Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:27

Ik denk dat jij dat helemaal goed hebt xlrlijn _O-. Waarschijnlijk deel ik het verhaal nog wel, misschien dat het in de toekomst iemand helpt :Y)
Is je gesprek met de aankoopmakelaar goed gegaan?

S1993, hoe is de bezichtiging gegaan?

Leuk vooruitzicht Mavantos, ben je aan het genieten van je laatste rustige stressvrije dag? :+ :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:19

Ik ben benieuwd Bielsje! Maar zou dat ook pas doen als de verkoop verder helemaal is afgerond. Jullie hebben het koopcontract voor jullie nieuwe huis al getekend toch? Per wanneer kan het klussen beginnen? Of trekken jullie er eerst in? (Jullie hadden toch een huis gekocht waar nog e.e.a. aan moet gebeuren?)

Martine, welkom (terug)! Zo te horen is zowel verhuizen als verbouwen een optie, benieuwd of er binnen jouw wensen wat te vinden is. Wat voor huis zoek je? :)

Mavantos: heb je een funda link naar jullie huis nu jullie de sleutels hebben? En dat is lekker doorpakken, heel veel succes met verbouwen!

Ik heb vorige week met een aankoopmakelaar gezeten en dat voelde goed. Het is met name de tijdswinst en rust wat ik het het geld waard vind. Hij legde uit hoe hij tot een bieding komt, dat voelde heel gefundeerd. En hij kijkt kritisch naar de bouwkundige staat van een huis, waardoor het minder als een grote gok voelt om zonder voorbehoud van bouwtechnische keuring te bieden. Dus hopelijk komt een huis nu nog sneller in zicht.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:51

Spannend xlrlijn! Wij vonden een aankoopmakelaar altijd een toegevoegde waarde al zocht ik er altijd eentje last minute vanwege ons enorme zoekgebied. De laatste aankoopmakelaar is echt enorm fijn, heeft ons al flink uit de brand geholpen en gaat nu ons huis verkopen. Gelukkig werkt hij landelijk _O-

Wij gaan het trouwens behoorlijk hoog in de markt zetten, hij wil geen rijen aan kijkers maar zet in op een groepje "echte kopers". Ik ben vooral heel benieuwd O:)

We zijn nu aan het klussen in het huidige huis, als dat af is dan zitten we achterin november en dan krijgen we 28 november de sleutel van het nieuwe huis :')
We halen er een muurtje uit (fingers crossed dat het huis dan blijft staan :Y)), kabels checken/vervangen, even schilderen, MP keuken erin, vloertje en dan is het wel goed zo ongeveer :evaw:
Het is een beetje kijken hoe we het huis, of eigenlijk een klein gedeelte, zo low budget mogelijk leefbaar kunnen maken voor 5 jaar.

Ik heb alvast een volgtopic ergens voor mensen die van leedvermaak houden _O-

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:01

Ja toch! Fijn om die ervaring te horen. En juist omdat het een wereld is waar ik weinig van weet, merk ik nu pas hoeveel rust het geeft als er iemand naast je staat met kennis van zaken. Zo te horen hebben jullie ook zo’n makelaar. Hopelijk werpt het z’n vruchten af!

Maar wauw, jullie gaan niet ‘een beetje klussen’. Dit is het serieuze werk. Ik ga jullie project volgen :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:52

Een landelijke aankoopmakelaar vind ik ook wel interessant, hoe kan hij dan meekijken naar de staat van het huis? Of wat zijn de voordelen precies? Wij hebben ook een groot zoekgebied waardoor we tot nu toe geen aankoopmakelaar hebben. Vroeger had ik nooit bedacht om een aankoopmakelaar te nemen, toen was het ook echt overbodig en zo voelt het eigenlijk nog wel een beetje als je heel breed zoekt.

Suzanne F.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:59

Wat kost een aankoopmakelaar eigenlijk? En betaal je alleen als je het huis koopt of betaal je sowieso?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:32

Wij hebben er eentje gesproken die 1% vroeg maar ook eentje die een vast tarief vroeg, rond de 1800 euro. Er zit nog al verschil in. Wel allebei alleen betalen als je het huis ook echt kocht.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:39

Ik had nergens zoekopdrachten uit staan, ik volgde zelf Funda en ik had me ingeschreven bij 1001 makelaars voor nieuwe woningen :D. Was een huis de moeite van het bieden waard, dan zocht ik een aankoopmakelaar heel dichtbij. No cure no pay, en meestal een flink gereduceerd tarief (vaste prijs, geen percentage) omdat het om 1 specifiek huis ging en niet de hele zoektocht.

Toevallig trof ik (voor het eerst) bij het laatste huis een landelijke aan- en verkoopmakelaar. Hij toert het hele land door en gaat ook mee naar bezichtigingen (ik mailde hem de dag voor de 2de bezichtiging na 6 uur en hij was er de volgende dag bij :')).
Met alle aan en verkoopmakelaars die ik heb gezien de laatste 8 jaar, steekt hij er met kop en schouders bovenuit en ik ben zo enorm blij dat we juist met hem succes hebben gehad!

Met het verkooptarief zit hij iets hoger dan de rest, maar ook daar is het pakket enorm uitgebreid en kunnen mensen bezichtigen wanneer ze willen.

Ik denk op dit moment dat hij het meer dan waard is en ik durf hem aan iedereen aan te raden :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:03

Een tweede bezichtiging, die optie heb ik echt heel weinig gehoord terwijl ik er wel altijd naar vraag. Of werd dat ook mede mogelijk gemaakt door de aankoopmakelaar? En wat deed een aankoopmakelaar dan als je al een huis op het oog had? Ik had geen idee dat ze dan ook open staan voor no cure no pay terwijl je dan verder niet meer hun inschakelt. In dat geval kost het de aankoopmakelaar namelijk alleen geld als je niet het winnende bod hebt waardoor ik wel verbaasd ben dat dit een optie is.

Misschien toch ook eens proberen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:18

Het was puur toeval van de 2de bezichtiging. We waren heen gegaan onder het mom "ach we kunnen wel even kijken" want het was een soort open dag. Ze boden toen nog 1 extra moment voor als je met je aannemer langs wilde komen, dat heb ik wat uitgebreid stiekem en ipv manlief nam ik de aankoopmakelaar mee :Y). Bij andere huizen wisten we vantevoren al 99% zeker dat we wilden bieden dus ging de aankoopmakelaar direct mee.

Ik heb ze puur voor het inschatten van de waarde (ik kan de verkoopprijzen in de buurt niet zien maar zij wel), en adviseren hoogte bod en bod uitbrengen. Ik heb ze allemaal op no cure no pay gehad en ze hebben allemaal niets aan ons verdiend omdat ze niet het winnende bod hebben geadviseerd :Y).
Ik ben wel van het hosselen en bel ze altijd heel direct op dat ik hulp zoek voor 1 huis en absoluut niet meer, en niet het volle aankoopproces tarief ga betalen. Ze kunnen dus heel makkelijk geld verdienen als ze de gok wagen en niemand die dat heeft afgeslagen.

Verkopende makelaars waarderen het ook als je een aankoopmakelaar hebt, dan kom je toch serieuzer over en meestal weten ze ook nog wel wat inside info los te peuteren waar je wat aan kunt hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:01

Ik zou willen dat ik soms wat stoutere schoenen had :') klinkt wel slim

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:04

xIrlijn schreef:
Ik ben benieuwd Bielsje! Maar zou dat ook pas doen als de verkoop verder helemaal is afgerond. Jullie hebben het koopcontract voor jullie nieuwe huis al getekend toch? Per wanneer kan het klussen beginnen? Of trekken jullie er eerst in? (Jullie hadden toch een huis gekocht waar nog e.e.a. aan moet gebeuren?)

Martine, welkom (terug)! Zo te horen is zowel verhuizen als verbouwen een optie, benieuwd of er binnen jouw wensen wat te vinden is. Wat voor huis zoek je? :)

Mavantos: heb je een funda link naar jullie huis nu jullie de sleutels hebben? En dat is lekker doorpakken, heel veel succes met verbouwen!

Ik heb vorige week met een aankoopmakelaar gezeten en dat voelde goed. Het is met name de tijdswinst en rust wat ik het het geld waard vind. Hij legde uit hoe hij tot een bieding komt, dat voelde heel gefundeerd. En hij kijkt kritisch naar de bouwkundige staat van een huis, waardoor het minder als een grote gok voelt om zonder voorbehoud van bouwtechnische keuring te bieden. Dus hopelijk komt een huis nu nog sneller in zicht.

Dat zou ik wel willen, maar de woning is niet verder gekomen dan de 'binnenkort te koop'-pagina van de verkopend makelaar. Er is dus geen Funda advertentie _O-

We hebben vandaag in ieder geval de eerste 10 m³ container gevuld.

@Bielsje, wanneer gaat jullie huis dan in de verkoop? Heb je dan niet lang dubbele lasten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:32

Bielsje: mag ik pb met de naam/contactgegevens?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:02

Suzanne F. schreef:
Bielsje: mag ik pb met de naam/contactgegevens?

Ben ik ook benieuwd naar

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:28

Suzanne F. schreef:
Wat kost een aankoopmakelaar eigenlijk? En betaal je alleen als je het huis koopt of betaal je sowieso?

Die van ons kostte 5400. Wel no cure no pay. Ik vond dit het echt dubbel en dwars waard!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 00:17

Planning is ons huis eind november in de verkoop, kunnen we in december klussen in het nieuwe huis terwijl we hier bezichtigingen hebben en dan overdracht zsm. Dan hebben we waarschijnlijk 3 maanden dubbele lasten maar hebben we mooi de tijd (het fysieke werk is voor mij slopend en manlief heeft een zaak draaiend te houden) en het is vrij makkelijk aangezien de lasten hier meevallen.

Ik ga PBs sturen!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:52

Hier kost de aankoopmakelaar 2500,- na aankoop van een woning, en 150,- per bezichtiging. Hij bezichtigt pas als ik na een eerste bezichtiging enthousiast ben.

Ik dacht ook dat een 2e bezichtiging in deze tijd niet mogelijk was, maar hij gaf aan dat het door makelaars onderling nog te regelen was. Op deze manier kan ik eerst zelf bezichtigen en vooral voelen of ik me er thuis voel en zie wonen, vervolgens doet de aankoopmakelaar een semi bouwtechnische keuring, buurtonderzoek en helpt me met het bepalen van een bod en de voorwaarden. En controleert de koopakte als het zover komt. En wat Bielsje zegt gaf hij ook aan: als het erom spant wordt een bod met een aankoopmakelaar erbij serieuzer genomen.

Ik vind een aankoopmakelaar die een percentage van de aankoopprijs vraagt wat dubieus, dan heb je toch wat tegenstrijdige belangen. Al wil iemand natuurlijk ook zijn goede naam houden, dus heel verkeerd adviseren werkt uiteindelijk tegen je.

Bielsje, wil je mij ook een PB sturen? Altijd goed om te weten voor de toekomst :D En klinkt als een goede planning, fijn dat dat financieel mogelijk is.

Mavantos: haha, dan waren jullie er snel bij! Goed bezig al!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:23

Bielsje schreef:
We halen er een muurtje uit (fingers crossed dat het huis dan blijft staan :Y)),

Dat deden de kopers van mijn ouders' huis ook. Met als gevolg dat het huis is ingestort. Ik zou dat wel even laten bekijken als je twijfelt.

Meelezer overigens. Ik ga pas ooit weer verhuizen als ik geen paarden meer heb. Vind het wel interessant om te lezen hoe de markt is en zich ontwikkelt. Wat een ellende tegenwoordig om een huis te kopen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:15

janna schreef:
Bielsje schreef:
We halen er een muurtje uit (fingers crossed dat het huis dan blijft staan :Y)),

Dat deden de kopers van mijn ouders' huis ook. Met als gevolg dat het huis is ingestort. Ik zou dat wel even laten bekijken als je twijfelt.

Omg :')

Wij hebben 2 bezichtigingen achter de rug. Volgende week hypotheekgesprek en contact met de gemeente over een mantelwonen vergunning. Nu maar hopen dat het niet onder onze neus verkocht wordt :D

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 15:20

janna schreef:
Bielsje schreef:

Meelezer overigens. Ik ga pas ooit weer verhuizen als ik geen paarden meer heb. Vind het wel interessant om te lezen hoe de markt is en zich ontwikkelt. Wat een ellende tegenwoordig om een huis te kopen.

Het is absoluut geen draagmuur. Ik denk dat als ik er hard tegenaan ren, dat je een Bielsje vormig gat in die muur hebt :+

Spoiler:
Dat lijkt me nu ineens een hele leuke tussenstap eigenlijk :Y)

Maar ja, je weet nooit wat het overeind houdt dus ik doe toch maar een schietgebedje voor de zekerheid _O-

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 15:48

Ik ga gewoon hier onze aankoop-/verkoopmakelaar noemen. Dat mag toch denk ik? Hij verdient het in ieder geval :o

Wij hebben Rogier, eigenaar van Greenfield Makelaardij in Schoonhoven.

https://greenfieldmakelaardij.nl/

En hoewel er op de website staat dat je bij hem moet zijn voor "bijzondere objecten" geloof ik, doet hij echt álles. Ik had dat niet gezien want ik had haast dus heb enkel het mailadres aangeklikt :+.
Voor aankoop heeft hij een vast tarief en no cure no pay. Mocht onze aankoop om wat voor reden alsnog niet doorgaan, dan hoeven we hem geen cent te betalen en hij heeft (onverwacht) een tijd in ons zitten, niet normaal...

Hij heeft een goed netwerk van écht goede mensen om zich heen en als ik hem nu app (het is zondag geloof ik), dan krijg ik binnen no-time reactie. Zelfde met mensen uit zijn netwerk, toen er een probleempje dreigde lieten zij alles vallen om ons te helpen en zat er iemand op zijn vrije dag te werken.

En we denken dat hij ons enorm goed heeft geadviseerd over ons bod, alleen weten we dat pas zeker als het biedboek openbaar is natuurlijk _O-.
We kregen 2 getallen van hem, 1 waarbij we een hele goede kans maakten en 1 waarbij we het zeker zouden hebben. We hebben de hele goede kans gekozen en ze zeggen dat het een gevalletje "hakken over de sloot" was :')

En okee, zijn tarieven zijn niet laag maar tot nu toe krijgen wij waar voor ons geld en extra. Voor ik hem had overtuigd dat ik wist waar ik mee bezig was kreeg ik dagelijks berichten met reminders over echt alles :D
Het is gewoon een verademing dat ik nergens achteraan hoef te bellen, hij zorgt altijd dat ik van alles op de hoogte ben en dat ieder mini stapje duidelijk is.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:01

Dat klinkt heerlijk Bielsje. Hij doet ook verkoop?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:11

Spannend Bielsje! Jammer dat deze makelaar niet aangesloten is bij de NVM. Zeker voor de verkoop van een woning kan ik dat aanraden. Je staat dan hoger in de lijst op Funda en bent dan beter vindbaar, omdat Funda van NVM is.

Hier gaat het heel gestaag! Het huis is inmiddels grotendeels kaal (vloeren en plafonds eruit, behang er grotendeels af), er is gefreesd voor het leidingwerk en morgen gaat het in de steigers voor de renovatie en isolatie van het dak. Naast dakisolatie hebben we zojuist ook akkoord gegeven om de kruipruimte en spouwmuur te isoleren. Vrijdag zijn tevens alle ramen ingemeten, die offerte verwacht ik begin volgende week. We moeten een aantal lekke ruiten vervangen en de ruiten die nog geen HR++ zijn gaan er ook uit, daarnaast komen er extra (geluiddempende) ventilatieroosters in de woonkamer.

Kleine tegenslag. Het huis en de schuurtjes/kas stonden her en der nog vol met troep. De erfgenamen hebben dit niet bewust gedaan en gaan dit als nog weghalen, maar daardoor hebben we wel een aantal uur gespendeerd aan het verzamelen van spullen uit het huis en de schuren om deze in de kas allemaal te verzamelen. Zonde van de tijd en leverde vrijdag ook een hoop gedoe en gebel op tijdens de inspectie en bij de notaris, aangezien zij afwezig waren en per volmacht tekende.