Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #14

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:53

Ik moet het wel benoemen want heb een gat in m'n CV.
Je mag er niet naar vragen en dat weten ze allemaal dondersgoed maar toch gaan ze allemaal nét die grens over.
Bewust vragen welke diagnose is echt not done.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 13:58

Kan ook gewoon uit interesse zijn.. wil werkgevers niet ophemelen en recruiters niet neerhalen maar vaak zitten recruiters nou niet zo diep in HR en verzuim dat ze weten dat dat niet mag. Ik zie in mijn vakgebied vaak genoeg HR managers die al niet weten hoe verzuim en de wet- en regelgeving daar omheen werkt, laat staan een recruiter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:08

Ik kwam met een gispen poot op sollicitatie toen wilde ze toch ook wel weten wat er was en hoe lang het nog ging duren.

Ik zat op dat moment in de WW, maar mocht wel terug naar mijn oude werkgever.
Wat ik alleen maar wilde als ik niets anders had.
Want dat was de derde keer met, we zijn heel tevreden over je maar we mogen je van hogerhand geen vast contract aanbieden...over 3 maanden nemen we je weer aan :n

En ja daar met sollicitatie wilde ze me wel, want ze vonden het wel heel sjeik dat ik me in de WW tijd liet opereren en niet de ziektewet in ging net nog in diensttijd...

Zou het nu anders doen.... braaf voor de werkgever zijn en toch een nummer blijven...

Natuurlijk anders dan bij jou nu vanuit een gat.
Maar kan idd ook zijn dat ze willen weten of ze bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de no-risk polis.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:13

Siggislief schreef:
Net klaar bij de fysio, en terwijl ik verder het winkelcentrum in liep om naar de huisarts te lopen...
Ga ik op mijn bek en languit midden op straat, gestruikeld over een f#cking stoeptegel dat wat schuin stond.

2 open handen, 1 hand met een blauwe plek en mijn linker onderbeen een blauwe plek.. -O- %)

Kan je best veel geld voor vangen bij de gemeente :$
Sterkte :(:)

Het is hier bloedheet in huis. Komt de komende twee weken ook geen regen aan. Ik vrees dat we weer zo’n rampjaar tegemoet gaan qua hitte.

Edit: mijn oren klapperen wel echt over dat doorvragen over ziektes/aandoeningen bij een sollicitatie. Dat is gewoon bij wet niet toegestaan. Gewoon niet doen. Ook niet uit “interesse”. Ook niet omdat je niet iemand aan wil nemen die mogelijk uit kan vallen, want daar is die wet precies voor. Het mág niet. Recruiters weten dat ook. Elke pipo die ooit een keer een les werving heeft gevolgd (beide kanten op) moet dat weten.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 13-05-25 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:18

Nyaleti schreef:
Je mag er niet naar vragen en dat weten ze allemaal dondersgoed maar toch gaan ze allemaal nét die grens over.

Afhankelijk van hoe groot het gat is, kun je daar best creatief mee omgaan zodat je iig geen ongewenste vragen uitlokt. Een gat van twee maanden is prima te verantwoorden in de vorm van een sabbatical, bijvoorbeeld.

Vragen over diagnoses is inderdaad not done, maar ik kan me goed voorstellen dat ze wel wat meer willen weten over hoe of wat, immers komt er vanuit een werkgever ook verantwoordelijkheid kijken zodra je aangenomen wordt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:25

Zebrastreep schreef:
Doucheputje stinkt , bah wat een vieze lucht.

Zomaar een lading azijn erin.

Bakpoeder en daarna kokend heet water. :j

Advies uwv was een beetje rommelen met de datums zodat het niet op zou vallen. En ik mocht absoluut niet praten over dat ik ziek was.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:55

Marcella schreef:
Zebrastreep schreef:
Doucheputje stinkt , bah wat een vieze lucht.

Zomaar een lading azijn erin.

Bakpoeder en daarna kokend heet water. :j

Advies uwv was een beetje rommelen met de datums zodat het niet op zou vallen. En ik mocht absoluut niet praten over dat ik ziek was.

Azijn en even goed spoelen heeft het gelukkig al verholpen :D blij dat die vieze lucht eruit is haha.

--

Een werkgever mag niet vragen wat je hebt als je ziek bent. , maar ik weet het allemaal als je al in dienst bent ergens. Hoe het zit bij een sollicitatie is misschien weer anders.

Ze mogen wel vragen wanneer je verwacht weer beter te zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:09

Waarom moeten er altijd van die idiote vragen gesteld worden als ik werk van een ander over moet nemen. Moet ook altijd maar per direct nu. Echt ga onder een brug liggen of zo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:27

M’n lievelings aardige tokkie buren gaan verhuizen. Waar moet ik nu naar kijken als ik buiten zit. -O-

Er kwamen net 2 opgevoerde canta’s voor hun het grasveld op rijden. Wat niet eens mag. _O-

Dikke hardcore aan. 3 min daarna loopt m’n buurvrouw huilend weg met een joint op haar lip.

En vorige week had hij gevochten met de andere buurman zijn vrienden. Want die hadden geluidsoverlast. Kwam hij trots vertellen. _O-

Er gebeurt precies niks maar ik vermaak me prima. Want in dit dorp gebeurt anders nooit wat. _O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:06

Nyaleti schreef:

Als werkgever zou ik iemand die er zo in staat eerlijk gezegd al direct op de stapel "afwijzen" neerleggen. Geen goede basis als je nog voor de start al zo vijandig tegenover je potentiële werkgever staat en met deze instelling.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:19

Bloodymary schreef:
Nyaleti schreef:

Als werkgever zou ik iemand die er zo in staat eerlijk gezegd al direct op de stapel "afwijzen" neerleggen. Geen goede basis als je nog voor de start al zo vijandig tegenover je potentiële werkgever staat en met deze instelling.

En daarvoor is dus die wet ingesteld dat je er niet om mag vragen. Om discriminatie tegen te gaan. En überhaupt, waar is ze vijandig dan? Ik kan hier echt niet met mijn verstand bij hoor. Men loopt altijd te zeiken dat iemand maar zo snel mogelijk terug aan het werk moet als ze in ziektewet zitten, maar ondernemen ze daarin stappen, dan valt er daar weer wat over te zeiken. Ik hoop maar dat je geen werkgever bent, Bloodymary. Sorry dat ik zo fel ben, maar jezus..

Haha Marlinde, ieder ander zou dat als ergernis opgeven :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:30

Waarom zou je een gat in je CV moeten toelichten dan? Dat gaat toch ook niet per se iemand wat aan?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:44

Bloodymary schreef:
Nyaleti schreef:

Dan zou jij me niet eens uitnodigen op gesprek dus dat scheelt.
Mijn CV stopt gewoon bij m'n laatste werkplek, in 2023.
Ik zou met de datum kunnen rommelen en een banketstaaf verhaal ophangen dat ik in het buitenland zat en op het bedrijf van mn ouders werkte ofzo. Maar ik ben eerlijk: ziektewet door fysieke klachten. Ja het is opzich chronisch maar het is nu al maanden onder controle en weet waar m'n grenzen liggen.
Het gaat hun bij het eerste gesprek (je kent iemand 10min) toch geen reet aan welke diagnose ik heb? Als ze dat gaan googlen kom ik nooit meer aan t werk :')

Mensen die hiervan gaan steigeren moeten zich anders even in lezen (weet ik veel waar) want ze mógen het niet vragen. Met de reden die ik hier boven noem. Je huidige werkgever mag niet eens iets vragen, laat staan een onbekende recruiter.
Ik ben al heel eerlijk maar prive is prive. Informatie die relevant is komt vanzelf omhoog.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:52

denisesilver schreef:
Ik hoop maar dat je geen werkgever bent, Bloodymary. Sorry dat ik zo fel ben, maar jezus..

Geen probleem, discussieren mag altijd toch.

Ik ben geen werkgever (gelukkig niet), maar ik begeleid wel heel veel werkgevers en zie daarom vaak ook hun kant van het verhaal.

En dan maakt het denk ik voor beide partijen wel heel veel uit of het om de overheid gaat of een grote werkgever (meer dan 250 man), of een klein bedrijfje met een paar man personeel, hoe ze er in staan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:54

MarlindeRooz schreef:
M’n lievelings aardige tokkie buren gaan verhuizen. Waar moet ik nu naar kijken als ik buiten zit. -O-

Er kwamen net 2 opgevoerde canta’s voor hun het grasveld op rijden. Wat niet eens mag. _O-

Dikke hardcore aan. 3 min daarna loopt m’n buurvrouw huilend weg met een joint op haar lip.

En vorige week had hij gevochten met de andere buurman zijn vrienden. Want die hadden geluidsoverlast. Kwam hij trots vertellen. _O-

Er gebeurt precies niks maar ik vermaak me prima. Want in dit dorp gebeurt anders nooit wat. _O-

_O- Heel je vertier weg. En wie weet wat je terug krijgt, van die nette, rustige mensen. Straks moet je nog tv gaan kijken of zo.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:08

denisesilver schreef:
Siggislief schreef:
Net klaar bij de fysio, en terwijl ik verder het winkelcentrum in liep om naar de huisarts te lopen...
Ga ik op mijn bek en languit midden op straat, gestruikeld over een f#cking stoeptegel dat wat schuin stond.

2 open handen, 1 hand met een blauwe plek en mijn linker onderbeen een blauwe plek.. -O- %)

Kan je best veel geld voor vangen bij de gemeente :$
Sterkte :(:)

Dank je, waar kan ik dat melden?

Heb door de val ook last van mijn linker schouder kan mijn arm met moeite omhoog tillen.

De huisarts zei dat ik morgen er flink last zal van hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:11

Misschien gewoon even bellen met de gemeente en verhaal vertellen.

Hier hebben we een fixed app geloof ik waar je scheef liggende stenen kan melden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:00

Niobe schreef:
Waarom zou je een gat in je CV moeten toelichten dan? Dat gaat toch ook niet per se iemand wat aan?

En heel eerlijk, ik kijk eigenlijk nooit of de data/jaren aansluiten op elkaar. Maar als iemand begint over zoiets zou ik ook kijken of ik meer info kan krijgen. Gewoon meer info wat voor vlees je in de kuip hebt toch?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:16

Opgelicht in de liefde aan het kijken en wij herkennen gewoon de straat waar de oplichter woont.

Zo groot is mijn woonplaats niet :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:41

Nyaleti schreef:
Tijdens sollicitatie:
Ik vertellen dat ik in de ziektewet zit door fysieke klachten maar gaat nu weer goed blabla
Vraagt ze doodleuk er op door van oh wat dan? Is er een diagnose? Waar heb je dan last van?
Yoooo dit mag écht niet.. De brutaliteit, stond met m'n bek vol tanden :=

Waarom sta je met je mond vol tanden dan? Je begint er zelf over, dan kan het onderwerp je toch niet overvallen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:42

Hoezo begint ze er zelf over?
Ze kunnen toch vragen waarom er een gat zit?
Als je dan zegt niks mee te maken ga je ook niet door.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:44

DuoPenotti schreef:

Ze schrijft toch:" Ik vertellen dat ik in de ziektewet zit door fysieke klachten maar gaat nu weer goed blabla", dan begint ze er toch zelf over?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:53

Tja en dit is dus wel een punt waar ik dus niet zo zou zeggen dat het vanwege ziektewet was. Helemaal als het een groter gat is, want nee ze mogen het niet vragen maar het kan wel een risico zijn voor de potentiële werkgever. Dus ook als ze niks zouden vragen is de kans vrij groot dat ze er wel op oordelen. Hoe rot ook, zij weten niet of er een risico blijft op uitval en dus op fikse kosten.

Want het wel aangeven en vervolgens niks verder kunnen of willen toelichten of dus vragen vanaf de andere kant richt alle aandacht daarop.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:56

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

Ze schrijft toch:" Ik vertellen dat ik in de ziektewet zit door fysieke klachten maar gaat nu weer goed blabla", dan begint ze er toch zelf over?

Dat hoeft toch niet?
Dat kan toch zijn na de vraag waarom een gat? En dan vertellen over fysieke klachten.

Wat moet je dan zeggen op zo'n vraag?

Moet je dan gaan liegen, wat verzinnen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:08

Je kan er ook privé omstandigheden van maken oid. Of het op een andere manier verwoorden. Het is gewoon heel lastig, maar toch ook wel te snappen dat een bedrijf toch ook wil weten hoe en wat. Ook al mag het niet, ik denk dat ze helemaal niet bewust vragen stellen die niet mogen, maar op dat moment gaan schakelen om risico's in te schatten.

Want het is toch ook heel logisch dat een potentiële werkgever ook een risico in wil kunnen schatten? En het hangt ook af van hoe lang het gat is, paar maanden zal veel minder snel naar gekeken of gevraagd worden als bijvoorbeeld 2 jaar. Dat is gewoon de ellende met gaten door ziekte. Voor de werkgever is het ook gewoon een risico, maar die mogen eigenlijk niks vragen om dat risico beter in te kunnen schatten, maar zijn wel hoop geld kwijt als het toch niet blijkt te gaan.
Zat bedrijven ook waarbij degene die sollicitatie gesprekken doet geen idee heeft dat zulke vragen niet mogen hoor. Niet elk bedrijf is groot genoeg dat je echt mensen tegenover je hebt zitten die ervoor geleerd hebben.

Trouwens wel een reden waarom ik ooit boos werd op uwv. Want die vonden dat ik inderdaad maar een bedrijf op moest lichten eigenlijk. Solliciteren en zorgen dat je aangenomen wordt, want als je dan uitvalt kom je wel in aanmerking voor de uitkering. Dat dat bedrijf de rest van je contract sowieso kosten heeft boeide hen niet. Ik vind dat echt not done. Maar toen ik zei dat ik wel bij hen wilde werken en dat grapje uithalen was dat ook niet goed.