Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:13

Nou bij ons wordt het echt enorm niet gesimuleerd.. Morgen werk ik wel thuis en moet bijna l*llen als brugman.. Ik wil dus wel meer thuis werken, maar op deze manier..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:33

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:37

Loretta schreef:
Een harde waarschuwing. Wordt waarschijnlijk weer niks mee gedaan.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... e-scholen/

Over een maand zitten we diep in de penairrie

De vraag is echter of het door de scholen zelf komt, of door andere invloeden (toch nog elkaar opzoeken na school bijvoorbeeld). Als dat laatste namelijk het geval is, dan heeft scholen sluiten niet veel zin en kunnen de besmettingen alleen maar sterker oplopen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:39

Ik zou het een heel verstandige beslissing vinden. En denk ook dat alle bewegingen onder ouders van en naar school daar ook wel degelijk een rol in spelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:48

Coby schreef:
Ik zou het een heel verstandige beslissing vinden. En denk ook dat alle bewegingen onder ouders van en naar school daar ook wel degelijk een rol in spelen.

Hoe bedoel je dat laatste? Wij mogen het schoolplein niet eens op. En houden afstand met ophalen en wegbrengen. Er zijn in mijn woonplaats geen scholen waar ouders welkom zijn in het gebouw.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:50

Relaxed schreef:
Nou bij ons wordt het echt enorm niet gesimuleerd.. Morgen werk ik wel thuis en moet bijna l*llen als brugman.. Ik wil dus wel meer thuis werken, maar op deze manier..

Zo zijn er veel bedrijven helaas. Ook een aantal die ook echt medewerkers intimideren met opmerkingen als "oh, jij wil dus dat we failliet gaan" en meer van dat soort ongein.
Werkgevers hebben soms echt niets geleerd van de eerste golf.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:52

Hier een SBO school waar een deel gebracht en gehaald wordt door taxi’s en ouders. Ouders en chauffeurs staan dan hutje mutje te wachten. Daarbij dan ook ouders waar ook nog gesprekken mee gevoerd worden binnen de school, rondleidingen etc.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:54

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:
Een harde waarschuwing. Wordt waarschijnlijk weer niks mee gedaan.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... e-scholen/

Over een maand zitten we diep in de penairrie

De vraag is echter of het door de scholen zelf komt, of door andere invloeden (toch nog elkaar opzoeken na school bijvoorbeeld). Als dat laatste namelijk het geval is, dan heeft scholen sluiten niet veel zin en kunnen de besmettingen alleen maar sterker oplopen.

Daar heb je gelijk aan ja. Buiten de school gebeurt er ook nog van alles.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:57

Coby schreef:
Hier een SBO school waar een deel gebracht en gehaald wordt door taxi’s en ouders. Ouders en chauffeurs staan dan hutje mutje te wachten. Daarbij dan ook ouders waar ook nog gesprekken mee gevoerd worden binnen de school, rondleidingen etc.

Ja bij speciaal onderwijs ligt het wat anders. Al is het niet slim dat ze hutje mutje gaan wachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:01

Is er eigenlijk al bekend wanneer er weer een persconferentie is?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:03

Ze zijn deze week nog met reces

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:05

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Daar heb je gelijk aan ja. Buiten de school gebeurt er ook nog van alles.

Precies. En scholen sluiten heeft best wat impact, dus ik vind het alleen maar goed dat hier niet direct naar gegrepen wordt nu de besmettingen oplopen (uiteraard moet er wel íéts gebeuren, maar hopelijk wel iets met een goede onderbouwing).

Een vriendin van me is docent op de middelbare, en ze gaf al aan dat leerlingen echt een achterstand hebben gekregen van de periode digitaal onderwijs, dus is er een inhaalslag nodig, dus is er minder tijd voor de andere onderwerpen die er eigenlijk gepland waren. Ook duurde het ná de heropening weer even om de leerlingen 'onder de duim' te krijgen –zelfs de 'makkelijke' klassen–, omdat ze ten tijde van het digitaal onderwijs gewend waren om het werk te doen wanneer ze er zin in hadden: niet wanneer de docent het zei.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:10

IMANDRA schreef:
Precies. En scholen sluiten heeft best wat impact, dus ik vind het alleen maar goed dat hier niet direct naar gegrepen wordt nu de besmettingen oplopen (uiteraard moet er wel íéts gebeuren, maar hopelijk wel iets met een goede onderbouwing).

Een vriendin van me is docent op de middelbare, en ze gaf al aan dat leerlingen echt een achterstand hebben gekregen van de periode digitaal onderwijs, dus is er een inhaalslag nodig, dus is er minder tijd voor de andere onderwerpen die er eigenlijk gepland waren. Ook duurde het ná de heropening weer even om de leerlingen 'onder de duim' te krijgen –zelfs de 'makkelijke' klassen–, omdat ze ten tijde van het digitaal onderwijs gewend waren om het werk te doen wanneer ze er zin in hadden: niet wanneer de docent het zei.

Dat is natuurlijk de kant vanuit de optiek van de docent die ook gewogen moet worden. De viroloog kijkt uiteraard heel anders. Het blijft als balanceren boven de afgrond.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:50

Ik hoop dat de scholen wel gewoon open kunnen blijven.
Ik ben benieuwd naar de cijfers van de komende twee dagen want vanaf het weekend valt het mij nog mee qua stijging, hopelijk is het een goed teken en vlakt het dus af.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:55

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Dat is natuurlijk de kant vanuit de optiek van de docent die ook gewogen moet worden. De viroloog kijkt uiteraard heel anders. Het blijft als balanceren boven de afgrond.

Natuurlijk :j. Ik bedoel ook te zeggen dat het sluiten van scholen geen maatregel is die je zonder consequenties kan invoeren. Dus imo moet er wel een duidelijke aanduiding zijn dat de besmetting op scholen plaatsvindt, niet buiten schooluren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:55

Ik hoop dat de scholen openblijven voor de leerlingen die er behoefte aan hebben, en dat leerlingen die niet willen en liever thuis werken dat moeten kunnen doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:57

Sheran schreef:
Ik hoop dat de scholen openblijven voor de leerlingen die er behoefte aan hebben, en dat leerlingen die niet willen en liever thuis werken dat moeten kunnen doen.

En hoe moeten leraren dat doen ? Helft van je klas op school en de rest thuis op hetzelfde moment lesgeven? Kan niet altijd.

friezenfan2

Waarom niet terug naar halve klassen zodat alle leerlingen wel een paar dagen op school kunnen zijn?
Daar hadden scholen toch ook zelf al om gevraagd.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Ik wil in ieder geval weer dat leerlingen boven de 6 jaar die kuchend en snotterend al of niet met koorts weer geweigerd mogen worden.
Dat scheelt al een hele bups.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:59

Sheran schreef:

Mwah ik weet het niet. Ligt aan de leeftijd. Voor MBO/HBO/WO: zeker! Voor VO en basis... denk het niet.
Dan moet je namelijk wel de motivatie/verantwoordelijkheid hebben om daadwerkelijk thuis te werken, en dat bleek een probleem in de vorige lockdown. Van wat ik heb gehoord dan, heb er zo geen bronnen voor dus wellicht is dit gewoon een uitzonderlijke school :))

bigone schreef:
Sheran schreef:

En hoe moeten leraren dat doen ? Helft van je klas op school en de rest thuis op hetzelfde moment lesgeven? Kan niet altijd.

Ja hoor, kan wel. Als je standaard je powerpoint al deelt d.m.v. een teamsvergadering binnen aantal vaste groepen, dan kunnen leerlingen thuis gewoon meekijken & luisteren. Voor smart-boards zijn ook plug-ins zodat je via Teams je smartboard kan delen. De combinatie van digitaal lesgeven en fysiek lesgeven is zeker wel te doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:00

bigone schreef:
Sheran schreef:

Ik zou zeggen: uurtje minder per week fysiek les, en dat uurtje online inplannen voor de thuiszitters. En streamen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:02

IMANDRA schreef:
Natuurlijk :j. Ik bedoel ook te zeggen dat het sluiten van scholen geen maatregel is die je zonder consequenties kan invoeren. Dus imo moet er wel een duidelijke aanduiding zijn dat de besmetting op scholen plaatsvindt, niet buiten schooluren.

Niks doen is ook weer niet zonder consequenties. Wat in ieder geval moet gebeuren is dat het grote aantal besmettingen gigantisch omlaag moet. Al met al gaat het om duivelse dillema's.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:03

bigone schreef:
Sheran schreef:

Zo kan het op de uni ook. Dus het is mogelijk!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:05

Als middelbareschooldocent vind ik het trouwens heel apart dat één van de belangrijkste argumenten steeds 'achterstand' lijkt te zijn Wat boeit die achterstand? Achterstand op wie? We zitten in een bizar jaar, waarom moeten we per se de planning aanhouden die in het begin is gemaakt? Een heel jaar heeft geen centraal eindexamen gemaakt. Geef de kinderen wat rust, echt niet al die achterstanden hoeven nu weggewerkt te worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:06

Als docent én als moeder helemaal mee eens, Sheran!