Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:53

Ik ben wakker, maar daar is ook alles mee gezegd :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:58

Joolien schreef:
Ik ben wakker, maar daar is ook alles mee gezegd :')

I know the feeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:29

Okeeeee, estofex geeft echt een serieuze warning af voor morgen...
Voor heel NL. Ik kom er later op terug, maar dit is de tekst:

Citaat:
The warm sector of the wave is expected to be moderately unstable with high low-level humidity in vicinity of the frontal zone. Strong shear is expected to exist across the warm sector, with long low-level hodographs projected ahead of the low near the warm front. Near the warm and cold fronts, organized storms including supercells are expected to develop along with disorganized clustered activity.

Especially ahead of the low across the northern area, low-level shear suggests a risk for a few tornadoes will develop along with a risk of damaging winds, heavy rainfall and large hail. Across the southern area, severe storms are forecast to develop along the eastward-moving cold front with large hail, severe winds and flash floods being the main risks.

Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:41

:oo :oo
Nu nog de tijden weten, dan kunnen we er rekening mee houden. :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:43

Agossie schreef:
:oo :oo
Nu nog de tijden weten, dan kunnen we er rekening mee houden. :D

Precies. Wil wel weten wanneer ik mijn tuinstoel buiten moet zetten voor de show. 8-)

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:14

En ik aan m'n tent moet hangen om em aan de grond te houden _/-\o_

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:18

Dat je wakker wordt nadat je om half 6 pas 'thuis' kwam met een appje van Joolien: "Morgen weer?"

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:22

:')

Morgen word ook eens wat voorspeld in Friesland , ben benieuwd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:23

:+

Ik ben erg benieuwd! Als er maar een flinke klots regen bij zit.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:40

Nu mag hier ook wel een keer wat geknetter komen! En regen, want het water te kort zal nog wel even blijven.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:46

Lekker donker hier. Snel naar huis en alles open Zetten _O- vanacht alleen een klein beetje regen gehad. Je zag de bui uit elkaar vallen op buienradar boven ijsselmeer.

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:02

Dat ziet er interessant uit, Jolien!
Hier lijkt de hittegolf nu over. Het is alsnog 21 graden, normaal voor deze tijd van het jaar.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:02

Hoop dat de voorspelling van morgen mee gaat vallen en/of later op de dag komt. Paard moet veilig over :=

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:31

Ik hoop dat ie sowieso niet komt. Onweer en regen is leuk, maar ik heb nog steeds nachtmerries van die vreselijke hagelstorm }:0 .

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:34

Ik hoop het ook niet... We gaan straks waarschijnlijk nog wel om wat stormbanden weg....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:03

Volgens mij is t morgen pas in middag of avond.. dus s ochtends paard maar ff doen.

Stond ik vannacht helemaal klaar :+ hoop dat er morgen dan wel echt wat komt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:24

maar waren die waarschuwingen er ook niet voor gisteren en heeft het voornamelijk gewaaid eng eregend vannacht.. OP NOS lees je nergens over overlast, drama enzo.. ik weet nooit zo geod wat ik hier nou mee aan moet. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:28

Ladybird schreef:
maar waren die waarschuwingen er ook niet voor gisteren en heeft het voornamelijk gewaaid eng eregend vannacht.. OP NOS lees je nergens over overlast, drama enzo.. ik weet nooit zo geod wat ik hier nou mee aan moet. :=

Klopt, maar het waren voorspellingen he. Dat hoeft nooit te betekenen dat het altijd uit komt. Gisteren viel tegen maar dat moet je incalculeren. Morgen is ook wel een dag waar je giga op moet passen. Als het los gaat, dan is het gewoon gevaarlijk.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:54

Ik heb ooit een interview gedaan met een vrouw die de tornado in Tricht heeft meegemaakt (25 juni 1967).

Afbeelding

Het was een práchtige dag, eigenlijk hetzelfde als wat ze nu hebben. Klam, zonnig en eigenlijk gewoon lelijk warm, vandaar dat ze dus was gaan zwemmen met de buurkinderen. Ze had wel wat gehoord over buiencomplexen in het noorden van Frankrijk die tornado's hadden veroorzaakt, maar zij en haar man dachten: "Ach, dat gebeurt hier in Nederland toch nooit." Wist zij veel dat slechts een paar uur later er meerdere doden vielen in haar straat door een 'on-Nederlands' fenomeen.

Zij zegt ook dat mensen niet moeten klagen dat er niks gebeurt als KNMI een code oranje afgeeft, want zij had zó graag gewild dat er toen niks gebeurt was.

Het is gewoon heel lastig om te bepalen wanneer je een waarschuwing geeft, daar hebben ze in Amerika ook last van. Als daar in sommige staten een tornado warning valt gaan ze de deur uit om te kijken. Feit is wel dat Nederland onwijs dichtbevolkt is en dat ook wij buiencomplexen krijgen die dodelijke gevolgen kunnen hebben. Dat kan járen duren, maar ook binnen een paar jaar vallen (denk aan de tornado in Borculo in 1925 en de tornado in Neede in 1927, zelfde regio en beide echt forse 'Amerikaanse' tornado's.)

Als er een waarschuwing komt, blijf dan gewoon alert en onderschat het niet. Gebeurt er niks: count your blessings, maar gaat het wel goed fout dan heb je in ieder geval de tijd gehad om je erop te anticiperen.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:15

Best interessant ja! Vooral dat met de codes die afgegeven worden door het KNMI. "Er gebeurt toch niks", nee maar als er een keer wel wat gebeurt en KNMI waarschuwt niet genoeg, dan gaat iedereen lopen janken dat er niet genoeg gewaarschuwd werd. Ik vind het echt ongelofelijk hoe sommige mensen hier in staan. Het weer is erg grillig en wanneer er wel iets ongeveer voorspeld kan worden, ga er dan ook maar vanuit dat dit niet zomaar een signaal is. 5 kilometer verderop kunnen ze deuken in de auto hebben van hagelstenen, bij jou is het misschien maar een klein buitje. Dat is iets wat veel mensen ook moeilijk vinden om te begrijpen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:23

oliebol.. Nee he... Niet weer?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:30

Op mijn werk nu 26 graden met heel veel wind en mooie wolken. Op de moestuin was vanmorgen 4 mm gevallen, maar je zag ook dat de grond heel snel droogde door de wind. Heb in ieder geval de andijvie planten in de grond gedaan dus een buitje zou voor deze welkom zijn.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:56

Ik denk ook zeker dat het goed is om te waarschuwen. Het probleem met veel waarschuwen zonder dat er wat gebeurt is echter dat mensen de waarschuwingen niet meer serieus nemen. Zelf denk ik na alle voorspellingen van buien, forse regenval en noodweer ten opzichte van de realiteit ook wel van 'eerst zien, dan geloven'. Ik houd er wel rekening mee, maar ik sta ook niet in de startblokken richting de schuilkelder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:02

Ik hou er ook rekening mee en neem echt wel voorzorgmaatregelen, maar iedere keer wordt er gesproken over Amerikaanse taferelen etc en dat valt 90% van de keren echt wel mee. Dan ga je er wel wat skeptisch in staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:14

Limburgers die al eens met modderstromen te maken hebben gehad krijgen het advies de keien uit hun tuin te halen, straattegels ter verwijderen en meer van dat soort (achteraf)maatregelen.
Doet me denken aan de tijd dat men vrolijk in de uiterwaarden van de Maas ging wonen/bouwen.