Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:08

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Natuurlijk :j. Ik bedoel ook te zeggen dat het sluiten van scholen geen maatregel is die je zonder consequenties kan invoeren. Dus imo moet er wel een duidelijke aanduiding zijn dat de besmetting op scholen plaatsvindt, niet buiten schooluren.

Niks doen is ook weer niet zonder consequenties. Wat in ieder geval moet gebeuren is dat het grote aantal besmettingen gigantisch omlaag moet. Al met al gaat het om duivelse dillema's.

Ik ben het met je eens dat er iets moet gebeuren hoor, maar zonder goede argumenten de scholen dicht doen ‘want het heerst onder jongeren’ is niet goed. Strenger zijn op de afstand of buiten school beter handhaven zijn bijv ook opties die minder effect hebben op de opleiding. Als er duidelijke indicatie is dat de besmetting wél op scholen plaatsvindt dan is het IMO prima (als andere maatregelen niet helpen en echt als laatste redmiddel) om weer volledig over te gaan op digitaal onderwijs. Maar er zijn nog wel stappen die daarvoor komen (afstand, mondkapjes) dus het moet geen eerste optie zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:09

Op het MBO waar ik werkte mag er maar 1/3 van een roostergroep in een lokaal, de andere 2/3 krijgt online les. Alle leerlingen komen 1 dagdeel op school. Lessen op school mogen pas na half 11 beginnen van de gemeente, i.v.m. veel leerlingen die het OV in de spits teveel belasten en ze moeten voor 3 uur 's middags weer thuis zijn, ook i.v.m. drukte in het OV. Dit is al zo vanaf begin schooljaar. Ze hebben hele slimme systemen om presentie te registreren van de online lessen, dit telt mee als schoolgaandheid voor de accountantscontrole, die gewoon door gaat alsof er 100% les wordt gegeven op school.
Hoe de leerplichtambtenaar er nu mee om gaat, weet ik niet. Ik werk er niet meer en daar heb ik niets meer van gehoord van mijn oud-collega's

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:09

Sheran schreef:
Als middelbareschooldocent vind ik het trouwens heel apart dat één van de belangrijkste argumenten steeds 'achterstand' lijkt te zijn Wat boeit die achterstand? Achterstand op wie? We zitten in een bizar jaar, waarom moeten we per se de planning aanhouden die in het begin is gemaakt? Een heel jaar heeft geen centraal eindexamen gemaakt. Geef de kinderen wat rust, echt niet al die achterstanden hoeven nu weggewerkt te worden.

Eens hoor, maar waarom verdere achterstanden creeeren als er ook nog andere opties zijn vóórdat er overgegaan wordt op het sluiten van scholen? Het enige wat ik probeer te zeggen is dat er niet halsoverkop besloten moet worden om de scholen te sluiten, puur alleen omdat besmettingen onder jongeren stijgen.

Loretta

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:12

Om eerlijk te zijn hoop ik dat het met die sneltests wat gaat worden. Dat zou heel wat lucht geven als je met goede regelmaat besmettingen kunt uitsluiten.

Sheran

Daar ben ik het ook mee eens hoor. Op de middelbare (daar weet ik dan weer iets van) kunnen er echt nog wel stappen tussen zitten. Maar ik vind achterstanden geen argument. Andere dingen dan weer wel.
Maar je kunt nog:
- tafels op school uit elkaar laten zetten
- klassen meer bij elkaar houden
- lesgeven in halve klassen
- deels online en deels fysiek lesgeven
en vast nog wel meer. Vergeet niet dat er voor leerlingen op de middelbare eigenlijk GEEN regels gelden, het is alsof er geen corona is.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 20-10-20 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Als er daadwerkelijk blijkt dat de meeste besmettingen komen uit het onderwijs dan moeten de scholen gewoon dicht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:13

purny schreef:
Als er daadwerkelijk blijkt dat de meeste besmettingen komen uit het onderwijs dan moeten de scholen gewoon dicht.

Ze kunnen moeilijk zien waar het vandaan komt als het contactonderzoek zo slecht op orde is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:15

Sheran schreef:
Vergeet niet dat er voor leerlingen op de middelbare eigenlijk GEEN regels gelden, het is alsof er geen corona is.

Dat is natuurlijk ook niet handig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:15

Nee precies, dus ik zou wel graag zien dat ze daar nog wat mee gaan doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:16

Sheran schreef:
Daar ben ik het ook mee eens hoor. Op de middelbare (daar weet ik dan weer iets van) kunnen er echt nog wel stappen tussen zitten. Maar ik vind achterstanden geen argument. Andere dingen dan weer wel.
Maar je kunt nog:
- tafels op school uit elkaar laten zetten
- klassen meer bij elkaar houden
- lesgeven in halve klassen
- deels online en deels fysiek lesgeven
en vast nog wel meer. Vergeet niet dat er voor leerlingen op de middelbare eigenlijk GEEN regels gelden, het is alsof er geen corona is.

Precies :j

purny schreef:

Laten we eerst beginnen met andere maatregelen. Scholen sluiten moet echt een laatste redmiddel zijn imo

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:25

Welke andere maatregelen wil je nog zien dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:41

Even wat tussendoor, vanavond blijken twee prinsessen thuis te zijn gekomen uit Griekenland . Met als excuus dat er geen vliegtickets beschikbaar waren eerder. Wat een bullshit. Dit doet het koningshuis helemaal niet goed . Los van het feit of ik ze de vakantie gun, dat doe ik maar echt, dit kun je tegenover de bevolking niet maken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:44

Nou ja, dit stukje kan ik me dan weer niet zo druk over maken. Die twee meiden hoeven het Nederlandse volk niet te steunen, die zijn 15 en 16. Ze zijn zelf ook met een lijnvlucht teruggekomen, dus ik vind het nog niet eens gek dat ze voor deze verdeling gekozen hebben.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:46

Leerlingen hoeven van elkaar nog geen afstand te houden, maar enkele van mijn mentorleerlingen zouden het bijvoorbeeld fijn vinden om altijd in hetzelfde groepje te zitten en dan afstand te houden van andere groepjes, want zij maken zich ook zorgen om de gezondheid van hun ouders/kwetsbare familieleden.
Verder idd halve klassen. Ik geef nu bijvoorbeeld 2x 60 minuten les per klas. Als dat in 2 groepen 45 minuten wordt, heb ik per les ook nog 15 minuten over om de leerlingen die dan niet aanwezig zijn te begeleiden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:47

bigone schreef:
Even wat tussendoor, vanavond blijken twee prinsessen thuis te zijn gekomen uit Griekenland . Met als excuus dat er geen vliegtickets beschikbaar waren eerder. Wat een bullshit. Dit doet het koningshuis helemaal niet goed . Los van het feit of ik ze de vakantie gun, dat doe ik maar echt, dit kun je tegenover de bevolking niet maken.

Volgens mij mogen ze sowieso niet samen terug vliegen ivm veiligheid. Dan is er geen troonopvolger meer als er iets gebeurd.

Buiten dat, kan 't mij echt niks schelen. Geloof best dat de vlucht vol zat. Zijn genoeg mensen op vakantie gegaan en er zal nu wel gekort zijn in het aantal vluchten. Zeker als je met specifiek maatschappij vliegt heb je weinig opties.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:53

N0a schreef:
bigone schreef:

Volgens mij mogen ze sowieso niet samen terug vliegen ivm veiligheid. Dan is er geen troonopvolger meer als er iets gebeurd.

Hoe zijn ze dan heen gevlogen? Toch met het regeringsvliegtuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:54

Jullie snappen toch wel dat ze niet zomaar op iedere vlucht mee kunnen.. Dus ik geloof wel dat er geen geschikte vlucht was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:54

Loretta schreef:
N0a schreef:

Hoe zijn ze dan heen gevlogen?

Met het regeringstoestel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:55

Liever met een lijnvlucht terug dan met het regeringstoestel. Ding word echt onnodig overal voor ingezet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:56

Relaxed schreef:
Jullie snappen toch wel dat ze niet zomaar op iedere vlucht mee kunnen.. Dus ik geloof wel dat er geen geschikte vlucht was.

Ik vond het al vreemd dat ze uberhaupt met een lijnvlucht vlogen. Gezien alle veiligheidsrisico's tegenwoordig.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:56

Loretta schreef:

Regeringsvlucht is veiliger dan een lijnvlucht tussen 't gewone pleps ;-)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:58

N0a schreef:
Loretta schreef:

Regeringsvlucht is veiliger dan een lijnvlucht tussen 't gewone pleps ;-)

Daarom vond ik het ook zo opmerkelijk dat ze met een lijnvlucht terug vlogen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:02

Dat regeringstoestel was al terug naar Nederland op het moment dat de koning besloot naar huis te gaan. De lijnvlucht was hier even de betere/snellere/goedkopere (doorhalen wat niet van toepassing is) optie. Aangezien je die ook niet direct in een Ryanair toestelletje kunt proppen...
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-10-20 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:02

Loretta schreef:
Een harde waarschuwing. Wordt waarschijnlijk weer niks mee gedaan.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... e-scholen/

Over een maand zitten we diep in de penairrie

Dit is een heel slecht stuk hoor. Het aandeel 12-17 jaar is deze week relatief gezien niet gestegen, zelfs een ietsje gedaald. En dat angstzaaien omdat het aantal relatieve positieve testen is gestegen, is ook raar. Dat is namelijk over de hele bevolking zo. Sterker nog, gemiddeld is het 13%, en dan zou 10% ineens alarmerend zijn? Sowieso zegt het percentage positieve tests niet zo heel veel, als alleen nog maar mensen met de juiste of de meest erge symptomen gaan bijvoorbeeld, dan verandert dat beeld zonder dat dit iets zegt over de verspreiding van het virus.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:03