Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:31

xmarritw schreef:
Waar is de bokt avatar momenteel op gebaseerd?

Je bedoelt het logo?
Dat is een paard in een rolstoel omdat bokt 20 jaar oud is! (Bestaat dus al 20 jaar dit forum... :=)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:33

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:35

Hoe kan het nou weer dat ik bij elk glas water/thee/koffie dat ik sinds vandaag drink, bij de eerste slok de hik krijg?? Ik drink niet snel of gulzig, niks anders dan bovenstaand, geen koolzuurhoudende dingen. Soms houdt het een kwartier aan en soms wel 2 uur :? Ik durf dan ook niks te eten of verder te drinken omdat ik bang ben dat het mn luchtpijp inschiet..

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:03

Safiera schreef:
xmarritw schreef:
Waar is de bokt avatar momenteel op gebaseerd?

Je bedoelt het logo?
Dat is een paard in een rolstoel omdat bokt 20 jaar oud is! (Bestaat dus al 20 jaar dit forum... :=)

Oh wow ik had het al gelezen dat Bokt 20 jaar bestaat. Maar niet gezien dat het een rolstoel voorsteld _/-\o_

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:53

Sodera schreef:
Je zou ook een kopje/glaasje/oid kunnen zoeken dat vol of tot een bepaald randje voldoende is?
Ik heb bijv een ongebruikte take away koffiekop afgeknipt om op die manier een 1dags portie te hebben.
Dat is ook 1x afwegen en wat makkelijker dan eetlepels?

Ik zal eens kijken wat er op het pak staat :) M'n moeder koopt wel steeds verschillende soorten brokjes en ook vlees, dus dat is wel lastig te schatten dan.

Het idee van de lepels is zodat ze meerdere keren op een dag een klein beetje krijgen, want één van de katten is echt geobserdeerd door eten en schrokt het ook echt op tot ze misselijk wordt. Het leek mij dan beter om het over de dag te verdelen in kleine porties.

Maar wellicht ook goed om de DA eens te bellen..

Dierenspeciaalzaak is nu volgens mij niet open ivm de lockdown..

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:22

IsaCalixa schreef:
Sodera schreef:
Je zou ook een kopje/glaasje/oid kunnen zoeken dat vol of tot een bepaald randje voldoende is?
Ik heb bijv een ongebruikte take away koffiekop afgeknipt om op die manier een 1dags portie te hebben.

Ik zal eens kijken wat er op het pak staat :) M'n moeder koopt wel steeds verschillende soorten brokjes en ook vlees, dus dat is wel lastig te schatten dan.

Het idee van de lepels is zodat ze meerdere keren op een dag een klein beetje krijgen, want één van de katten is echt geobserdeerd door eten en schrokt het ook echt op tot ze misselijk wordt. Het leek mij dan beter om het over de dag te verdelen in kleine porties.

Je kan ook vanuit het vakje meerdere keren voeren toch? Gewoon maar n klein beetje in de voerbak doen per keer.
En een soort voerpuzzel? Onze kat was ook te dik (lag niet aan de hoeveelheid voer overigens want ze kreeg minder dan de dagelijkse hoeveelheid en liet dat vaak zelfs staan), maar krijgt het nu in een voertoren en is best wel afgevallen daardoor! Ze eten dan sowieso niet te snel en schrokkerig en ze moeten meer moeite doen voor hun eten!
Dierenwinkels mogen tijdens de lockdown gewoon open blijven, dus als het goed is, is die gewoon open!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:44

IsaCalixa schreef:
Sodera schreef:

Dierenzaak is wel open, voor voer zeker!

_Karlijn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:13

@IsaCalixa: misschien een tip voor je moeder om het bij 1 soort voer te houden, katten kunnen behoorlijk last van hun darmen krijgen als ze in in een keer ander voer krijgen. Normaal wordt het aangeraden om nieuw voer in stappen te introduceren..

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:12

Waarom is het zo lastig om (dat zenuwachtige) vinger trommelen andersom te doen?
Dus in plaats van pink, ringvinger, middelvinger, wijsvinger (en evt duim), eerst beginnen met duim of wijsvinger en dan te eindigen met pink. Waarom is die tweede volgorde zo veel lastiger?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:15

Ik begin met wijsvinger en ga naar pink. Door jouw vraag heb ik het andersom proberen doen, maar dat lukt me dan weer minder snel. :D

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:17

Ik kan beide even snel, maar wel altijd zonder duim.

Fearn

Dank voor de tips over het voer :D ik zal het aan mijn moeder doorgeven. Zo'n voertoren klinkt wel erg leuk.

Onze kat is ooit opgegroeid op straat en daarna in een asiel (voordat we haar kregen) dus ze denkt altijd dat haar leven er vanaf hangt als ze de brokken niet zsm opeet :')

xChanelx

Hah, leuke vraag :D
Gevoelsmatig denk ik dat het te maken heeft met de lengte van de vingers. Ik begin namelijk zowel links als rechts met de pink.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:25

Ik begin ook met wijsvinger :+

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:12

Waarom (lijk) ik sinds ik zelf een mondkapje draag meer moeite te hebben met mensen te verstaan? Ik moet vaak meermaals om herhaling vragen en soms hoor ik het dan nog niet en als ik mijn mondkapje af doe, dan hoor ik het wel weer. Het klinkt echt super stom haha :')

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:27

Kairos schreef:
Waarom (lijk) ik sinds ik zelf een mondkapje draag meer moeite te hebben met mensen te verstaan? Ik moet vaak meermaals om herhaling vragen en soms hoor ik het dan nog niet en als ik mijn mondkapje af doe, dan hoor ik het wel weer. Het klinkt echt super stom haha :')

Ik heb ook meer moeite met mensen verstaan vooral in de winkel. En mij verstaan ze ook niet altijd

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:35

Ik heb dat ook :j

appel_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:48

Captain schreef:
appel_6 schreef:
Ik vraag mij af wat een leuk presentje is om bij onze welkomst brief te doen. We verhuizen naar een leuk gehuchtje en stoppen bij de mensen een kaartje in de bus van he hallo dit zijn wij. Maar we willen er een leuk presentje bij doen. Wat is leuk?

Oehh leuk, ik lees mee! :)) Wij gaan binnenkort ook verhuizen en wil me iig even voorstellen aan het aansluitende blok, maar mochten mensen niet thuis zijn..

We hebben uiteindelijk koffie leutjes aan de brieven geniet. Super leuke reacties via de app ontvangen!
Mocht iemand dus de uitkomst hebben willen weten :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:55

Kairos schreef:

Een mondkapje dempt het geluid en daarnaast doe je waarschijnlijk meer aan liplezen dan dat je zelf normaal gesproken door hebt :)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:04

Thanks dat verklaart het! En fijn om te horen dat ik niet de enige ben, ik voel me soms een beetje stom als ik het meerdere keren moet vragen :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:17

Ik had een goede vriendin.De kinderen zijn dezelfde leeftijd,zaten in dezelfde klas.Maar toen de kinderen van haar en mij naar andere scholen gingen is het contact over gegaan.En ik mis dat toch.Maar twijfel om contact op te nemen.Ik ben toch bang dat ze niet meer wil of zo.We hebben geen ruzie gehad,maar het is gewoon verwaterd.Wat te doen?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:23

Britta31 schreef:
Ik had een goede vriendin.De kinderen zijn dezelfde leeftijd,zaten in dezelfde klas.Maar toen de kinderen van haar en mij naar andere scholen gingen is het contact over gegaan.En ik mis dat toch.Maar twijfel om contact op te nemen.Ik ben toch bang dat ze niet meer wil of zo.We hebben geen ruzie gehad,maar het is gewoon verwaterd.Wat te doen?

Gewoon berichtje sturen! Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Als ze het niet wil, negeert ze het.... Mijn moeder heeft na 40 jaar weer contact met een oude schoolvriendin! Haar man stond eens bij mijn oma (dus moeder van mijn moeder) op de stoep! Telefoonnummers uitgewisseld en nu hebben ze toch weer maandelijks contact! Normaal zien ze elkaar ook 2-4x per jaar (maar nu even niet ivm corona)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:28

Gewoon contact opnemen! Als het niet wat wordt, dan heb je het tenminste afgesloten, en anders kan het zo weer zijn als vroeger :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:58

Mjetterd schreef:
Kairos schreef:

Een mondkapje dempt het geluid en daarnaast doe je waarschijnlijk meer aan liplezen dan dat je zelf normaal gesproken door hebt :)

Geluid dempen doen ze niet veel. Enkel heel hoog frequent maar nagenoeg niet op de oktaafbanden voor stemgeluid. Dus die theorie mag je wegstrepen. Misschien wel dat mensen met mondkap op sneller mompelen... maar daar heb ik nooit onderzoek naar gedaan.

Wat je ervaart is dat je het niet ziet. Zien is horen zeggen wij fysici nog wel vaak. Het is het psychoakoestisch effect.
Daarom tellen zichtlijnen in spreekzalen en theaters ook heel erg mee. Niet zozeer voor het zien-zicht maar ook om het zien-horen. Ook al zou de akoestiek overal gelijk zijn. Als je het niet ziet ontstaat er een soort ruis in je brein. De een heeft er meer last van dan de ander.

Je brein accepteert geluid wat is aangekondigd of wat je ziet komen (trein) ook beter dan wanneer je het niet ziet.

Google bijvoorbeeld eens op mcgurk effect.
Ook zo’n leuk verschijnsel.

En de vraag was trouwens anders... dus ff goed lezen.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:35

Weet iemand hier of je specifiek op konijnen-allergie getest kunt worden?

Thuis mocht ik binnen nooit konijnen omdat mijn vader er erg allergisch voor is. Zelf ben ik wel enorm allergisch voor katten (honden en hamsters heb ik geen last van) maar ik heb geen idee hoe ik reageer op konijnen.
Binnenkort ga ik op mezelf wonen en zou heel graag konijnen binnen willen maar ben bang dat ik er ook allergisch voor ben.