Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:08

Huertecilla schreef:
Mijn punt betreft wie er nú op de IC ligt.
Het geeft geen pas om alleen Covid19 aan te wijzen.
Ja maar ´die´ lagen er voordien ook´ is een non-argument.
Daarbíj komt dat roken/overgewicht risico-factoren nú zijn.

Even een héél klein stukje in de tijd terugkijkend om ervan te léren :)* waren dat twee forse factoren voor de (over)belasting vorig voorjaar. En dan mag dat nú niet genoemd worden? Twee duidelijke, meest (uitzondering blabla...) zelfafgeroepen factoren welke de aan de basis van de huidige nog steeds onderliggende paniek liggen 8)7

Nogmaals; Covid19 is bij benadering niet de enige oorzaak van belasting van de gezondheidszorg.
Kijk naar ALLE redenen van IC opnames. Of het voor Covid19 al ´normaal´ was maakt het nog niet goéd :)*

De problematisch zoon van goede kennissen lag nét voor Covid19 bijna een week op de IC door alcoholvergiftiging.
Een andere kennis tijdens Covid19 na een motorongeval. Niet zijn schuld dat ongeval maar de ernst van zijn verwondingen was een gevolg van het VEEL te vroeg gaan rijden met verschillende titanium verstevigenen nog om niet herstelde botten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan tot en met de officeel aan Covid19 overleden buurman van mjn vriendin welke morbide overgewicht had, diabetes en een zuurstofmasker vanwege door roken aangestaste longen.

Maar neeeee, Covid is het enige probleem voor de belasting van de zorg :roll:

Wanneer er één persoon hier de struisvogel speelt ben jij het wel. Ongefundeerde statements maken zonder enige onderbouwing alleen om je eigen paadje schoon te vegen mbt Corona bestrijding. Want IK ben gezond, gevaccineerd en druk op zoek naar nog betere immuniteit door een besmetting.
Alles wat ook maar een andere mening heeft, daar zelfs bronnen en onderzoeken voor opzoekt is een angsthaas. Slaaf van de overheid enzenz.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:13

DuoPenotti schreef:
Neem aan dat ze niet willen dat de ic verpleegkundige gaan thuiswerken :P

Dus ja enige nuance is daar wel op zijn plaats ja :D

:') niet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:18

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Neem aan dat ze niet willen dat de ic verpleegkundige gaan thuiswerken :P

Dus ja enige nuance is daar wel op zijn plaats ja :D

:') niet?

ja ik geef toe...ik kan het niet onderbouwen met een link, dus ja wel een aanname van mijzelf :o

*D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:28

Needje schreef:
En wanneer komt de QR code dan voor gebedshuizen?....

Inderdaad, ik vind het belachelijk dat dit niet kan/gedaan wordt. Ze gaan kijken of ze met een wetsaanpassing wel een corona pas kunnen gaan eisen op MBO en HBO van jeugd, waaronder minderjarigen, maar een noodwet in het leven roepen om tijdelijk een Corona pas te vragen in kerken en andere gebedshuizen ho maar. Terwijl hij niet de jeugd is die de zorg belast, maar steeds vaker ook mensen met een religieuze achtergrond. En recht op onderwijs lijkt mij ook erg belangrijk. Lekker krom weer.

Uitbreiding van de qr codes voor volwassenen juich ik alleen maar toe. Mondkapjes zoals nu omschreven wordt ook geen probleem. Zoals ik het nu zie voor contact beroepen. Maar ik kan in huis van de cliënt prima 1,5 m afstand houden. Dat zou dan betekenen vooralsnog niet verplicht een mondkapje op. Daar hoop ik heel erg op!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:30

Eens hoor Vayo, als ze dan toch met wetswijzigingen bezig zijn dan pak die gebedshuizen (welk geloof dan ook) daar ook maar in mee.
Je wenden tot je God of wat zijn naam ook is kan prima thuis. En ja die dat niet wil met qr code.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:34

DuoPenotti schreef:
Eens hoor Vayo, als ze dan toch met wetswijzigingen bezig zijn dan pak die gebedshuizen (welk geloof dan ook) daar ook maar in mee.
Je wenden tot je God of wat zijn naam ook is kan prima thuis.

Inderdaad en daarbij zou het maar tijdelijk zijn. Urk en Staphorst zijn gewoon hét voorbeeld dat het hard nodig is om juist in kerken en gebedshuizen een Corona pas te eisen.

Het gaat er bij mij gewoon niet in dat de wet wel gewijzigd kan worden zodat minderjarigen op school geweigerd mogen worden als ze niet gevaccineerd of getest zijn, maar volwassenen kunnen ze het in een kerk niet verplichten.

Ach we zien het allemaal. Privé laat ik me echt niet meer beperken door maatregelen. Daar voel ik niks meer voor. Een mondkapje op in een winkel vind ik niet heel erg. Het is vaak maar een korte tijd. Hele dagen een mondkapje op moeten vanwege mijn werk zou ik wel een verschrikkelijke maatregelen vinden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:35

Was er toen tijdens die laatste persco niet 1 van de journalisten die vroeg of die QR-code niet gebruikt kon worden in de kerk (dit was een journalist van een gelovig blad geloof ik) En het antwoord was toen dat dat niet aan de overheid was omdat te doen. Geen idee of er gebedshuizen zijn waar dit al gebruikt wordt. Maar er was toen blijkbaar wel al vraag naar of het kon.

Electra63

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:43

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:48

Cer schreef:
Dit is op zich nog wel te doen denk. behalve voor sommigen die op werk weer de hele dag een kapje op moeten misschien.

De horeca mag openblijven, ik lees niks over festivals/concerten etc, dus dat zou dan door mogen gaan?

Ja denk het wel maar wel met mondkapje dan? Of begrijp ik het verkeerd?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:53

het lijkt me logisch, dat alleen daar waar geen QR code voor geldt, de mondkap terug komt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:02

fokfanaat schreef:
het lijkt me logisch, dat alleen daar waar geen QR code voor geldt, de mondkap terug komt

Hmm ik zou er eigenlijk voor willen pleiten dat, wanneer er hele grote groepen bij elkaar komen, het mondkapje een aanvulling is op de QR code.

Dus bijv. bij festivals zou ik beide maatregelen inzetten om de kans op besmettingen nog verder in te perken (gezien de grote hoeveelheden mensen die daar bij elkaar komen en de bewegingsvrijheid die men daar heeft en de langere tijd die je daar doorbrengt). Maar bijv. bij restaurants zou alleen een QR code voldoende moeten zijn. En in supermarkten bijv. alleen het mondkapje.

Electra63 schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... -vakbonden
Werkgevers willen ook de QR-code vragen aan medewerkers

Zou ik in bepaalde situaties inderdaad ook wel zien zitten. Dan is de al vaker benoemde 'kromheid' ook weg:
Citaat:
Vooral in sectoren waar klanten al een coronatoegangsbewijs moeten laten zien, zoals in de horeca of evenementenbranche, zouden ondernemers toestemming moeten krijgen om ook de QR-codes van hun personeel te scannen.

Dus bij kantoorbanen zou het imo niet mogen, maar in de horeca/evenementenbranche zie ik de behoefte wel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:12

Ik vind het van de zotte!
En ik vind het ook best eng dat jullie het wel allemaal prima vinden. :o
Dit heeft toch eigenlijk vrij weinig meer van doen met de strijd tegen Corona?
Want heel eerlijk. Als die QR code écht had gewerkt hadden we nu niet zoveel besmettingen gehad.
Maar wat doen we, we gaan het op nog meer plaatsen vragen. Met straks misschien zelfs tot een punt dat mensen hun opleiding meer kunnen volgen of inkomsten kunnen vergaren door te werken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:14

Needje schreef:
Want heel eerlijk. Als die QR code écht had gewerkt hadden we nu niet zoveel besmettingen gehad.
Maar wat doen we, we gaan het op nog meer plaatsen vragen. Met straks misschien zelfs tot een punt dat mensen hun opleiding meer kunnen volgen of inkomsten kunnen vergaren door te werken.

De post over de situatie in Ierland, met de hoogste vaccinatiegraad in de EU wordt daarnaast vakkundig genegeerd…

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:15

Needje schreef:

De QR code is nooit goed gehandhaafd, dus dat kan je niet zo zeggen. (en ja, ik vind wel dat daar sowieso al grote stappen te zetten zijn, qua handhaving dan).

Mensen kunnen prima hun opleiding volgen of inkomsten vergaren, ze hoeven er niet voor te vaccineren. Consequentie is alleen dat ze zich vaak moeten laten testen. Of... gewoon de vaccinatie nemen. Die keuze is aan hun.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:20

Je weet dondersgoed dat niemand elke dag kan/gaat testen. Gewoon geen doen.
En nogmaals, ik snap niet dat jullie daar zo makkelijk over denken.

Daarbij de QR code checken neemt niet weg dat mensen met een groen vinkje nog steeds besmettelijk kunnen zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:23

Needje schreef:

Als de QR-code overal gevraagd werd had je nu kunnen concluderen dat de coronapas niet werkt, maar dat is nu niet het geval. Er is maar een handjevol (luxe-)activiteiten waarvoor de coronapas gevraag wordt, maar juist ook op de werkvloer is een flink risico en ook mensen die bij elkaar op bezoek gaan vormen een besmettingsbron. Dit nog los van de mate handhaving.

Ik zou in ieder geval graag willen zien dat bedrijven die hun werknemers de mogelijkheid bieden om volledig thuis te werken de mogelijkheid krijgen om de QR-code te verplichten op kantoor. Je neemt daarmee niet de mogelijkheid tot werken af.

De QR-code mogen vragen als werkgever in de horeca (en andere coronapas-locaties) vind ik op zich ook een goede stap. Ik verwacht echter niet dat er veel gebruik gemaakt van zal worden. Het is enorm lastig om in die sector aan personeel te komen en juist in die sectoren zie ik vrij veel antivaxxers.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:23

Er zitten toch best redelijk grote haken en ogen aan dat corona safe ticket in de horeca blijkt uit de praktijk.
Niemand weet of die gsm of dat papier wel degelijk van die persoon is want de identiteitskaart mag niet gevraagd worden.
En het barpersoneel moet nog steeds met mondmaskers werken, ondanks het CST :+

https://www.hln.be/binnenland/covid-saf ... ~ac42b62c/

Er is ook een cafébaas die geen smartphone heeft, dus die kan niet scannen... en mag zich dus verwachten aan boetes. :x

't Begint toch sterk te lijken op horeca pesten zo :\

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:24

Niet alleen horeca pesten...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:24

Ik vraag me af hoe je een festival voor je ziet met een mondkapje IMANDRA :+ ik sta constant met een biertje of ander drinken in mijn hand als ik op een evenement ben.

Ik denk trouwens dat deze extra maatregelen niet veel gaan doen, en dat ze het meer als waarschuwing doen dat het nog erger kan worden als we niet wat meer opletten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:26

Needje schreef:

Ik zeg nergens dat ik het eens ben met de eventuele maatregelen.
Ik plaats alleen een link met nieuws.

Ik kan me voorstellen dat er maatregelen komen, omdat de ziekenhuizen weer onder grote druk komen te staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:28

Pandora2 schreef:
Er is ook een cafébaas die geen smartphone heeft, dus die kan niet scannen... en mag zich dus verwachten aan boetes. :x

Hier moest ik wel even om grinniken... :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:32

996981 schreef:
Needje schreef:

De post over de situatie in Ierland, met de hoogste vaccinatiegraad in de EU wordt daarnaast vakkundig genegeerd…

Nou, vooruit dan:
https://www.irishtimes.com/news/health/ ... -1.4711225

Citaat:
“We are seeing a continuing increase in hospitalisation and intensive care admissions – a substantial amount of whom are not fully vaccinated – placing our frontline healthcare services, including non-Covid care, under significant pressure,” he said.

[knip]

HSE’s national director of acute operations Liam Woods told RTÉ he was concerned about increased pressure on hospital workers when they were already busy with non-Covid care.

Dr Holohan described the vaccine as “our best defence” against Covid-19 but also urged people to continue following public health advice on hygiene, ventilation and social distancing.

https://www.irishexaminer.com/news/arid-40730859.html
Citaat:
Dr Tony Holohan said Ireland’s high vaccination rate has prevented thousands of hospital admissions, as well as hundreds of ICU admissions and deaths.

[knip]

Dr Holohan said vaccinations on their own were not enough to stop the spread of the disease, and urged the public to stick to the basic measures of hand washing, mask wearing and isolating if they have symptoms.
[knip]

He said: “Unfortunately, in crude terms, the vaccinations have probably done a little better than we might have hoped in terms of preventing severe infection.

“They [vaccinations] have performed and held up their performance really well in protecting people from the severe effects of the disease.

“In truth they are probably not performing as well as we might have hoped in terms of preventing transmission.

[knip]

Ireland has among the highest vaccination rates in the world, with around 93% of adults and 75% of the entire population now double-jabbed.

[knip]

He added: “We have prevented in this country thousands of hospitalisations, hundreds if not more deaths and hundreds of ICU admissions, than would have occurred in this wave, by virtue of the high levels of people who are vaccinated.

Zoals je kan lezen, hebben ze heel veel baat bij de hoge vaccinatiegraad. Het helpt alleen niet bij de verspreiding van de Delta-variant, die gewoon ontzettend besmettelijk is. Maar de druk op de IC's wordt, ook daar, met name veroorzaakt door ongevaccineerden.

https://www.irishexaminer.com/news/arid-40724142.html
Citaat:
Almost two-thirds of the patients with Covid-19 admitted into intensive care between June and October were not fully vaccinated, according to the latest data.

Needje schreef:
Je weet dondersgoed dat niemand elke dag kan/gaat testen. Gewoon geen doen.
En nogmaals, ik snap niet dat jullie daar zo makkelijk over denken.

Daarbij de QR code checken neemt niet weg dat mensen met een groen vinkje nog steeds besmettelijk kunnen zijn.

Tja. Dat is dan de keuze van die persoon. Je kiest er willens en wetens voor (muv medische redenen natuurlijk, waar imo een uitzondering voor mag zijn) om de medische wetenschap te negeren en niet voor het vaccin te kiezen. Dat heeft consequenties.

En ja, kunnen nog steeds besmettelijk zijn. Maar tel daarbij op de regels rondom afstand, het moeten testen bij symptomen, en dan kan je toch al behoorlijk wat ondervangen. Want de totaliteit aan besmettelijkheid van gevaccineerden is lager (door minder symptomen en een minder lange duur, onder andere) ten opzichte van ongevaccineerden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:34

IC
https://boktimg.nl/img/m/w277Pe.png

Populatie
https://boktimg.nl/img/m/Jm5tE4.png

Aantal ziekenhuisopnames op basis van vaccinatiestatus + leeftijd per capita
https://boktimg.nl/img/m/A7JZsm.png

Even om het plaatje gewicht compleet te maken. Stichting NICE geeft alleen van de IC het BMI, niet van de verpleeg.
Ondergewicht: 1.8% populatie, 1.6% IC = Verhouding IC/populatie 0.9. Index op gezond gewicht: 3x zoveel kans
Gezond gewicht: 48.2% populatie, 14.3% IC = Verhouding IC/populatie ongeveer 0.3. Index dus 1
Overgewicht: 36.2% populatie, 33.3% IC = Verhouding IC/populatie ongeveer 0.9. Index op gezond gewicht: 3x zoveel kans
Obesitas: 13.9% populatie, 50.8% IC = 3.6. Index op gezond gewicht: 12x zoveel kans

Oftewel, iemand met obesitas (en ja, daar val ik onder) heeft 12x zoveel kans, puur kijkend naar de bmi en niet gecorrigeerd voor leeftijd (50+'ers hebben 17.3% obesitas en 39.0% gezond gewicht. Bij enkel 50+'ers zou het 8x zoveel risico zijn).

Toch heeft iemand met een gezond gewicht die niet gevaccineerd 2-3.5x zoveel kans om in het ziekenhuis te belanden dan iemand met obesitas die gevaccineerd is. Als iedereen miraculeus op het juiste gewicht is, maar niemand gevaccineerd, hebben we toch een veel grotere groep die in het ziekenhuis beland.

Leefstijlmonitor van 2020: https://www.rivm.nl/leefstijlmonitor/gezond-gewicht
Stichting NICE IC-rapport van oktober: https://stichting-nice.nl/COVID_rapport_20211005.pdf
Risico op opname op basis van vaccinatiestatus en leeftijd per capita: https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-CO ... vaccineerd

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:38

Cer schreef:
Pandora2 schreef:

Hier moest ik wel even om grinniken... :')

Leedvermaak ! }>
De man zweert bij zijn draagbaar toestel. Ik begrijp 'm volledig :')
Jammer dat die kroeg zo ver van hier is, ik ging er anders een pintje drinken :D

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211101_95132310

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:40

Needje schreef:
Niet alleen horeca pesten...

Nee, inderdaad.
Maar er is altijd een plan B :D