Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:41

Marcella schreef:
Dan komen deze mensen zeer waarschijnlijk te zitten tussen alle egoïsten die het hele corona gebeuren flauwekul vinden.

Alleen toegang met een medisch attest.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:42

Marcella schreef:
Dan komen deze mensen zeer waarschijnlijk te zitten tussen alle egoïsten die het hele corona gebeuren flauwekul vinden.

Hier trouwens langzaam aan ook weer aan het werk. Baal alleen van collega's die moeite hebben met afstand houden en ook nog gewoon hand willen geven.

Zit er over na te denken om mijn OV chipkaart op te zeggen, maar twijfel hierover aangezien het wel weer makkelijk is voor enkele keer om naar de stad te gaan (wat ik dus alleen doen als ik ergens moet zijn UWV en in verband met betaald parkeren).

Je hoeft toch niet te betalen voor je ov chipkaart? Ik heb een anonieme en gebruik hem gewoon af en toe.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:26

elnienjo schreef:
_Penotti schreef:
Ik kan me voorstellen als je al moeilijkheden hebt met zuurstof opnemen dit bemoeilijkt word door een kapje.
Ik heb geen problemen maar vind het al moeilijker ademhalen.

En dan reis je niet met OV, dat is wel heel simpel gedacht.
Niet iedereen heeft een auto ter beschikking of mag/kan daar in rijden.
Hoe ga je dan verder weg?

Hebben mensen dan geen zuurstofmasker als ze moeilijk adem kunnen halen?

Snap trouwens sowieso niet dat iemand met longproblemen bewust tussen de mensen wil gaan zitten en dan ook nog zonder bescherming. Lijkt me voor henzelf ook niet veilig.

Lang niet alle mensen met longproblemen gebruiken zuurstof, en als ze zuurstof gebruiken is dat via een neusbril en niet via een zuurstofmasker. Die worden bijna alleen maar in het ziekenhuis gebruikt, zelden thuis. En als mensen die thuis moeten gebruiken komen ze meestal niet meer in het OV.

Als je longproblemen hebt kan je echt niet een mondkapje op. En je kan ook niet altijd autorijden om verschillende redenen, dus die mensen moeten dan maar thuisblijven?

Hele normale regeling lijkt mij :)

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:31

Hier in Spanje kan je een medische verklaring bij de huisarts vragen als je vanwege ziekte geen mondkapje kan dragen. En ja, ik ken er ook die er misbruik van maken, maar dat hou je altijd. Hier zijn ze in alle dichte ruimtes (dus ook winkels) verplicht, dus je moet soms wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:41

MoniqueT schreef:
Hier in Spanje kan je een medische verklaring bij de huisarts vragen als je vanwege ziekte geen mondkapje kan dragen. En ja, ik ken er ook die er misbruik van maken, maar dat hou je altijd. Hier zijn ze in alle dichte ruimtes (dus ook winkels) verplicht, dus je moet soms wel.

Ook mensen die hun mondkapje bij wijze van 100x gebruiken zonder te wassen of te vervangen. Misbruik valt denk ik niet te controleren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:46

lenaa_tje schreef:
Ook mensen die hun mondkapje bij wijze van 100x gebruiken zonder te wassen of te vervangen. Misbruik valt denk ik niet te controleren.

Maar hebben ze daar niet alleen zichzelf mee? Het gaat er voor de veiligheid van de omstanders volgens mij vooral om dat die ander z'n adem bij houdt in z'n kapje, als dat vies is zal ie er zelf risico's door lopen als ie dat telkens vast pakt. De omstander zal daar niets van meekrijgen. Of ligt dat toch gecompliceerder?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:57

Net uit mijn plaat gegaan bij plaatselijke Hema.
Ben klaar met afrekenen, wil naar achter stappen om om te draaien, word ik zowat met letterlijk open armen ontvangen door volgende klant.
Dus ik vraag, wilt u afstand houden.

Oh dacht dat je al klaar was dat je er niet meer stond. En trekt achteloos gebaar erbij.
Dus werd daardoor pislink en sneer haar toe dat mijn vader eraan overleden is. Luid en duidelijk.

Wil maandje op aangewezen plek terugzetten.
Komt er een kerel aan die zijn mandje terug wil zetten, wringt zich voor me langs, ik heb zijn mandje een zwieper gegeven en gezegd dat covid een lijdensweg om te zien sterven.

Vrouw later buiten tegen mij ik heb het zeg ook gehad.
Zeg mijn ouders ook, heb er nog 1 over gehouden.
Had erbij moeten zeggen dat ze dan weet wat het is of sarcastisch op moeten merken, oh dan bent u een van die verspreiders die het wel mee vindt vallen.

Kerel mis 50, vrouw 68+.

Ik kookte.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:02

Dat soort dingen zijn ergerlijk, dom, confronterend, pijnlijk. Al die gevoelens komen te gelijk naar boven en dan kook je letterlijk. Sommige mensen zijn gewoon te dom om te poepen. Echt.

Even iets zoeken om je hoofd leeg te maken. Stukje fietsen? Echt naar, dit soort conforntaties.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:04

Het voelde ook wel goed om ongeremd je gal te spuien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:16

Soms is dat zooooo lekker!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:17

Oscar schreef:
elnienjo schreef:
Hebben mensen dan geen zuurstofmasker als ze moeilijk adem kunnen halen?

Snap trouwens sowieso niet dat iemand met longproblemen bewust tussen de mensen wil gaan zitten en dan ook nog zonder bescherming. Lijkt me voor henzelf ook niet veilig.

Niet iedereen met longproblemen heeft een zuurstofmasker, er zit ook nog een hele groep tussen die wel problemen heeft maar niet zo'n masker heeft (of kan hebben).

Het is ook niet zo dat als je longproblemen hebt dat je dan ineens niets meer hoeft en dat alles voor je gedaan wordt. Zo zul je in de meeste gevallen wel nog gewoon naar je werk moeten ofzo, het is niet zo dat de staat in jouw onderhoud voorziet omdat je een longprobleem hebt. En dan zul je ook weleens moeten reizen, misschien wel met het OV.

't Is allemaal niet zo simpel als het misschien lijkt.
het is inderdaad zo dat als je een longprobleem hebt dat niet betekend dat je afgeschreven bent. Maar dat ligt er natuurlijk wel aan in welke mate je het hebt. Je bent alleen eerder moe, bevattelijk en je conditie is slechter door de mindere inhoud. Je kan gewoon sporten en werken maar je zult je zelf in acht moeten nemen en dus meer rust nodig hebben dan anderen.
Heel eerlijk, ik ben ook longpatient en ben niet bang maar ik zou het niet opzoeken. Als ik die kap niet om kan dan reis ik niet. Makkelijk zat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:31

Gewoon doen Tienus, misschien leren ze er iets van. Ik hoop het.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:36

Klinkt als een logische reactie Tienus, ik denk dat ik binnenkort ook echt ga uitvallen tegen mensen.
Hoeveel moeite is het nou om anderhalve meter afstand te houden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:39

Ik snap je volkomen tienus. Het lijkt ook alsof mensen er niet meer aan denken

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:46

Ja het is zeker lastig. Ik probeer achteruit te stappen als iemand in m'n aura komt, maar het wordt zo erg dat je onderhand achteruit loopt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:47

tienus63 schreef:
Het voelde ook wel goed om ongeremd je gal te spuien.

Voilà, is ook heel lekker toch.

Ik vind het goed om uitzonderingen toe te laten in het openbaar vervoer als om duidelijke redenen iemand geen mondkapje op kan.

Hier houdt iedereen zich keurig aan de regels. Eerder meer als minder vind ik.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:54

Oh, ik had dus zoiets gisteren. Dit had ik ook in het 'Waar heb jij je vandaag aan geërgerd?' topic gezet;
Merexa schreef:
Aan die dame die echt héél dicht op mij kwam staan bij de kassa van de Kruidvat. Ook zonder Corona had ik mij ongemakkelijk gevoeld, bijna schouder aan schouder. Ik had net afgerekend en wilde mijn spulletjes pakken toen ze ook al bij het pinautomaat ging staan. En ook niet even een stapje terug doen toen ik ''Uhh, mevrouw..'' zei, nogal verbouwereerd en het kassameisje ook al aan gaf dat ze afstand moest bewaren. Zoveel ruimte was er gewoon niet en kon ze nou echt niet even 5 seconden wachten?

En ik werk zelf in het Ziekenhuis, dus weet hoe het is en wat er omheen gebeurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:55

Net bij de plantenwinkel, iedereen netjes de ruimte. Komt er een dame op de medewerker af , heel dichtbij . Meisje zegt netjes mevrouw afstand aub : Ja maar ik wil wat vragen. Meisje zegt , ik hoor u ook op drie meter afstand .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:01

Ha, die mevrouw was misschien zelf slechthordend? Ik heb ook moeite met mensen te verstaan als ze wat verder weg staan. (Mondkapjes zijn ook behoorlijk problematisch).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:03

mysa schreef:
Ha, die mevrouw was misschien zelf slechthordend? Ik heb ook moeite met mensen te verstaan als ze wat verder weg staan. (Mondkapjes zijn ook behoorlijk problematisch).

Dat komt omdat je de mond niet ziet bewegen. Ik haal ook veel uit de beweging vd mond .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:09

Ja, ik weet het. Ben al veertig jaar heel erg slechthorend. Als ik iemands mond niet zie, versta ik niets. Hoorde al dat er ook doorzichtige mondkapjes zijn, dat zou helpen. Maar goed, ik kom gelukkig bijna nergens waar mondkapjes gedragen worden. Alleen bij de huisarts bijvoorbeeld, is het wel lastig. Gelukkig hoef ik daar niet te vaak naar toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:56

Volgens mij kon ze prima horen, deed meteen één stap achterwaarts om er weer twee voor uit te gaan .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:13

De protest acties hebben niet geleid tot een snellere verspreiding. Gelukkig & misschien kan de regering ook met die informatie wat mbt anderhalve meter buiten.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:44

sureido schreef:
De protest acties hebben niet geleid tot een snellere verspreiding. Gelukkig & misschien kan de regering ook met die informatie wat mbt anderhalve meter buiten.

Dat is nog afwachten
Is twee weken geleden maar als je covid hebt lig je niet direct in het ziekenhuis
Het omslagpunt is vaak na een dag of tien

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:07

Vandaag voor het eerst weer met de trein geweest en welgeteld 3 mondkapjes gezien (geen plicht). Ik had wel de trein net na de grootste drukte en kon makkelijk afstand houden.