witte loopeenden.

Fijn dat je geen pijn hebt joh.

Op internet lees ik dat je eieren per post 24 uur moet laten rusten met de punt naar beneden. Doen jullie dat ook? Gevoel zegt: zo snel mogelijk onder de kip, maar ik kan me ook wel voorstellen dat de boel in zo'n ei even moet settelen na zo'n reis.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 23:47

Moestuin ziet stukken beter uit. +:)+ *\%/*

Tikken plat op bed gaat waardeloos. Moet alleen morgen 3 uurtjes werken word dus pijn lijden. :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:01

sterkte marcella!! :(:) rugpijn is zo naar.

Ik weet niet of het scheelt om de broedeieren eerst nog 24 uur te laten rusten. Maar het advies zal wel niet voor niets zijn, en aangezien ik er verder ook nog weinig verstand van heb volg ik het advies wel. Weet ook niet of het veel scheelt tussen een bm of een kip.

moestuin, heel fijn dat het schaap weer is opgeknapt!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 11:34

Zo fijn dat Marley weer opknapt Moestuin!
Die tropische vruchten zijn allemaal zo gaaf en bizar zeg!

Wij zijn sinds vannacht 7 biggen rijker! Beetje jammer dat er 6 beren bij zitten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:18

Gefeliciteerd Moonfight!

Heeft er ooit iemand al eens een rumtopf gebruikt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:32

Bedoel je de ovenschaal of de drankkruik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:59

De drankkruik om fruit op te leggen in suiker en rum. Dat stond hier in huis toen wij hier ik trokken en willen het dit jaar toch eens uittesten. Ik ben vooral benieuwd naar bewaring. Eenmaal klaar, kan het in de kruik blijven tot op? Kun je het kort opkoken om dan in te maken? Of toch beter invriezen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:11

Geen drank fan en vanuit huis ook niet. Dus met die geen ervaring. Maar als je alcohol kookt ben je de alcohol kwijt die vervliegt met zo'n 75 graden en alcohol is juist ter conservering en bevriezen doet het slecht tot niet. Het zou wel een optie zijn om het alcohol percentage te verhogen door het bevriezen en dan het ijs er uit te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:56

Ik weet dat de alcohol dan vervliegt, maar door de immense hoeveelheid suiker kun je het alsnog conserveren. Maar dan ga je inderdaad meer een rum smaak krijgen dan dat er effectief nog rum in zit :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:09

Eh alcohol omzetting stopt als de suiker "brandstof" op is en zowel alcohol als suiker zijn conserveermiddelen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:18

Heb 1,5 liter pot gebruikt voor de pruimen likeur en daarna in een schone fles gedaan. De aardbeien likeur had last dat daar wat ongewenst wat in groeide.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:29

Amber, ja best 24u even laten rusten voor je ze insteekt. En zo ook wat aan het temp verschil laten wennen want onderweg zal het wel kouder dan in huis geweest zijn. Als je ze dan direct na aankomst zou insteken zou het direct een heel verschil zijn.

Moonfight, wat leuk biggen. Welk ras is het? Zijn ze om op te eten? Maakt het geslacht dan ook uit? Ale denkende dat je ze niet pas slacht wanneer ze volwassen zijn.

Het heeft hier deze nacht, en nog steeds met momenten, mooi gesneeuwd. Hoop maar dat de jonge planten er niet teveel van afzien.
Veulentje even buiten gelaten maar na de middag toch weer binnen zodat de kleine warm kan liggen om te slapen. Mama is er minder blij mee. :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:11

Bijzonder fruit Priary! Jaloers! Hier wat tropisch fruit in de serre proberen te kweken maar dat wilde niet zo heel fijn haha.

Moestuin, wat fijn dat het goed gaat met Marley!

Moonfight, fijn dat de bevalling goed is gegaan? Zijn beren niet goed slachtbaar, of waarom ben je er minder blij mee?

Hier gaat het goed met de kuikens, ze zijn al zo snel en eten en drinken goed. Heerlijk om naar te kijken. Vanaf welke leeftijd geven jullie ze iets anders dan kuikenvoer? Zoals groenvoer, fruit e.d.?
En goed nieuws, de Orpingtons die ik graag wilde worden aangeboden op Marktplaats. Dezelfde die ik vorig jaar had en uiteindelijk maar één kuiken van had, die als jongvolwassene plotseling overleed.
De broedmachine gaat eerst uitgeleend worden, maar daarna ga ik nog wat Orpingtons uitbroeden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:40

.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 02-04-22 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:40

Marcella, ik hoop dat het wat minder slecht gaat op het moment met je :(:)

Moestuin, dat schaap ziet er echt veel beter uit!

Ik zal even de antwoorden erbij zetten, duurt wel even via mobiel en steeds wijzigen :+

Morgen nog meer fruit boompjes halen :j *\%/*

1: Bakbanaan

Afbeelding

2: Cashewnoot

Afbeelding

3: Amandel

Afbeelding

4: Aloë Vera

Afbeelding

5: Yucca/Cassave

Afbeelding

6: Noni

Afbeelding

7: Citroenverbena

Afbeelding

8: Papaya

Afbeelding

En de mooiste, 9 <3

Ananas *\o/*

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 10:10

Voor het vlees maakt zeug of beer niet uit. Alleen moeten de beren gecastreerd worden en zeugjes niet. En zeugjes verkopen vaak beter en kan je iets meer voor vragen, terwijl je voor de beren juist extra kosten hebt. Dus een nest met wat meer zeugen is wel fijn voor de eindstreep. Maar beter een heel aantal beren dan helemaal geen biggen :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:14

is het niet zo dat beren qua kilo's meer opleveren? er zit in kalveren heel groot verschil tussen de opbrengstprijs voor vaars of stierkalveren. Scheelt zo de helft.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 10:19

Nee dat verschil is bij varkens niet zo aanwezig. Maar als ik biggen zou kopen voor vlees zou ik zelf wel eerder voor borgen kiezen. Zeugen krijgen vanaf een maand of 6 toch wel te maken met berigheid en dat geeft veel onrust/ruzie in een groep. Soms worden ze dan ook heel luidruchtig en brutaal tegen mensen ook.
Zeugen verkopen vaak beter omdat sommige mensen nog twijfelen of ze later zelf ook een nest willen fokken. En de oude generatie heeft nog het idee dat een zeug beter smaakt dan een borg. Maar dat is volgens mij nooit bewezen en ik kan zelf ook echt totaal geen verschil proeven. Ik denk dat dat voorkomt uit het hele berengeur verhaal, maar daar heb je na castratie ook geen kans meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:37

juval schreef:
is het niet zo dat beren qua kilo's meer opleveren? er zit in kalveren heel groot verschil tussen de opbrengstprijs voor vaars of stierkalveren. Scheelt zo de helft.

Mijn borg was 95 kilo geslacht en mijn zeug 96. Zelfde nest. Wel was de zeug langer en had ze meer kotelet/langer haasje etc, waarbij de borg breder en korter was en grotere gebraden en meer stoofvlees gaf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:44

Kan ik een beenhammetje bestellen. :+ :9 :9

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:29

Jullie zijn snel gegaan! Hier een week geen internet gehad, nu gelukkig wel weer dus eventjes bij lezen! :D

Century, Wat een mooie uitkomst :D

Skayla, jij hebt nu kuikens uitgebroed om volgend jaar vleeskuikens mee te fokken?

Moestuin, wat een enorm verschil met het schaap! Ben onwijs blij voor jullie dat het gelukt is :D

Amber, ik laat ze 24 uur rusten, zo'n transport emt de post is toch wel heel heftig voor de eitjes. Mijn ouders hadden de eitjes in wat doeken gewikkeld nog extra (met doos en al) en ze op het bed gezet in de camper. Die heb ik er wel meteen de ochtend erna in gelegd. Toen hebben ze ook nog een goede 12 uur gerust voor ze erin gingen.

Marcella, beterschap! Wat een ellende is rugpijn ook :(

Moonfight, gefeliciteerd met de biggen! :D op wat voor leeftijd zijn de slachtrijp en welke leeftijd moet je ze castreren?

Hier vanavond de eitjes weer schouwen (morgen gaan mijn ouders weer naar huis toe dus een paar dagen eerder dan ik normaal zou doen). Ik vind de marans eieren heel moeilijk om te zien. Ook de olijf leggers vind ik erg moeilijk om te zien. Ben benieuwd of mijn vermoede klopt met 1 ei dat het een bloedring vormde.

De zaadjes willen hier ook nog niet goed uit komen dus gisteren ze allemaal op de cv ketel gezet, hopelijk wilt het nu beter. Maar ook de casis stekjes krullen de bladeren ineens van buiten uit droog op en 1 van de gekochte kool plantjes lijkt de geest gegeven te hebben. Ze hebben genoeg water, eerder teveel gehad dan te weinig. Ze staan in een koele kamer voor een groot raam zonder verwarming aan.