Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:24

Olle schreef:
LienC schreef:
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 6.286 (+502)
Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 1.487 (+148)
Het totaal aantal positief geteste patiënten: 15.723 (+1.026)
Bron: RIVM

Klopt het als ik de cijfers goed interpreteer dat er een duidelijke dalende lijn is in Noord-Brabant qua ziekenhuisopnames. Dat zou wel heel fijn zijn

bron: https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... april-2020

Bedankt dat je de link weer plaatst, ik zoek me telkens rot! :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:24

Babootje schreef:
Cer schreef:
Maar HOE had Nederland dan aan die testen moeten komen, die toen bijvoorbeeld in Korea en China waren. Hoe dan??
Want ik vind dit precies zo'n journalistieke vraag als waar ik me nu al een poos aan stoor:
"er zijn niet genoeg testen" - "maar er MOET meer getest worden".. "maar er is niet genoeg grondstof" - "ja maar er MOET meer getest worden".. hoe dan, met gebakken lucht als teststof?
Of ben ik de enige die geen Harry Potter tas heeft waar magischerwijs alles uitkomt wat je nodig hebt... want die wil ik wel dan :j

Door eerder druk te zetten op het bedrijf Roche om hun recept voor buffervloeistof vrij te geven?
Misschien door hulp te vragen bij de buren (Duitsland) die ook helpen met de IC capaciteit?
Het is toch raar dat Duitsland er wel in is geslaagd om zich goed voor te bereiden op deze Pandemie, en daarmee half januari blijkbaar is begonnen, terwijl het Nederlandse RIVM nog in een ontkenningsfase zat?

Het is helaas nu allemaal achterafpraat en het is alleen maar goed dat de kamer straks goed controleert hoe het Kabinet tot zijn strategie is gekomen en of dat de juiste koers is geweest.

CharleyT schreef:
Geloof me, een kabinet doet het zelden/nooit goed in de ogen van de oppositie. Ook in deze vrij unieke situatie weet de oppositie het weer beter op basis van???

Ik weet niet of je het kamerdebat hierover heb gevolgd? Ik wel. Het is zeker niet alleen de oppositie die zich krittisch opstelt maar ook de coalitiepartijen, zeker op dit punt.
De Kamer heeft die functie immers toch gewoon? Het kabinet controleren?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:30

Om toch nog wel even op die da met dat bericht van de testen terug te komen, want het heeft mij wel aan het denken gezet;

Want de hele wereld bestelt dus testen uit China of all places. Testen die bij lange na nog niet gevalideerd en dus goedgekeurd kunnen zijn omdat het virus simpelweg nog niet lang genoeg bestaat. Waardoor er dus niet 1 test echt betrouwbaar is te noemen. Kijk de farmaceutische industrie kan natuurlijk wel om het hardst roepen dat ze het licht hebben uitgevonden met hun test, maar dat is gewoon een grote maffia club. Dus eigenlijk is wat die da dus met zijn domme hoofd (want het bleek dus in zijn berichten eronder dat hij ze voor 100 euro per stuk aanbood) eigenlijk heeft gezegd is dat hij net als de rest van de wereld dus test met testen die for research only zijn bedoelt.
Hoe kan dan een WHO of alle andere landen zo hard brullen tegen Nederland? Als die dat misschien niet hardop zeggen, maar dat dus wel in hun achterhoofd hebben? En ze daarom misschien wel eens een andere plan van aanpak hebben?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:39

Goede uitleg over wat ons immuunsysteem doet als we het virus oplopen (Universiteit van Nederland)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:39

F_Orumster schreef:
Storm schreef:
Ik kwam deze post tegen op Facebook.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5665708261
Neem aan dat dit niet zo

Iedereen met een pcr machine en de juiste primers/kit kan analyses runnen. Het probleem zit hem in de ‘for research use only’. Dat betekent simpelweg dat het niet aan de diagnostische eisen hoeft te voldoen, en dat moeten diagnostische labs in Nederland gelukkig wel. Je hebt in dit geval dus geen idee hoe betrouwbaar het resultaat van de test gaat zijn want dat is nooit gevalideerd (en sowieso niet bij deze praktijk).

Inderdaad. Wij hebben ook overwogen onze machines en reagentie aan te bieden, maar zo eenvoudig ligt het niet. Overigens is er apparatuur genoeg maar onvoldoende materiaal.

Nogmaals even teruglezen

Rizette

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:43

Rob Heijmans
1 april om 10:31 ·
Ik heb even getwijfeld of ik het moest delen maar naar aanleiding van de livestream van het RIVM ben ik het spuugzat. Ons overheid klaagt dat ze niet voldoende Corona tests kunnen krijgen en uitvoeren. We hebben niets geleerd van uitbraken met vogelpest, varkenspest en mond en klauwzeer.
Hoe bestaat het dan dat wij als kleine moderne dierenartsenpraktijk met een pcr machine met gemak Corona tests kunnen bestellen in Taiwan, die over heel de wereld gebruikt worden?????
Ja u leest het goed wij hebben nog 95 tests in huis en kunnen het virus aantonen. Na inzetten van het monster kunnen we met 1,5 uur een uitslag hebben, we kunnen 8 tests per keer draaien, bij een gewone werkdag zijn dat 40 tests met gemak. Stel we zouden in ploegen werken dan zouden we meer dan 100 per dag kunnen draaien.
Deze machines en tests had de overheid voldoende op tijd kunnen inslaan, over het land kunnen verdelen en mensen kunnen screenen, net zoals we bij de besmettelijke dierziekten in het verleden hebben gedaan. Daarmee kunnen we iig in kaart brengen wie bij milde klachten besmettelijk kan zijn voor anderen of gewoon een stukje bezorgdheid bij de mensen weghalen

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

1,6 d. opmerkingen
3,1 d. keer gedeeld
Het nieuws staat nog gewoon geplaatst op de tijdlijn van de dierenarts van praktijk Landhorst. Wat is hier nu voor fakenieuws aan?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:45

Rizette schreef:
Rob Heijmans
Ik heb even getwijfeld of ik het moest delen maar naar aanleiding van de livestream van het RIVM ben ik het spuugzat. Ons overheid klaagt dat ze niet voldoende Corona tests kunnen krijgen en uitvoeren. We hebben niets geleerd van uitbraken met vogelpest, varkenspest en mond en klauwzeer.
Hoe bestaat het dan dat wij als kleine moderne dierenartsenpraktijk met een pcr machine met gemak Corona tests kunnen bestellen in Taiwan, die over heel de wereld gebruikt worden?????
Ja u leest het goed wij hebben nog 95 tests in huis en kunnen het virus aantonen. Na inzetten van het monster kunnen we met 1,5 uur een uitslag hebben, we kunnen 8 tests per keer draaien, bij een gewone werkdag zijn dat 40 tests met gemak. Stel we zouden in ploegen werken dan zouden we meer dan 100 per dag kunnen draaien.
Deze machines en tests had de overheid voldoende op tijd kunnen inslaan, over het land kunnen verdelen en mensen kunnen screenen, net zoals we bij de besmettelijke dierziekten in het verleden hebben gedaan. Daarmee kunnen we iig in kaart brengen wie bij milde klachten besmettelijk kan zijn voor anderen of gewoon een stukje bezorgdheid bij de mensen weghalen

1,6 d. opmerkingen
3,1 d. keer gedeeld
Het nieuws staat nog gewoon geplaatst op de tijdlijn van de dierenarts van praktijk Landhorst. Wat is hier nu voor fakenieuws aan?

Heb je nou al terug gelezen? De tests zijn helemaal niet betrouwbaar, aangezien het 'research only' is. Het enige waar de tests goed voor zijn is om ze te gebruiken naast de betrouwbare tests. Op het moment is niet bekend of de tests 10%, 40% of 90% van de gevallen ook daadwerkelijk herkend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:45

Maar we willen toch ook research doen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:48

Shadow0 schreef:

Goed vraag idd. Research betekent in dit geval onderzoek als in wetenschappelijk onderzoek, niet onderzoek als in diagnostiek.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:50

Shadow0 schreef:

Ja, natuurlijk moet er onderzoek gedaan worden. Maar deze research only tests worden gepresenteerd alsof ze gebruikt kunnen worden om aan te tonen of mensen het SARS-CoV-2 virus hebben of niet. En daar zijn ze niet voor bedoeld. Het gaat hier niet om diagnostisch onderzoek, maar om wetenschappelijk onderzoek.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:54

Honden kunnen blijkbaar getraind worden om corona-besmettingen op te sporen:
Citaat:
Onderzoekers van de Engelse Durham universiteit willen honden gaan inzetten in de strijd tegen het coronavirus. De dieren moeten met hun goed ontwikkelde reukvermogen gaan onderscheiden wie er aan Covid-19 lijdt en wie niet, meldt nieuwssite New Atlas.

Dat zou een razendsnelle detectiemethode betekenen: de onderzoekers schatten dat de dieren niet minder dan 250 mensen per uur kunnen ‘besnuffelen’ op de ziekte.

Daarnaast kan het –zeker gezien de beperkte beschikbaarheid van testmateriaal– een waardevolle aanvulling zijn voor bestaande testen. Het doel is dat de honden mensen –ook degenen zonder symptomen– gaan screenen en dat ze aangeven wie er moeten worden getest op corona.

Aan de capaciteiten van de dieren twijfelen de onderzoekers niet. „Eerder lieten we zien dat honden geuren kunnen detecteren van mensen met een malaria-infectie met een extreem hoge accuratesse: boven de WHO-standaarden voor diagnostica”, zegt onderzoeksleider James Logan tegen New Atlas. „We weten dat andere luchtwegaandoeningen, net als Covid-19, onze lichaamsgeur verandert. Daarom is er een zeer grote kans dat honden corona kunnen detecteren. Deze nieuwe diagnostische tool betekent mogelijk een revolutie in onze aanpak van Covid-19 op de korte termijn, maar in het bijzonder ook de komende maanden. Dit kan een bijzonder grote impact gaan hebben.”

Bron:https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/hond-assisteert-bij-opsporen-coronapati%C3%ABnt-1.1647694

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:57

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:00

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:02

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:02

elnienjo schreef:
Honden kunnen blijkbaar getraind worden om corona-besmettingen op te sporen:

Bron:https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/hond-assisteert-bij-opsporen-coronapati%C3%ABnt-1.1647694[/quote]

Als iemand met een corona besmetting anders gaat ruiken als iemand die niet besmet is, is het mogelijk dat honden dat kunnen ruiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:06

Ja, en dat zou al helpen omdat we dan een beter idee krijgen over wat er gebeurt.
Voor individuele diagnostiek is het niet per se erg nuttig, maar voor het beleid wel. Hoe moet je uberhaupt fatsoenlijk beleid maken als je niet geinterresseerd bent in wat er daadwerkelijk aan de gang is?

En het kan wel degelijk concrete gevolgen hebben. Zelfs met de beste maatregelen moet je zoveel voorkomen dat bv zorgpersoneel zowel bij wel geinfecteerde en niet geinfecteerde mensen komt.
Ook wil je weten of de dalende cijfers die er nu zijn ook echt betekenen dat de besmettingen omlaag gaan. Je kunt effectieve haarden detecteren en daar meer maatregelen nemen, en uiteindelijk kun je ook plekken waar je redelijk zeker weet dat er niemand ziek is wellicht weer ietsjes meer ruimte geven.

En dat kan ook werken met grote onzekerheidsintervallen en minder goede tests, als je goed nadenkt over hoe je ze kunt inzetten en hoe je met de resultaten omgaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:07

Destination schreef:
Rizette schreef:
Rob Heijmans

1,6 d. opmerkingen
3,1 d. keer gedeeld

Heb je nou al terug gelezen? De tests zijn helemaal niet betrouwbaar, aangezien het 'research only' is. Het enige waar de tests goed voor zijn is om ze te gebruiken naast de betrouwbare tests. Op het moment is niet bekend of de tests 10%, 40% of 90% van de gevallen ook daadwerkelijk herkend.

Heb ook twijfels bij het taalgebruik. Een 'bron' die dingen zo formuleert schrijf ik vrijwel meteen af.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:10

Yessy schreef:
Shadow0 schreef:

Goed vraag idd. Research betekent in dit geval onderzoek als in wetenschappelijk onderzoek, niet onderzoek als in diagnostiek.

Dat dus. Diagnostische testen zijn aan veel strengere kwaliteitseisen onderhevig en moeten zeer streng gevalideerd worden met verschillende samples (van het RIVM) om aan de eisen te voldoen.

Als er een keer een foutje is met een PCR voor wetenschappelijk onderzoek, is het 'jammer dan', met diagnostiek is dat wat anders.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:13

Solistar schreef:
Dat dus. Diagnostische testen zijn aan veel strengere kwaliteitseisen onderhevig en moeten zeer streng gevalideerd worden met verschillende samples (van het RIVM) om aan de eisen te voldoen.

Als er een keer een foutje is met een PCR voor wetenschappelijk onderzoek, is het 'jammer dan', met diagnostiek is dat wat anders.

Dat is dus mijn punt wat ik probeerde te maken; Want hoe kunnen er nu dan al volgens velen hier in dit topic ook al betrouwbare tests zijn? Als het virus nog maar zo kort bestaat, dat er nog helemaal geen tijd is geweest voor validatie, wat zeker niet over 1 nacht ijs gaat, maar meer over jaren, laat staan het jaren onderzoek wat daar nog aan vooraf gaat.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:15

Shadow0 schreef:
Ja, en dat zou al helpen omdat we dan een beter idee krijgen over wat er gebeurt.
Voor individuele diagnostiek is het niet per se erg nuttig, maar voor het beleid wel. Hoe moet je uberhaupt fatsoenlijk beleid maken als je niet geinterresseerd bent in wat er daadwerkelijk aan de gang is?

En het kan wel degelijk concrete gevolgen hebben. Zelfs met de beste maatregelen moet je zoveel voorkomen dat bv zorgpersoneel zowel bij wel geinfecteerde en niet geinfecteerde mensen komt.
Ook wil je weten of de dalende cijfers die er nu zijn ook echt betekenen dat de besmettingen omlaag gaan. Je kunt effectieve haarden detecteren en daar meer maatregelen nemen, en uiteindelijk kun je ook plekken waar je redelijk zeker weet dat er niemand ziek is wellicht weer ietsjes meer ruimte geven.

En dat kan ook werken met grote onzekerheidsintervallen en minder goede tests, als je goed nadenkt over hoe je ze kunt inzetten en hoe je met de resultaten omgaat.

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. De 'research use only' (RUO) worden niet gebruikt voor medische doeleinden (= aantonen van het virus). Het wordt alleen gebruikt om het virus te onderzoeken, dat wil zeggen het het virus is opgebouwd e.d. Niet bij iedereen wordt naast een normale test ook een RUO test afgenomen en het is dus onmogelijk om beleid hierop te baseren.

Bovendien voldoen RUO tests aan andere eisen dan de diagnostische tests.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:39

neetoch schreef:
Dat is dus mijn punt wat ik probeerde te maken; Want hoe kunnen er nu dan al volgens velen hier in dit topic ook al betrouwbare tests zijn? Als het virus nog maar zo kort bestaat, dat er nog helemaal geen tijd is geweest voor validatie, wat zeker niet over 1 nacht ijs gaat, maar meer over jaren, laat staan het jaren onderzoek wat daar nog aan vooraf gaat.

Validatie is een kwestie van testen, testen en nog eens testen zodat je weet dat je apparatuur, reagentia en overige middelen doen wat ze horen te doen met behulp van monsters die zeker weten positief (vaak in verschillende concentraties) of negatief zijn. Dat is een hoop werk en kost een hoop geld, maar kan prima in een korte periode gedaan worden als je de juiste kennis en middelen hebt. En dat hebben diagnostische laboratoria wel (want dat is hun expertise), deze dierenarts heeft dat niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:40

Destination schreef:
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. De 'research use only' (RUO) worden niet gebruikt voor medische doeleinden (= aantonen van het virus). Het wordt alleen gebruikt om het virus te onderzoeken, dat wil zeggen het het virus is opgebouwd e.d. Niet bij iedereen wordt naast een normale test ook een RUO test afgenomen en het is dus onmogelijk om beleid hierop te baseren.

Bovendien voldoen RUO tests aan andere eisen dan de diagnostische tests.

Als dit mijn dierenarts was geweest... Was ik in ieder geval geen klant meer...

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:43

neetoch schreef:
Solistar schreef:

De diagnostiek voor virussen is niet moeilijk, het is een standaard PCR test. Dat is geen kwestie van jaren, als je de nucleotide sequentie van het virus weet is de test zelf zo opgezet.

Alleen moeten de factoren die deze test betrouwbaar maken (de primer binding efficiency, optimale bindingstemperaturen etc) en de sensitiviteit en specificiteit (zeg maar het aantal fout positieven en fout negatieve uitslagen) beoordeeld worden met gestandaardiseerde samples. Dat is iets heel belangrijks om een test voor betrouwbaar door te laten gaan, en daarom mogen alleen gevalideerde diagnostische testresultaten geldig verklaard worden.

Edit: dat valideren is dus wel wat werk, maar zeker geen kwestie van jaren. De kwaliteitseisen zijn echter wel heel hoog en de controles erop zijn streng.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:53

Ja, weer een persconferentie... de wekelijkse.. *\o/* -O- :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:57

Cer schreef:
Ja, weer een persconferentie... de wekelijkse.. *\o/* -O- :')

waar zie je die?