Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:08

tokedri schreef:
sureido schreef:
De protest acties hebben niet geleid tot een snellere verspreiding. Gelukkig & misschien kan de regering ook met die informatie wat mbt anderhalve meter buiten.

Dat is nog afwachten
Is twee weken geleden maar als je covid hebt lig je niet direct in het ziekenhuis
Het omslagpunt is vaak na een dag of tien

Toch als je kijkt naar het aantal besmettingen (want in de tussentijd wordt er veel en veel meer getest) kan je best voorzichtig positief zijn.

tokedri

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:14

Da s waar

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:14

Klopt , er zijn twee personen getest die bij het protest op de Dam waren, een negatief en ander was nog niet bekend. Maar wanneer je leest dat 60 % met klachten zich niet laat testen heeft dat ook te denken. Dan zijn er dus ook daar statistisch gezien meer met klachten geweest . En is te hopen dat ook die negatief zijn. Ik kan me wel voorstellen dat de openlucht minder risico is maar toch, die Italiaans/Engelse voetbalwedstrijd zit nog steeds in mijn achterhoofd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:18

bigone schreef:
Klopt , er zijn twee personen getest die bij het protest op de Dam waren, een negatief en ander was nog niet bekend. Maar wanneer je leest dat 60 % met klachten zich niet laat testen heeft dat ook te denken. Dan zijn er dus ook daar statistisch gezien meer met klachten geweest . En is te hopen dat ook die negatief zijn. Ik kan me wel voorstellen dat de openlucht minder risico is maar toch, die Italiaans/Engelse voetbalwedstrijd zit nog steeds in mijn achterhoofd.

Dat waren wel hele andere weersomstandigheden toch?

Ik vind niet dat we te makkelijk moeten doen maar paniek is ook weer een tweede. Eerder een kwestie van gezond verstand.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:18

Voetbalwedstrijd = veel zingen en roepen, en dat is een zeer besmettelijke activiteit is gebleken. Bovendien moet de massa als vee door de smalle gangen van het stadion.

AstorgaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:28

I'm back!

Ik las gisteren in een nieuwsbericht dat een basisschool (deels) gesloten moest worden omdat er een leraar COVID-positief bleek te zijn en er na navraag meer docenten met klachten waren die zich ook moesten laten testen. Bij het lezen was ik vooral verbaasd dat die leraren met klachten zich niet al hadden laten testen. Dat is toch gewoon het beleid waar iedereen zich aan moet houden en zeker wanneer je met mensen werkt?! Eerst die hele heisa om het sluiten en openen van basisscholen en docenten die zich er onveilig bij voelden en dan nu dit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:30

Klopt allemaal en ongetwijfeld zullen die fans de kroegen in zijn gegaan maar toch, wanneer je dan zoveel mensen in onze steden ziet houd je toch je hart vast en ben je blij met deze uitkomst.

Astorga, blijkbaar laat 60 % van Nederlanders zich niet testen, voornamelijk omdat ze met een snotneus of klein kuchje nog steeds de link met Corona niet leggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:31

lenaa_tje schreef:
tokedri schreef:
Dat is nog afwachten
Is twee weken geleden maar als je covid hebt lig je niet direct in het ziekenhuis
Het omslagpunt is vaak na een dag of tien

Toch als je kijkt naar het aantal besmettingen (want in de tussentijd wordt er veel en veel meer getest) kan je best voorzichtig positief zijn.

Nou nee, want zowel in Amsterdam als Rotterdam zie je dat, er tegen de trend in, een groei is van het aantal besmettingen. Alleen zeggen ze dat die besmettingen niet door de demonstraties komen: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/g ... ~ac6b31c5/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:38

bigone schreef:

Ik denk -zo lezende op forums en facebook- dat veel mensen zich niet laten testen omdat ze geen zin hebben om zich 2 weken op te moeten sluiten in huis.
Tel daarbij op dat mensen die aan een illegale activiteit hebben deelgenomen (of dat nu demonstreren of bos/strandfeesten waren) zich al helemaal niet snel bekend zullen maken of liegen dat ze bij zoiets aanwezig waren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:57

Astorga schreef:
I'm back!

Ik las gisteren in een nieuwsbericht dat een basisschool (deels) gesloten moest worden omdat er een leraar COVID-positief bleek te zijn en er na navraag meer docenten met klachten waren die zich ook moesten laten testen. Bij het lezen was ik vooral verbaasd dat die leraren met klachten zich niet al hadden laten testen. Dat is toch gewoon het beleid waar iedereen zich aan moet houden en zeker wanneer je met mensen werkt?! Eerst die hele heisa om het sluiten en openen van basisscholen en docenten die zich er onveilig bij voelden en dan nu dit.

Het is niet verplicht je te laten testen.

Het is wel het beleid dat je sowieso thuisblijft met klachten en/of koorts tot je 24uur klachtenvrij bent.

Als je positief getest bent hoef je je helemaal geen twee weken op te sluiten maar tot je 24uur klachtenvrij bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:22

Karl66 schreef:
lenaa_tje schreef:

Nou nee, want zowel in Amsterdam als Rotterdam zie je dat, er tegen de trend in, een groei is van het aantal besmettingen. Alleen zeggen ze dat die besmettingen niet door de demonstraties komen: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/g ... ~ac6b31c5/

Blijkbaar heeft de GGD vastgesteld dat de mensen die nu besmet zijn niet bij die demonstratie waren.
Per 1 juni zijn natuurlijk ook de horeca en nog wat andere dingen weer open gegaan... Dat kan ook meegespeeld hebben bij de toename. Ik zie ook alweer meer toeristen hier in de stad... Hopelijk komen ze er wel achter wat de groei veroorzaakt heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:33

Uit onderzoek blijkt nu dat bijna 80 % met klachten NIET thuisblijft en zelfs visite ontvangt . En bijna 70 % laat zich gewoon niet testen.
Toch wel heftig hoor. Onderzoek en uitkomsten staan op nu.nl .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:43

bigone schreef:
Uit onderzoek blijkt nu dat bijna 80 % met klachten NIET thuisblijft en zelfs visite ontvangt . En bijna 70 % laat zich gewoon niet testen.

Ik zou wel willen weten hoeveel mensen ze hebben gevraagd voor dit onderzoek.

https://www.dvhn.nl/groningen/UMCG-viro ... ook.com%2F

Ik vind dit wel interessant. Niet het hele land platgooien maar een deel of zelfs een gemeente sluiten bij een nieuwe uitbraak. Groningen en Limburg zijn de provincies die economisch gezien momenteel het meest te leiden hebben. Dus voor Groningen had dit economisch gezien misschien wel uitgemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:46

Heel in het begin was er een kleinschalig onderzoekje in Duitsland met den vrijwillige app om te zien of het zinvol was. Daar was toen al uit gebleken dat zo‘n 60% een potentiele besmetting stil hield terwijl dit ook nog eens vrijwilligers waren die in principe dus mee wilde werken.
De cijfers verbazen me daarom totaal niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:03

Daar zit ook ontkenning in, het niet geloven dat het covid zou kunnen zijn, angst :list:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:09

pien_2010 schreef:
Daar zit ook ontkenning in, het niet geloven dat het covid zou kunnen zijn, angst :list:

En (dat heeft waarschijnlijk ook te maken met werk ethos ) bij een snotneus en een beetje keelpijn thuis blijven voelt heelt laf. Dat heeft iedereen toch wel eens is dan snel de gedachte.
Zijn wij normaal gezien 2x per jaar afwezig geweest vanwege ziekte krijgen wij een verzuimgesprek met teamleider.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:16

Daaarnaast hebben overheidsinstanties echt 0% begrip voor ziekte. Als ze je komen inspecteren dan doen ze dat en als je belangrijkste mensen thuiszitten met klachten dan heb je pech en nemen ze je nog steeds met liefde de CE certifikaat af als je je niet weet te redden :+
Voordeel daarvan is dan weer dat voorlopig helemaal niet geproduceert hoeft te worden :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:17

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:

Ik zou wel willen weten hoeveel mensen ze hebben gevraagd voor dit onderzoek.

https://www.dvhn.nl/groningen/UMCG-viro ... ook.com%2F

Ik vind dit wel interessant. Niet het hele land platgooien maar een deel of zelfs een gemeente sluiten bij een nieuwe uitbraak. Groningen en Limburg zijn de provincies die economisch gezien momenteel het meest te leiden hebben. Dus voor Groningen had dit economisch gezien misschien wel uitgemaakt.

Nou, ik vind die man wel heel erg naief overkomen hoor! Je zag het toen Belgie de horeca en winkels sloot, massaal kwamen ze de grens over naar Nederland.
Als er geen expliciet verbod komt op buiten je woonplaats gaan, dan zitten ze het weekend gewoon in een andere provincie in de kroeg. We zijn hier geen China waar ze mensen vast zetten in hun huis tenslotte en we hebben al kunnen zien dat mensen masaal de coronaregels aan hun laars lappen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:19

Dat vraag ik mij dus af. Als ik momenteel zie hoeveel mensen hier het economisch heel zwaar hebben. Bedrijven die omvallen en dat is een stuk meer dan in het rest van het land. Vind ik dat heel zorgelijk. Vraag is of je dat dus niet toch moet uitproberen. Dit kan ingeval nu goed onderzocht worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:22

elnienjo schreef:
Nou, ik vind die man wel heel erg naief overkomen hoor!

Da's best een vreemde kwalificatie voor een arts die dapper genoeg was om tegen het beleid van de overheid in te gaan omdat hij daar goede redenen voor had.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:23

Als je tijdens uitgaan iedereens legitimatiebewijs verplicht stelt kan je zien uit welke gemeente ze komen en dan gewoon niet toelaten klaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:23

In heel veel landen zijn regionale maatregelen gebruikt, dat is geen nieuwe uitvinding of zo. Ik vind het ook zinvol.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:30

sureido schreef:
Als je tijdens uitgaan iedereens legitimatiebewijs verplicht stelt kan je zien uit welke gemeente ze komen en dan gewoon niet toelaten klaar.

Dat zou een optie kunnen zijn als daarop gehandhaaft wordt.
En hoge boetes voor wie toch zijn regio verlaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:07

bigone schreef:
Klopt , er zijn twee personen getest die bij het protest op de Dam waren, een negatief en ander was nog niet bekend.

Eh, kennissen van jou...?
Citaat:
Maar wanneer je leest dat 60 % met klachten zich niet laat testen heeft dat ook te denken. Dan zijn er dus ook daar statistisch gezien meer met klachten geweest . En is te hopen dat ook die negatief zijn. Ik kan me wel voorstellen dat de openlucht minder risico is maar toch, die Italiaans/Engelse voetbalwedstrijd zit nog steeds in mijn achterhoofd.

...ik herinner me de kwestie uit de AIDS epidemie (die in wezen nog niet eens voorbij is).
Op het moment dat er testen beschikbaar kwamen, stelden de GGD medewerkers de vraag 'Waarom wilt u zich laten testen...? Want veilig vrijen moet sowieso, of de testresultaten gunstig zijn of ongunstig.'

En nu geldt hetzelfde: blijf thuis met verkoudheidsklachten, houd anderhalve meter afstand, was je handen etc.: we weten dat dat helpt. En 40% laat zich om een of andere reden wel testen.

Ik hoorde dat de mensen die opgespoord worden door de GGD ivm contact onderzoek voor 16% besmet blijken.
Ik vind het eerlijk gezegd een laag percentage.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:14

Sinds wanneer staat er een woonplaats op een identiteitsbewijs? Alleen een plaats van uitgifte, en dat hoeft niet gelijk te zijn aan je woonplaats.